مضرات مصرف قند بر سلامتی

lunaplateada

New Member

قند چیست؟ و در کدام مواد غذایی وجود دارد؟​

سوکروز، همان حبه های سفید رنگ قند است که از نیشکر و چغندر قند تولید می شود. سوکروز نوعی دی ساکارید است که 50 درصد از گلوکز و 50 درصد از فروکتوز تشکیل شده است و خیلی سریع تجزیه و به تکه های کوچک تقسیم می شود. از بهترین و باکیفیت ترین قند های موجود در بازار ایران می توان به قند باخ اشاره کرد که دارای محبوبیت فراوانی در میان مصرف کنندگان می باشد. طعم شیرین و دلچسب قند، دانه های ریز و مناسب و پایداری و انحلال پذیری قند از جمله موارد مهم در انتخاب قند است. هم چنین قندهای موجود در بازار به صورت کله ، کله شکسته و حبه ای هستند که خریداران نسبت به نیاز و سلیقه خود قند مورد نیازشان را خریداری می کنند.

قند یک فرآورده‌ی صنعتی حاصل از چغندر می باشد که از ترکیب شیمیایی ساکارز به وجود آمده است. تصویری که معمولا ما از قند در ذهن داریم، مکعب‌های کوچک سفیدی هستند که در بازار موجود است. اما آیا قندها فقط این مکعب‌هایی هستند که ما به همراه چای می‌خوریم؟

پاسخ این سوال قطعا منفی است! هنگامی که متخصصان تغذیه در مورد قند و شیرینی صحبت می‌کنند، به معنی هر نوع شیرین‌کننده‌ی کالری‌داری است که به انواع غذاها و مواد غذایی اضافه می‌شود. نوشیدنی‌های معمولی که به صورت روزمره مانند سودا، لیموناد، چای یخ‌زده، آب‌میوه‌ها و بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا، مصرف می‌کنیم توسط قند یا شکر مصنوعی با فروکتوز بالا شیرین شده‌اند. انواع بستنی، کیک و کلوچه، بیسکوییت، شکلات و شیرینی، حلوا و شله‌زرد و … همگی جزو مواد غذایی حاوی قند افزودنی هستند.
images.jpg

مضرات مصرف بالاي قند​

  1. چاقی
  2. فشار خون بالا
  3. چربی خون بالا
  4. سکته هاي قلبی
  5. آلزایمر
  6. خرابی دندان ها
  7. دیابت
  8. افسردگی

چرا مصرف زیاد قند برای بدن مضر است​

تحقیقات نشان داده است، افرادی که رژیم غذایی سرشار از قند و شکر دارند، احتمالا بیش از سایرین تجربه اضافه وزن خواهند داشت. شکر قادر است با هورمون‌های بدن درگیر شود و در عملکرد آنها اختلال به وجود آورد. این اختلال‌ها شامل اختلال در به وجود آمدن احساس سیری و رضایت پس از صرف غذا با شکر بالا و افزایش کالری و اضافه کردن وزن است.

مصرف قند و شکر بیش از اندازه می‌تواند سبب آسیب زدن به متابولیسم بدن شود که در نهایت به افزایش انسولین و واحدهای چربی می‌انجامد. قند و شکر مصرفی اگر به مقدار زیادی باشد باعث کاهش سلامت دهان و به وجود آمدن دیگر بیماری‌ها مثل بیماری قلبی، دیابت و سرطان خواهد شد.
علاوه بر اینکه قند و شکر مصنوعی سبب مشکلات زیادی برای سلامتی می‌شوند، اعتیادآور نیز هستند. این ماده باعث می‌شود دوپامین در مرکز مغز ترشح شود. ماده‌ای که اثری مشابه مواد مخدر بر مغز دارد و سبب اعتیاد می‌شوند.
این موضوع حتی باعث می‌شود هر چه بیشتر قند مصرف کنیم میل به خوردن آن نیز بیشتر می‌شود و این اتفاق زمانی افزایش می‌یابد که استرس بالایی داریم.

سالم ترین قند کدام است؟​

با وجود تنوع در قندها، آن ها از نظر تغذیه ای بسیار به یکدیگر شبیه هستند. همه قندها از گلوکز، فروکتوز و ساکاروز تشکیل شده اند. این سه، شکل اصلی قند هستند که به یک میزان کالری را تامین می کنند. قندهایی که غلظت بیشتری دارند مانند عسل، فروکتوز بیشتری هم دارند، بنابراین برای رسیدن به شیرینی شکر مقدار کمتری عسل لازم است. همچنین شربت افرا و عسل دارای آب زیادی هستند بنابراین دارای قند کمتری نسبت به شکر می باشند. قندهایی که کمتر فرآوری شده اند، مانند شکر نیشکر، شکر نارگیل و شکر تربینادو، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بیشتری دارند هرچند این میزان ناچیز باشد.

اگرچه شیرین کننده های طبیعی کمتر فرآوری شده اند اما از نظر تغذیه ای تفاوت ناچیزی با قندهای فرآوری شده دارند. از بهترین برندهای قند در ایران می توان به قند باخ اشاره کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا