مشكل در چرخاندن (Rotate) آبجكت Torus و Cylinder

سلام خدمت دوستان
يه مشكل جديد و تازه برام پيش آمد . آبجكت Cylinder و Torus رو مقداري دور Y ميچرخونم و بعد دور محور Z انيميت ميكنم ( با حالت Local ). تا آبجكت مثل فرمون ماشين بچرخه ، ولي بعد از Play كردن ، حالت چرخش غلط ميشه .
اگر لطف كنيد راهنمايي كنيد ممنون ميشم .
در تصاوير هم عكس 1 حالت اوليه و عكس 2 حالت آخري كه ميخوام بشه و عكس 3 هم حالت هاي غلطي هست كه به وجود ميآد .

با تشكر .
 

پیوست ها

  • Rotate 03.jpg
    Rotate 03.jpg
    46.4 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • Rotate 01.jpg
    Rotate 01.jpg
    148.1 کیلوبایت · بازدیدها: 8
  • Rotate 02.jpg
    Rotate 02.jpg
    147.2 کیلوبایت · بازدیدها: 6

nc_hamid

Member
سلام
به این میگن Gimbal Lock (اگه خواستی بیشتر راجع بهش بدونی بگو تا توضیح بدم)
دو تا راه حل داره .
اولیش عوض کردن Axis Order ه ( Motion Panel > RPS Parameters : Rotation > Euler Parameters Rollout > Axis Order) که باید روی XZY باشه .
دومیش اینه که جسمت رو به یه جسم دیگه لینک کنی بعد چرخش اولت رو با اون جسم دیگه انجام بدی بعد انیمیت رو با جسم اصلیت انجام بدی
سوالی بود در خدمتم .
 
خيلي ممنون حميد جان . :green: :rose:
حالا جريان اين XZY چيه ؟! چرا اين كار رو ميكنيم درست ميشه ؟!!؟
ميشه در مورد اين تب ، يكم توضيح بدي ؟! كه كلآ چيه و چيكار ميكنه ؟؟!!؟؟
 

nc_hamid

Member
سلام
خواهش می کنم .
برای درک درست این قسمت باید با مفهوم Gimbal آشنا بشی:
Gimbal:
برای محسبه چرخش توی فضای سه بعدی بر اساس درجه از سیستمی (یا بهتر بگم دستگاهی) به نام Gimbal استفاده می شه . توی این روش محور های مختصات به شکل تعریف شده ای روی هم می چرخند. به خاطر این چرخش محور ها روی هم در مواقعی محور ها روی هم قرار می گیرند و این باعث می شه نتونی به یکی از محور ها دسترسی داشته باشی و در واقع حرکت یک محور قفل می شه که بهش می گن Gimbal Lock
برای درک این مطلب همون کاری که با Cylinder انجام می دادی رو توی حالت Gimbal CoordSys انجام بده .
---
در حالت XYZ محور Yمحور X رو می چرخونه و محور Z محور های X و Y رو با هم می چرخونه.
اما تو حالت های دیگه این متفاوته.
در واقع عوض کردن حالت Euler تو می یای Gibmal Lock رو رو یه محور دیگه می ندازی که بهش نیاز نداری.
اما اگه جسم رو لینک کنی به یه جسم دیگه و با جسم Parent چرخش اول رو انجام بدی . کلا از شر Gimbal Lock تو یه مرحله خلاص می شی .
باز هم اگه سوالی بود در خدمتم .
 
حميد جان فوق العاده بود . ممنون .
من موندم ، كه چطوري اين چيز ها رو ياد گرفتين ؟!؟! چند تا از دوستان توي اين سايت چيزايي بلد هستن كه واقعآ كف كردم . شما هم از همين دوستان هستيد .
از اين كه با شما دوستان توي يه انجمن عضو هستم واقعآ افتخار ميكنم .
من حدود سال 78 شروع به كار 3D كردم . ولي توي اين 3 سالي كه عضو اين سايت شدم تازه فهميدم كجاي كارم ... :shock:
باز هم ممنون از همه دوستان .:rose:
 

nc_hamid

Member
سلام
خواهش می کنم.
نه بابا من که چیزی بلد نیستم . از بزرگان یاد گرفتم و دارم درس پس می دم.
امیدوارم بتونم کمک کنم .
 

M-CG

New Member
یا هم میتونی آبجکت مورد نظرتو داخل یک Dummy تعریف کنی که نوعی از همون طریقه لینک کردن هست که حمید جان توضیح دادن و به Gimbal lock دیگه بر نمیخوری.
 

prince_Persia_7

Well-Known Member
این مشکل توی یه انیمشن پدر منو در آورده بود . میخواستم یه روبیک رو تو جهت های مختلف بچرخونم. هی خونه های در هم ریخته می شد. یه وقتایی حرکات درست در میومد . یه وقتایی خراب میشد . آخرش خودمم نفهمیدم چجوری تا اینجا در آوردمش. الان این فایلو ببینین . تا اینجا رو به یه زور و زحمتی ساختم اما بعدش که میچرخونی همه چی بهم میریزه.
 

پیوست ها

  • Rubik.jpg
    Rubik.jpg
    188.4 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • Rubik06.rar
    30.2 کیلوبایت · بازدیدها: 2

جدیدترین ارسال ها

بالا