M
Mahmoodi
کاربر مهمان
منبع: عصرارتباط
اگر شما هم مثل هزاران شهروند ايراني ديگر يا حتي ميليون ها كاربر خارجي به سايت هاي دولتي متفاوتي سر زده ايد و از طراحي، ساختار و كيفيت هاي متفاوت آنها گيج شده ايد تعجب نكنيد، مديريت و برنامه ريزي اين سايت ها زير نظر بخشي از معاونت توسعه و منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انجام مي شود كه حتي در سايت خود هم از سيستم يكپارچه و استانداردي استفاده نمي كند و ماه ها از آخرين به روز رساني اين پايگاه اطلاع رساني كه در آدرس http://www.Modiriat.ir قرار دارد، گذشته است.
عصرارتباط طي هفته هاي گذشته و با توجه به تاكيد كارشناسان فن آوري اطلاعات كشور در سال هاي اخير مبني بر لزوم بازنگري در طراحي و ايجاد سايت هاي دولتي كه با صرف بودجه هاي كلان و اهداف حساس و استراتژيك در حوزه دولت الكترونيكي اجرا مي شوند با دفتر معاونت مديريت بر سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تماس گرفت تا از نقطه نظرات اين معاونت كه طبق بخشنامه هاي مندرج در سايت متعلق به آنها، مسوول مستقيم سياستگذاري سايت هاي دولتي است، با خبر شود.
اما عليرغم پيگيري هاي مكرر، دفتر معاون مديريت سرمايه انساني، عسگري آزاد، تنها به دريافت سوال ها از طريق فكس بسنده كرد و امكان گفت و گو با ايشان بعد از گذشت دو هفته فراهم نشد.
از سوي ديگر روابط عمومي اين سازمان مدعي شد ساسان بصيري، مديريت توسعه فن آوري اطلاعات اين ارگان به دليل مشغله كاري فروان حاضر به گفت و گو درباره كم كاري هاي انجام شده در خصوص وظايف خود و مجموعه تحت مديريت اش نيست. بنابر گزارش خبرنگار ما، در بند دوم شرح وظيفه اين مديريت كه در سايت مديريت دات آي ار آمده است وظيفه تنظيم سياست ها و استانداردهاي لازم در زمينه سخت افزارها، نرم افزارها، داده ها و شبكه ها، جهت ايجاد نظام هاي مطلوب اطلاع رساني در دستگاه هاي اجرايي به مديريت توسعه فن آوري اطلاعات واگذار شده است.
بر اين اساس و با توجه به نبود سيستم متمركز و مستقل براي نظارت بر ايجاد و نحوه فعاليت سايت هاي دولتي، اين معاونت تنها ارگان ناظر بر فعاليت هاي پايگاه هايي است كه تدارك آنها چندين ميليارد تومان هزينه دربر داشته و جزو اركان اصلي پروژه دولت الكترونيكي محسوب مي شوند.
وظيفه سياست گذاري و تعيين استاندارد براي تمام ارگان هاي دولتي در حالي به مركز فن آوري اطلاعات سازمان مديريت واگذار شده كه اين مركز در انجام مهم ترين وظايف خود نيز تعلل كرده است. اين مركز براساس مصوبه ماده 4 شماره 722/13. ط مورخ 22/4/1381 از سوي شوراي عالي اداري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف شده بود تا پورتال اصلي دولت الكترونيكي موسوم به "مردم" را تا پايان سال 82 راه اندازي كند.
اين در حالي است كه بعد از تعلل انجام گرفته در راه اندازي پورتال مردم، معاون اول رئيس جمهور دو هفته پيش ضمن تاكيد بر لزوم راه اندازي هر چه سريع تر اين پورتال كه در واقع اولين راه ورودي شهروندان به فضاي دولت الكترونيكي است، از ارگان ها و وزارتخانه هاي ديگر طلب كمك كرد و از آنها خواست تا شرح عملكرد و امكانات خود را در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار دهند تا در پورتال مردم در آدرس Mardom.ir منتشر كند.
آشفته بازار
قصور در تعيين استانداردهاي لازم براي سايت هاي دولتي و عدم وجود نظارت برفعاليت هاي آنها باعث ايجاد مشكلات بسياري شده است كه ممكن است باعث دوباره كاري ها و صرف هزينه هاي مجدد از محل بودجه هايي چون تكفا شود. اين در حالي است كه آشفته بازار سايت هاي دولتي به غير از كار كرد اول خود يعني سرويس دهي به شهروندان، در واقع ويترين دولت ايارن در كشورهاي ديگر محسوب مي شوند و وضع اسفبار برخي از آنان تنها به كم شدن اعتبار و وجهه بين المللي ايران منجر مي شود.
گفتني است به وجود آمدن وضع نگران كننده فوق در حالي اتفاق مي افتد كه سليماني، از كارشناسان ستاد تبصره 13 در يكي از گفت و گوهاي خود با ايسنا از اختصاص 10 درصد بودجه تكفا به ايجاد سايت هاي دولتي خبر داده بود. محسن پازري، مدير كل دفتر تجهيز منابع وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات نيز پيش از اين در گفت و گو با عصر ارتباط اعلام كرده بود كه اولين قدم براي شروع برنامه 5 مرحله اي دولت الكترونيكي در ايران نمايش سازمان ها و موسسات دولتي به صورت وب سايت است.
وي در ادامه اذعان كرده بود كه ارائه خدمات و راهنمايي كاربران در هنگام رجوع به سايت هاي موجود ضعيف است و كيفيت ارايه خدمات در اين سايت ها را مي توان با اغماض متوسط ارزيابي كرد. از سوي ديگر محمود بشاش، مدير عامل همكاران سيستم، نيز در يكي از يادداشت هاي خود در وبلاگ شخصي اش با اشاره به ضعف هاي ساختار موجود در سايت هاي دولتي به نكته اي اساسي توجه كرده بود: "وب سايت هاي دولتي نه تنها در موتورهاي جست وجو قابل پيدا شدن نيستند بلكه مانند وب سايت هاي شخصي، به انواع ديگر روش هاي جلب بازديدكننده هم توجه ندارند. به همين دليل خيلي پيش مي آيد كه وقتي به دنبال خدمات شركت هاي دولتي مي گرديم، معمولا به وب سايت هاي خبري و يا وبلاگ هايي مي رسيم كه در آن از آن خدمات و يا آن سازمان نام برده شده است. "
اين مشكلات عمدتا به دليل طراحي با نرم افزارهاي ساده اي چون فرانت پيج يا با استفاده از فن آوري هايي چون فلش پيش مي آيد كه استفاده از آن ها در سايت هاي دولتي هيچ كشور ديگري مرسوم نبوده است. به مشكلات اخير مي توان موارد گسترده ومتعدد ديگري چون عدم استفاده از سيستم نامگذاري واحد كه منجر به انتخاب نام نامناسب و خنده داري چون Salamiran.com براي سفارت ايران در كانادا شده است، عدم استفاده از كدنويسي ماهرانه و بسنده كردن به قالب هاي آماده نرم افزاري مثل فرانت پيج، عدم وجود تيم توليد محتوا و به روزرساني منظم و ده ها مورد ديگر اضافه كرد.
منبع فناوري اطلاعات ايران
اگر شما هم مثل هزاران شهروند ايراني ديگر يا حتي ميليون ها كاربر خارجي به سايت هاي دولتي متفاوتي سر زده ايد و از طراحي، ساختار و كيفيت هاي متفاوت آنها گيج شده ايد تعجب نكنيد، مديريت و برنامه ريزي اين سايت ها زير نظر بخشي از معاونت توسعه و منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انجام مي شود كه حتي در سايت خود هم از سيستم يكپارچه و استانداردي استفاده نمي كند و ماه ها از آخرين به روز رساني اين پايگاه اطلاع رساني كه در آدرس http://www.Modiriat.ir قرار دارد، گذشته است.
عصرارتباط طي هفته هاي گذشته و با توجه به تاكيد كارشناسان فن آوري اطلاعات كشور در سال هاي اخير مبني بر لزوم بازنگري در طراحي و ايجاد سايت هاي دولتي كه با صرف بودجه هاي كلان و اهداف حساس و استراتژيك در حوزه دولت الكترونيكي اجرا مي شوند با دفتر معاونت مديريت بر سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تماس گرفت تا از نقطه نظرات اين معاونت كه طبق بخشنامه هاي مندرج در سايت متعلق به آنها، مسوول مستقيم سياستگذاري سايت هاي دولتي است، با خبر شود.
اما عليرغم پيگيري هاي مكرر، دفتر معاون مديريت سرمايه انساني، عسگري آزاد، تنها به دريافت سوال ها از طريق فكس بسنده كرد و امكان گفت و گو با ايشان بعد از گذشت دو هفته فراهم نشد.
از سوي ديگر روابط عمومي اين سازمان مدعي شد ساسان بصيري، مديريت توسعه فن آوري اطلاعات اين ارگان به دليل مشغله كاري فروان حاضر به گفت و گو درباره كم كاري هاي انجام شده در خصوص وظايف خود و مجموعه تحت مديريت اش نيست. بنابر گزارش خبرنگار ما، در بند دوم شرح وظيفه اين مديريت كه در سايت مديريت دات آي ار آمده است وظيفه تنظيم سياست ها و استانداردهاي لازم در زمينه سخت افزارها، نرم افزارها، داده ها و شبكه ها، جهت ايجاد نظام هاي مطلوب اطلاع رساني در دستگاه هاي اجرايي به مديريت توسعه فن آوري اطلاعات واگذار شده است.
بر اين اساس و با توجه به نبود سيستم متمركز و مستقل براي نظارت بر ايجاد و نحوه فعاليت سايت هاي دولتي، اين معاونت تنها ارگان ناظر بر فعاليت هاي پايگاه هايي است كه تدارك آنها چندين ميليارد تومان هزينه دربر داشته و جزو اركان اصلي پروژه دولت الكترونيكي محسوب مي شوند.
وظيفه سياست گذاري و تعيين استاندارد براي تمام ارگان هاي دولتي در حالي به مركز فن آوري اطلاعات سازمان مديريت واگذار شده كه اين مركز در انجام مهم ترين وظايف خود نيز تعلل كرده است. اين مركز براساس مصوبه ماده 4 شماره 722/13. ط مورخ 22/4/1381 از سوي شوراي عالي اداري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف شده بود تا پورتال اصلي دولت الكترونيكي موسوم به "مردم" را تا پايان سال 82 راه اندازي كند.
اين در حالي است كه بعد از تعلل انجام گرفته در راه اندازي پورتال مردم، معاون اول رئيس جمهور دو هفته پيش ضمن تاكيد بر لزوم راه اندازي هر چه سريع تر اين پورتال كه در واقع اولين راه ورودي شهروندان به فضاي دولت الكترونيكي است، از ارگان ها و وزارتخانه هاي ديگر طلب كمك كرد و از آنها خواست تا شرح عملكرد و امكانات خود را در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار دهند تا در پورتال مردم در آدرس Mardom.ir منتشر كند.
آشفته بازار
قصور در تعيين استانداردهاي لازم براي سايت هاي دولتي و عدم وجود نظارت برفعاليت هاي آنها باعث ايجاد مشكلات بسياري شده است كه ممكن است باعث دوباره كاري ها و صرف هزينه هاي مجدد از محل بودجه هايي چون تكفا شود. اين در حالي است كه آشفته بازار سايت هاي دولتي به غير از كار كرد اول خود يعني سرويس دهي به شهروندان، در واقع ويترين دولت ايارن در كشورهاي ديگر محسوب مي شوند و وضع اسفبار برخي از آنان تنها به كم شدن اعتبار و وجهه بين المللي ايران منجر مي شود.
گفتني است به وجود آمدن وضع نگران كننده فوق در حالي اتفاق مي افتد كه سليماني، از كارشناسان ستاد تبصره 13 در يكي از گفت و گوهاي خود با ايسنا از اختصاص 10 درصد بودجه تكفا به ايجاد سايت هاي دولتي خبر داده بود. محسن پازري، مدير كل دفتر تجهيز منابع وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات نيز پيش از اين در گفت و گو با عصر ارتباط اعلام كرده بود كه اولين قدم براي شروع برنامه 5 مرحله اي دولت الكترونيكي در ايران نمايش سازمان ها و موسسات دولتي به صورت وب سايت است.
وي در ادامه اذعان كرده بود كه ارائه خدمات و راهنمايي كاربران در هنگام رجوع به سايت هاي موجود ضعيف است و كيفيت ارايه خدمات در اين سايت ها را مي توان با اغماض متوسط ارزيابي كرد. از سوي ديگر محمود بشاش، مدير عامل همكاران سيستم، نيز در يكي از يادداشت هاي خود در وبلاگ شخصي اش با اشاره به ضعف هاي ساختار موجود در سايت هاي دولتي به نكته اي اساسي توجه كرده بود: "وب سايت هاي دولتي نه تنها در موتورهاي جست وجو قابل پيدا شدن نيستند بلكه مانند وب سايت هاي شخصي، به انواع ديگر روش هاي جلب بازديدكننده هم توجه ندارند. به همين دليل خيلي پيش مي آيد كه وقتي به دنبال خدمات شركت هاي دولتي مي گرديم، معمولا به وب سايت هاي خبري و يا وبلاگ هايي مي رسيم كه در آن از آن خدمات و يا آن سازمان نام برده شده است. "
اين مشكلات عمدتا به دليل طراحي با نرم افزارهاي ساده اي چون فرانت پيج يا با استفاده از فن آوري هايي چون فلش پيش مي آيد كه استفاده از آن ها در سايت هاي دولتي هيچ كشور ديگري مرسوم نبوده است. به مشكلات اخير مي توان موارد گسترده ومتعدد ديگري چون عدم استفاده از سيستم نامگذاري واحد كه منجر به انتخاب نام نامناسب و خنده داري چون Salamiran.com براي سفارت ايران در كانادا شده است، عدم استفاده از كدنويسي ماهرانه و بسنده كردن به قالب هاي آماده نرم افزاري مثل فرانت پيج، عدم وجود تيم توليد محتوا و به روزرساني منظم و ده ها مورد ديگر اضافه كرد.
منبع فناوري اطلاعات ايران