PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
مهندس قدمياري، مشاور ICT وزير آموزش و پرورش در همانديشي آموزش که توسط گروه علمي تحليلي طيف برگزار شد گفت: به طور کلي آموزش در حوزه ICT را در 3دسته ميتوان تقسيمبندي کرد که بخش اول به نيازهاي عمومي و مهارتهاي پايه اختصاص دارد و زيرپايه مهارت و توسعه تحصيلات تکميلي و دانشها تکميلي و مهارتهاي تکميلي است. چند نهاد از جمله صدا و سيما در اين بخش نقش مهمتري دارند.
مهندس قدمياري ادامه داد:"بخش دوم آموزشهاي نياز محور است که فعاليت دانشگاهها و مؤسسات خصوصي فعال در اين حوزه را شامل ميشود."
به گفته وي بخش سوم دورههاي ضمن خدمت دستگاه اجرايي است که از بخشي از آن تحت عنوان مهارتهاي هفتگانه ياد ميشود.
مشاور وزير آموزش و پرورش اضافه کرد:"يکي از مشکلات اساسي اين بخش اين است که دورههاي ضمن خدمت کارکنان شرکتهاي دولتي با وجود تنوع زياد، سنتي و قديمي است."
مهندس قدمياري همچنين يکي از خلأهاي توسعه ICT در کشور را عدم توجه به رشتههاي ديگر مرتبط با ICT دانست و اظهار داشت:"تنها توجه به بحثهاي تکنيکي و فني کافي نيست و بايد به مباحث حقوقي، مالي، مديريتي و امنيتي اين حوزه نيز توجه کرد."
قدمياري اضافه کرد:"در حال حاضر تعداد کارشناسان آشنا به مباحث حقوقي IT اندک است و موضوع تنظيم مقررات نيز يکي از مباحثي است که غافل مانده است با توجه به اين موضوع حتي اگر سازمان تنظيم مقررات مستقل شود، مشکلات موجود حل نخواهد شد."
وي يادآور شد:"در لايحههاي پاييني آموزش در حوزه ICT، نظام آموزشي ما از دانشآموزان عقبتر گام بر ميدارد. دانشآموز با توجه به دسترسي به تکنولوژيهايي همچون اينترنت مهارت را به صورت غير مديريت شده آموزش ميبينند، اما فرهنگ استفاده از آن را ياد نميگيرد."
قدمياري همچنين در پايان اظهار اميدواري کرد:"نهادهايي همچون وزارت ICT و مرکز تحقيقات مخابرات مدراس تخصصي در اين حوزه تأسيس کنند."
لازم به ذکر است دکتر يزدانيان مدير کل دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت ICT، دکتر صفوي، عضو هيأت علمي دانشگاه اميرکبير، خانم نيستاني مدير مرکز آموزش Aptech (وابسته به شرکت گسترش اتفورماتيک ايران و يکي از مراکز آموزش حوزه ICT که با تمرکز بر مهارت محوري فعاليت ميکند)، مهندس قدمياري، مشاور ICT وزير آموزش و پرورش و مهندس ايراني از ديگر حاضران همانديشي آموزش در حوزة ICT فرصتها و چالشها بودند که به بيان ديگاههاي خود در اين خصوص پرداختند.
منبع