معرفي انواع روشهاي چاپي معمول در ايران

Tsobh.com

Well-Known Member
چاپ افست

چاپ افست يکي از پر رونق ترين و فراوان ترين چاپ هاست. شايد يکي از د لايل آن چاپ روي کاغذ با کيفيت بسيارعالي و د ر تيراژهاي نسبتا پايين است. البته د ر چاپ اسکرين تيراژهاي پايين تر از چاپ افست، معمول و متد اولتر است و حتي از نظر صرفه اقتصاد ي مناسبتر، اما اگر جنبه کيفيت چاپ را نيز د ر نظر د اشته باشيم. چاپ افست مناسب ترين است. گاهي چاپ افست را به د ليل عد م برجستگي يا فرورفتگي د ر رابط (زينک) چاپ مسطح نيز ناميد ه مي شود .

چاپ هليوگراور

د ليل آن هم اين است که با سيلند ر تهيه شد ه، مي توان د ر تيراژ ميليوني چاپ کرد د ر حالي که د ر روش افست براي تيراژهاي بالا بايستس زينک هاي مجد د تهيه کرد .

چاپ فلکسو

اين چاپ به د ليل استفاد ه از کليشه هاي فتو پليمر يا لاستيکي که قابل انعطاف هستند به نام فلکسو ناميد ه ميشود . سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روي مواد متنوع همچون نايلون، متالايز د ر تيراژهاي بالا همراه با هزينه هاي کم از ويژگيهاي اين نوع چاپ محسوب مي شود . چاپ فلکسو د ر واقع نوعي چاپ برجسته است که د ر آن کليشه لاستيکي مستقيما با جنس يا لفاف مورد نظر د ر تماس مي باشد .

چاپ سيلک اسکرين

چاپ سيلک اسکرين از پرکاربرد ترين چاپ ها محسوب مي شود . د رواقع کمتر ج__ن__س__ی را مي توان يافت که امکان انجام اين شيوه چاپ روي آن به شکل د ستي و ماشيني فراهم نباشد . تنوع د ر نوع مرکب قابل استفاد ه د ر اين چاپ ، امکان چاپ روي مواد مختلف را فراهم ساخته است. شيوه ساد ه اين تکنيک باعث مي شود که روي سطوح صاف، گرد ، بي نظم و ... امکان چاپ فراهم شود . د ر واقع مي توان گفت که تمامي اشيايي که د ر اطراف خود مي بينيد چه از نظر نوع جنس و چه از نظر شکل ظاهر، تحت پوشش چاپ سيلک قرار مي گيرند . اما د ر بعضي موارد ممکن است اين چاپ انتخاب مناسبي نباشد .

چاپ تامپو

اين شيوه چاپ د ر گروه چاپ هاي گود قرار مي گيرد . اين مسئله به د ليل استفاد ه از کليشه گود د ر فرآيند چاپ مي باشد . از ويژگي هاي اين شيوه امکان چاپ ، روي مواد مختلف و متنوع هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هند سي آنها مي باشد به طوري که با اين روش مي توان بر روي سطح صاف، منحني، گرد ، محد ب و حتي کره عمل چاپ را انجام د اد . واسط چاپ د ر چاپ تامپو، لاستيکي از جنس سيليکون است که به آن تامپون مي گويند . اين شيوه چاپ بسيار شبيه به مهرهاي لاستيکي است با اين تفاوت که د ر مهر حروف برجسته است اما د ر چاپ تامپو لاستيک سيليکوني برجستگي ند ارد و نقش را به شيوه اي د يگر به سطح قابل چاپ منتقل مي کند .

چاپ افست روي فلز

آنچه که از چاپ افست به ذهن مي آيد ، چاپ روي کاغذ و مقواست. اما با اين سيستم چاپ که يکي از با کيفيت ترين سيستم هاي چاپ محسوب مي شود مي توان روي جنس هاي متنوع د يگري غير از کاغذ و مقوا نيز چاپ کرد . از جمله اين مواد مي توان از فلز نام برد يعني آنچه که شما د ر قوطي هاي رب گوجه فرنگي، تن ماهي، آب ميوه هاي مختلف، بسته بند ي رنگ هاي قوطي و ميبينيد معمولا به اين شيوه چاپ شد ه است.

چاپ مخمل

همه ما پارچه هاي مخملي را، د ر گوشه و کنار د يد ه ايم و بعضي نيز نوشته ها و نقوش مخمل پاش شد ه را همچون پرچم روميزي از نظر گذراند ه ايم اما کمتر به نوع چاپ آن توجه کرد ه ايم. چاپ مخمل يا فلوک د ر واقع فرآيند مخمل پاشي يا جير سازي فرو برد ن پود رهايي د ر طول و سطح مقطع متفاوت، د ر سطوح چسب کاري است. اين نوع چاپ به طراحان و شرکت هاي تبليغاتي امکانات متنوع و جالبي مي د هد تا د ست به کارهاي بکر و خلاقانه بزنند .

چاپ لترپرس

چاپ ملخي که نوعي ماشين لترپرس است از قد يمي ترين ماشين هاي چاپ محسوب مي شود . د ر واقع کاربرد حروف سربي که گوتنبرگ مخترع آن بود د ر اين شيوه چاپ به کار گرفته مي شود . هرچند نسل ماشين هاي ملخي رو به انقراص است اما هنوز کارهايي با استفاد ه از ماشين هاي ملخي انجام مي شود . از جمله کارهاي کم تيراژ همچون کارت ويزيت، سربرگ، اعلاميه و .. با به کارگيري ماشين چاپ ملخي و استفاد ه از حروف سربي، کليشه هاي فلزي و قالب هاي برش انجام مي شود .

چاپ ايچينگ

چاپ ايچينگ د ر واقع ايجاد خورد گي د ر فلز با استفاد ه از اسيد است. با به کارگيري اين روش چاپ مي توان طرح، نقش و نوشته هاي خود را به راحتي به روي فلز ثبت کرد به گونه اي که از بين رفتني نباشد . د ر موارد ي چون شير آلات حمام، ثبت يک آرم روي د سته شير آلات به گونه اي که د ر اثر استفاد ه و تماس با نوشته و آرم، هيچکد ام پاک نشوند بسيار ضروري است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا