مردان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بواسیر باید چه کنند؟

در بالا سعی کردیم تمام مواردی که باعث به وجود آمدن بواسیر در مردان می‌شود را نام ببریم. البته از خاطر نبرید که نام بردن تمامی موارد نه تنها در این مقاله بلکه در هیچ مقاله دیگری جای نخواهد شد. در ادامه چند توصیه برای آقایان وجود دارد اگر می‌خواهند از ابتلای این بیماری جلوگیری کنند.

۱- فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کند​

وجود فیبر در وعده‌های غذایی باعث می‌شود عملکرد دستگاه گوارش به خوبی انجام شود و به نوعی از سفت و خشک شدن مدفوع جلوگیری می‌کند. به همین دلیل به آقایان و همه افرادی که قصد دارد به بیماری بواسیر مبتلا نشوند توصیه می‌شود که حتما از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. فیبر در موادی مانند سبزیجات و میوه‌ها به مقداری زیادی موجود است.

۲- از جابه جایی اجسام سنگین دوری کنید​

درست است که گاهی نیاز است یک وسیله جا به جا شود، بهتر است قبل از جا به جا کردن از چند نفر برای این جا به جایی کمک بخواهید، همان طور که گفته شد جا به جایی اجسام سنگین باعث می‌شود که فشار زیاد به ناحیه مقعد وارد شود که این خود باعث بروز بواسیر خواهد بود.

۳- ورزش را فراموش نکنید​

ورزش کردن را می‌توان یک اقدام مناسب برای جلوگیری از هر گونه بیماری به ویژه بواسیر در نظر گرفت. در زمانی که شما مشغول انجام ورزش هستید، سیستم گوارش می‌تواند به خوبی کارکرد داشته باشد و ورزش کردن برای طولانی مدت را می‌توان یک راه ساده برای جلوگیری از این بیماری در نظر گرفت.

علائم هموروئید یا بواسیر​

علت‌های مختلفی برای به وجود آمدن این بیماری وجود دارد که یکی از شایع‌ترین علامت‌های دچار شدن به این بیماری را می‌توان یبوست و عدم کارکرد درست سیستم گوارشی در نظر گرفت. زمانی که فرد در دفع مدفوع دچار مشکل باشد یکی از پیامدهای آن مبتلا شدن به بواسیر است. علائم هموروئید چیست؟ بواسیر خود را با علائم متفاوتی نشان می‌دهد. آشنایی با این علائم کمک می‌کند که در مدت زمان کوتاه‌تری بواسیر را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید. بی اختیاری در دفع مدفوع، خونریزی مقعدی، احساس خارش در مقعد، التهاب و تورم در مقعد، دفع ناقص مدفوع و مشاهده خون در مدفوع همگی از علائم بواسیر هستند.

علائم و نشانه‌های وجود بواسیر در افراد مختلف متفاوت است و در حالت کلی می‌توان گفت بهترین راه تشخیص این که به هموروئید مبتلا هستید یا نه مراجعه به پزشک متخصص است. در ادامه چند مورد از علائم و نشانه‌های وجود بواسیر را بیان خواهیم کرد. وجود یک یا چند مورد از گزینه‌های نام برده شده در شما نشان دهنده مبتلا شدن شما به این بیماری است که نیازمند مراجعه به پزشک خواهید بود.

همان طور که می‌دانید هموروئید دارای انواعی است که هر یک از این انواع دارای نشانه‌ها و علائمی هستند، اطلاع داشتن از علائم هر نوع از هموروئید باعث می‌شود که بتوانید از نوع بیماری که به آن دچار شده‌اید اطلاع داشته باشید. در ادامه به چند نمونه علامت کلی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند نشان دهنده وجود بواسیر در شما باشد.

۱- دفع بی اختیار مدفوع​

یکی از نشانه‌ها و علائم دچار شدن به بیماری بواسیر بی اختیاری در دفع مدفوع است. با شدت گرفتن بیماری بواسیر این بی اختیاری در دفع مدفوع بیشتر و حادتر می‌شود. البته این بی اختیاری می‌تواند دلایل دیگری غیر از هموروئید داشته باشد که برای اطلاع از این موضوع پیشنهاد می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲- خونریزی از مقعد​

از جمله نشانه‌ها و علائم وجود بواسیر در فرد می‌توان به خونریزی از مقعد اشاره کرد. خونریزی بیشتر در زمانی خود را نشان می‌دهد که فرد دچار بواسیر با درجه بالا شده باشد. هرچند که خونریزی از مقعد نمی‌تواند نشان دهنده حتمی وجود بواسیر در فرد باشد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتما برای تشخیص صحیح به پزشک متخصص جراح مراجعه کنید.

۳- احساس خارش در ناحیه مقعد​

اگر بیماری بواسیر در مراحل اولیه خود باشد احساس خارش در ناحیه مقعد یکی از نشانه‌های وجود این بیماری در شما خواهد بود. هرچند هر نوع خارشی را نمی‌توان به بواسیر مرتبط دانست اما وجود خارش و درد در ناحیه مقعد پس از دفع مدفوع یکی از نشانه‌های وجود این بیماری در شما است.

۴- وجود التهاب و تورم در ناحیه مقعد​

از جمله علائم حتمی وجود بواسیر در فرد را می‌توان دیده شدن التهاب و تورم در ناحیه مقعد دانست. این تورم و التهاب روز به روز وضعیت بدتری خواهد داشت و باعث خواهد شد که فرد حتی در دفع مدفوع با مشکلات جدی رو به رو شود. به همین خاطر مراجعه به پزشک جراح و مشورت کردن با وی برای رفع آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

۵- دفع ناقص مدفوع​

یکی از علائمی که نشان از وجود بواسیر در شما دارد را می‌توان دفع ناقص مدفوع در نظر گرفت. اگر پس از هر بار دفع مدفوع احساس می‌کنید که مقداری از مدفوع دفع نشده است و به اصطلاح روده شما هنوز خالی نشده است، احتمالا در آستانه درگیری با بیماری هموروئید هستید. مراجعه کردن به پزشک در این زمان باعث خواهد شد که نیاز به جراحی بواسیر نباشد و با درمان‌های خانگی رفع شود.

۶- احساس درد و خونریزی در زنان باردار​

یکی از عمده علت‌های به وجود آمدن بواسیر در زنان را می‌توان بارداری در نظر گرفت. خانم‌های باردار به دلیل فشار زیادی که باید تحمل کند و همچنین اضافه وزنی که در زمان بارداری برایش به وجود می‌آید عمدتا دچار همورئید خفیف می‌شوند که با درمان‌های خانگی قابل رفع است. اما اگر هنگام دفع مدفوع خونریزی داشتید و احساس درد شدید کردید نیاز است که برای انجام معاینات بعدی و همچنین تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

۷- مشاهده یا احساس وجود برآمدگی در ناحیه مقعد​

نوعی از بواسیر که با عنوان بواسیر خارجی شناخته می‌شود باعث برآمدگی در ناحیه مقعد می‌شود. این نوع از بیماری نسبت به نوع داخلی درد کمتری دارد و همچنین شیوه درمانی آن آسان‌تر و کم هزینه‌تر از نوع داخلی آن است. مراجعه به پزشک برای تشخیص این برآمدگی لازم و ضروری است.

۸- مشاهده ترشحات بی رنگ و مخاطی​

عموما افراد قبل از مشاهده و اطلاع از وجود بواسیر ترشحات بی رنگ و مخاطی شکل را دفع می‌کنند. اگر این موضوع برای روزهای زیادی تکرار شود و فرد قبل از هر بار دفع مدفوع با این گونه از ترشحات رو به رو باشد احتمال دچار شدن با بیماری بواسیر در این فرد زیاد است. به همین خاطر اگر شاهد این گونه از مخاط برای چندین روز متوالی با وجود کارکرد صحیح سیستم گوارشی بودید نیاز است که حتما به دکتر بواسیر خانم برای تشخیص‌های بعدی و همچنین درمان بواسیر مراجعه کنید.

۹- وجود خون در مدفوع​

یکی دیگر از علائم مبتلا شدن افراد به بیماری همورئید را می‌توان دیدن خون در مدفوع دانست. هر چند که وجود خون در مدفوع تنها نشان دهنده درگیری فرد با بیماری بواسیر نیست و می‌تواند علائم و نشانه‌های دیگری از جمله زخم در سیستم گوارش و روده‌ها باشد. به همین دلیل حتما قبل از هر اقدامی به نزد یک متخصص سیستم گوارشی رفته و معاینه‌های اولیه را انجام دهید. اگر تشخیص بر وجود بیماری بواسیر باشد می‌شود با کمی رعایت کردن در نوع تغذیه و همچنین موارد نام برده شده در درمان خانگی بواسیر این بیماری را رفع کرد.

لیزر بواسیر بیتاکلینیک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا