مصاحبه با طراح ایرانی ِ سری بازی های Call Of Duty

NAKOOT

Well-Known Member
این مصاحبه رو یکی از دوستانم برام ایمیل کرده بود که ببینم، چون می دونه من فقط یه بازی با کامپیوترم می کنم اونم Call Of Duty هستش! حتماً آخرین نسخه این بازی رو نصب کنید و لذت ببرید.





cod-mw2-cover2.jpg
حتماً تا حالا اسم بازی های “ندای وظیفه” به گوشتون خورده ! حتی اگه از طرفدارهای بازی های کامپیوتری هم نباشید بدون شک اخبار فروش فوق العاده نسخۀ آخر این بازی از نظرتون گذشته .
وقتی که دارید بازی رو شروع میکنید همون اول اسم سازنده هاش میادش ، سومین اسمی که نمایش داده میشه جنسش با بقیه اسم ها کمی فرق داره … “محمد علوی” !! بله ، یک ایرانی اسمش به عنوان سومین نفر از سازنده های این بازی میادش !
بماند که با چه بدبختیی محمد رو پیدا کردم ، راستش هیچ وقت فکر نمیکردم که جوابم رو بده ولی در کمال تعجب دیدم که با رویی گشاده ( ! ) از پیشنهاد مصاحبه ام استقبال کرد ! محمد حرف و نظرات جالبی رو مطرح کرد که با هم میخونیمشون :

√ در ابتدا یه کم راجع به خودتون برامون بگین

  • من تو تهران به دنیا اومدم توی دوران جنگ با عراق . خانواده ام دهۀ ۸۰ به آمریکا مهاجرت کردند و من از اون موقع اینجا بزرگ شدم . یه شوخی قدیمی هست که میگه پدر مادر های ایرانی حتماً میخوان بچه هاشون دکتر ، مهندس یا وکیل بشند ! از قضا این شوخی زیاد هم بی ربط نیست ، برادر بزرگترم و خواهرم هر دوشون الان دکتر هستند و من هم اون موقع داشتم راه اون ها رو میرفتم که اتفاقی که برام افتاد به کل مسیر زندگیم رو عوض کرد . هفته های آخر کالج رو داشتم میگذروندم که یکی از پروژه هام درباره Mod Develoopment توی مجلۀ PC Gamer منتشر شد . اون موقع طراحی برام یه تفریح بود و به چشم یه شغل بهش نگاه نمیکردم ولی بالاخره تصمیمم رو گرفتم و تحصیلاتم رو به جای پزشکی در زمینۀ برنامه نویسی کامپیوتر ادامه دادم .
√ چه مدت هستش که توی Activision مشغول به کار هستید و چه جوری همکاریتون رو باهاشون شروع کردید ؟

  • Avtivison فقط ناشر بازی های ما هستش ! بنیانگذار سری بازی های ندای وظیفه شرکت Infinity Ward هستش که من اونجا مشغول به کار هستم . الان که دارم با شما حرف میزنم سال ششمی میشه که دارم اینجا کار میکنم . جالبه بدونین من به عنوان اولین شغلم پس از کالج وارد این شرکت شدم و اون موقع نمیدونستم که چه شانسی بهم روی آورده ! هنوزم که هنوزه خدا رو هر روز شکر میکنم که همه چی دست به دست هم داد تا من به موقعیتی که الان هستم برسم !
√ نظرتون دربارۀ کارکردن روی پروژه ای به این عظمت با چنین تیم بزرگی چیست ؟

  • راستش من هیچ وقت با این دید به کارمون نگاه نمیکنم ! فکر هم نمیکنم که بقیه همکارمون هم اینچنین نگاهی به قضیه داشته باشند . درسته که Infinity ward الان برای خودش بسیار بزرگ شده ولی ما در ابتدا یه گروه خیلی کوچیک بودیم ، و از نظر روانی هنوز همون نگاه رو به شرکتمون داریم . حس میکنیم که یه فامیلیه بزرگ هستیم که داریم کاری که عاشقش هستیم رو انجام میدیم . ما اگه بخوایم به انعکاس کاری که داریم انجام میدیم توی محیط اطراف توجه کنیم واقعاً استرسی که رومون وارد میشه نمیزاره کار کنیم ، برای همین تا جایی که بتونیم به کارمون ساده نگاه میکنیم !! خودِ من هیچ وقت فکر نمیکنم که چجوری پروژه عظیم بعدی رو انجام بدم ، من فقط آدمی هستم که داره چیزی رو که عاشقش هست رو درست میکنه .
level-design-21.jpg
level-design-51.jpg
level-design-11.jpg
√ از چه زبان برنامه نویسی و چه برنامه هایی برای کارتون استفاده میکنین ؟

  • همون چیزای استاندارد که توی صنعت بازی سازی همه ازش استفاده میکنند : Photoshop, Maya , C++ , Radiant و …
√ مراحل ساختن بازی چی هستند ؟ و بازۀ زمانی ساخت یک بازی چقدر هستش ؟

  • ساختن یک بازی یک فرآیند کاملاً سازمانی هستش . اول از همه طراح ها ایده هاشون رو روی کاغذ می آورند و درباره سایر بازی ها ، فیلم ها و … تحقیق میکنند ، ما معمولاً برای چیزی حدود ۱۰۰ مرحله ایده طراحی میکنیم و ۲۵ داستان مختلف رو برای بازی در نظر میگیریم ، طی حدود دو ماه ۹۵% این ایده ها را حذف میکنیم و بهترین ها را برای ساخت بازی انتخاب میکنیم . ابتدای کار نسبتاً ترسناک است ، چرا که همه چیز گنگ و نامشخص هست . ولی کمی که جلو تر بریم به نقطه ایی میرسیم که همه چیز دست به دست هم داده و فقط به یه پایان جذاب باقی مونده ، توی این مرحله بچه ها خیلی هیجان زده میشن چون میدونند با وجود اینکه کارشون رو خیلی خوب انجام دادند ولی تمام قضاوت ها مبنی بر همین پایان هستش ، پس همه تلاششون رو میکنند تا بهترین پایان ممکنه رو ارائه کنند . مرحلۀ آخر قسمت بازبینی و به قولی فوت آخر هستش ، ما خودمون میدونیم که چقدر سخت روی بازی کار کردیم و به کارمون هم افتخار میکنیم ، پس سعی میکنیم کاری کنیم که فردی که داره بازی میکنه از تک تک دقایقش لذت ببره ! بعضی از شرکت ها ممکنه هر چی به پایان پروژه نزدیک میشن به کارمنداشون فشار بیارن ولی توی Infinity ward اینجوری نیستش ، ماها خودمون تا دیر وقت توی شرکت میمونیم و کار میکنیم ، بعضی از ماها حتی حاضریم کارمون رو مجانی توی انباری خونمون انجام بدیم چرا که واقعاً عاشق کارمون هستیم ، حقوقی که میگیریم تنها حکم جایزه رو برامون داره ! به هر تمام این فرآیندها نزدیک به دو سال زمان میبره …
√ آیا صحنه ای تو بازی هستش که خود شما طراحیش کرده باشید و به اون افتخار کنید ؟

  • مرحلۀ معروف فرودگاه را من طراحی کردم ، بعضی ها میگند هدف از این مرحله شوکه کردن با خشونت بسیار زیاد است [ هنگام بازی ، قبل از شروع این مرحله از شما پرسیده میشود که به علت بالا بودن خشونت این مرحله مایل به انجام آن هستید یا خیر ] ، خیلی های دیگه هم معتقد اند که مرحله ایی کلیدی در داستان بازی به شمار میره ! به شخصه از اینکه مخاطبان چنین واکنش قویی نسبت به این مرحله نشون دادند خوشحالم . گرچه هیچوقت فکر نمیکردم اینطور انعکاس شدیدی تو رسانه ها داشته باشه ، و به اینکه چیزی خلق کردم که هم مورد انتقاد هم مورد استقبال قرار گرفت و تقریباً هرکسی که به بازی های ویدیویی علاقه داره – حتی افرادی که اهل بازی نیستند – در بارۀ اون صحبت میکنند ، افتخار میکنم .
airport-31.jpg
airport-21.jpg
airport-11.jpg
√ صحنه هایی از بازی که تو کشورهای دیگه هستند رو چجوری طراحی میکنید ؟ آیا به اونجاها سفر میکنید یا عکس هایی از اونجاها رو میبینید ؟ یا خیلی ساده قبول میکنید که صحنه هایی طراحی کنید که یه تعداد آدم مثلاً توش روسی صحبت کنند ؟

  • [ میخندد ] طی فرآیند ایده پروری که قبلاً توضیح دادم ، ما سعی میکنیم که یک سری تصاویر از مکان هایی که در ذهن داریم رو تهیه کنیم تا به همراه معرفی اون مرحله ارائه بدیم ! توی یک اتاق بزرگ با تمام طراح ها میشینم و راجع به تمام ایده های مطرح شده دربارۀ مراحل بحث میکنیم . طی این جلسات مکان هایی برای اجرای مراحل پیشنهاد میشه که همه باهاش موافقند و معتقند که این مکان اونقدر جذابیت داره که من بخوام یکی از مراحل بازیم رو اونجا پیاده کنم ! به محض اینکه این مکان ها مشخص شد ، اینترنت بهترین منبع برای ما هستش که عکس هایی از اون مکان رو پیدا کنیم ، بعضی مواقع هم افرادی رو به اون مکان ها میفرستیم تا از اونجاها برای ما عکس تهیه کنند . برای مکان های خیالی مثل The Gulag هم از ترکیب تصاویر جاهای مختلف و فیلم های سینمایی استفاده میکنیم .
√ علامت مشخصه ایی از خودتون توی مراحلی که طراحی میکنید به جای میزارید ؟

  • نه تنها من بلکه بقیه بچه های شرکت هم این کار رو میکنن ، چیزای ریزی که بچه ها از خوشون به جا میزارن بیشتر حکم یه شوخی ه درون شرکتی رو داره تا علامت مشخصه ! برای مثال خود من توی هر مرحله ایی که طراحی میکنم یک خرس تِدی یه جا میزارم ! این کار رو از “ندای وظیفۀ ۲ ” شروع کردم ، شروعش با یک مرحلۀ آموزشی توی مسکو بود که شما باید به دو تا خرس تِدی شلیک میکردین ! بعد از سال ها چند تا از همکارام هم متوجه این خرس ها شدن و به نظرشون این کار جالب اومد و اون ها هم شروع کردن به گذاشتن عروسک خرس توی مرحله هایی که طراحی میکردن .
teddy-bear-22.jpg
teddy-bear1.jpg
√ همونجوری که میدونید مردم ایران روی تمدن و ملیتشون خیلی حساس هستند ! برای مثال وقتی فیلم ۳۰۰ اکران شد ، اعتراض ایرانی های زیادی رو بلند کرد . میخواستم ببینم با وجود اینکه داستان بازی های شما تقریباً به تمام کشور های اطراف ایران رخ میده ، آیا دلیل خاصی داشته که تا حالا مرحله ایی از بازیتون توی ایران نگذشته ؟

  • نه دلیل خاصی نداشته ، داستان بازی هیچ وقت به آنجا کشیده نشد ! آمریکا عراق و افغانستان رو اشغال کرده و مردم اخبار مربوط به اون رو هر روز دارند توی تلویزیون میبینند ، با اینکه داستان بازی ما تخیلی هستش ولی باید سعی میکردیم که رنگ و بویی از واقعیت هم بهش میدادیم برا همین از این مکان ها استفاده میکنیم ! همۀ این ها به کنار باید بگم که منم از فیلم ۳۰۰ متنفرم !
√ خودتون رو یک ایرانی میدونید یا یک آمریکایی ؟

  • من عاشق زندگی تو آمریکا هستم ، زندگی اینجا جالب و کم خرج هستش ولی توی قلبم من همیشه خودم رو یک ایرانی میدونم !
√ آیا تا حالا توی محیط آمریکا با مشکلاتی به خاطر ایرانی بودن اسمتون مواجه شدید ؟

  • صدالبته ! تبعیض نژادی در همه جای دنیا وجود داره . فکر نمیکنم که اسمم مانع ورودم به مدرسه و دانشگاه و یا گرفتن شغلی شده باشه ولی موقع نوجوانی به خاطرش با هم سن و سالهام دعواهای زیادی کردم .
√ نمیدونم میدونید یا نه که ما تو ایران نمیتونم نسخه های قانونی بازی ها و برنامه هارو خریداری کنیم ، برا همین مجبوریم کپی غیر مجاز اونها را دانلود کنیم . گرچه خیلی از ایرانیها ادعا میکنند که اگر میتوانستند ، نرم افزار های مورد استفاده اشان را میخریدند و اخیراً هم تلاش های زیادی صورت گرفته تا مردم رو به استفاده از نرم افزار های متن باز ترغیب کنند ، به عنوان یک کارشناس IT نظرتون در اینباره چیست ؟ آیا فکر میکنید اینکه مردم ایران بدون پرداخت پول از بازی های شما استفاده میکنند نشانۀ بی ملاحظگی آنهاست ؟

  • من به شخصه نمیتونم از نقض حقوق ناشرین چشم پوشی کنم ، ولی این موردی که شما مطرح کردید خیلی خاص هستش و من هم با توجه به ایرانی بودنم نمیتونم بی طرفانه قضاوت کنم . من آرزو میکنم که برادر ها و خواهر های من در ایران بتونند این بازی رو قانونی تهیه کنند ولی خب حالا که نمیتونند باعث خوشحالی من میشه که به هر طریقی که میتوونند اون رو تهیه کنند و ازش لذت ببرند .
√همونجوری که میدونید شرکت هایی مثل گوگل کاربرای ایرانی رو تحریم کردن و امکان استفاده از محصولاتشون رو به اونها نمیدند . نظرتون در این باره چیه ؟

  • اوه این کار به نظر دلایل سیاسی داره و من از سیاست میترسم ! بریم سوال بعدی …
√ آیا تو اوقات فراغتتون روی پروژۀ خاصی کار میکنید ؟

  • نه نه ! یعنی میدنید من و همکارام اینقدر سخت و شبانه روزی روی بازی هایی که برای infinity ward میسازیم کار میکنیم که ترجیح میدیم توی اوغات بیکاریمون از زیبایی های زندگی لذت ببریم !
mohammad-11.jpg
mohammad-21.jpg
mohammad-51.jpg
mohammad-31.jpg
√ خودتون هم مثل ندای وظیفه خشن هستید ؟؟

  • هاها ! من امیرسعدالله [ + یک ایرانی شرکت کننده در مسابقات Ultimate Fighter ] نیستم ولی خب میتونم از خودم دفاع کنم !
√ آیندۀ کاری خودتون رو چجوری تصور میکنید ؟ آیا فکر میکنید ممکنه روزی شرکت شخصی خودتون رو تأسیس کنید و ایرانی های موفقی مثل خودتون رو استخدام کنید ؟

  • راستش من زیاد به آینده فکر نمیکنم ، دوست دارم روی حال تمرکز کنم و الان هم من از کاری که دارم میکنم و موقعیتم بسیار راضی هستم . اما در مورد استخدام ایرانی ها هم باید بگم که به نظر من استعداد ، استعداد هستش ، جدا از هرگونه نژاد و منش ! اگه شما تو کاری که انجام میدید خوب باشید به اون چیزی که استحقاقش رو دارید میرسید
√ آیا تا حالا به ایران سفر کردید یا تو برنامه تون برای آینده هستش ؟

  • نه متأسفانه تا حالا امکانش برام پیش نیومده ولی خیلی دلم میخواد که این کار رو بکنم .
√ اخبار اخیر ایران رو دنبال میکنید ؟
من اخبار رو به اون صورت با جدیت دنبال نمیکنم ولی خب غیر ممکن هستش که از اتفاقات اخیر چیزی نشنوی ! از طرف دیگه خیلی سخت هستش که بتونی به اخباری که میشنوی ، وقتی تمام رسانه های اطرافت اخبار رو جانبدارانه منتقل میکنند ، اطمینان کنی ! من واقعاً نمیدونم کدوم یک از اخباری که میشنوم واقعی هستند یا نه ! در واقع تا اونجا زندگی نکنی نمیدونی کدوم خبر رو باور کنی …
√ نکتۀ دیگه ایی اگه به ذهنتون میرسه .

  • این اولین مصاحبۀ من هستش از زمانی که به صورت حرفه ای وارد صنعت بازی سازی شدم و خیلی هم خوشحال شدم که با یک ایرانی و برای مردم ایران این اتفاق اتفاق افتاد ! از حمایتی که از من میکنید بسیار ممنونم !
 

sharktech

کاربر فعال
مرحلۀ معروف فرودگاه را من طراحی کردم

من یکی که وقتی این صحنه رو دیدم با وجود اینکه میدونستم یک بازی هست, خیلی شوکه شدم و فکر نمیکردم که این قسمتشو یه ایرانی طراحی کرده باشه !!!!

آخه ایرانیا آدم های خشنی نستن.

با این حال بازی بسیار زیبا و تاثیر گذاری بود.

اگه وقت کردید حتما بازی کنید.
 

wild-man

Member
من واقعا خوشحال شدم وقتی میبینم یه ایرانی توی یه کشور دیگه به اینجاها رسیده درود به این جوان امیدوارم به ارزوهاش برسه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا