معرفی انواع جک های هیدرولیک و پنوماتیک

vivaz

New Member
در صنایع مختلف از وسایل و ابزارهای متفاوتی برای حمل و نقل و جابجایی وسایل به صورت دستی و برقی استفاده می شود و برای جابجایی هر آیتم به ابزار خاصی نیاز داریم. یکی از ابزارهایی که در جابجایی اجسام سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، جک می باشد و در بازار 2 نوع پنوماتیک و هیدرولیک دارد. هر نوع جک برای کاربردهای متفاوتی استفاده می شود.وقتی صحبت از جک هیدرولیک می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد پنچر شدن لاستیک خودرو است. باید بدانید چرا. زیرا برای برداشتن لاستیک پنچر شده باید ماشین را به سمت بالا برانید تا بتوانید لاستیک را تعویض کنید.با کمک آنها می توانید به راحتی خودروی سه تنی را بلند کرده و تعمیرات لازم را انجام دهید. به این نوع جک ها، جک روغنی نیز می گویند.

1.jpg

خرید جک و محصولات هیدرولیک​

هیدرولیک نادری با 30 سال تجربه در زمینه فروش ، تامین و تعمیر انواع از جمله هیدروموتور ، پمپ پیستونی هیدرولیک ، پاورپک هیدرولیک ، جک هیدرولیک ، شیر برقی هیدرولیک ، شیر پروپرشنال ، پمپ هیدرولیک ، پمپ پره ای ، و همچنین قطعات هیدرولیک ماشین آلات راهسازی از جمله پمپ هیدرولیک ماشین آلات راهسازی ، پمپ هیدرولیک گریدر ، پمپ هیدرولیک بلدوزر ، پمپ هیدرولیک لودر ، یونیت هیدرولیک ، پمپ دنده ای و … فعالیت می کند و افتخار همکاری با صنعتگران، شرکت ها و سازمان ها دارد .برای سفارش پمپ پره ای اینجا کلیک نمایید.

ind-hyd-1.jpg

جک پنوماتیک چیست؟​

جک پنوماتیک را باید یکی از انواع جک های مکانیکی بشناسیم. قبل از اینکه به تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک بپردازیم لازم است مقدمه ای مختصر در مورد جک های پنوماتیک داشته باشیم. جک پنوماتیک دقیقاً مانند جک هیدرولیک عمل می کند و برای بلند کردن اجسام سنگین تا ارتفاع معین استفاده می شود. با این تفاوت که جک های پنوماتیک روغنی برای اعمال فشار به پیستون ندارند. در عوض، این جک ها دارای یک موتور الکتریکی هستند که هوای داخل سیلندر جک را فشرده می کند. به این ترتیب هوای فشرده باعث حرکت جسم روی جک می شود.

جک هیدرولیک چیست؟​

همانطور که در بالا ذکر شد جک وسیله ای مکانیکی است که با اعمال نیروی محدود می توان از آن برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کرد. جک هیدرولیک نوعی جک است. جک هیدرولیک از یک پیستون و یک سیلندر تشکیل شده است. همچنین دارای جک هیدرولیک است که مخزن سوخت با پمپ مخصوص است. با استفاده از پمپ، جریان روغن در سیلندر برقرار می شود و فشار به پیستون وارد می شود. بنابراین پیستون در اثر فشار روغن به سمت بالا حرکت می کند. حرکت پیستون به سمت بالا باعث می شود جسم روی جک تا ارتفاع معینی از سطح زمین بالا برود. با تکرار این عمل تا زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت کند، می توان جسم را از روی زمین بلند کرد.

جک Bottle​

جک بطری (سیلندر هیدرولیک) به جک دستی نیز معروف است. جک های بطری یا جک های دستی یکی از ساده ترین و راحت ترین راه ها برای بالا بردن وسایل نقلیه برای تعمیر و نگهداری یا بازرسی در ایستگاه های کنار جاده یا تعمیر است.جک های دستی در اندازه های مختلف برای کاربردهای مختلف ساخته می شوند. اندازه و ظرفیت بالابری آنها از چهل و پنج کیلوگرم تا چند تن می باشد.این جک ها در صنعت نیز کاربرد دارند.برای بلندکردن بارهای سنگین و ماشین آلات کشاورزی بزرگ کاربرد دارند.

hydraulic_jack_Bottle.webp

جک های چرخ دستی (Trolley/Floor Jacks)​

جک های ترولی به جک های کفی نیز معروف هستند. برخلاف جک های بطری یا جک های دستی، جک های کف به صورت عمودی عمل می کنند و دارای شفت عمودی هستند. در کابین ترالی‌بوس، شفت به صورت افقی بر روی صندوق عقب متصل به آسانسور نصب می‌شود و برای قرار دادن و بلند کردن جسم به صورت عمودی از زمین، فشار وارد می‌کند. دوربین های این محدوده نسبت به دستی مفیدتر هستند و در اندازه های کوچک و بزرگ هستند.

banner-floor-jacks-b6350-64_1000-600x600.webp

جک های بالابر (Toe life Hydrolic Jacks)​

جک های هیدرولیک تاو لایف نوع خاصی از سیلندرهای هیدرولیک هستند که برای بلند کردن ماشین هایی که تا سطح زمین پایین هستند استفاده می شود.از آنجایی که سطح زمین با خودرو پایین است، از یک ورق مایع محافظ پا استفاده می شود.

جکهای قیچی​

جک های قیچی یکی از فشرده ترین انواع جک های هیدرولیک (سیلندر هیدرولیک) هستند. جک های قیچی از پیچ مکانیکی استفاده می کنند. در اثر چرخش جک های قیچی بازوهای این جک ها بالا و پایین می شوند. بسته به محل و مکانیسم این جک ها، بازو کشیده یا جمع می شود.

scissor-jack-m100-1.2.webp

جک های پیچ​

نوع دیگر جک هیدرولیک جک پیچ است. از مکانیزم پیچ عمودی برای بالا و پایین بردن جک استفاده می کند. برخی از انواع جک ها با آچار سازگار هستند، در حالی که برخی دیگر از سطحی استفاده می کنند که از طریق سوراخی در جک وارد می شود تا هنگام چرخاندن پیچ، نیروی اضافی اعمال کند.

jack-screw.webp

تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک​


با هر نوع جک هیدرولیک و بادی آشنا شدیم. در این قسمت لازم است تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک را بررسی کنیم. تفاوت اصلی جک های هیدرولیک و پنوماتیک در سیال کاری استفاده شده در هر کدام است. موضوعی که بارها و بارها به آن خواهیم پرداخت. می توانید 7 تفاوت مهم بین این دو جک در ادامه آمده است:

1. مقایسه سیال کار در جک​

اولین و مهمترین تفاوت بین ژاکت های پنوماتیک و بادی مربوط به سیال کار است. بالابر هوا از روغن برای بلند کردن مواد استفاده می کند، در حالی که بالابر پنوماتیک از هوا استفاده می کند. روغن به دلیل ماهیت مایع تقریباً تراکم ناپذیر است. این زمانی است که هوا را می توان به طور کامل فشرده کرد. به همین دلیل ویژگی های جک های هیدرولیک و پنوماتیک متفاوت است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

2. مقایسه انتقال نیرو در جک ها​

دو جک هیدرولیک و پنوماتیک با ابعاد و اندازه یکسان را در نظر بگیرید. در این شرایط جک هیدرولیک ظرفیت انتقال توان بالاتری دارد. زیرا تراکم ناپذیری روغن باعث می شود که تمام نیرو به پیستون منتقل شود. در نتیجه در شرایط یکسان استفاده از جک هیدرولیک برای بلند کردن اجسام سنگین تر ترجیح داده می شود.

3. مقایسه سرعت بلند کردن اجسام با جک​

به دلیل تراکم پذیری هوا، سرعت انتقال نیرو جک هیدرولیک در ابتدا نسبت به جک پنوماتیک کمتر است. اما در آینده، سرعت حرکت اجسام در جک پنوماتیکی تمایل به افزایش دارد.

hydkala_4.jpg

4. مقایسه جک ها از نظر هزینه های تولید​

بررسی تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر هزینه های ساخت نیز حائز اهمیت است. برای ساخت جک هیدرولیک به روغن، مخزن روغن و پمپ نیاز دارید. در عین حال، جک پنوماتیک از هوای جوی برای انتقال نیرو استفاده می کند. تنها یک فیلتر در ورودی هوای جک پنوماتیک تعبیه شده است تا از ورود مواد اضافی به مخزن جلوگیری شود. بنابراین هزینه های تولید جک های بادی بسیار پایین است.

5. مقایسه هزینه های نگهداری و تعمیر جک ها​

جک هیدرولیک در مقایسه با جک پنوماتیک دارای قطعات بیشتری است. به علاوه خاصیت این مایع پس از مدتی با گردش روغن در آن از بین می رود. از این رو هزینه نگهداری جک هیدرولیک در مقایسه با جک پنوماتیک بالاتر است.

6. مقایسه ساخت جک های هیدرولیک و پنوماتیک​

ساخت هر دو نوع بالابر نسبتا آسان است. اما تفاوت ژنراتورهای هیدرولیک و پنوماتیک در این است که در ژنراتورهای هیدرولیک از مخزن برای ذخیره روغن استفاده می شود. در حال حاضر بالابر پنوماتیکی نیازی به مخزن ذخیره هوا ندارد.
 

پیوست ها

  • 988e9bbb-8310-4429-b976-ac844c717f5e-turkpet-1.png
    988e9bbb-8310-4429-b976-ac844c717f5e-turkpet-1.png
    508.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Hydraulics-1-1800x1200.jpg
    Hydraulics-1-1800x1200.jpg
    341.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • HYDROMA_WEB-74.jpg
    HYDROMA_WEB-74.jpg
    1 مگایابت · بازدیدها: 0

جدیدترین ارسال ها

بالا