ليست شكست نور مواد مختلف مخصوص دوستان سه‌بعدي كار

.:. soroosh .:.

Active Member
درود .
داشتم يه پروژه‌اي ميساختم كه نياز شديد به دونستن برخي از اين اعداد داشتم .
گشتم و اين هم نتيجش .
براي دوستاني كه به صورت حرفه‌اي رندر ميگيرن واقعا لازمه .
همه چي توش پيدا ميشه .
از متريال شيشه و پلكسي گلس تا انواع فلزات و مايعاتي نظير عسل و شير و شامپو و ...


Gemstones

Agate 1.544 - 1.553
Alexandrite 1.746 - 1.755
Almandine 1.75 - 1.83
Amber 1.539 - 1.545
Amethyst 1.532 - 1.554
Ammolite 1.52 -1.68
Andalusite 1.629 - 1.650
Apatite 1.632 - 1.42
Aquamarine 1.567-1.590
Axenite 1.674 - 1.704
Beryl 1.57 - 1.60
Beryl, Red 1.570 - 1.598
Chalcedony 1.544 - 1.553
Chrome Tourmaline, 1.61 - 1.64
Citrine 1.532 - 1.554
Clinohumite 1.625 - 1.675
Coral 1.486 - 1.658
Crystal 2.000
Crysoberyl, Catseye 1.746 - 1.755
Danburite 1.627 - 1.641
Diamond 2.417
Emerald 1.560 - 1.605
Emerald Catseye 1.560 - 1.605
Flourite 1.434 Garnet, Grossular 1.72 - 1.80
Garnet, Andradite 1.88 - 1.94
Garnet, Demantiod 1.880 - 1.9
Garnet, Mandarin 1.790 - 1.8
Garnet, Pyrope 1.73 - 1.76
Garnet, Rhodolite 1.740 - 1.770
Garnet, Tsavorite 1.739 - 1.744
Garnet, Uvarovite 1.74 - 1.87
Hauyn 1.490 - 1.505
Iolite 1.522 - 1.578
Jade, Jadeite 1.64 - 1.667
Jade, Nephrite 1.600 - 1.641
Jet 1.660
Kunzite 1.660 - 1.676
Labradorite 1.560 - 1.572
Lapis Lazuli 1.50 - 1.55
Moonstone 1.518 - 1.526
Morganite 1.585 - 1.594
Obsidian 1.50
Opal, Black 1.440 - 1.460
Opal, Fire 1.430 - 1.460
Opal, White 1.440 - 1.460
Oregon Sunstone 1.560 - 1.572
Padparadja 1.760 - 1.773 Pearl 1.53 - 1.69
Peridot 1.635 - 1.690
Quartz 1.544 - 1.553
Ruby 1.757 - 1.779
Sapphire 1.757 - 1.779
Sapphire, Star 1.760 - 1.773
Spessarite 1.79 - 1.81
Spinel 1.712 - 1.717
Spinel, Blue 1.712 - 1.747
Spinel, Red 1.708 - 1.735
Star Ruby 1.76 - 1.773
Tanzanite 1.690-1.7
Tanzanite 1.692 - 1.700
Topaz 1.607 - 1.627
Topaz, Imperial 1.605-1.640
Tourmaline 1.603 - 1.655
Tourmaline, Blue 1.61 - 1.64
Tourmaline, Catseye 1.61 - 1.64
Tourmaline, Green 1.61 - 1.64
Tourmaline, Paraiba 1.61 - 1.65
Tourmaline, Red 1.61 - 1.64
Zircon 1.777 - 1.987
Zirconia, Cubic 2.173 - 2.21


Metals

Aluminum 1.39
Copper 2.43
Gold 0.47 Mylar 1.65
Nickel 1.08
Platinum 2.33
Silver 1.35
Titanium 2.16


Common Liquids

Acetone 1.36
Alcohol, Ethyl (grain) 1.36
Alcohol, Methyl (wood) 1.329
Beer 1.345
Carbonated Beverages 1.34 - 1.356
Fruit Juice
Chlorine (liq) 1.385
Cranberry Juice (25%) 1.351
Glycerin 1.473
Honey, 13% water content 1.504
Honey, 17% water content 1.494 Honey, 21% water content 1.484
Ice 1.309
Milk 1.35
Oil, Clove 1.535
Oil, Lemon 1.481
Oil, Neroli 1.482
Oil, Orange 1.473
Oil, Safflower 1.466
Oil, vegetable (50° C) 1.47
Oil of Wintergreen 1.536
Rum, White 1.361 Shampoo 1.362
Sugar Solution 30% 1.38
Sugar Solution 80% 1.49
Turpentine 1.472
Vodka 1.363
Water (0° C) 1.33346
Water (100° C) 1.31766
Water (20° C) 1.33283
Whisky 1.356


Common Transparent Materials

Eye, Aqueous humor 1.33
Eye, Cornea 1.38
Eye, Lens 1.41
Eye, Vitreous humor 1.34
Glass, Arsenic Trisulfide 2.04
Glass, Crown (common) 1.52 Glass, Flint, 29% lead 1.569
Glass, Flint, 55% lead 1.669
Glass, Flint, 71% lead 1.805
Glass, Fused Silica 1.459
Glass, Pyrex 1.474
Lucite 1.495 Nylon 1.53
Obsidian 1.50
Plastic 1.460 - 1.55
Plexiglas 1.488
Salt 1.516​
 

Sherlock_Holmes

Active Member
عالی بود سروش...
زحمت خیلیها رو کم کردی..

اینها همون IOR‌ یا شاخص شکت نور (Index Of Refraction) هستند که در بخش سوم از امضای من (بخش متریالهای شفاف) توی بخش 16 دربارش حرف زده.. پیشنهاد میکنم بخونید یا از خود سایت aversis.be مطالعش کنید...
 

.:. soroosh .:.

Active Member
حالا يك سوال .
من تا حالا نميدونستم اجسام غير شفاف هم شاخص شكست نور دارن .
ميشه راجع به اين قضيه يكي از دوستان توضيح بده ؟
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
اگه اجازه بدید و کامل هست بفرستیم برای مجله
 

Farrokh

Active Member
حالا يك سوال .
من تا حالا نميدونستم اجسام غير شفاف هم شاخص شكست نور دارن .
ميشه راجع به اين قضيه يكي از دوستان توضيح بده ؟

اطلاعاتم زیاد نیست ولی جواب می دم

درسته که یه سری اجسام کدر هستند
ولی در نظر داشته باشید که اونا برای همه ی طول موجهای نوری کدر نیستند ها !

مثلا یه ف-ی-ل-ت-ر قرمز (طلق قرمز رنگ) رو تصور کنید
اون فقط طول موجهای قرمز رو از خودش عبود می ده و اگه تو نور سبز بهش نگاه کنید کاملا کدره

این قضیه برای همه ی آبجکت ها هم هست
شما فکر می کنی چوب کدره
اگه با یه طول موج دیگه مثل x بهش نگاه کنی می بینی کدر که نیست هیچ کاملا شفاف هم هست



اینها تماما حدث و گمان من بود و پایه ی علمی ندارند
خودتون اگر خواستید صحت علمیش رو بررسی کنید


سپاس
 

.:. soroosh .:.

Active Member
آهان .
جالب شده .
خب یعنی این قضیه تا این حد مهمه و استفاده میشه که باید تو این لیست ذکر میشد ؟
یعنی واقعا افرادی که به طور تخصصی رو گرافیک سه بعدی کار میکنن یا انیمیشن سازی میکنن از این اعداد برای این نوع اشعه‌ها یا نورها برای اجسامی مثل چوب و فلز و ... هم استفاده میکنن ؟!!!
مرسی فرخ جان از پاسخ و توجهتون .
 

hoseini_smm

Member
مساله سر شکست نور نیست. مساله سر قانون فرسنله. که اگر خیلی مایل بتابه نور به صورت آینه ای منعکس میشه. مثل پدیده سراب.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
خب اما این مشکلی از شک ما در داشتن ior برای اجسام کاملا کدر حل نمیکنه !!!
 

Farrokh

Active Member
شاید منظورشون اینه که این اعداد رو می شه برای بازتاب هم به کار برد !
 

hoseini_smm

Member
شفافیت اجسام متناسب با ضخامتشونه. اگر یک صفحه فلزی رو بتونید به مقیاس خیلی نازک دربیارید ممکنه تا حدودی شفاف بشه. منتهی اکثر مواد قابلیت تورق پذیری به حدی که شفاف بشند رو ممکنه نداشته باشند اما چیزی که مهمه اگر زاویه تابش از زاویه حد که متناسب با ior هست تجاوز کنه میزان انعکاس افزایش پیدا میکنه. ior هم در واقع بیانگر تغییر سرعت نور در اجسامه و انکسار یکی از پدیده های وابسته به اونه.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
بله دوست عزیز .
تمام برنامه‌های شبیه ساز سه بعدی برای ساخت اجسام شیشه‌ای نیاز به ضریب شکست نور دارن .
و این عدد همیشه برای هر ماده‌ای ثابته .
پس این اعداد هم برای تمام برنامه‌ها یکسان عمل میکنن .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا