مشكلات سخت كننده ها درشستشوي شابلون

R_Sharafi440

New Member
باسلام خوشحالم كه باني خيري پيداشد وما بتوانيم در كنار هم باشيم از اساتيدفن تقاضادارم از تجربيات خود درزمينه شستشوي شابلونهاي اغشته به سخت كننده جهت رنگهاي اورينت صحبت كنند وبراي جوانترها ومن راهنمايي كنند باسپاس
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم پست چاپ سیلک رو که جزو 3 مطلب مهم شده انجمن چاپ هست (به خصوص پست شماره 11 اونرو که در ارتباط مستقیم با سوال شماست ) مطالعه بفرمایید.
لطفا به لینک زیر مراجعه کنید:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=82672

موفق باشید
امین زردوزی
 

R_Sharafi440

New Member
دوست عزيز متشكر از دقت وتوجه شما
انچه بطور تجربي ميدانيم جهت كار گشايي كافي است ولي مطمنا اشنايي با اصول وروشهاي صحيح علمي ما را از انجام بسياري هزينه هاي جانبي باز ميدارد .پس از مطالعه لينك شما سوالم را ديدم اما اصول ياداوري شده در پاسخ ذيل براي من لااقل مفهوم نبود. درصورت امكان در رابطه با اشكال زير روشهاي كار بردي قابل اجرا را پيشنهاد نماييد.


اشکال : سایه و بقایای طرح پاک شده از روی توری در چاپ جدید دیده می شود
علل راهنمایی

پاک نشدن کامل طرح قبلی در موقع بازیابی استنسیل و استفاده مجدد . پس از رفع نیاز نسبت به یک طرح فورا با کمک مواد شیمیایی مناسب آنرا از روی توری بطور کامل پاک کنید .(چه نوع مواد شيميايي ؟ براي لاكهاي رنگ pvc و لاكهاي رنگ orient كه از مواد سخت كننده نيز استفاده شده است )
پاک کردن طرح و قبل از ساختن استنسیل جدید
خمیرهای ساینده به توری مالیده و سپس بشوئید .
شابلون هایی که دارای سایه ای از طرح قبلی هستند را در
استنسیل هایی استفاده کنید که نسبت به این موضوع حساس
وجود مواد ساینده در مرکب چاپ نیست . در غیر این صورت توری آنرا تعویض نمائید .


 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
وقت به خیر
همونطور که مطلع هستید در چاپ اسکرین بعد از به پایان رسیدن فرآیند چاپ می شه توری مورد استفاده رو برای چاپ های بعدی حفظ و نگهداری کرد. برای این کار کافیه تا توری مورد نظر از با استفاده از حلال مخصوص مرکبی که در چاپ اون توری بکارفته پاک و توری در شرایط خاص خودش انبار بشه. اما گاهی ممکن هست که بعد از چاپ نیازی به چاپ مجدد طرح روی اون احساس نشه با این حال استفاده مجدد از توری و ساخت یک استنسیل جدید با اون برای چاپ یک طرح جدید ممکن باشه. در این حالت باید از فرآیند بازیابی توری (Screen Rclaiming)استفاده کرد. این فرآیند 3 مرحله اصلی داره.
1. از بین بردن مرکب
2. از بین بردن استنسیل
3. از بین بردن ته سایه های باقی مانده

از بین بردن مرکب
این نکته رو باید در نظر داشت که برای زدودن مرکب بهترین زمان هنگامی هست که کار چاپ به پایان رسیده. در واقع هر چه زمان بگذره و مرکب رویه توری خشک بشه کار مشکل تر و در بعضی موارد غیر ممکن خواهد شد. بنابراین بعد از پایان کار چاپ مرحله اول برداشتن توده های مرکب از روی توری ( ابتدا مناطق تصویر داره اون ) با کاردک یا ابزار متداول و مرسوم این کار هست. در مرحله بعد با استفاده از حلال مخصوص مرکب استفاده شده نوبت به شستشو و از بین بردن مرکب از بافت توری می رسه. البته باید توجه داشت که استفاده از حلال ها ضمن پاک کردن مرکب باعث روغنی شدن سطح استنسیل هم می شه که در مرحله از بین بردن استنسیل این روغنی بودن باعث عملی نشدن فرآیند پاکسازی خواهد شد. بنابراین در پایان این مرحله از عامل پاک کننده روغن هم استفاده می کنند.

از بین بردن استنسیل
در این مرحله باید از مواد پاک کننده ای که با توجه به نوع استنسیل انتخاب شدن استفاده کرد. در واقع با توجه به 2 نوع استنسیل های ژلاتینی یا پلیمری باید از مواد خاص اونها استفاده بشه. در مورد استنسیل های ژلاتینی از محصولات آنزیم دار استفاده می شه که بصورت پودر یا ژل در دسترس هستند. نوع ژله ای اون باید به هر دو طرف استنسیل مالیده و بعد از 3 الی 4 دقیقه با شستشوی تحت فشار پاک بشه.
از طرف دیگه برای از بین بردن استنسیل های پلیمری باید از مواد خاص پاک کننده این نوع استسیل ها استفاده کرد. این مواد اکسید کننده oxidizer)) هستند و باعث می شن تا پیوند های بین ملکولی در این نوع استسیل ها شکسته شده و در نتیجه استنسیل قابل پاک شدن بشه.
به هر حال محصولات پاک کننده استنسیل ها در 3 نوع پودری، ژله ای و خمیری در دسترس هستند که با توجه به نوع استسیل باید تهیه و استفاده بشن (البته اکثر اونها حاوی sodium metaperiodate هستن).

از بین بردن ته سایه های باقی مانده
بعد ار بین بردن مرکب و استنسیل ممکنه ته سایه هایی مبهم بر روی توری مشاهده بشن. البته این ته سایه ها به دلایل مختلفی ممکنه ایجاد شده باشن ولی ابتدایی ترین دلیل ممکنه ته مانده های مرکب یا استنسیل که هنوز کاملا از رویه توری پاک نشده باشن. به هر ترتیب در این مرحله از نوع خاصی از حلال های بسیار قوی برای پاکسازی استفاده می شه.
که استفاده از اونها مستلزم تجربه، دقت و البته احتیاط های ایمنی هست.

موفق باشین
امین زردوزی
 

neonika

New Member
دوست عزیز در مورد پاک کردن شابلون ها همانطور که ال پی ای عزیز گفت چند مرحله داره ولی شما به راحتی می تونید استنسیل رو قبل یا بعد از پاک کردن مرکب (فرقی نمی کنه قبل یا بعدش) با آب و پور رخت شویی بشورید تا چربی نداشته باشه بعد اون رو زمین بگذارید و روی اون پودر کلر یا وایتکس(مایع سفیدکننده لباس) بریزید و همه جای اون بمالید.تا 5 الی 10 دقیقه صبر کنید و با فشار آب اونو بشورید. بعد مرکب رو هم بستگی به نوع اون با بنزین یا ریتاردر یا تینر فوری بشورید(روی قوطی مرکب نوع تینر اون رو می نویسه) که اغلب مرکب ها با ریتاردر پاک میشن .همچنین برای این که سایه کار قبلی روی شابلون نمونه می تونی شابلون رو موقع شستن با پشم شیشه بشوری. ولی مراقب باش که فشار زیاری شابلون رو می پوسونه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا