مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی

topwebb

New Member
علائم افسردگی
زمانی که فرذ با با یک غم و یا آسیب روحی مواجه می شود ممکن علائم افسردگی در او نمایان گردد. این علائم گهگاه در مدت کوتاهی از بین می رود ولی در برخی موارد امکان دارد هفته ها برجا باشد که در این صورت این علایم را می توان نشانه هایی از اختلال افسردگی شدید قلمداد کرد. وجود این مواردی حتی ممکن است نشانه ای از وضعیت عدم سلامت روانی فرد در مواردی نظیر اختلال دو قطبی یا استرس پس از سانحه باشند. حتی می توان گفت در برخی مواردی شاهد آن هستیم که اثرات افسردگی علاوه بر تاثیراتی که بر روی روان و احساسات فرد می گذارد می تواند باعث اختلالاتی نیز در سلامت جسمی آنها باشد.معمولا شاهد مواردی بوده ایم که فرد افسرده دچار کاهش و یا افزایش وزن می گردد که مهم ترین عامل آن تغییراتی است که در میزان اشتهای او صورت می گیرد که تماما نتیجه ابتلای فرد به اختلالات افسردگی است. در نتیجه ی این تغییرات متاسفانه می توان دید که برخی از بیماری ها، نظیر دیابت و یا بیماری های قلبی می تواند گریبان گیر او شود. کمبود وزن نیز می‌تواند علاوه بر آسیب رساندن به قلب بر باروری تاثیر گذاشته و باعث خستگی شود.در برخی موارد نیز بیماران افسردگی شکایاتی از درد های مفاصل و یا عضلانی و حتی حساسیت‌ های پستان‌ ها و سردرد دارند که تمامی این علایم مواردی است مشترک در بین افراد افسرده و حتی وجود همین علائم در مواردی به تشدید افسردگی نیز منجر می گردد.وجود اختلالات افسردگی در افراد می تواند منجر به گرفتن تصمیمات اشتباه در زندگی آنها شود. یکی از این دسته این انتخاب ها تعیین رژیم غذایی اشتباه و سبک زندگی بی تحرک و نامناسب می باشد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. افسردگی خود ممکن است یک عامل خطر مستقل برای مشکلات سلامت قلب باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بیش از یک پنجم افراد مبتلا افسردگی دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند.
فرادی که به بیماری‌های مزمن مختلف مبتلا هستند در صورت ابتلا به افسردگی ممکن است علائم‌شان تشدید شود. بیماری‌های مزمن خود باعث احساس تنهایی و استرس زایی شده و افسردگی ممکن این احساسات را تشدید کند. همچنین فرد افسرده ممکن است به دنبال درمان نرفته که این نیز علائم بیماری را تشدید می‌کند. افرادی که در عین ابتلا به بیماری‌های مزمن به افسردگی نیز مبتلا هستند باید در مورد هر دو بیماری با پزشک مشورت کنند. حفظ سلامت روان می‌تواند سلامت جسمی را بهبود بخشد و مدیریت بیماری مزمن را تسهیل کند.
اکثر افراد بدون آنکه درک درست و شناخت کافی نسبت به افسردگی و نشانه های آن داشته باشند مدعی این هستند که می توانند این اختلالات را تشخیص داده و حتی درمان کنند که در این موارد معمولا با عث این مشکلات حاد تری در افراد بیمار و یا خودشان می گردند. در همین زمینه آمار ها نشان می دهد، مصرف خودسرانه‌ی داروهایی مانند فلوکسیتین و سیتالوپرام و سایر داروهایی که به داروهای ضد افسردگی شناخته می‌شوند نیز، در ایران و سایر کشورهای جهان، بسیار بالاست. اما به هر حال، یک واقعیت مهم وجود دارد: وقتی شما احساس می‌کنید که گرفتار افسردگی هستید یا یکی از اطرفیانتان، گرفتار افسردگی (یا در معرض افسردگی)‌ است، مشخص است که مشکلی وجود دارد. چیزی سر جای خود نیست و باید کمی دقیق‌ تر و جدی‌ تر به وضعیت خود و اطرافیانمان توجه داشته باشیم.

بدیهی است که آشنایی با نشانه‌های یک بیماری و برخی از روش‌های مواجهه با آن، به معنای بی‌نیازی از دانش و تخصص روانشناسان و روانپزشکان و ارزیابی نشانه‌ها و عوارض و ریشه‌های آن نیست. بلکه می‌تواند به ما در یافتن نگاهی تیز بینانه‌ تر و زبانی گویاتر برای مشاهده و بیان مشکلات و جستجوی راهکار آنها کمک کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا