مقالات و مباحث آموزشی شما و دوستان

HamidBN

مدیر انجمن فیلمسازی
سلام
گفتم در این تاپیک مقالاتی که دوستان از گذشته تا به امروز و از امروز تا فردا قرار می دن را از همین ابتدا در اییچا سرجمع کنیم تا دسترسی برای تمام علاقمندان سهل و آسان شود
ایمدوارم این تاپیک مورد رضایت شما قرار بگیرد
 
آخرین ویرایش:

HamidBN

مدیر انجمن فیلمسازی
علایم اختصاری و اصطلاحات در ویدئو

خوی مجموعه توسط دوست عزیز Amir_edius تهیه شده و برای مشاهده تاپیک اصلی اینجا را کلیک کنید

Alternative Current : جریان متناوب
CCTV Closed Circuit: تلویزیون مدار بسته
CRT Cathode Ray Tube : لامپ کاتدی
DC Diect Current : جریان مستقیم
EFP/ Electronic Industries Asseciation : تصویربرداری در بیرون که معمولا تصنعی است
ENAJ Electronic industri Asseciation of Japan : تشکیلات تعیین کننده معیارهای ویدئو در ژاپن
ENG Electronic News Gathering : تهیه رپرتاژ به وسیله ویدئوسبک وزن
TT Through - the - Lens : نمایاب انعکاسی
UHF Ultra - Hight Frequencies : فرکانسهای 300 تا 3000 مگاهرتز
VCR Video Hight Freqencies : دستگاه ضبط ویدئوکاست
VTR Video Tape Recorder : دستگاه ضبط ویدئوی قرقره ای
تلویزیون کابلی Le Cable
دیافراگم IRis
Decopage نمابندی دکوپاژ
Editing Box اتاق مونتاژ
Cast عوامل فیلم و بازیگران
Tele نمای نزدیک
Wide نمای باز و لانگ
M.S نمای مدیوم
L.S نمای لانگ
Ml.S نمای مدیوم لانگ
R.a ری اکشن یا عکس العمل
C.u نمای بسته
Ex C.u نمای بسار بسته
Ex L.s نمای بسار باز
Travling حرکت دوربین
Track Back حرکت دوربین به عقب
Pan در فیلمبرداری حرکت دوربین به راست و چپ را می گویند
Tilt در فیلمبرداری حرکت بالا و پایین دوربین را می گو یند
Boom وسیله ای است که صدا بردار میکروفن را به آن وصل می کند و دارای سایز های مختل می باشد
CCD مدار به کار رفته در دوربین و جایگزین لامپ
Steady Cam وسیله ای ضد لرزش برای حرکت های دوربین رو دست
Rail & Shario وسیله ای مانند ریل قطار که دوربین روی آن قرار می گیرد و شاریو صفحه ای است که روی ریل فرار می گیرد
 
آخرین ویرایش:

HamidBN

مدیر انجمن فیلمسازی
نور در فیلمبرداری و اثرش در تدوین

اصولا ادیتور های آماتور ایرانی(خودمان را میگویم) هم خودشان فیلمبردارند و هم کارگردان. متاسفانه جذابیت نرم افزارها کمی از دقت در فیلمبرداری کم کرده و کسی به نور اهمیت نمیدهد. اهمیت نور به اندازه ای شده که تتها نگرانیمان جلوگیری از تابش مستقیم نور به لنز است. شاید دلمان را به افکت های نور در پریمیر و امثالهم خوش کرده ایم. اما خودمان بهتر میدانیم با دستکاری دیجیتالی نور و رنگ تصویر از لحاظ کیفیت به طور وحشتناک افت میکند. نکته جالب اینکه پروژه های عظیم سینمایی زیر نورهای وحشتناک فیلمبرداری میشوند. این را از کوچک شدن غیر عادی مردمک چشم بازیگران این فیلم ها به راحتی میتوان فهمید.
دو نوع فلسفه برای نور وجود داره:
1. از نور های اطراف به علاوه ی پرژکتور و لامپ ها استفاده کنیم.
2. همه ی نور ها را از بین ببریم و خودمان نور بسازیم.

معمولا برای نورپردازی یا از پرژکتور استفاده میشود یا لامپ های روی دوربین(که نور کافی ندارند ولی از هیچ چیز بهترند)
بهترین کار برای ما آماتورها برای نوردهی زیبا، نه حمل یک پرژکتور اسپات غول است که با ندانم کاری فیلممان را به گند بکشیم و نه بی خیال شدن از نور! دو عدد لامپ 60 واتی با رنگ مورد نظر و حتی المقدور هالوژن معجزه میکند. جهت قرار گیری نورها و فاصله ی آن از سوژه تنها از راه تجربه و تست موقعیت های مختلف بدست می آید. آزمون و خطا کردن در اینکار کمک زیادی به زیبایی فیلم های ما در آینده میکند.

دماهای رنگ ( کلوین )

آسمان بسیار ابری 10000 یا 9000
آسمان مه آلود 8000
آسمان کمی ابری 7000

آسمان آفتابی و بدون ابر 6000
آسمان آفتابی در جهت شمال 5000
نور پردازی فلورسنتی نورسفید 4000

طلوع و غروب خورشید 2000
شمع 1000
__________________

برای مطالعه کل مبحث به تاپیک زیر بروید
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=73154
 

جدیدترین ارسال ها

بالا