مراحل کلی انجام یک پروژه میکروکنترلری

saalek110

Well-Known Member
به طور کلی وقتی که قرار است یک پروژه با میکروکنترلرهای AVR انجام دهید ، بعد از مشخص شدن هدف پروژه و صرفه اقتصادی آن مراحل زیر به وجود می آید :

۱- طراحی سخت افزار : در این مرحله می بایست بر اساس هدف پروژه و شرایط مکانی به کارگیری پروژه، نوع و مقدار تک تک المان های سخت افزار مورد نیاز طراحی و روی کاغذ آورده شود .

۲- طراحی نرم افزار : در این مرحله ابتدا الگوریتم یا فلوچارت مورد نیاز رسم و سپس برنامه نویسی مورد نظر بر اساس آن نوشته می شود .

۳- شبیه سازی : قبل از پیاده سازی عملی ، تست صحت عملکرد مدار در این مرحله توسط نرم افزارهای مناسب ( در اینجا Proteus و CodeVision ) صورت می گیرد .

۴- پیاده سازی : پروگرام کردن میکروکنترلر و بستن مدار مورد نظر روی بردبرد در این مرحله صورت می گیرد .

۵- تست و عیب یابی : با وصل منبع تغذیه به مدار ، تست و عیب یابی مدار در این مرحله صورت می گیرد

۶- تولید ، ارتقا و بهبود : در نهایت بعد از بررسی مدار و اطمینان صحت عملکرد آن ، در این مرحله برای مدار مورد نظر فیبر مدار چاپی ( pcb ) تولید می شود. پشتیبانی پروژه که ارتقا و بهبود عملکرد مدار می باشد ، بعد از تولید پروژه و بازخورد مشتریان بوجود می آید .


 

saalek110

Well-Known Member
سالک: در بالا خیلی خوب گفته.

حالا من به زبان ساده تر میگم
اول باید ببینی چه قطعاتی داری. مثلا میکروکنترلرت چیه و قطعاتی که بهش وصل میشه چیه. مثل دیود نوری یا ماژول یا سنسور و یا موتور و ....

بعد می رویم که برنامه برای تزریق به میکروکنترلر را بنویسم.
مرحله بعدی تست در پروتئوس یا دیگر شبیه سازهاست.
مرحله بعدی ریختن برنامه در میکروکنترلر که بهش پروگرم کردن می گیم
و بعدش وصل کردن قطعات.
 

saalek110

Well-Known Member

مثال عملی

برنامه ای بنویسید که LED موجود روی PA.0 را ۴ بار در ثانیه به صورت چشمک زن روشن و خاموش کند . سپس آن را در نرم افزار Proteus شبیه سازی کرده و پس از اطمینان از عملکرد صحیح برنامه توسط نرم افزار CodeVision روی میکروکنترلر Atmega32 پیاده سازی نمایید .

حل :

مرحله اول : طراحی سخت افزار خواسته شده

مرحله دوم : طراحی نرم افزار خواسته شده

کد:
#include <mega32.h>
#include <delay.h>
 
void main(void)
{
 
DDRA.0=1;
 
while(1)
{
 
PORTA.0=1;
delay_ms(250);
PORTA.0=0;
delay_ms(250);
 
}
}

همان منبع.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: وقتی کد به زبان سی می نویسید یک فایل با پسوند سی روی هارد شما ساخته میشه و بعد کامپایل و بیلد Build یک فایل با پسوند hex ساخته میشه که قابل ریختن روی میکروکنترلر شماست.

وقتی فایل هگز را دارید بروید سراغ نرم افزار مخصوص پروگرم کردن وآدرس اون فایل را از شما می خواهد و بعد درون میکروکنترلر شما می ریزد. البته زمانی که پروگرمر وصل باشه به کامپیوتر . پروگرمر دستگاهی است که میکروکنترلر را داخلش می گذارند تا برنامه درش بریزند.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: توجه کنید که تست برنامه در شبیه ساز (مثل پروتئوس) را قبل تست فیزیکی انجام بدهید.
چون ، این طوری می فهمید برنامه مشکلی ندارد و موقع تست فیزیکی و عملی دیگه از برنامه خیالتان راحت است. همچنین طرز اتصال قطعات هم در شبیه ساز تست میشه و شاید چیزای دیگه.
و در قسمت عملی چیزای کمی برای تست و ایجاد سوال باقی می مونه.
جدا کردن میکرو از پروگرمر و نصب اون در محل عملیات و تکرار این کار انرژی بر است و بهتر است در شبیه ساز تست های اولیه انجام شود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا