b6315d79-ab1c-4a5c-98e4-e95e3d50477f.jpg

کره جغرافیایی چیست؟​

کره جغرافیایی یا کره زمین دکوری وسیله‌ای است به شکل کروی که نقشه کره زمین بر روی آن کشیده شده است و مکان‌های مختلف بر روی زمین، موقعیت دریاها، اقیانوس‌ها و خشکی‌ها (قاره‌ها و کشورها) را نشان می‌دهد.
یکی از مهم‌ترین ابزارها در شناخت علم جغرافیا کره جغرافیا است که در واقع شبیه ساز کره زمین در اندازه کوچک‌تر است و در علم جغرافیا برای نشان دادن مناطق مختلف زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جالب است بدانید که قدیمی‌ترین کره جغرافیایی شناخته شده کره‌ای قدیمی است که قدمت آن به سال ۱۵۰۰ میلادی می‌رسد. این کره شبیه به تخم شترمرغ است که به دو قسمت تقسیم شده است. بر روی این کره فقط نام ۷۱ کشور نوشته شده است.
کره جغرافیایی یک وسیله مهم در یادگیری جغرافیا است و در اصل تصویر کوچک شده کره زمین است ولی جزئیات در آن نشان داده نمی‌شود.
globus-map-finger-earth-child-search-pointing-travel-draw.jpg
نحوه استفاده از این وسیله را در مدارس برای دانش‌آموزان یاد می‌دهند و برای مطالعه و یادگیری درس جغرافیا وسیله مهم و پرکاربردی است و اطلاعات زیادی درباره مکان‌های جغرافیایی می‌توان از کره جغرافیایی به دست آورد. از شکل این وسیله جغرافیایی، می‌توان به کروی بودن زمین نیز پی برد.
چه اطلاعاتی از کره جغرافیایی به دست می‌آید؟
  • محل و شکل خشکی‌ها و آب‌های کره زمین و نحوه جایگیری و ارتباط قاره‌ها و کشورهای مختلف.
  • محل خطوط استوا و نصف‌النهارها و طول و عرض جغرافیایی مکان‌های مختلف روی کره زمین.
  • مقایسه ابعاد کشورها و همچنین یافتن موقعیت کشورهای مختلف و همسایه‌های کشورها و مقایسهٔ نسبت فاصله‌های بین کشورها و مکان‌های مختلف دنیا.
چه اطلاعاتی را نمی‌توان از کره جغرافیایی به دست آورد؟
برای یادگیری جغرافیا و دیدن مکان‌های مختلف و موقعیت آن‌ها بر روی کره زمین، علاوه بر کره جغرافیایی وسیله دیگری به نام نقشه نیز به کار می‌رود. نقشه به شکل مسطح تهیه می‌شود و تصویری هوایی از کل زمین یا بخش‌هایی از آن است که در مقیاس‌های معینی کوچک شده است.
map-of-the-world-union-children-hands-love-son-future-fingers-family.jpg
نقشه و کره جغرافیایی هر کدام مزایایی نسبت به دیگری دارد و در هر یک از آن‌ها اطلاعات خاصی را راحت‌تر و بهتر می‌توان کسب کرد. بر روی کره جغرافیایی همه جزئیات را نمی‌توان نشان داد و این کار به وسیله نقشه انجام می‌شود.
همچنین مواردی مثل فاصله واقعی قاره‌ها، محل دقیق پدیده‌های جغرافیایی و جزئیات دیگری مثل محل کوه‌ها و راه‌های ارتباطی و… نیز بر روی کره جغرافیایی نشان داده نمی‌شود.

در آخر​

لازم به ذکر است که معمولاً کره‌ها را به شکل رومیزی و پایه دار درست می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع کره دکوری زمین و خرید کره‌های جغرافیایی در اندازه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و هم می‌توانید آن‌ها را به راحتی از فروشگاه‌ آنلاین اداری آرا تهیه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا