مبانی جلوه های بصری (visual effect)

با سلام خدمت دوستان
من قصد دارم تا دراین تاپیک به بحث درباره جلوه های بصری یا همون Visual effect بپردازم.
در این جا ذکر این نکته خالی از فایده نیست که مباحثی که عمدتا در این انجمن مطرح می گردد مربوط به جلوه های بصری است نه جلوه های ویژه یا همان especial effect.
فرق این دو در این است که جلوه های بصری عمدتا در لابراتوار و استودیوهای ویژه مجهز به سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری ایجاد می شوند و جلوه های ویژه عمدتا در سر صحنه فیلم برداری یا تصویربرداری ایجاد می گردند مثل انواع انفجار، باد، باران و ... .

حالا با این پیش زمینه میخواهم که بحث در زمینه ی جلوهای بصری رو شروع کنم و باید بگم که این مباحث عمدتا به رویکرد مدیریت جلوه های بصری در یک اثر تصویری بر میگردد تا مباحث نرم افزاری و جزئئ تر.

اول ذکر این مساله خیلی مهمه که یک اصلاخ رنگ جزئی و یا نوشتن یک زیرنویس در یک مصاحبه هم جزء جلوه های بصری محسوب میشه تا کارهایی که در فیلم Avatar انجام گرفته.

دوم این که تمام جلوه های ویژه استفاده شده در فیلمهای هالیوودی در ایران هم قابل بازسازی و اجرا است اگر مدیریتش وجود داشته باشه.

در شروع بحث باید بگم که وقتی شما به عنوان مدیر جلوه های بصری وارد یک پروژه میشید و یا به عنوان کارگردان این وظیفه رو هم بر عهده دارید باید و باید خارج از مسائل نرم افزاری به هدفتون بیاندیشید به عنوان یک مثال ساده من یک مجری دارم که قرار است آیتمهای کلی برنامه رو به هم ربط دهد و این مجری قرار است در یک پیش زمینه سبز مورد ثبت تصویر قرار گیرد. در اینجا قرار نیست شما به این فکر کنید که آیا قرار است با Adobe این کار انجام شود Gv edius شما قرار است کار را از نظر مقدمات (نورپردازی، رنگ لباس مجری، فاصله از back و ...) جوری تنظیم کنید که با هر نرم افزار یا سخت افزاری به بهترین نحو قابل استفاده باشد.
بنابراین قانون اول در این جا زاییده می شود
ساده و کلی بیاندیشید و خود را از جزئئیاتی که هر روز تغییر می کنند رهایی بخشید.

در ادامه باید بگم که شما به عنوان مدیر جلوه های بصری باید توان بررسی و مشاوره دادن در این نکته را داشته باشید که اگر قرار است انفجاری در جایی از صحنه صورت گیرد و از شما پرسیده می شود که آیا بهتر است این انفجار را واقعا در صحنه بگیریم یا بعدا با استفاده از جلوه های بصری به کار اضافه شود. شما بتوانید تحلیلی دقیق از مسائل مالی و تکنیکی موجود در پروژه ارائه دهید و در نهایت با قاطعیت نظر خود را بیان کنید.
قانون دوم
اشراف کامل به مسائل فنی فیلم سازی و جلوه های بصری به طور اخص

بعد از این مسائل و با ریز تر شدن کارها نوبت به تعیین استراتژی برای پیش بردن جلوه های بصری پروژه است.

مهم ترین سوالی که در تعیین استراتژی باید به آن پاسخ داد این است
چقدر باید از پرده سبز استفاده کرد.

ادامه مطلب در پست بعدی....
 

جدیدترین ارسال ها

بالا