مديرعامل مايکروسافت: گوگل هرکاري مي‌کند، فقط سرطان را شفا نمي‌دهد!

H-assan

Well-Known Member
اشاره :
استيو بالمر از چالش‌هاي پيش‌روي مايکروسافت، گوگل، ويندوز ويستا، لينوكس و... سخن مي گويد. گزارشي از اين گفتگو را مي‌خوانيد.

استيوبالمر، مديرعامل مايکروسافت طي گفتگوي مفصلي با دو تحليلگر شرکت تحقيقاتي گارتنر به سوالات مربوط به چالش‌هاي پيش‌روي مايکروسافت پاسخ داد. استيو بالمر در اين گفتگو که در حضور شرکت‌کنندگان گردهمايي ITxpo 2005 انجام مي‌شد پيرامون دلايل تاخير در ارائه ويندوز ويستا به بازار، رقابت با گوگل و چالش راهبردي اين شرکت با صنعت لينوکس سخن گفت.

به گزارش بخش خبر تراشه از مجله شبکه، گردهمايي ITxpo 2005 که از سوي شرکت تحقيقاتي معتبر گارتنر برگزار مي‌شود، ميزبان شخصيت‌هاي عالي‌رتبه صنعت فناوري اطلاعات است. اين گردهمايي به بررسي مهمترين مسائل روز در اين صنعت اختصاص دارد.

در اين گفتگو ابتدا تام بيت‌من، يکي از تحليلگران گارتنر با اشاره به چالش‌هاي ناشي از تغييرات به‌وجود آمده پس از ظهور اينترنت يادآوري کرد که به مرور کاربران PC ها هرچه بيشتر دسکتاپ ويندوز را دور مي‌زنند و براي دسترسي به اينترنت از راه‌هاي ديگري استفاده مي‌کنند. بيت‌من گفت: در دهه 1980 API ويندوز (اينترفيس برنامه‌نويسي ويندوز) بازار را کنترل مي‌کرد و در احاطه خود داشت. در عصر اينترنت، راهبردها حول و حوش فناوري Web Service و معماري Interoperability دور مي‌زند. او از بالمر پرسيد: شما در دوران جديد چگونه مي‌توانيد کنترل و قدرت خود را دوباره بدست‌ آوريد و استراتژي شما چيست؟

مديرعامل مايکروسافت در پاسخ به اين تحليل گفت: اين واژه "کنترل" واژه شماست، نه من، آنچه که من به آن فکر مي‌کنم، يک فرمول است. به نظر من فرمول ايجاد ارزش افزوده در اين عرصه، آنهم در مقياس گسترده فقط حول و حوش فناوري‌هايي دور مي‌زند که بتوانند گروه وسيعي از تامين‌کنندگان کالاها و خدمات را به گروه وسيعي از مصرف کنندگان پيوند بزنند. من فکر مي‌کنم اينترنت فرصت ويژه‌اي است که در اختيار ما قرارگرفته تا ارزش‌هاي جديدي براي مصرف‌کنندگان ايجاد کنيم. اين ارزش‌ها فقط توسط مايکروسافت خلق نمي‌شود بلکه توسط ديگران نيز پديد مي‌آيند. مايکروسافت در واکنش به اين تحول، برنامه‌نويسان را تشويق‌کرده که به سمت توسعه نرم‌افزارهاي مبتني بر اينترنت بروند. مايکروسافت همچنين به دنبال توسعه هرچه بيشتر ابزارهايي است که ميان محيط دسکتاپ و اينترنت پل بزنند.

چالش با گوگل

مديرعامل مايکروسافت در رابطه با رقابت اين شرکت با غول جستجو در اينترنت، گوگل، با تکرار شعار هميشگي مايکروسافت، "تقدم نوآوري" ، اظهار اطمينان کرد که ده سال ديگر قابليت‌هاي جستجو در اينترنت بسيار فراتر از وضعيت کنوني خواهد بود ولي از بيان جزئيات طرح و برنامه مايکروسافت در اين زمينه خودداري کرد و تنها به ذکر اين نکته بسنده کرد که اين شرکت دنبال راهي است که بدون نقض حريم خصوصي کاربران، راهي براي شخصي‌سازي (Personalizing) جستجو و ابزارهاي آن بيابد.

استيو بالمر با اشاره به فرصت‌هاي بيشماري که قابليت جستجو در اينترنت پديدآورده گفت: ما فرصت‌هاي فراواني در زمينه‌هايي که گوگل ممکن است انجام داده باشد يا نداده باشد، مي‌بينم.

مديرعامل مايکروسافت به کنايه افزود: اگر شما اکنون به روزنامه‌ها نگاه کنيد مي‌بيند گوگل دست به هرکاري مي‌زند و خواهد زد، الا شفا دادن سرطان !

ويندوز ويستا

بالمر در اين گفتگو درباره علت تغيير استراتژي مايکوسافت براي نحوه و زمان عرضه ويندوز ويستا گفت: ابتدا قراربود همه تغييرات وعده داده شده در سيستم‌عامل جديد به صورت يکجا ارائه شود. اما بعدا متوجه شديم با چالش بزرگي روبرو هستيم و يکپارچه کردن قسمت‌هاي اصلي سيستم‌عاملي که قرار بود اينترفيس بصري جديد، فايل سيستم جديد و مکانيزم ارتباطي جديد داشته باشد در مهلت مقرر شده براي پروژه امکان‌پذير نيست، لذا در زمان‌بندي و نحوه ارائه سيستم‌عامل جديد تغييراتي داديم. در اين برنامه‌ريزي جديد کل چرخه زماني درنظرگرفته شده براي ارائه ويندوز ويستا دو سال طول خواهد کشيد و ما قسمت‌هاي جديد اين سيستم‌عامل را به تدريج ارائه خواهيم کرد.

بالمر توضيح داد که براي اجراي اين تغييرات، شرکت مايکروسافت حدود دو ماه وقت صرف آرايش مجدد تيم توسعه ويستا نمود.

مديرعامل مايکروسافت تاکيد کرد: در طول اين بازه زماني دوساله، که من فکر مي‌کنم هنوز هم براي انتشار نسخه جديدي از يک سيستم‌عامل به اندازه کافي سريع است، ما مهمترين رويداد را از زمان عرضه ويندوز 95 تجربه خواهيم کرد. ما اين سيستم را از نو مهندسي کرده‌ايم. ما معماري ويندوز را ماژولار کرديم و به عناصر مختلف تقسيم‌بندي کرديم تا براي مراحل بعدي ارتقاء که سريع اتفاق خواهد افتاد، به اندازه کافي انعطاف‌پذير باشد. ما سيستم‌هاي تست نرم‌افزار خود تغيير داديم تا بتوانيم در زمينه توسعه نرم‌افزار چابک‌تر عمل کنيم.

بالمر اضافه کرد که اين بازه زماني دوساله همچنين فرصتي را در اختيار تيم توسعه ويندوز ويستا قرار مي‌دهد که به کمک ابزارهاي خود هرگونه ضعف در امنيت سيستم‌عامل را رديابي و برطرف کنند.

او در اين زمينه گفت: بسياري از تغييرات در فرآيند توسعه ويستا به منظور غلبه بر مشکلات امنيتي سيستم‌عامل انجام شده است. بالمر ضمن به رسميت شناخت نگراني‌هاي مديران IT از نقاط ضعف امنيتي احتمالي نسخه جديد گفت: من وقتي ويندوز ويستا منتشر شود، همان روز اول به آن اعتماد خواهم کرد و مطمئنم بيشتر حاضران در اين جلسه نيز همان روز اول به آن اعتماد خواهند کرد. بالمر به شوخي افزود: البته فقط در کامپيوترهاي خانگي خودشان!


رقابت با صنعت لينوکس

در ادامه اين جلسه تحليلگر گارتنر به تحولات صنعت اپن سورس اشاره کرد و با يادآوري اين واقعيت که بسياري از کاربران سيستم عامل يونيکس در حال جابجايي به سيستم لينوکس هستند، از بالمر پرسيد چرا اين کاربران به ويندوز مهاجرت نمي‌کنند؟ آيا شما در حال از دست دادن اين بازار هستيد؟ چه اقدامي براي جلوگيري از اين روند مي‌خواهيد انجام دهيد؟

بالمر در پاسخ گفت: من فکر مي‌کنم ما چهار فرصت بزرگ براي گرفتن ميدان رقابت از لينوکس داريم و اين عرصه را از آنان خواهيم گرفت. چرا؟ به دليل اينکه مردم نگاه مي‌کنند ببينند چه ابزارهايي در بازار موجود است که براي اساس هريک از اين پلاتفرم‌ها مي‌توانند بهترين بازده را با کمترين هزينه ايجاد کنند.

مديرعامل مايکروسافت در توضيح پيرامون اين چهار فرصت افزود: اولين مورد کلاسترهاي با راندمان بالا (High Performance Clusters) است. اين نقطه قوت لينوکس تاکنون بوده است. که حدود 20 درصد کاربري لينوکس را تشکيل مي‌دهد. ما بزودي با نسخه کلاسترينگ ويندوز به عرصه رقابت با لينوکس وارد خواهيم شد. ما با ابزارها برنامه نويسي جديدي خواهيم آمد که به مردم براي کار در اين زمينه کمک خواهند کرد. ما بخت زيادي براي پيروزي در اين ميدان براي خود مي‌بينم.

بالمر ادامه داد: مورد بعدي، صنعت ميزباني وب است. ما روي نسخه‌هاي جديد نرم‌افزار ويژوال استوديو و فناوري ASP.NET در حال کار هستيم که بزودي به بازار عرضه خواهند شد. ما فرصت‌هاي بسياري براي برپاکردن ميزبان‌هاي سبک و سريع مبتني بر ويندوز مي‌بينيم. اين هم يکي از نقاطي است که به صورت سنتي از پايگاه‌هاي قوت لينوکس بوده است. مورد سوم هم بازار ابزارهاي سرويس‌دهنده (Server Appliances) است.

استيو بالمر در پاسخ به اصرار تحليلگر گارتنر درباره مهاجرت کاربران از يونيکس به لينوکس اعتراف کرد که ويندوز در اين زمينه عقب مانده است و افزود: آنها بيشتر به سمت لينوکس مي‌روند تا ما ولي ما همين حالا نيز سهم قابل توجهي از اين بازار داريم که حدود 25 درصد است. من شخصا مايلم اين سهم به 50 ، 60 ، 65 درصد يا هر ميزان مناسب ديگر افزايش يابد.

ساير موضوعات

در اين گفتگو استيوبالمر همچنين درباره احتمال توسعه فناوري‌هاي ترکيبي مانند Ajax که حد واسطي ميان اينترفيس کاملا ويندوزي و اينترفيس مبتني بر وب از نوع ASP.NET است اظهار نظر کرد.

بالمر همچنين اين نظر تحليلگر گارتنر را مبني بر اينکه ساير شرکت هاي صنعت IT آنقدر که مايکروسافت به معماري مبتني بر سرويس (Service Oriented Architecture) مي‌پردازد، اهميت نمي‌دهند را رد کرد و با اشاره به جديت شرکت IBM در عرصه فناوري وب سرويس گفت: ما و آي‌بي‌ام علي‌رغم اينکه درحال رقابت در اين زمينه هستيم، اما با قوت به همکاري مشترک خود در زمينه استانداردهاي وب سرويس ادامه مي‌دهيم.

در پايان اين گفتگو، مديرعامل مايکروسافت ضمن تصديق اين نظر عمومي در صنعت فناوري اطلاعات که مکانيزم و مقررات صدور مجوز استفاده از نرم‌افزار‌هاي توليد شده توسط مايکروسافت (Licensing) بسيار پيچيده است، اعتراف کرد که مايکروسافت سعي کرده با ساده کردن اين مقررات، مدت زمان لازم براي آموختن شيوه بهينه استفاده از مجوزهاي نرم‌افزاري مايکروسافت را از دوسال به چند ماه کاهش دهد. بالمر تاکيد کرد که مايکروسافت در جهت تسهيل بيشتر سيستم مجوزدهي کار مي‌کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا