مسئولان حمله سایبری به وزارت‌علوم تأیید نکردند

simo120

Active Member
- مهر- مسئولان ارشد سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به عدم فعالیت مرکز امداد رخدادهای رایانه ای در مواجه با ویروس سایبری که تاسیسات نفتی را مورد هدف قرار داده است تاکید کردند که اقدامات موثری انجام شده اما اطلاع رسانی را صلاح نمی دانیم.
مله سایبری به شبکه اینترنت و مخابرات وزارت نفت مربوط به اوایل اردیبهشت ماه جاری است که در پی آن با تشکیل ستاد بحران سایبری در وزارت نفت، برخی مقامات از شناسایی این ویروس با نام "وایپر" خبردادند که این نام نیز تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است.
در پی این حمله سایبری و براساس اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای شبکه اینترنتی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، شرکت نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس و چندین شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت به طور کامل قطع شده است.
در این میان عملکرد مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای –ماهر- به عنوان زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران هنوز مشخص نشده و به نظر می رسد این مرکز به غیر از انتشار اخبار برخی سایتها در این زمینه، اطلاع رسانی دیگری از نحوه ورود این ویروس به شبکه های نفت و نیز کشف و یا کنترل آن اعلام نکرده است.

علی حکیم جوادی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره معتقد است که مرکز ماهر در هر اتفاقی که به وقوع می پیوندد حضور فعال دارد و مطرح کردن هر نوع خبری در این زمینه می تواند باعث گمراهی افراد شده و به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه مرکز ماهر نسبت به هشدارهایی که مربوط به عامه کاربران اینترنت می شود، اقدام می کند، تصریح کرد که موضوعاتی مانند شبکه های نفت و دیگر مسائل استراتژیک موضوع امروز نیست و به طور کل امنیت آن در تمامی مواقع ضروری است.

حکیم جوادی با تاکید براینکه بخش عمده ای از توان تخصصی کشور در حوزه امنیت فضای سایبر در مرکز ماهر مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: به نفع ما است که بعد از حل ماجرا در مورد آن اطلاع رسانی شود چرا که منطقی نیست که در جنگ سایبری بخواهیم تمامی اطلاعاتمان را فاش کنیم. براین اساس در مورد امنیت حوزه فناوری اطلاعات نباید انتظارمان این باشد که به مثابه مابقی حوزه ها با آن برخورد شود.

در این زمینه سعید مهدیون - مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات نیز با تاکید براینکه در هیچ جای دنیا اطلاعات اینچنینی را اعلام نمی کنند، اضافه کرد که ما حاضر نیستیم به راحتی سرمایه مان را از دست دهیم.
وی با اشاره به حمله سایبری ویروس استاکس نت که حدود 2 سال پیش رخ داد، گفت: آن زمان هم گفتم که هر زمان که یکی از مسئولان دولتی آمریکا در مورد استاکس نت یک کلمه اظهارنظر کرد من دو کلمه در این زمینه اظهارنظر خواهم کرد.
مهدیون تصریح کرد که عدم اطلاع رسانی سازمان فناوری اطلاعات را ناهماهنگی تلقی نکنید چرا که در مورد مباحث امنیتی صلاح نیست که صحبت شود.
اسماعیل رادکانی - معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز تاکید کرد که در مورد موضوع امنیت فضای تبادل اطلاعات در هر کشوری کمتر مقام رسمی دولتی اظهارنظر می کند و خاطرنشان کرد: اجازه دهید بعضی مسائل رسانه ای نشود.
وی گفت: مرکز ماهر بسیاری از هشدارها و روشهای پیشگیری از آسیبهای احتمالی برای کاربران اینترنتی را اعلام می کند.
مسئولان سازمان فناوری اطلاعات اما وجود برخی اخبار در زمینه حمله سایبری به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نیز هشدار چند ماه گذشته به وزارت نفت در زمینه این ویروس سایبری را تایید نکردند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا