مدیران گوگل فقط یک دلار حقوق می ‌گیرند

Parham

Well-Known Member
سه نفر از مدیران ارشد جست‌وجوگر اینترنتی گوگل پذیرفته‌اند در سال جاری میلادی، همانند سال پیش، تنها یک دلار در سال حقوق بگیرند و در عوض به رونق سهام در اختیارشان چشم امید ببندند.
بزرگ‌ترین جست‌وجوگر اینترنت به کمیسیون ارز و سهام آمریکا اطلاع داده است که اریک اشمیت، مدیر اجرایی و لری پیج و سرگئی براین، بنیانگذاران و روسای مشترک این شرکت در سال 2006 فقط یک دلار دستمزد خواهند گرفت. حقوق سالانه آنها در سال 2005 نیز همین مقدار گزارش شده است.
در عوض چهار مدیر گوگل از جمله یک ایرانی‌تبار تا 43 درصد افزایش حقوق گرفته‌اند. دستمزد پایه جورج ره یس، مدیر مالی، دیوید دروموند، مشاور حقوقی و امید کردستانی، مدیر فروش و شونا براون، معاون عملیات تجاری، از 175 هزار به 250 هزار دلار در سال افزایش یافته است.
این رویه از سه ماهه دوم سال 2004 آغاز شد تا زمینه شناورسازی سهام این شرکت در بورس مهیا شود. اما این رقم ناچیز هرگز موقعیت مالی مدیران ارشد گوگل را به مرز ورشکستگی نخواهد کشاند، زیرا این سه مدیر حجم قابل ملاحظه‌ای سهام دارند.
آنها در حال حاضر در زمره ثروتمندترین آمریکایی‌ها هستند. بنا به فهرست مجله فوربز، آقای براین و پیج در سال گذشته میلادی بیش از هفت میلیارد دلار ثروت داشتند و در رده پنجاه و پنجم این فهرست قرار دارند. آقای اشمیت با دو میلیارد و 800 میلیون دلار در رتبه دویست و دهم قرار دارد.
آقای براین و پیج تاکنون سه میلیارد دلار از سهام خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند. آقای اشمیت، از مدیران شرکت «سان مایکروسیستمز» نیز 500 میلیون دلار از سهام در اختیار خود را فروخته است.
تحلیلگران می‌گویند بالا رفتن ارزش سهام گوگل که اکنون بالای 400 دلار است، مدیران این شرکت را به فروش ترغیب کرده است. در حقیقت گوگل یکی از شرکت‌هایی بود که در سال 2005 بیشترین فعالیت را در بازار فروش سهام داشتند.
همزمان با انتشار این خبر، اعلام شد که مارک هرد، مدیر اجرایی شرکت هیولت پاکارد در سال گذشته میلادی نزدیک به شش میلیون دلار حقوق گرفته است. البته هیچکدام از سهامداران این رایانه‌ساز گلایه ندارند زیر ارزش سهام شرکتشان از زمان انتصاب آقای هرد در آوریل گذشته تقریبا 60 درصد رشد کرده است.
آقای هرد علاوه بر 816 هزار دلار دستمزد و پنج میلیون و صدهزار دلار پاداش عملکردش، بیش از هشت و نیم میلیون دلار سهام گرفته است. مجموع دریافت وی از 24 میلیون دلار متجاوز می‌شود.
کارلی فیورینا، مدیر سابق هیولت پاکارد در سال 2005 نیز 22 میلیون دلار از این شرکت گرفته است.
اگرچه اکثر شرکت‌های سهامی عام در آمریکا به مدیران ارشد خود حقوق، بین 250 هزار تا 500 هزار دلار، می‌دهند، ولی در گذشته نیز از رویکرد پرداخت یک دلار استفاده شده است.
استیو جابز هنگامی که پذیرفت زمام رهبری شرکت اپل را مجددا به دست بگیرد، قبول کرد فیش حقوقش تنها عدد یک دلار را نشان دهد. اکنون بخصوص بعد از فروش شرکت پیکسار که آقای جابز سهامدار عمده آن است، ارزش دارایی وی سر به فلک کشیده است.
شرکت‌های فناوری از دیرباز از سهام خود به عنوان هیچ وجه برای جذب مدیران مستعد شرکت‌های دیگر استفاده کرده‌اند.

منبع خبر : دنیای ای تی ( نقل از BBC Persian )
 

yasser255

Member
امید کردستانی،
ایول هر جا ی خبری باشه ی ایرانی هم همست
واسه همه ایرانی ها در هر جای دنیا آرزوی موفقیت می کنم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا