مراحل تولید ورق سیاه

metal-user

New Member
ورق سیاه محصول خروجی یک فرایند نورد گرم می باشد. این نوع ورق از یک فولاد کم کربن به نام 36A و 1011 A ساخته شده است. لازم به ذکر است که ورق سیاه به دو شکل فابریک و رول فرم تولید می‌ شود. کیفیت این نوع ورق براساس مقدار کربن موجود در مواد سازنده آن و توسط یک شاخص به نام st ارزیابی می شود. همچنین این نوع ورق معمولا با استاندارد ST37 به بازار عرضه و در دست مشتریان قرار می گیرد. نام این ورق نورد گرم می باشد و به دلیل اینکه مواد اولیه آن در دمای بسیار بالایی ذوب و یک حالت ماتی را به خود می گیرد به ورق سیاه معروف شده است.
تولید ورق با تکنولوژی نورد گرم به این معناست که مواد اولیه تولید ورق در دماهای بسیار بالا ذوب شده و در طی این فرآیند ورق ظاهری مات به خود می گیرد و به دلیل رنگ ظاهری آن در بازار از اصطلاح ورق سیاه برای آن استفاده می شود.

کاربرد ورق سیاه
ورق سیاه یا نورد گرم در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی، صنایع سنگین فلزی، صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، سدسازی، تولید تجهیزات کشاورزی، مخازن سد سازی و ... دارای کاربرد می باشد. در واقع این نوع ورق براساس استانداردهای خاصی که در ساخت آن به کار رفته است در صنایع مختلف کاربردهای بسیار گسترده ای دارد.

فرآیند تولید ورق سیاه
برای تولید ورق سیاه که در کارخانه های نورد گرم انجام می گیرد، ابتدا تختال را درون کوره قرار می دهند و دمای کوره را از دمای تبلور بالاتر تنظیم می کنند که این کار به منظور جلوگیری از کریستاله شدن فولاد انجام می پذیرد. در مرحله ی بعدی تختال ها را از کوره خارج که در این مرحله بر روی تختال پوسته‌ی اکسیدی شکل می گیرد و نورد خشن در این مرحله صورت خواهد گرفت. سپس تختال را برای اینکه به ابعاد مورد نظر برسد از بین چندین غلتک عبور می دهند. لازم به ذکر است که این نوع ورق در کارخانه های فولاد سازی به صورت مستقیم از گنداله آهن و شمس ورق تولید می شود.

بعد از انجام این مراحل تختال هایی که حرارت دیده اند پس از پوسته زدایی توسط آب به قفسه هایی می رسند تا ضخامت آنها به اندازه ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که با کاهش ضخامت تختال های اولیه عرض ورق ها نیز افزایش پیدا می کند. در مرحله بعدی عملیات نورد خشن انجام می گیرد که دارای چندین قفسه است که هر کدام از این قفسه ها دارای ۲ تا ۴ غلتک می باشند. در مرحله ی بعد یک جعبه کلاف وجود دارد که در بین قفسه‌های خشن و نورد نهایی قرار گرفته است. این نوع جعبه دارای خصوصیات یکنواخت‌سازی خواص مکانیکی تمامی قسمت های ورق و یکسان‌سازی دمای ورق می باشد. بعد از خروج از کلاف مستقیم توسط فشار قوی آب پوسته زدایی می شود . در پایان وقتی که ورق به دمای مناسب رسید آن را از اولین قفسه ی نورد عبور می دهند و بعد از آن از تمامی قفسه های نورد که تعداد آنها ۵ یا ۶ عدد است با سرعت ۱۰ تا ۲۰ متر بر ثانیه عبور می دهند که در این مراحل ضخامت ورق تولیدی ۱ تا ۴ میلی‌متر کاهش پیدا می کند. در پایان ورق هایی را که قفسه نورد بیرون می آیند بر روی یک میز خنک کننده قرار می دهند تا دمای آنها کم شود و بعد از خنک شدن ورق ها به شکل کلاف در می آیند و برای عرضه به بازار بارگیری خواهند شد.
یکی از با سابقه ترین مراکز فروش ورق سیاه، دفتر آهن آلات حق وردی می باشد که با بیش از 15 سال سابقه این افتخار را دارد که بهترین برندهای ورق سیاه را به مشتریان عزیز خود با بهترین قیمت و کیفیت عرضه کند.
برای استعلام قیمت ورق سیاه لطفا به سایت این مجموعه مراجعه کردده و از طریق یکی از راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.
جهت مشاهده سایت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک کنید :
دفتر آهن آلات حق وردی
 

ali7812

New Member
مقاله جالبی بود به نظر منم ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق هایی هست که در صنعت مورد استفاده قرار میگیره که اگه ازش درست استفاده کنیم خیلی در ایجاد صنایع مختلف بهممون کمک میکنه ممنون از نظرت مقاله خیلی خوبی بود
 

جدیدترین ارسال ها

بالا