متریال و انرپ

درود
من یه کار رو انرپ کردم حالا می خوام به تکه ایش متریال بدم و برای تکه ای که انرپ کردم تکسچر بسازم :-?
 

amir.nemati63

کاربر VIP
شما دارای یه آبجکت هستین یا بیشتر؟
اگر یه آبجکت دارین قسمتهای مورد نظرتون از هم به صورت element های جدا از هم هستند یا به صورت واحد؟
و اینکه برای اون قسمت تکسچر هم قاعدتا" باید یه متریال تعریف کنید .
پیشنهاد میکم سوال رو بهتر و با توضیح بیشتری بپرسید
 
سلام سید

به کارت مادیفایر unwrap دادی دیگه!
همین که حسام جان میگه::green:
از منوی ادیت پنجره اصلی آنرپ رو باز میکنی
توی tools از همون گزینه
tools>uvw template
با سایز 1024 یا بهتر با 2048*2048 یه رندر میگیری که حالت باز شده رو نشون بده
همون رو میبری تو فتوشاپ و روی تکه های اصلی رنگ جدا میذاری مثلا پنج تکه شد رو هر کدوم یه رنگ خالص میذاری که خوب متفاوت باشه مثلا آبی و قرمز و زرد و سبز فسفری
بعد فایل تصویری رو میندازی روی مدل (درگ کن بنداز روش میاد)
حالا ببین قرمزش کجاس و آبیش کجاس.
خیلی راحته اگه صفخاتش تخت باشه.
بعد اگه یه سری مچ کردن بخواد یا تو فتوشاپ با قلق گیری مرحله به مرحله و دیدن نتیجه تو مکس مستونی درست کنی
یا با viewport canvas
یا با یه برنامه تکسچرینگ ساده مثل mudbox ...
البته فکر کنم با همون فتوشاپ حل بشه.
_________________
پست امیر جان رو الان دیدم :green:
اگه چند تا متریال داری که جدا جداس میتونی با قطره چکان متریال مولتی ساب آبجکت بگیری برای متریال متفاوت.
میتونی متریال متفاوت بدی اما تکسچرت یکی باشه و هر دفعه یجاشو بخونه

یا علی
 
آخرین ویرایش:
نه این ها رو بلدم دوستان

شما فکر کنید یه مدل دارین ، یه قسمتیش باید متریال شیشه داشته باشه و بقیه رو باید تکسچر بسازیم براش ، اینها همش یک جسم هست و نمیشه جداش کرد ، حالا این رو چجوری درست کنیم ، جسم کلا انرپ شده حالا اونجا هایی که باید متریال شیشه داشته باشه رو چیکار کنم
 

hesam_sn

کاربر VIP
برای این کار باید از متریال composite یا vray blend استفاده کنی. با اون مپی که از آنرپ گرفتی برای لایه opacity یه مپ سیاه سفید میسازی.مثلا میتونی base material رو شیشه بزاری و متریال بعدیت مثلا فلز باشه. با مپ opacity مشخص میکنی که کجاها فلز باشه
 
روشی که حسام گفت درسته من هم تو مپ کمپوزیت باهاش کار کردم.
کافیه یه ماسک آلفا درست کنی که فقط همون قسمت متریال مورد نظر روش بشینه.

اونی که من گفتم هم میشه عزیز
متریال مولتی ساب آبجکت یعنی چند تا ریز متریال یا متریال جزئی داره
فرض کن دو تا متریال داری یکی شیشه عینک و یکی دسته عینک
خب این دو تا توپ متریال رو داشته باش
برو توی حالت lowpoly روی اون مکعب کلیک کن یا اگه قسمتها چسبیدس با فیس برو قسمت شیشه رو انتخاب کن بعد از پنجره متریال نسبت بده
بعد بقیه جاها رو بگیر و از اون یکی کره متریال رو نسبت بده.
حالا از حالت low poly خارج شو بعد با قطره چکان پنجره متریال روی یه کره خالی مترالشو نسبت بده.
یه کره چند قسمتی بهت میده که چند ردیف متریال داره و اولیش شیشه و دومیش دسته هست.
حالا میتونی با یه مپ تکسچر و دو تا متریال کارت رو رندر کنی

درسته؟ همینو میخواستی !

یا علی

_____________

حسام جام مودباکس یه تقلید از برنامه زیبراش هست که اتودسک انجام داده.
قابلیت اصلیش در اسکالپ و رنگآمیزی هست
مدل lowpoly رو میبری توش و بهش دیواید میدی و روش با قلم های برجسته کاری و شبیه کنده کاری و بتونه کاری جزئیات میدی
در عین حال هم میتونی با ابزارهای مختلف روش در همون حالت سه بعدی رنگ و تکسچر بگذاری که بسیاری از قابلیت های فتوشاپ رو هم داره
بعد مپ حجمی رو به صورت normal map یا displace map
ومپ های دیگه مثل specular (براقیت) و diffius بگیری ...

اگه با زیبراش راحتی این بازیچس
اما از لحاظ مقدمه یه تقلید قدرتمند هست و کار راه اندازه و بسیاری قابلیت داره.
یادگیریش هم نسبت به زیبراش مثل دبستان و دبیرستانه !
مقدمه خوبیه برای زیبراش ...
مکمل خوبی هم هست برای مدلینگ
و امتیازش هم ست بودن و همخوانی با برنامه های مکس و مایاس

یا علی
 

amir.nemati63

کاربر VIP
به نظر من راه multi sub material که بر هانی عزیز گفت رو بری بهتر از بقیه راههاست.
ولی من جسارتا" یه اصلاحیه میدم روش.
سعی کن بجای انتخاب polygon ها و نسبیت دادن متریال، به اونها ID نسبت بدی و بعد به این آبجکت یه متریال ID دار رو بدی.
این طوری خیلی بهتره و یکی از منافعش اینه که اگر اشتباها" متریال دیگه ای بهش نسبت دادی و یا به برنامه ای فرستادی برای ادیت و دوباره باز خوانی کردی کافیه متریال سر شاخه رو بگیری و کلا" بهش نسبت بدی و دیگه یه پروسه ی تکراری که قبلا" انجام د ادی رو تکرار نکنی.
 

legendarp

Well-Known Member
من هیچی بلد نیستم هم اما اگر من بودم راه راحت تر رو می رفتم اون قسمت رو که شیشه هست detach می کردم بعد بهش متریال می دادم که با خیاله راحت به کارم رسیده باشم
-------------
الان خیلی ناشیانه گفتم نه :green:
 
من هیچی بلد نیستم هم اما اگر من بودم راه راحت تر رو می رفتم اون قسمت رو که شیشه هست detach می کردم بعد بهش متریال می دادم که با خیاله راحت به کارم رسیده باشم
-------------
الان خیلی ناشیانه گفتم نه :green:

این هم میشه ولی بعضی مواقع هم نمیشه :green:

از همه دوستان کمال تشکر رو دارم امیر و برهانی و حسام جان
 

جدیدترین ارسال ها

بالا