مفاهیم و اصطلاحات جلوه های ویژه

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سلام به همگی ... خوبین که ؟ :green:

خیلی وقت بود دنبال ساخت یه تاپیک مفید بودم ... تاپیکی که تولید محتوا باشه نه صرفا گذاشتن یه لینک از یه جا یا جواب بقیه تاپیک ها رو دادن (هر چند هر دوی اونها بسیار بسیار ارزشمند هستن)
دنبال این بودم تا یه چیزی خودم ایجاد کنم !! مدت ها بود به علت مشغله زیاد حتی فکر این کار به دهنم خطور نمی کرد .. امشب بی خوابی به سرم زد و شد این !!! :green: :)

خیلی از بچه های فروم در به کار بردن اصطلاحات مربوط به جلوه های ویژه ، گرافیک متحرک ، انیمیشن و حتی مفاهیم بنیادی گرافیک مشکل دارن . طبیعی هم هست ... کم کاری دوستان مترجم در این زمینه و ترجمه های ضعیف از یک طرف و نبود منابع جامع فارسی در ایترنت از طرف دیگه و هزار تا دلیل دیگه که جاش اینجا نیست همه همه باعث شده که این مفاهیم و اصطلاحات برای ما غریبه باشن :-?

تصمیم گرفتم درباره بعضی مفاهیم و اصطلاحات پر کاربرد و ضروری جلوه های ویژه و گرافیک متحرک توضیح هر چند مختصری بدم که احساس کنم یه پست مفید دادم ....

ترجمه و تجربه و اطلاعات شخصی منابع این تاپیک خواهند بود ... ملاک من ترجمه روان و کوتاهه ...
چون زیاد مترجم خوبی نیستم اشتباه زیاد پیدا میشه که به بزرگی خودتون ببخشید ! اگر اشتباهی دیدین به من بگین تا اصلاحش کنم ..

تاپیک رو با یک مفهوم جامع شروع میکنم ...

Post production

تا حالا خیلی جاها اسمشو شنیدیم ... Post production یا بعد از تولید به مرحله ای از فرآیند فیلم سازی ، برنامه سازی ، ضبط صدا ، برنامه های رادیویی و ... گفته میشه که تمام منابعی که در مراحل Production یا تولید ایجاد شده اند رو به نتیجه نهایی می رسونن ...
این فرآیند در رشته های مختلفی وجود داره : مثل فیلمسازی ، گرافیک متحرک ، تولید برنامه های تلویزیونی و غیر تلویزیونی ، برنامه های رادیویی ، ویدئو ، عکاسی و هنر دیجیتال نمونه هایی از این فعالیت ها هستند.
مهمترین کارها در این پروسه عبارتند از :
- تدوین فیلم و ویدئو
- ویرایش صدا
- صدا گذاری و ساخت موزیک برای فیلم و ویدئو
- اضافه کردن جلوه های ویژه کامپیوتری (CGI)
- تصحیح رنگی (color correction)
- تبدیل فیلم به ویدئو (اسکن)
- تهیه خروجی نهایی کار


سعی می کنم هر وقب بیکار شدم یه چیزی اینجا بذارم ...

دوستان این تاپیک رو من فقط شروع کردم تا شما هم در تولید محتوا سهیم باشین ... خیلی خوشحال میشم بقیه دوستان هم این تاپیکو ادامه بدن ...

سعی کنید مطلب دیگه ای در این تاپیک نزنین تا الکی شلوغ نشه ...

:oops: دوستار تمام بچه های مجید آن لاین :oops:
موفق باشین
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
Special effects
به حقه ها و خطاهای دیدی که در فیلم (سینما) ، تلویزیون ، تئاتر و به طور کلی صنعت سرگرمی استفاده میشود تا رویدادها و حوادث خاصی از داستان را شبیه سازی کند ، جلوه های ویژه گفته میشود.

با جهش های عظیم فیلمسازی دیجیتال تفاوت میان جلوه های وِیژه و جلوه های بصری (Visual Effects) بیشتر مشخص میشود. جلوه های بصری اکثرا اشاره به مرحله بعد از تولید دیجیتال (Digital post Production) میکنند و جلوه های ویژه در اکثر مواقع هنگام فیلم برداری و تصویر برداری در فیلم یا ویدئو ثبت میشوند.

جلوه های ویژه عموما به دو دسته جلوه های نوری (Optical effects) و جلوه های مکانیکی (mechanical effects) تقسیم میشود .

جلوه های نوری (که گاها با نام photographic effect نیز شناخته میشوند) به مجموعه تکنیک های گفته میشود که بر اساس عکاسی بناشده اند . کارهایی که در گذشته به مقدار زیاد !! انجام میشده است مثل تکنیکهای استفاده از آینه ، تابش در پس زمینه و ... .

اگر سری قدیمی جنگ ستارگان رو دیده باشین این نوع جلوه های ویژه رو درک می کنین ... تمامی شمشیرهای نورانی ، لیزرها و افکتهای اینچنین از تاثیر مستقیم بر روی پوزتیو (پوزتیو خلاف نگاتیو است یعنی رنگ ها به صورت واقعی هستند نه به صورت منفی یا نگاتیو) ایجاد شده اند!!

این تکنیک ها با گسترش روزافزون امکانات سینمای دیجیتال دیگر مجالی برای باقی ماندن ندارند و دیگر به ندرت در پروژه ای استفاده میشود.

جلوه های مکانیکی که با نامهای همچون جلوه های عملی یا جلوه های فیزیکی نیز شناخته میشوند ، شامل اعمالی است که غالبا هنگام فیلم برداری کامل میشوند.
این مورد طیف وسیعی از کارها را شامل میشود:
- ساخت وسایل تخریب شونده (مثل صندلی که بر سر بازیگر خورد میشود . انتظار ندارین که صندلی واقعی رو سر بازیگر خورد کنن ... معمولا برای اینکار صندلی رو از جنس مواد سستی مثل چوب نازک بالسا یا یونولیت می سازن )
- انفجارها (توضیح نمیخواد!!)
- بدل کاری ها (کارهایی همچون پرش از ارتفاعات ، آتش گرفتن ، برخورد ماشین ها و ...)
- جلوه های محیطی مثل مه ، طوفان ، رعد و برق و...
- ماکت ها (با گسترش صنعت دیجیتال زیاد استفاده نمیشه)
- تخریب ساختمان یا بخشی از آن
- گریم های خاص (مثلا گریم بازیگر به صورت یک هیولای وحشتناک!!)
- ساخت عروسک ها و مدل های متحرک (مثل کاراکتر روبوتها و هیولاها)
- و ...

از سال 1990 به بعد CGI (Computer generated imagery) جلوه های ویژه را تحت تاثیر خود قرار داده است . CGI به فیلمسازان امکانات بی نظیری میدهد که ایجاد آنها با استفاده از جلوه های ویژه یا غیر ممکن یا بسیار پر هزینه است . تکنیک های جلوه های ویژه بسیاری به این خاطر از بین رفته اند و بسیاری نیز ابداع شده اند.

هم اکنون تلفیق این دو رشته باعث ایجاد شاهکارهایی مثل ارباب حلقه ها یا ماتریکس شده است.

یه نکته ضروری : در فارسی به هر دو رشته جلوه های ویژه (Special effects) و جلوه های بصری (Viusal Effects) ، جلوه های ویژه و به CGI نیز جلوه های ویژه کامپیوتری گفته میشود.
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
Visual effects

سلام دوباره ... در راستای همون مفید بودن پست ها :green: یه مفهوم دیگه هم فارسی کردم و می ذارم براتون

متاسفانه مرجع درستی در فارسی برای جلوه های ویژه وجود نداره ... برای همین مفاهیم انگلیسی موجود در متن گاها هیچ کلمی معادلی در فارسی ندارن ... برای همین همون انگلیسی شون رو می ذارم ...

Visual effects

Visual Effects یا جلوه های بصری (که به طور خلاصه Visual F/X یا VFX هم نوشته میشن) به مجموعه پروسه های مختلفی گفته میشه که جلوه و مفهوم مورد نظر در بیرون از مراحل فیلم برداری ایجاد میشه.

جلوه های بصری اغلب با ترکیب نماهای واقعی و CGI حاصل میشوند که اغلب نتیجه بسیار واقع گرایانه ای دارند.
صحنه هایی وجود دارن که پیاده سازی آنها با جلوه های ویژه بسیار گران و هزینه بر ، خطرناک و یا عملا غیر ممکنه . در اینطور مواقع اهمیت جلوه های بصری کاملا درک میشود.

صحنه های بسیاری رو میشه مثال زد که ضرورت استفاده VFX در اونها کاملا نمایانه .
مثلا در فیلم (The lord of the Rings , The Return of the King) در صحنه ای که فرودو در کوه مودور میخواد حلقه رو در آتش بندازه ،صحنه های بسیار زیبایی رو می بینیم ... پیاده سازی چنین صحنه هایی بدون استفاده از تکنیک های VFX عملا غیر ممکنه ... صحنه ای که دوربین از درون حلقه میاد بیرون یا افتادت گالوم در مواد مذاب :shock:

جلوه های بصری اغلب هزینه فیلم ها رو به شدت کاهش میدن اما به خودی خود بسیار گران قیمت هستند. استدیو های مطرحی مثل Lucas Films یا Digital Domain مبالغ نجومی برای ساخت جلوه های بصری فیلمهای سینمایی یا تیزرهای تبلیغاتی دریافت میکنن .

در قدیم این تکنیک ها مخصوص فیلمهای سینمایی با بودجه های کلان بود اما امروزه با پیشرفت فناوری دیجیتال و گسترش روز افزون اون در سینما و تلویزیون، شرایط و امکاناتی برای آماتورها و فیلمسازان مستقل بوجود آمده تا از این تکنیک ها استفاده کنن.

اگر در گذشته به سیستم های کامپوزیت چند ده هزار دلاری احتیاج بود ، الان به لطف همه گیر شدن کامپیوتر همان نتیجه ها با نرم افزارهای کامپوزیت و انیمیشن با قیمتی کمتر از 10000 دلار برای نرم افزار و سخت افزار (و برای ما زیر 2 دلار برای نرم افزار !!! )بدست می آید. این فوق العاده نیست ؟!!!

اغلب جلوه های بصری در زمان بعد از تولید (post production) ایجاد میشن و این کار خیلی خطرناکه ... از این بابت که فیلم برداری تمام شده و در اکثر موارد فرصتی برای فیلم برداری مجدد نیست . یعنی هنرمندان این رشته تمام منابعشان ، فیلم های خام حاصل از مرحله تولید (production) است و دیگر برگشتی در کار نیست.
به همین علت نقش Visual Effects supervisor (سرپرست جلوه های بصری) بیش از پیش پر رنگ میشود . این فرد مسئولیتش از زمان طراحی استوری برد شروع میشود ، در هنگام فیلم برداری بسیار پر رنگ میشود و در post production می درخشد !!
این شخص قبل از فیلم برداری استوری بردهای مخصوص صحنه های جلوه های ویژه رو طراحی میکنه ، هنگام فیلم برداری مشخص می کند یک نما چه چیزهایی احتیاج دارد تا بعدا چیزی به آن اضافه شود و در هنگام اعمال جلوه های بصری این کار رو مدیریت و به نوعی کارگردانی می کنه.

جلوه های بصری حداقل به 4 دسته کاری تقسیم میشه :
- Models: miniature sets and models, animatronics : این قسمت به استفاده از مدل هایی با مقیاس کوچک و روش های مختلف ساخت انیمیشن اشاره می کند که بسیار در پروسه جلوه های ویژه استفاده میشن (البته الان مدل های با مقیاس کوچک یا اصطلاحا ماکت خیلی کم استفاده شدن)

- Matt painting and stills . به صورت ساده matt یعنی تصویر فقط سیاه یا فقط سفید شیئی که می خواهید اون رو از زمینه ای که توش هست ، جدا کنید ... matt painting هم یعنی درست کردن یه صحنه با استفاده از matt های مختلف ...

- Live-action effects شامل تکنیک هایی است که مستقیما از تصاویر حاصل از فیلم برداری ایجاد میشه مثل تکنیک های کروماکی

- Digital animation : این قسمت شامل کارهایی مثل modeling ، computer graphics lighting، texturing ، animating و rendering کاراکتر ها و مدل های سه بعدی ایجاد شده است . همچنین جلوه های حاصل از ذارت و ساخت بکگراند نیز در این شاخه قرار می گیرد.

اگر مشکلی دیدن بگین پی ام بزنین تا ویرایشش کنم ...

دوستان دیگه هم این تاپیک رو ادامه بدن دیگه ... اگه قرار بشه فقط من پست بدم که بی مزه میشه ....

موفق باشین
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
Matte Painting

سلام به همگی ... بعد از مدتها دوباره برگشتم !
دو نیم هفته که دسترسی به نت نداشتم ... برای همین چند وقت در مجید آن لاین غایب بودم ...

این بار ترجمه بسیار سخت شد برام ... این قدر وازه نا آشنا که هیچ معادلی در فارسی نداره دیدم !! مثلا Live Action Footage . اینو من چی معنی کنم ؟:green: البته شاید مترجم ها بلد باشن اما من خیلی در ترجمه آماتورم ... به هر حال این واژه رو تصویر فیلم برداری شده ترجمه کردم ....

در این قسمت سعی کردم از تصویر هم استفاده کنم که بیشتر موضوع درک بشه

فقط خواهش میکنم تو این تایپک فقط پست های مرتبط با مبحث بدین تا تاپیک الکی شلوغ نشه... خیلی خیلی خوشحال میشم ترجمه یا مطلبی از شما هم اینجا ببینم ...


Matte Painting در تعریف کلاسیک خود یک نقاشی از مناظر طبیعی ، وسایل و دستگاه ها و یا فاصله های دوردست است که پیاده سازی و یا فیلم برداری در آن غیر ممکن یا بسیار هزینه بر است. این تکنیک به فیلم سازان اجازه میدهد تا حس و حال فضایی را که در نظر دارند در تماشاگر ایجاد کنند.
هنرمندان Matte Painting و تکنسین های فیلم از تکنیک های گوناگونی استفاده میکنند تا صحنه ی ایجاد شده بوسیله Matte Painting را با صحنه فیلم برداری شده ترکیب کنند.
Matte Painting امروزه توسط تکنیک های دیجیتالی ایجاد می شود و انعطاف پذیری بسیار بالایی در ایجاد و ویرایش دارند.
در بهترین حالت و بسته به مهارت هنرمندان و تکنیسین ها ، صحنه های نهایی ، فضای شگفت انگیزی خلق میکنند که در غیر این صورت پیاده سازی بسیار سنگینی داشتند.

2starwars.jpg

صحنه ایجاد شده بوسیله Matte painting در فیلم Star Wars. Episode 3

the-wind-and-the-willows-train-chasing.jpg

صحنه ایجاد شده بوسیله Matte Painting در فیلم The Wind and the Willows


سابقه و پیش زمینه

به نظر اکثر هنرمندان این رشته ، Matte Painting بوسیله هنرمندانی که با استفاده از رنگ و پاستل بر روی صفحهات شیشه ای بزرگ سعی در خلق تصاویر جدید در فیلم ها را داشتند ، ایجاد شده است.
اولین شات Matte Painting شناخته شده در تاریخ در سال 1907 در فیلم "ماموریت هایی از کالیفورنیا" (Missions of California) ساخته ی Norman Dawn است که در آن فرو ریختن عبارت California Missions با کشیدن آن بر روی شیشه خلق شد .
از نمونه های برجسته و کلاسیک Matte painting می توان به صحنه گفتگوی دروتی در شهر زمردی (Emerald City) در فیلم جادوگر شهر از (The Wizard of Oz) ،
Matte_Painting.jpg

زانادوی چارلی فاستر کین (Xanadu به یک مکان اسرار آمیز یا شگفت انگیز اطلاق میشود) در فیلم همشهری کین (Citizen Kane)
XanaduConstructionCitizenKane.jpg

و tractor-beam های جابجا کننده ی (همان اشعه که در فیلم های علمی تخیلی از سفینه های فضایی منتشر میشوند) فیلم جنگ ستارگان (Star Wars.) اشاره کرد.

در اواسط دهه 80 میلادی ، پیشرفت چشم گیر نرم افزارهای گرافیکی به هنرمندان Matte Painting اجازه کار در محیط دیجیتال را میداد. اولین شات Matte painting دیجیتال توسط کریس اونس (Chris Evans) در سال 1985 و در فیلم "شرلوک هولمز جوان" (Young Sherlock Holmes) خلق شد.در این شات با استفاده از انیمیشن کامپیوتری ، شوالیه (یکی از کاراکترهای فیلم) از پنجره ای شیشه ای بیرون میپرد.
کریس ابتدا پنجره را روی اکرلیک نقاشی کرد سپس نقاشی را برای دستکاری های بیشتر کامپیوتری در سیستم پیسکار شرکت لوکاس فیلم اسکن کرد.

تکنولوژی های جدید

در طول دهه 90 ، Matte Painting سنتی هنوز استفاده میشدند اما در ترکیب با کامپوزیت دیجیتال.
"جان سخت 2 : سخت تر بمیر" (Die Hard 2: Die Harder (1990)) اولین فیلمی بود که از کامپوزیت دیجیتال بر روی تصویر فیلم برداری شده به همراه Matte Painting سنتی (که بر روی شیشه نقاشی و در کامپیوتر اسکن شده بود) استفاده می کرد. این کار برای صحنه آخر فیلم که در باند پرواز فرودگاه اتفاق می افتاد، استفاده شد.

تا پایان دهه ، دوره Matte Painting سنتی یا همان نقاشی با دست کم کم به پایان میرسید . گرچه تا سال 1997 هم بعضی از Matte Painting های سنتی هنوز استفاده میشدند به عنوان مثال نقاشی "کریس اونس"( Chris Evans) از کشتی نجات کارپاثیا (Carpathia) در فیلم تایتانیک جیمز کامرون.

امروزه نقاشی دستی جای خود را به تصاویر دیجیتالی ایجاد شده با کامپیوتر داده اند. این تصاویر با استفاده از آرشیو های عکس ، مدل های سه بعدی و قلم نوری ایجاد میشوند.
هنرمندان Matte Painting تصاویر دیجیتال ایجاد شده را با تصاویر فیلم برداری شده و یا محیط سه بعدی ایجاد شده بوسیله کامپیوتر تلفیق میکنند. کار با محیط سه بعدی کامپیوتری این امکان را به هنرمندان می دهد تا بافت ها ، نورپردازی و حتی حرکت دوربین را کنترل کنند . امری که در گذشته به هیچ عنوان قابل پیاده سازی نبود.

الگوریتم های نورپردازی برای شبیه سازی منابع نوری در حدود سال 1995 تکامل چشمگیری پیدا کردند . برای اولین بار در فیلم "کازینو"(Casino) ساخته "مارتین اسکورسیزی" از تکنیک رندر Radiosity استفاده شد. در این پروژه شرکت Matte World Digital با همکاری LightScape توانستند افکت نوری حاصل از میلیون ها چراغ نئون در لاس وگاس در دهه 70 را شبیه سازی کنند.
سریع تر شدن پروسه های کامپیوتری در حال تغییر و توسعه تکنیک ها و تکنولوژی ها Matte Painting است.


منبع ترجمه : wikipedia
اگر مشکلی در ترجمه یا مطلب دیدین خوشحال میشم با من در میون بذارین تا اصلاحش کنم
موفق باشین
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
تطبیق حرکت Match moving

Match moving فرآیندی در مرحله بعد از تولید است که اجازه قرار دادن هر شیئ گرافیکی را در صحنه فیلم برداری شده را میدهد به طوری که موقعیت ، چرخش ، جهت ، اندازه و حرکت شیئ دقیقا با حرکت اشیای واقعی در صحنه هماهنگ باشد.

به عبارت دیگر هرگاه نیاز به قرار دادن یک شیئ کامپیوتری در یک صحنه واقعی باشد ، از تطبیق حرکت استفاده میشود.

در این فرآیند matchmover با استفاده از تکنیک های مختلفی مثل tracking و photogrammetry سعی در ایجاد یک محیط و دوربین سه بعدی است که در مراحل بعد تمام هنرمندان پروژه های خود را در این محیط و با استفاده از این دوربین رندر خواهند گرفت .

همچنین هنرمندان دیگر در مراحل rotoscope و composite نیز به اطلاعات حاصل از این مرحله نیاز دارند .

هر گونه نقص در این مرحله انسجام تمام مراحل بعد را از بین میبرد و نتیجه نهایی را غیر واقعی و در بعضی موارد خنده دار میکند .

در بهترین حالت اجرای این مرحله ، بیننده نباید متوجه حضور چنین مرحله ای در صحنه شود به همین دلیل هنرمندان این مرحله به آن هنر نامرئی میگویند.

اگر بخواهیم به زبان بسیار ساده این فرآیند را تعریف کنیم باید طرز کار دوربین را بدانیم . نترسید ! قرار نیست وارد مباحث الکترونیکی یا اپتیکی شویم !

از نگاه یک matchmover دوربین یک تصویر سه بعدی را در قالب یک تصویر دوبعدی ضبط میکند . با این تعریف ساده می توانیم تطبیق حرکت را درک کنیم : فرآیند تطبیق حرکت دقیقا عکس این قضیه است یعنی استخراج اطلاعات سه بعدی یک صحنه از تصویر دوبعدی آن !

امروزه نرم افزارهای زیادی در این زمینه گسترش پیدا کردند .

در زمینه تطبیق حرکت دوبعدی نرم افزارهای Composite مثل After Effect ، Shake ، Fusion و ... قابلیتی به نام Tracking دارند که اجازه قرار دادن یک عنصر گرافیکی را در فیلم متحرک میدهند . مثلا عوض کردن محتوای پلاک یک ماشین در حال حرکت در یک بزرگراه !

اما نرم افزارهایی نیز فقط برای Match moving ساخته شده اند که اکثرا قابلیت تطبیق حرکت سه بعدی دارند :

• 2d3 boujou
• Alias Maya Live (modul for maya)
• Andersson Technologies Ltd. SynthEyes
• Automatic Effects Scene Genie (plugin for 3Ds max)
• Pixel Farm PFTrack and PFMatch
• Realviz MatchMover Pro
• Science D Vision 3D Equalizer​

منبع کتاب : Matchmoving: The Invisible Art of Camera Tracking
ویکی پدیا و vfxguid.net
 
با تشکر از گیگا مکس داشتم یه مطلب تو ویکیپدیا می خوندم گفتم بترجمم :paint:
Render farm به گروهی از کامپیوتر ها گفته میشه که برای رندرکردن(فرایند تولید عکس از مدل سه بعدی) CGI ،به طور مثال برای فیلم و جلوه های ویژه ، که از پردازش دسته ای استفاده می کنند،استفاده میشه. مفهوم Render Fram از render wall که برای رندرینگ بلادرنک استفده میشه متفاوت هست.رندرینک تصاویر یک فرآیند موازی کاملا موازی شده است چون هر فرم مستقل از سایر فرم ها محاسبه می شود.
با ارتباط اصلی میان پردازنده ها ،منابع اصلی مانند مدل ها و متریال ها و تکستچر ها به پردازنده ارسال می شوند و در نهایت عکس پایانی پس از پردازش با گذاری می شود.
در طول این دهه،پیشرفت در قدرت کامپیوتر ها اجازه داده تا تصاویر در مدت زمان کتری پردازش شوند.در صورتی که تصاویر ساده ، سریعتر و واقع گرایانه تر و با پیچیدگی بیشتر در زمان کمتری ساخته می شوند.
برای مدیریت فرم های بزرگ ،آشنایی با برنا مه مدیریت صف که به صورت خودکار پردازش ها را بین پردازنده ها توزیع می کند الزامی است.
هر "پردازه" باید یک تصویر کامل یا تعدادی از تصاویر یا یک قسمت از تصویر را رندر کند.
منبع ویکیپدیا
دوستان ببخشید ترجمه زیاد رون نیست .انشاالله جند تا پست اینطوری که خراب کردم،راهم میوفتم :green:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا