مایا مستر

navanama

Active Member
سلام دوستان
نهایت مایا کجاست ؟
تیمی که مایا مستر هستن میتونن همون اثری رو خلق کنن که تیم پیکسار یا والت دیزنی با نرم افزارهای اختصاصی خودشون خلق میکنن ؟
نقاط قوت و ضعف مایا نسبت به نرم افزارهای اختصاصی پیکسار و والت دیزنی چی هستن ؟
 

m2_farzan

Active Member
مایا نهایت نداره... حرفه ای ترین انیمیشن سازها که داخل شرکتهای انیمیشن سازی معروف کار میکنن، هرکدوم داخل یه حوزه خاص تخصص دارن و مطمئنا به همه مایا مسلط نیستن. یک نورپردازی، یکی مدلینگ کاراکتر و همینطور تخصص های مختلف تا جزئی ترینها، مثل تنظیم حرکت دوربین.
اما بدون، حتی اگه افرادی باشن که به نهایت مایا رسیدن، این دلیلی بر موفقیتشون نیست. چرا؟
ببین، مایا پر از ابزاره. مثل یه کیف ابزار نجاری.
ما دو تا نجار داریم.
اولی کار با تک تک ابزار ها رو بلده.
دومی کار با تعداد کمی از این ابزار ها رو بلده.
عوضش دومی "تمرین" و "تجربه" بیشتری داره. یعنی میدونه از همون ابزاری که داره چطور و چه موقع استفاده کنه و برای ساختن مثلا یه صندلی، هر جا چه ابزاری نیازه.
خوب، اگه به این دو نفر بگیم یه میز بسازن، کدوم میز بهتری میسازن؟ دومی. دلیلش هم مشخصه.
 

navanama

Active Member
در چه انیمیشنه معروفی از مایا بطور کامل استفاده شده .
جایی هست که نمونه فیلمهای انیمیشن ساخته شده با مایا رو بشه دید؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

من نمیدونم چرا بین ایرانی ها تبی به نام تب پیکسار رواج پیدا کرده.
آره، پیسکار کارش خیلی خوبه من نمیگم زیاد خوب نیست که خودم عاشق کاراشم، مثلا هر وقت Up رو میذارم تا یه قسمتش رو ریز ببینم تا آخرش میرم.

اول بگم این موفقیتی که پیسکار داره بخاطر هنرشه همون طور که به افرادی که میخوان تو این شرکت استخدام بشن میگن: هنر از شما نرم افزار از ما. طبق حرف دوست خوبمون فرزان جان.

مثلا اگه بخوای در مورد سختی و حرفه ای بدون و پیچیده بودن تصوایر صحبت کنی خوب 100% همین شاهکار آخر پیکسار Brave نمیتونه به پیچیدگی فیم Rango برسه، مثل اون صحنه ای مبارزه تو مسیری که گروه ها میخوان اون بشکه آب رو از هم بگیرن تو فیلم Rango. ... غفط یه لحظه به این توجه کنید که match کردن این همه جلوه از جمله انفجار دود کردن شبیه ساری پارچه مو ، انیمیت این همه کاراکتر اون هم تو اون صحنه با اون سرعت حرکت، سرتون گیج میره ، 100% هیچ کدوم از پلان های Brave به سختی این پلان Rango نبوده، منظورم این نیست که Rango بهتره یا Brave ، میخوام بگم موفقیت پیکسار به هنرشه همون طور که فکر میکنم اسمش هم مخففی از pixel art باشه که این فقط یه نظر شخصیه.

یا مثلا همین فیمل Up که من دیونشم، موقعی که خونه برای شروع بلند میشه و از روی شهر ها رد میشه، یه نگاه به ساختمون ها بنداز و دقت کن، فکت می افته از بس این ها ساده هستن و ... و... و...

در کل این که موفقیت پیسکار به دلیل هنرشه دوم این که نذار تب پیسکار بگیرتت که همیشه تو همه چیز این جور باشه که بگی این بهترینه چون گل بی عیب خداست، مثلا من فقط یک بار Cars 2 رو نگاه کردم، آره لامسب این فیلم پر از shader ـهای خوب بود ولی داستان و جذابیت خاصی نداشت ولی برعکسش همین Up که تا اونجایی که شنیدم یکی از ...ـترین های داستان قرن رو گرفت که نمیدونم این ـترینش چی بود، دارامتیک ترین تراژدی ترین ، زیبا ترین یا ...

مثلا تو Rio رو هم میتونی یه کار فوق العاده به حساب بیاری.

در کل به قول خودمون فقط tools نباید باشی.

در چه انیمیشنه معروفی از مایا بطور کامل استفاده شده .
جایی هست که نمونه فیلمهای انیمیشن ساخته شده با مایا رو بشه دید؟
نمیشه گفت کامل تو یه کار از یه نرم افزار کار شده مثلا همین blue sky که نرم افزار پایه ـش مایا ست ولی تو بعضی کارهاش دیدم که برای ساخت ابر آسمون از houdini استفاده کرده تو جلوه های ویژه هم که 99.9% برای ساخت سیالات هنگامی که پروژه با مایا بسه میشه میرن سمت houdini.

حق یارت
 

navanama

Active Member
ممنون ایزدی جان اسفاده کردیم داداش
من چند روز پیش تو فرودگاه یه ایرانی رو دیدم که تو استرالیا کار کار انیمیشن میکرد صحبت باز شد بعد که تو آیپدش نمونه کار انجام شده با مایا 9 که کار خودش بود دیدم فکم افتاد گفت که اینجا واسه من جا نبود رفتم اونور الان متوسط ماهیانه 1000 دلار در میارم و راضیم بعد که فهمید کمابیش مایا کار مینکم نگفت بزاش کنار ولی گفت اگر دنیال بازار کار آینده میگردی به مایا فکر نکن و 2 تا نر افزار معرفی کرد که بر گرفته از مشتقات نرم افزار های استودیو پیکسار بودن که با یه لایسنس قوی و قفل تقریبا نیم کیلویی تقریبا مایا و مکس و بلندرو با خاک یکی میکنه . البته اینا نقل قول بود یقیناً سعی و پشتکار حرف اول و آخر و میزنه و نرمافزار فقط بهانه است کمااینکه با خودکار و کاغذ انیمیشنهای جاودانه ایی خلق شده
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
واسه من جا نبود رفتم اونور الان متوسط ماهیانه 1000 دلار در میارم

سلام
نمیخوام فکر کنی دارم خالی میبندم یا میخوام بگم من خیلی حالیمه نه ولی یکی دوستان من تو چند شرکت تبلیغاتی کار میکرد و هنور داره کار میکنه با در آمد خوب مثلا سال پیش تو 4ماه آخر سال 15 تا در اورد، دیگه خودت حساب کن، چندتا از پروژه هایی که به طور شخصی از دیگر شرکت ها گرفته بود و با من کار کرد بعداین که مقدار اطلاعات من رو تو هر بخش دید چندیدن بار بهم پیشنهاد داد که: تو میتونی راحت تو یه شرکت تبلیغاتی با حقوق ماهی 2.5 تا 3 میلیون کار کنی، چند بار این پیشنهاد رو داد تا من رو ببره تو چنین شرکت هایی ولی من به دلایل کاری نمیتونستم.

و اگه الان با این مبلغ سعودی دلار بخوای حساب کنی نه اون موقع همین 1000 دلار میشه حدود همون 3 میلیون که فکر نکنم من به اون مقدار اون فردی که تعریف کردی حرفه ای باشم، یعنی هر جایی میتونی بهترین باشی اگه بخوای.


2 تا نر افزار معرفی کرد که بر گرفته از مشتقات نرم افزار های استودیو پیکسار بودن که با یه لایسنس قوی و قفل تقریبا نیم کیلویی تقریبا مایا و مکس و بلندرو با خاک یکی میکنه .
خوب مسلما که اون ها با ابزارهای خاص خودشون کار می کنن و برای خودشون فوت و فن هایی دارن به به بیرون درز نمیدن، این تفکر پیش پا افتاده هست که فکر میکنن این شرکت ها مثل auto desk که مثلا مکس و مایا و XSI و اون همه برنامه رو ایجا د میکنن طفلکی ها با شکسته شدن قفل نرم افزارشون دارن ضرر میبینن، درصورتی که اگه بخوان به راحتی میتونن کاری کنن که نرم افزار کرک نشه مثل همین hair farm مکس که مدت هاست کسی نتونسته کرکش کنه یا خیلی نرم افزارها و پلاگین های دیگه و این رو هم بگم این دوستمون درست گفتن که اون نرم افزارها خاص هستن ولی یه سری به سایت blue sky بزن و ببین ریگ ها تو چه نرم افزاری انجام میشن. فکر کنم چیزی نباشه که pixar تونسته باشه اون رو بسازه ولی blue sky نتونسته باشه.

چرا blue sky رو بگم که یکی از بزرگترین هاست، همین شرکتی که الان اسمش یادم نیست که 51 planet رو ساخت یا همین illuminate که despicable me رو ساخت، مگه چه چیز خاص تو کارشون داشتن که نیاز به چنین نرم افزارهایی داشته باشن؟
حالا حالا ها همین نرم افزارها برای ما بس هستش، اگه روزی چیز خاص نیاز شد حتما اون چیز خاص رو هم یه شرکت خاص میخواد که همون شرکت هم ابزار خاصش رو تهیه میکنه.
بله نرم افزارهایی که برای خودشون نوشتن چیزهای خاص و را دست داره ولی همین ها هم برای ما بس هست.

یه چیز کلی بگم: این همه آدم گوشی دارن با سیستم عامل iOS و android ، کدومشون با ابزارهای این گوشی ها کار میکن؟ بهت قول میدم 99% ـشون 99% کار کردی که از این گوشی ها میگیرن از تلفن و sms گوشیه نه فقط تو ایران تو کل دنیا، این یه اپیدمی که ایرانی و خارجی نداره.

همیشه میانه برو خوب رو حرف همه فکر کن و راه میان رو پیش بگیر.



درضمن :
ممنون ایزدی
اسم من رو از کجا میدونی ؟!!!! :shock:
 

navanama

Active Member
ایزدی جون مگه کسی هست شمارو نشناسه داداش ماشالله اینقدر با مرام هستی که داشته هاتو راحت در اختیار همه قرار میدی
انشالله هر چی در میاری حلالت یاشه و خدا بیشتر بهت بده
منظورم ده هزار دلار بود اشتباه نوشتم مطمئناً فکر نمیکنم توی ایران کسی بتونه ماهیانه بیست سی میلیون در بیاره اصلاً پتانسیلش موجود نیست فعلاً
 
آخرین ویرایش:

Me.n.KHOF4SH

New Member
نرم افزارها وسیله هستند. این هنرمند هستش که تصمیم میگیره و انجام میده نه نرم افزار. متاسفانه تو ایران این فرهنگ جا افتاده که کدوم نرم افزار انتخاب بشه. و کدوم قوی تر هستش. در صورتی که در همه کشورها با ساده ترین نرم افزارها و حتی نرم افزارهای سه یعدی رایگان نتایج عالی و خیره کننده میبینیم. منتها در ایران با اینکه دست ما باز هست و تمام نرم افزارها و آموزشهای جهان رو در اختیار داریم هیچ حرفی برای گفتن نداریم! چرا؟ چون دید هنری رو گذاشتیم کنار و فقط بحث نرم افزاری میکنیم! 90% ایرانی هایی که سه یعدی کار میکنند کاربر هستند نه هنرمند. وگرنه همچین وضعیتی نداشتیم.
در جواب سوال دوستمون،
درهنرکار عالی و غایی وجودنداره ، چون خلاقیت بشر نامحدوده. پس نهایتی وجود ندارد....
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
منظورم ده هزار دلار بود اشتباه نوشتم
گفتماااااااا ، با این تعریفی که کردی چیز خیلی کمیه ولی نخواستم مستقیم بگم رفیق :green:

اگه میتونی اسم ایشون رو بگو تا یه سرچی بزنم ببینم سایتی داره تا reel ـهاش رو گذاشته باشه و یه نگاهی بندازیم و لذتش رو ببریم. اگه مقدوره.


بابت جملات لطف آمیزت هم خیلی خیلی ممنون رفیق، من رو شرمنده میکنی.

حق یارت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا