مشکل viewport و نرمال مپ و ...

mak3798

Member
سلام دوستان
به یه مشکل خوردم اگه کمکم کنین ممنون میشم:rose::
یه فایل دارم که با مکس 2012 ساختمش الان مکس 2013 نصب دارم و اون فایل رو باز کردم واسه اصلاح که دیدم توی این صحنه اصلا نرمال مپی وجود نداره چندتا عکس گذاشتم امیدوارم منظورم رو بفهمید!
عکس اول: توی اون صحنه یه باکس ساختم و یه صفحه رو حذف کردم همین طور که میبینید داخلش سیاه هست ولی نه اون سیاهی که باید باشه!
عکس دوم: همون باکس بالایی که دوتا از صفحه هاش رو انتخاب کردم!
عکس سوم: رندر همون باکس! همین طور که میبینید اصلا نرمال مپی نداره هم از داخل و هم از بیرون رندر میشه!
عکس چهارم: گزینه Ambient رو هم غیر فعال کردم فقط دیگه سیاه نمیشه و رندر هم همونطوره!
و این موضوع مربوط به این باکس نمیشه هر آبجکتی که میسازم اینطوریه!
الانم وضعیت من اینطوریه!:shock:

Picture1.pngPicture3.pngPicture2.pngPicture4.png
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
یعنی شما میخوای داخلش سیاه بشه؟
این نرمال مپ که میگی یه چیز دیگه ست و ربطی به این موضوع نداره.

اگر میخوای آبجکت ها یک طرفه باشه، از منوی Customize گزینه ی Preferenses رو بزن و از تب Viewport گزینه ی Backface Cull On Object Creation رو فعال کن.
 

mak3798

Member
اگر میخوای آبجکت ها یک طرفه باشه، از منوی Customize گزینه ی Preferenses رو بزن و از تب Viewport گزینه ی Backface Cull On Object Creation رو فعال کن.
نشد!
شما هم فک کنم منظور منو نفهمیدی!
بزارید بهتر مشکلم رو توضیح بدم (البته در ادامه تمام چیزایی که از مکس میدونم رو میگم که اگه این دانسته های من غلط هستند بگین تا اونا رو اصلاح کنم)
ببینید توی یه صحنه عادی مکس 2013 یه باکس که می سازم توی ویوپورت و رندر توی همون زاویه ، مثل عکس زیرند یعنی که داخل باکس رو سیاه نشون میده و اون رو هم رندر نمی کنه درسته؟
حالا توی اون صحنه ای که من دارم روش کار می کنم داخل باکس رو هم رندر می کنه (مثل عکسای بالا)!
من می خوام داخل باکس توی اون صحنه ای که کار می کنم مثل صحنه عادی مکس سیاه باشه که بدونم توی صحنه آیا باکسم فلیپ نرمالش درسته یا نه؟
اگه میشه یه مختصر هم درباره فلیپ نرمال بگید که اگه من اشتباه می کنم خودم رو تصحیح کنم!
ممنون واسه کمکتون

Picture5.pngPicture6.png
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
مسلمه که نمیشه، چون با فعال کردن این گزینه آبجکت هایی که از این به بعد میسازی یک طرفه هستند. اگر میخوای آبجکت های فعلی یک طرفه بشن باید انتخابشون کنی و روشون کلیک راست کنی و Object properties رو بزنی، بعد از تب General گزینه ی Backface cull رو فعال کنی.

همینطور میتونی از Render settings گزینه ی force 2 sided رو بزنی تا دیگه نیازی به این کار ها هم نداشته باشی.
 

madmaster_3d

Well-Known Member
شما تنظیمات گرافیک برنامه روی رئال هستش روی direct3d بزار و حالت shaded فکر کنم ( چند وقته مکس رو باز نکردم ) ببین درست میشه یا نه
 

madmaster_3d

Well-Known Member
فیلیپ نرمال هم تو قسمت editablepoly هستش. مثلا یک پالیگن رو انتخاب می کنی بعد فیلیپ جون رو که بزنی این فیسش اون طرفی میشه. یعنی سیاه میشه بیرون و طرفی که روشنه میشه داخل. یا برعکس
 

mak3798

Member
فیلیپ نرمال هم تو قسمت editablepoly هستش. مثلا یک پالیگن رو انتخاب می کنی بعد فیلیپ جون رو که بزنی این فیسش اون طرفی میشه. یعنی سیاه میشه بیرون و طرفی که روشنه میشه داخل. یا برعکس
اوه خیالم راحت شد! پس تعریفم از نرمال درست بود! فقط اشتباهی نوشته بودم نرمال مپ! که منظورم اون نبود این بود!
کلا اون صحنه ای که داشتم رو بیخیال شدم دارم از اول مدل می کنم آخه مشکلش حل نشد!
ان شا الله که مدل باحالی بشه!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا