معرفی نسخه 12 ادوبی دایرکتور با قابلیت تولید برنامه برای آی او اس

ps2

Member
cachefile_962_3.jpg
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ادوبی در روز 11 فوریه 2013 (23 بهمن 1391) بسیاری از طرفداران قدیمی برنامه ادوبی دایرکتور (Adobe Director) را غافلگیر نمود. درحالی که باور عمومی بر این بود که برنامه دایرکتور -- که زمانی گل سرسبد برنامه های تولید مالتی مدیا تلقی می شد -- دیگر مرده است و ادوبی عرضه نسخه های جدید آنرا در دستور کار ندارد، نسخه 12 این برنامه با نام Adobe Director 12 روانه بازار شد.

ادوبی در سپتامبر سال 2008 نسخه 11 دایرکتور را -- که نخستین نسخه این برنامه پس از تصاحب کمپانی ماکرومدیا توسط ادوبی بود -- روانه بازار کرد. یک سال بعد هم نسخه 11.5 عرضه شد و از آن تاریخ به بعد این کمپانی تنها به ارائه چند آپدیت بسیار کوچک (نسخه های 11.5.8 و 11.5.9) برای دایرکتور بسنده نموده بود. اینک پس از چند سال، نسخه 12 دایرکتور به بازار عرضه می گردد. ادوبی قیمت خرید مستقیم این برنامه را 999 دلار و قیمت آپگرید از نسخه های 8.5 به بالای دایرکتور را 299 دلار تعیین کرده است.
Adobe-Director-12_01.jpg

تصویر بالا: محیط برنامه Adobe Director 12
در زیر نگاهی خواهیم داشت به ویژگی های جدید برنامه Adobe Director 12:
امکان تولید برنامه برای دستگاه های مجهز به سیستم عامل آی او اس:
بزرگترین تغییر نسخه 12 برنامه دایرکتور نسبت به نسخه های قبلی آن امکان تولید برنامه های قابل اجرا بر روی سیستم عامل آی او اس اپل است. امکان دریافت خروجی ویژه آی او اس برای برنامه های قبلی تولید شده توسط دایرکتور به سادگی وجود دارد. همچنین پشتیبانی از شتاب سنج، ژیروسکوپ، تعاملات چندلمسی و Gesture ها (نظیر Pinch و Swipe) امکان ایجاد برنامه های جدیدی را که از قابلیت های لمسی و کنترلی موجود در آی او اس استفاده می کنند برای برنامه نویسان فراهم می آورد.
Adobe-Director-12_02.png
تصویر بالا: تنظیمات برای دریافت خروجی iOS
اما ادوبی شروطی را پیش روی برنامه نویسانی که با استفاده از برنامه دایرکتور قصد تولید برنامه برای آی او اس و قرار دادن آن در فروشگاه App Store را دارند قرار داده: اگر درآمد برنامه نویسان از یک برنامه (البته پس از کسر سهم اپل از فروش برنامه) بیش از 20 هزار دلار باشد، برنامه نویس باید 10 درصد مبلغ دریافتی از اپل را به ادوبی پرداخت نماید (برای 20 هزار دلار نخست پرداختی نیاز نیست.) برای آگاهی کامل از این شروط می توانید به اینجا مراجعه نمائید.
بدیهیست وضع نمودن چنین شروطی می تواند به کاهش علاقه برنامه نویسان به استفاده از دایرکتور برای تولید برنامه های آی او اس بینجامد.
جالب اینجاست که در حال حاضر امکان تولید خروجی برای اندروید در دایرکتور وجود ندارد و هنوز مشخص نیست که آیا ادوبی چنین امکانی را در آینده به دایرکتور اضافه می کند یا خیر .
استریوسکپی (Stereoscopy):
امکان نمایش محتوای Shockwave 3D به صورت استریوسکپی از نوع Anaglyph قرمز و فیروزه ای در دایرکتور 12 و 12 Shockwave Player وجود دارد. بدین ترتیب کاربران با زدن عینک های قرمز-فیروزه ای ویژه دید سه بعدی می توانند محتواهای سه بعدی نمایش داده شده در برنامه را به صورت برجسته و سه بعدی ببینند و به عنوان مثال به بازی های سه بعدی بپردازند.
بافت های جدید (New Textures):
پشتیبانی از بافت های جدید (نظیر Perlin Noise) امکان غنی سازی تصویری محتواهای سه بعدی برنامه را فراهم می آورد.
سایه زن های جدید (New Shaders):
پشتیبانی از سایه زن های جدید (نظیر Displacement Map) امکانات نمایشی جدیدی را برای محتواهای سه بعدی برنامه فراهم می آورد.
افکت های پس پردازشی (Post Processing Effects) :
این افکت های تصویری بر روی کل صحنه اعمال می شوند و برای بدست آوردن افکت های پیچیده تر می توان آنها را بصورت زنجیروار در پی هم قرار داد.
پشتیبانی از فلش پلیر 11:
محتواهای تولید شده توسط برنامه Flash Professional 11 و نسخه های قبلی این برنامه و نیز محتواهای Flash3D در برنامه دایرکتور 12 می توانند مورد استفاده قرار گیرند. البته از نسخه 11 فلش پلیر در خروجی تولید شده برای آی او اس پشتیبانی نمی شود.
راهنماهای سریع کد (Code Hints):
پشتیبانی از Code Hints به محیط برنامه نویسی نسخه 12 برنامه دایرکتور اضافه شده و بدین ترتیب نوشتن اسکریپت ها به هر دو زبان Lingo و JavaScript (زبان هایی که دایرکتور از آنها پشتیبانی می کند) در محیط دایرکتور برای برنامه نویسان ساده تر از قبل می گردد.
--------------------​
یک توصیه:
اگر شما از کاربران قدیمی برنامه دایرکتور هستید، دایرکتور 12 می تواند مهارت های شما در ساخت برنامه ها را به تولید برنامه برای بستر آی او اس گسترش دهد. همچنین اگر پیش از این برخی برنامه ها یا بازی های دو بعدی یا سه بعدی را توسط دایرکتور برای اجرا بر روی سیستم عامل های ویندوز یا مک او اس و یا بستر وب (از طریق Shockwave Player) ساخته اید، می توانید آنها را به بستر آی او اس انتقال دهید.
اما اگر از قبل با برنامه دایرکتور آشنایی ندارید و می خواهید برنامه هایی را برای آی او اس تولید کنید، توصیه ما این است که علی رغم وجود برخی ویژگی های خوب در دایرکتور، محیط های توسعه به روزتر و مناسبتری را برای برنامه نویسی آی او اس انتخاب نمائید (به ویژه محیط های توسعه عرضه شده توسط اپل)، چرا که از طرفی برنامه های Native پیاده سازی شده در این محیط ها کارآیی بالاتری نسبت به برنامه های پیاده سازی شده در دایرکتور داشته و به کلیه امکانات سیستم دسترسی دارند و از سوی دیگر سرمایه گذاری زمانی برای یادگیری بستری قدیمی (نظیر دایرکتور) که تضمینی برای بقای آن در سال های آینده وجود ندارد چندان مناسب به نظر نمی رسد.





منبع : Adobe ، mobile.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا