مخابرات: بازنگری در تعرفه ی تلفن ثابت ضرورتی برای توسعه است

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
به گفته ی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تعرفه های فعلی تلفن ثابت کمتر از قیمت تمام شده ی آن است. به همین جهت قرار است در آینده ی نزدیک پیشنهاد افزایش تعرفه ها توسط شرکت مخابرات ایران به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شود.اگر چه رقم دقیق قیمت تمام شده و فروش خدمات مخابراتی هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است اما ناهماهنگ بودن آن قطعی است.

نرخ تعرفه در پنج سال اخیر
براساس برنامه ی چهارم توسعه و با پیش بینی حداقلی تورّم، باید هر سال 10 درصد به تعرفه های تلفن ثابت افزوده می شد که در سال 1384 بنا به تصمیم دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرای این بند از برنامه ی چهارم متوقف شد و از آن زمان تا کنون حدود 5 سال است که تعرفه تلفن ثابت، ثابت مانده است.
یعنی مشترکان بابت مکالمات خود براساس تعرفه های سال 84 جدول ذیل هزینه پرداخت می کنند.





شرح
زمان یک پالس مکالمه به دقیقه
نرخ یک دقیقه مکالمه با پالس به قیمت 75/ 44 ریال


از ساعت 8 صبح تا 13

24 /2
96 / 19


از ساعت 13 تا 21

67 /2
70 / 16


از ساعت 21 تا 8 صبح

2 / 3
86 / 13


در تمام ساعات رسمی روزهای جمعه و تعطیلات

2 / 3
86 / 13
نرخ رشد واگذاری تلفن ثابت
علی رغم ثابت بودن نرخ تعرفه در سال های گذشته، شرکت مخابرات ایران در زمینه توسعه شبکه ی تلفن ثابت به عنوان یک سرویس پایه، عملکرد مثال زدنی داشته و رتبه ی اول واگذاری در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. آمارها نشان می دهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مشترکین تلفن ثابت تنها 850 هزار بوده که این رقم تا شهریور سال 1384 یعنی آغاز به کار دولت نهم به عدد 18 میلیون و 744 هزار مشترک رسیده و تا دی ماه 1388 تعداد مشترکین تلفن ثابت به 25 میلیون و دویست و نود و پنج هزار و 322 افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب طی دوره ی چهارساله ی دولت نهم و اندکی بعد از آن حدود شش میلیون و 550 هزار و 733 خط واگذار شده، که این رقم با توجه به کاهش 50 درصدی ودیعه و بهای تلفن ثابت، وسعت توسعه در این بخش را بر همگان نمایان می کند.



اما آنچه اهمیت بررسی نرخ تعرفه ها را افزون می کند، همطرازی با دیگر اپراتورهای مطرح در جهان است. زیرا امروزه اپراتورهای مهم دنیا از این بستر عظیم مخابراتی یعنی شبکه تلفن ثابت فقط برای سرویس ارتباط صوتی ( Voice ) استفاده نمی کنند بلکه بیشتر به سرویس های ارزش افزوده که برای اپراتور، درآمد و برای مردم خدمات بیشتر را به دنبال دارد، می اندیشند، زیرا در آینده، جهان در تسخیر ارتباطات خواهد بود.



اما متأسفانه در کشور ما عمده درآمد شرکت مخابرات از ناحیه ی تلفن ثابت بر روی مکالمات صرف متمرکز است. بنابراین، حال که شرکت مخابرات ایران از مالکیت بخش دولتی به خصوصی گام نهاده و در حال تدوین سیاست ها ، خط مشی ها و روش های نوین به منظور افزایش بهره وری و توسعه است، جای دارد که بحث افزایش تعرفه ها نیز به طور جدی در تصمیمات اتی مسئولان مخابراتی به نحوی که افکار عمومی نیز با دلایل منطقی پذیرای این افزایش باشند، لحاظ شود.




منبع
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا