مدیریت رنگ

mooorche

New Member
در مورد مدیریت رنگ در پروپه های گرافیکی و ساخت پرو فایل برای برنامه های مختلف گرافیکی کتاب های کمی ترجمه و چاپ شده می خواستم در این مورد اطلاعات بیشتری بدست بیارم که اصولا چه طور می شه ساختش و ازش استفاده کرد و واقعا کجا می شه که لزومش حس میشه ؟
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
فکر نمیکنم نیازی به ساخت این پروفایلها باشه چون بصورت آماده وجود دارن.

در مورد زمان لزومش هم در کارای چاپی برای کالیبره شدن مانیتور و دراوردن رنگ اصلی هنگام چاپ خیلی لازم میشه.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
والا در این مورد یعنی پیدا کردن پروفایل خیلی بحث شد. ولی متاسفانه سورس مناسبی براش پیدا نشد!!

ولی فکر کنم توی نت اگر بگردیم بشه پیدا کرد که البته وقت و حوصله کافی میخواد!
26.gif
 

Sleekman

Member
بابا يكم در مورد پرو فايل و اينااساتيد اولش يه توضيح بدن تا ماهم بتونيم بيينده باشيم...!
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
پروفایلها یکسری فایل هستن که برای کالیبره کردن مانیتور و نرم افزار گرافیکی استفاده میشن. یعنی شما با کپی کردن این فایلها در یک مسیر مشخص میتونه مانیتورتون رو کالیبره کنین. حالا این کالیبره کردن به چه درد میخوره؟! کالیبره کردن برای اینه که شما بتونین دقیقا همون رنگهایی رو هنگام چاپ روی کاغذ ایجاد میشن رو داخل مانیتورتون ببینید و تا درصد بسیار بالایی خطای بین رنگ موجود در مانیتور و رنگ چاپ شده کم میشه.
 

movahhed

New Member
سلام سارا خانم
از اطلاعاتی که در مورد پروفیلهای رنگی دادید ممنون
ولی اینا باید بدونید که هیچ وقت رنگی که در مانیتور دیده میشه در کار چاپ مشاهده نخواهد شد واین بخاطر مد های کاملا متضادی هست که این دو سیستم دارند ولی با تجربه میشه تا حدامکان رنگ مورد دلخواه را اونم حدسی بدست آورد در مد رنگی چاپی یا همونcmyk اصطلاحا می گن رنگهای کاهشی ودر مد رنگی RGB می گن افزایشی که فکر میکنم خاصیت هر کدوم را بدونید

البته توضیحاتم کامل نیست واگه اشتباهی دارم دوست دارم تذکر بدید

به امید حق التماس دعا
 

webdg

Member
معرفی کتاب

انتشارات غزال کتاب بسیار زیبایی رو در زمینه مدیریت رنگ منتشر کرده به نام --- مدیریت رنگ در پروژه های گرافیکی ---
مطالعه اون مطمئنا مشکل شما را حل خواهد کرد
 

carlosmami

New Member
سلام . من فقط میتوانم در مورد ماهیت رنگ و نحوه استفاده از آن در گرافیک و چاپ برایتان کمی توضیح دهم ،
درک وجود رنگ با توجه به ساختار چشمان ما و نوری که از اجسام به داخل چشمان ما میتابد واز آنجا به مغز منتقل میشود به وجود میاید به طور مختصر رنگ ها دارای طول موج مختلفی میباشند بدین صورت که هر چع اجسام تیره تر
باشند نور آن سرعتر به چشم میرسد و برعکس ، و همچنین همانطور که میدانیم تمام رنگهایی که در طبیعت وجود دارد ( بینهایت رنگ ) همگی از چند رنگ اصلی مشتق شده ( نگاه کنید به عمل منشور ) که آمده اند برای راحتی تشخیص و اعمال آن یک قرار داد یا پروتکل ایجاد کرده اند بنام سیستم مدیریت رنگ کاهشی ( cmyk ) که مخفف ابی ، قرمز ، زرد میباشد که از ترکیب این سه رنگ بینهایت رنگ بدست میاید و همچنین از ترکیب مقادیر مساوی این رنگها رنگ مشکی تولید میشود که نقش مکمل را بازی میکند . حال اختلاف در رنگی که ما در مانیتور وکار چاپ شده میبینیم در بعضی از پارامترها نهفته است بدین معنی که در تکنولوژی ساخت مانیتور نقاط تعریف شده رنگی که در کنار هم قرار میگیرند تا تصویر را به وجود بیاورند از یک استاندارد منطبق با این سیستم ( cmyk ) بصورت یکسان پشتیبانی نمکنند . به طور مثال شما میتوانید رزولشن یک کار را فرضاً 1000 DPI تنظیم کنید ولی نمیتوانید
کارتان را با این رزولشن چاپ کنید ، علت آن هم این است که شما در چاپ با مراحل آنالوگ انتقال این نقاط بروی سطح کاغذ یا مقوا برخورد میکنید ( مطالعه کنید ساختار کار ماشین های چاپ افست ) که این را میشود با سرعت انتقال
اطلاعات به وسیله فیبر نوری با سیم مسی مثال زد ،حال با تکنیک بکار رفته در چاپ دیجیتال این ضعف کمی ، و فقط کمی برطرف گردیده ولی مشکل اصلی هنوز پابرجاست .
مشکل دوم وجود نور در مانیتور میباشد که این نور هم خودش باعث بوجود آوردن تنوع رنگی بیشتر میشود ولی ما این نور را که میتواند در ایجاد رنگ های بیشتر به ما کمک کند را نمیتوانیم بروی کاغذ یا مقوا منتقل کنیم البته شما میتوانید این خاصیت را در مثلاً یک هالوگرام بخاطر تکنولوژی ساخت آن مشاهده کنید ، یک مثال مناسب در اینجا شاید به درک مطلب کمک کند . شما حتماً در هنگام سفر در زمستان گاهی به مه بر خورده اید که دید انسان بطور محسوس
کم میشود ولی با استفاده از یک لامپ با نور زرد این مشکل تا حدود زیادی مرتفع میشود و اگر شدت تابش این نور بیشتر شود ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت و همچنین با استفاده از این نور شما میتوانید لایه های بیشتری را در هالوگرام تشخیص دهید. و یا استفاده از رنگ هالوژن در نور پردازی ویترین مغازه ها میتواند مثال خوبی باشد .
بهر صورت با توجه به این مشکلات بود که سیستم های مدیریت رنگ دایماً در حال پیشرفت بوده و سعی زیادی میشود تا ما بتوانیم با رزولشن بالاتری کار را چاپ کنیم که این خود به معنای بوجود آوردن رنگهای بیشتر میشود
حال با توجه به این موارد پروفایل ها کاربرد پیدا میکند ولی اگر ما حتی تنظیمات مانیتور مان را هم بدرستی آنجام دهیم نکات بیشمار دیگری هم باید رعایت شود که این اختلاف رنگ در مانیتور و چاپ کمتر دیده شود .مثلاً اگر ما
از کاتالوگ رنگ ( اطلس رنگ که به ما میگوید ترکیب مقادیری خاص از چند رنگ مشخصاً چه رنگ خاصی را پدید میاورد )
شرکت X استفاده کنیم ولی چاپخانه کارمان را با استفاده از مرکب رنگ شرکت دیگری چاپ کند امکان اختلاف رنگ در کارمان وجود خواهد داشت ، و یا اگر پارچه های نورد منتقل کننده آب یا مرکب مستهلک شده باشد باز هم عمل انتقال بخوبی صورت نگرفته و نیز اگر فشار نورد ها تنظیم نباشد نیز مشکل ساز میشود ، بنابر این همانطور که کالیبره نبودن مانیتور مشکل ساز میشود عدم رعایت درست تنطیم ماشین چاپ نیز همین مشکلات را بوجود خواهد آورد
در آخر شما میتوانید مشکلتان را با استفاده از منوی Help در قسمت مربوطه و یا سرچ در web و یا از کارخانه سازنده
مانیتور در میان گذاشته و بی جواب نخواهید ماند
 

ACTIVE

Active Member
سلام
تا جایی که یادم میاد در گذشته یه خورده دور در انجمنهای مجید مبحثی شبیه به این مورد وجود داشت.
به هر حال سیستمهایی که ما برای چاپ استفاده می کنیم یا همان افست معمولا چهار رنگ و از سیستم CMYK بهره می برند. هر چند چاپ RGB هم داره یواش یواش خود نمایی می کنه.
سیستم کامپیتوتری به لحاظ استفاده از سه رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی یا همون RGB اغلب اون چیزی که ما در طرح هامون میبینیم رو در چاپ همون در نمیاد.
برای این کار پروگرامر های نرم افزارهای گرافیکی مثل ادوب از یک روشی به اسم پروفایل رنگ استفاده کردن خب استفاده از پروفایل رنگ یک مزیت خوبی داره اونم اینه که سطح و ضریب اشتباه رنگی یک طرح رو میتونه به حداکثر برسونه (در مباحث چاپی) اما خود شرکت ادب از یکسری پروفایل رنگ استفاده میکنه که با کالیبره کردن سیستم برحسب نیاز با هریک از اونا به طرز تقریبا وحشتناکی رنگها تغییر می کنه البته نباید اشتباه کرد، هر پروفایل مختص به یک شرکت خاص و عملیات و طراحیهای خاصی ساخته شده و کابرد خاصی برای خودشون دارن.
در وب هم بسته به نیازتون میتونین به دنبال فایلهایی با فرمت ICC گشت
البته همونطوری که گفتم باید در جستجو عبارتی رو که میخایین رو بدرستی سرچ کنید، هرکسی که کاربر نرم افزار گرافیکی باشه و اون نرم افزار بتونه پروفایلی از رنگ تنظیم شده شخص رو بده میتونه پروفایلش رو هم برای دیگران به اشتراک بگذاره؛
مثلا در فتوشاپ با استفاده از پیوست پروفایل رنگی که خودتون تنظیم کردین در هنگام ارسال برای چاپ یا پیش نمایش، پروفایل شما برای فایل شما پیش فرض خواهد بود و در اونجا هم رنگ بندی سیستم مقابل بصورت پروفایل شما خواهد بود.
در کل !!! پروفایلهای رنگ علاوه بر کالیبره کردن رنگ مانیتور خصوصیت بارزی که دارن اینه که خروجی کار رو هم براساس پروفایل تعیین شده بهتون میدن.
متاسفانه خیلی خسته ام و نمیتونم بیشتر از این تایپ کنم، در کتاب Adobe Photoshop CS For PhotoGraphers یک چپتر کامل برای پروفایلهای رنگ مطرح شده است. میتونین بخونید و استفاده کنید.
- یک توصیه مهم: سعی کنید برای کارهای اساسی (مثل کالیبریشن) از ریفرنس های خارجی استفاده کنید و از مراجع فاقد سنخیت استفاده نکنید.

موفق باشید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا