مقایسه ی اجمالی لینوکس و ویندوز :: پیش به سوی Open Source

با سلام
یه مقاله با عنوان: "مقایسه ی اجمالی لینوکس و ویندوز :: پیش به سوی Open Source"
است که امیدوارم خوشتون بیاد.

با آوردن کلمه ی لینوکس (البته اگر بدانند که چه هست) معمولا محیطی خشک و دشوار در نظر افراد تداعی می گردد ولی واقعیت امر چیز دیگری است.
لینوکس هم مانند هر محصول دیگری دارای تاریخچه و سیر تکاملی خود است که در ابتدا حتی دارای واسط گرافیکی مناسبی نبود و این مساله لینوکس را در ذهن کاربران مبتدی، محیطی خشک متصور می کند که تعامل با آن دشوار است. ولی امروزه با گسترش محیط های گرافیکی مناسب مانند GNOME و KDE کار با لینوکس بسیار راحت تر از گذشته و جذاب گشته است.

موفقیت تجاری یک محصول دلیلی بر برتر بودن آن نیست زیرا در دنیای تجارت، تبلیغات موثر می تواند محصول نه چندان با کیفیتی را محبوب سازد. در مورد مایکروسافت و ویندوز نیز این قضیه صادق است. با نگاهی نه چندان فنی به سایت هایی که آسیب پذیری های سیستم عامل ها و نرم افزارها را گزارش می کنند به راحتی می توان دریافت که ویندوز سیستم عاملی با مشکلات بسیار بوده و همواره دردسرهای زیادی را برای متخصصین و حتی کاربران ساده به وجود آورده است. البته با حمایات مایکروسافت این مشکلات به مرور زمان بهبود یافته اند و وصله های زیادی برای این گونه BUGها از جانب سایت رسمی مایکروسافت انتشار یافته است. در این سوی داستان، لینوکس نیز بدون خطا و اشتباه نبوده است ولی به جهت Open Source بودن لینوکس، بسیاری از مشکلات این سیستم عامل توسط برنامه نویسان سرتاسر دنیا کشف و بر طرف گشته است.
رایگان بودن لینوکس، یکی دیگر از مزایای بی نظیر آن است در حالی که رقیب آن یعنی ویندوز با قیمت های نجومی اش در مقابل لینوکس، توان خرید این سیستم عامل را از کاربران زیادی گرفته است.
برای کسی که اولین بار است که به سراغ لینوکس می رود، شاید توزیع های گوناگون این نرم افزار برایش گیج کننده باشد و با توجه به قابلیت های مختلف هر توزیع، انتخاب را برای او دشوار سازد. امروزه توزیع های مناسبی برای هر گروه از کاربران در هر سطحی وجود دارد. کافی است کاربر بداند که چه انتظاری از لینوکس دارد و هدفش از استفاده از این سیستم عامل چیست. با توجه به محبوبیت و از جهتی راحتی کار در آن، توزیع های بسیاری از لینوکس به شدت به شکل محیط ویندوز در آمده اند تا کار برای مبتدیان راحت در گردد. البته اگر از کاربری که پنج سال در حال کارکردن در لینوکس بوده است بپرسید که ویندوز یا لینوکس راحت تر است، مسلما پاسخ می دهد که لینوکس راحت تر است و اگر این سوال را از کاربران ویندوز بپرسید، جوابی معکوس دریافت خواهید کرد. بنابراین سخت بودن یا شیوایی یک سیستم عامل نسبی می باشد. وجود برنامه های کاربردی زیاد برای ویندوز نیز عاملی جهت محبوبیت این سیستم عامل بوده است ولی توزیع های لینوکس نیز خوشبختانه برنامه های کاربردی رایج را در خود جای داده است. پیشنهاد می شود چنانچه قصد دارید که به گروه کاربران لینوکس بپیوندید و در این زمینه مبتدی هستید، توزیعی از لینوکس را انتخاب کنید که بر روی DVD یا چند CD ارائه شده باشد (توزیع های که معمولا امروزه بر روی DVD عرضه می شوند مجموعه ای از برنامه های کاربردی رایج مانند pdf reader و open office و … را در خود جای داده اند). این گونه توزیع ها می توانند بسیاری از نیاز های ابتدایی و حتی فنی شما را بر طرف سازند.
همان طور که لینوکس رایگان است، برنامه هایی که برای لینوکس عرضه می شوند نیز رایگان و open source هستند و با مراجعه به سایت هایی که به صورت تخصصی به جامعه ی open source و لینوکس اختصاص دارند به راحتی قابل یافت شدن هستند. البته نصب برنامه ها در محیط لینوکس به راحتی ویندوز نیست زیرا لینوکس از فایل هایی با پسوند exe. و dll. پشتیبانی نمی کند و نصب برنامه ها هم مانند محیط ویندوز با زدن چند دکمه ی next به پایان نمی رسد. حتی نصب این سیستم عامل با ویندوز به کلی متفاوت می باشد.
لینوکس از FAT32 و NTFS به عنوان سیستم فایل برای هارد دیسک پشتیبانی نمی کند و قابل نصب در درایوهایی با این سیستم فایل نمی باشد. در مقابل لینوکس دارای سیستم فایل خاص خود می باشد. سیستم فایل ex2 و ex3 توسط توزیع های بسیاری (توزیع هایی که من دیده ام) پشتیبانی می شود. پیشنهاد می شود که اگر برای اولین بار قصد نصب لینوکس در کامپیوتر خود را دارید این کار را در نرم افزار های VirtualPC یا VMWare انجام دهید تا در صورت ناآگاهی از مراحل نصب، به اطلاعات موجود در هارد دیسک شما آسیبی وارد نشود. در هنگام نصب به تمامی error ها و سایر اطلاعاتی که بر روی مانیتور ظاهر می شود دقت کنید و به هیچ وجه بدون آگاهی از مرحله ی رایج و مرحله ی بعدی دکمه ی next را نزنید زیرا امکان دارد در هنگام زدن یکی از همین دکمه های next که ان را با بی دقتی فشرده اید تمامی اطلاعات هارد دیسک شما پاک شود و هارد دیسکتان مانند روز اولش بشود. از جمله نکات قابل تامل در نصب لینوکس مرحله ی انتخاب پارتیشن نصب می باشد. در این مرحله در مقابل کاربر چندین گزینه قرار می گیرد و کاربران ناآگاه نیز معمولا گزینه ی Automatic را برای ادامه ی نصب لینوکس انتخاب می کنند و در کمال تعجب مشاهده می کنند که هارد دیسک سیستمشان فرمت شده و تبدیل به یک پارتیشن واحد می گردد. گزینه ی Automatic در هنگام نصب لینوکس بدترین گزینه برای کسانی است که می خواهند لینوکس را در کنار سیستم عامل دیگری مانند ویندوز نصب کنند.
برای جلوگیری از از دست دفتن اطلاعات هارد دیسک در حین نصب بهتر است که گزینه ی Manual را جهت انتخاب پارتیشن نصب انتخاب کنید و مقداری از فضای پارتیشن بندی نشده ی هارد دیسک خود را به لینوکس اختصاص دهید. البته این فضا می تواند از چند صد مگا بایت تا چندین گیگا بایت متغیر باشد. فضای لازم بر روی هارد دیسک شما برای نصب لینوکس بستگی به توزیعی که می خواهید نصب کنید وPackage هایی که مایل هستید همراه با لینوکس برای شما نصب شوند بستگی دارد.
بسیاری از برنامه های کاربردی رایج و حتی برنامه های تخصصی مانند امکانات و سرویس های Server و محیط های برنامه نویسی و Software Developing به صورت بسته های نرم افزاری در محیط نصب لینوکس قرار گرفته اند وشما تنها با انتخاب بسته های مورد نیاز خود، می توانید آن ها را همراه با خود سیستم عامل بر روی سیستمتان نصب کنید و در صورتی که یکی از این برنامه ها را فراموش کردید یا خواستید تغییری در امکانات و قابلیت های آن به وجود بیاورید می توانید این کار را از داخل محیط لینوکس، پس از نصب آن انجام دهید.
لینوکس بهشت برنامه نویسان است. برنامه نویسانی که از لینوکس برای گسترش برنامه ها و پروژه های خود استفاده می کنند مسلما معنی این جمله را درک می کنند. به طور مثال در ویندوز اگر شما بخواهید به زبان C برنامه نویسی کنید می باید کامپایلر C را بر روی سیستم خود نصب کنید و اگر بخواهید با Java نیز برنامه نویسی کنید می باید محیط توسعه و کامپایلر آن را نصب کنید و در مورد سایر زبان های برنامه نویسی مانند Perl ،Ruby ،Python و … این داستان بارها و بارها تکرار می شود و شما می باید هر بار هزینه ای جهت تهیه این گونه برنامه ها پرداخت کنید ولی در لینوکس تمامی این زبان ها به صورت پیش فرض پشتیبانی می شود و شما با انتخاب سایر Package ها می توانید این محیط را برای برنامه نویسی گسترش دهید و یا آن را برای خودتان سفارشی کنید.
لینوکس به همین اندازه در زمینه ی برنامه نویسی گسترده است در زمینه ی شبکه نیز گسترده و قدرتمند است. شما قیمت یک ویندوز سرور 2003 یا 2008 را می دانید؟ مسلما هزینه های زیادی را برای کسی که قصد راه انداختن سرور را دارد تحمیل می کند ولی من به شما می گویم که لینوکس در زمینه ی سرور نیز رایگان است و با هر سرورس ممکنی که فکرش را بکنید در دسترس علاقه مندان به شبکه قرار دارد.
اگر هنوز تصمیم خود را مبنی بر تبدیل شدن به یک کاربر لینوکس نگرفته اید می توانید توزیع دلخواهتان را در کنار ویندوز نصب کنید. در هنگام نصب لینوکس می توانید بوت سیستم خود را به گونه ای تنظیم کنید که استفاده از ویندوز نیز برای شما میسر باشد و در هر بار روشن کردن کامپیوتر می توانید سیستم عامل دلخواهتان را جهت بارگزاری انتخاب کنید.
خوشبختانه گونه ای از لینوکس به نام لینوکس های live موجود است که شما تنها با قرار دادن CD یکی از توزیع های live در درایور خود و restart کردن کامپیوتر می توانید وارد آن شوید و از اکتشاف در محیط لینوکس لذت ببرید. متاسفانه در لینوکس های live امکانات گسترده و تخصصی در دسترس کاربر نیست. به همین جهت توصیه می شود که نصب لینوکس امکانات بیشتری را برای کاربر، جهت استفاده به ارمغان می آورد.
امنیت کدام یک بیشتر است؟ در مورد پاسخ این سوال هنوز هم در سراسر دنیا بحث ها و جدل های زیادی وجود دارد ولی این نکته ی کلی را می توان گفت که هیچ سیستم عاملی صد در صد ایمن نیست و با اجرای تنظیمات مناسب بر روی آن می توان امنیتش را افزایش داد. لینوکس با توجه به این موضوع که تعداد کاربران کمتری در سراسر دنیا به نسبت ویندوز دارد، بد افزارهای (شامل Virus ،Worm ،Trojan ،Spyware ،Key Logger و …) کمتری برای آن گسترش یافته اند و از این جهت دارای امنیت بیشتری است ولی ویندوز به دلیل گستردگی جغرافیایی، تهدیدات امنیتی بیشتری علیه آن اعمال شده است. با تمامی این گفته ها، تعداد کاربران نمی توانند ملاکی جهت امن تر بودن یک سیستم عامل یا نا منی آن باشند. تامین امنیت هر سیستمی به دست کاربر آن سیستم اعمال می شود ولی آیا بستر مناسبی که به درستی برنامه نویسی شده باشد ملاکی جهت تعیین سطح امنیت یک سیستم عامل نیست؟ دراین مورد بعید می دانم که مایکروسافت از جانب متخصصان امر نمره ی مناسبی کسب کند. حتی با ارائه ی ویندوز ویستا نیز این بحث ها ادامه داشت و دارد و بارها امنیت این سیستم عامل زیر سوال رفته است.
لینوکس کاربرد زیادی بر روی ابرکامپیوتر ها دارد. حدود 75 درصد از پانصد عدد از بالاترین ابرکامپیوتر جهان از لینوکس استفاده می کنند و چیزی حدود 20 درصد از یونیکس و کمتر از 1 درصد از ویندوز استفاده می کنند. 4 درصد باقی مانده نیز از BSD ها یا MAC OS و ترکیبی از موارد مذکور استفاده می کنند. مایکروسافت از امسال با عرضه ی ویندوزی مخصوص ابرکامپیوترها به طور جدی وارد این بخش از بازار شد.
تعدادی توزیع های مختلف لینوکس عبارت اند از:
Suse (بخوانید زوزه): توزیعی مناسب برای کاربردهای خانگی و سرور به همراه محیط های گرافیکی زیبای GNOME و KDE.
Fedora: که در واقع همان RedHat سابق می باشد که امروزه تحت این نام عرضه می شود.
Ubuntu (بخوانید اوبونتو): که این توزیع، خود دارای توزیع های جانبی زیادی می باشد و هم برای استفاده های خانگی هم سرور توزیع های مناسب را دارد. کلمه ی اوبونتو، کلمه ای آفریقایی می باشد و تا جایی که من اطلاع دارم در جنوب آفریقا کاربرد دارد و به این مفهوم است که انسان از خود چیزی ندارد و چیزی را که یاد می گیرد باید در اختیار دیگران بگذارد. شما می توانید با مراجعه با سایت www.ubuntu.com نسخه ی مورد نظر خود از این توزیع را سفارش دهید تا با پست و به صورت رایگان به دست شما برسد.
Debian: از قدیمی ترین توزیع ها و مناسب برای سرورها می باشد.
و … .
توزیع های بسیار زیادی از لینوکس وجود دارد که حتی نام بعضی از آن ها معروف نمی باشد و فقط جهت استفاده های خاصی سفارشی سازی شده اند. به هر حال تمامی توزیع های مذکور در این مقاله را می توانید از اینترنت و با کمی جست و جو پیدا و دانلود کنید.

نویسنده: مهدی درفشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا