ليست شكست نور مواد مختلف مخصوص دوستان سه‌بعدي كار

شروع موضوع توسط .:. soroosh .:. ‏21 ژانویه 2009 در انجمن برنامه‌ها و مسائل مربوط به گرافیک سه‌بعدی

  1. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    درود .
    داشتم يه پروژه‌اي ميساختم كه نياز شديد به دونستن برخي از اين اعداد داشتم .
    گشتم و اين هم نتيجش .
    براي دوستاني كه به صورت حرفه‌اي رندر ميگيرن واقعا لازمه .
    همه چي توش پيدا ميشه .
    از متريال شيشه و پلكسي گلس تا انواع فلزات و مايعاتي نظير عسل و شير و شامپو و ...


    Gemstones

    Agate 1.544 - 1.553
    Alexandrite 1.746 - 1.755
    Almandine 1.75 - 1.83
    Amber 1.539 - 1.545
    Amethyst 1.532 - 1.554
    Ammolite 1.52 -1.68
    Andalusite 1.629 - 1.650
    Apatite 1.632 - 1.42
    Aquamarine 1.567-1.590
    Axenite 1.674 - 1.704
    Beryl 1.57 - 1.60
    Beryl, Red 1.570 - 1.598
    Chalcedony 1.544 - 1.553
    Chrome Tourmaline, 1.61 - 1.64
    Citrine 1.532 - 1.554
    Clinohumite 1.625 - 1.675
    Coral 1.486 - 1.658
    Crystal 2.000
    Crysoberyl, Catseye 1.746 - 1.755
    Danburite 1.627 - 1.641
    Diamond 2.417
    Emerald 1.560 - 1.605
    Emerald Catseye 1.560 - 1.605
    Flourite 1.434 Garnet, Grossular 1.72 - 1.80
    Garnet, Andradite 1.88 - 1.94
    Garnet, Demantiod 1.880 - 1.9
    Garnet, Mandarin 1.790 - 1.8
    Garnet, Pyrope 1.73 - 1.76
    Garnet, Rhodolite 1.740 - 1.770
    Garnet, Tsavorite 1.739 - 1.744
    Garnet, Uvarovite 1.74 - 1.87
    Hauyn 1.490 - 1.505
    Iolite 1.522 - 1.578
    Jade, Jadeite 1.64 - 1.667
    Jade, Nephrite 1.600 - 1.641
    Jet 1.660
    Kunzite 1.660 - 1.676
    Labradorite 1.560 - 1.572
    Lapis Lazuli 1.50 - 1.55
    Moonstone 1.518 - 1.526
    Morganite 1.585 - 1.594
    Obsidian 1.50
    Opal, Black 1.440 - 1.460
    Opal, Fire 1.430 - 1.460
    Opal, White 1.440 - 1.460
    Oregon Sunstone 1.560 - 1.572
    Padparadja 1.760 - 1.773 Pearl 1.53 - 1.69
    Peridot 1.635 - 1.690
    Quartz 1.544 - 1.553
    Ruby 1.757 - 1.779
    Sapphire 1.757 - 1.779
    Sapphire, Star 1.760 - 1.773
    Spessarite 1.79 - 1.81
    Spinel 1.712 - 1.717
    Spinel, Blue 1.712 - 1.747
    Spinel, Red 1.708 - 1.735
    Star Ruby 1.76 - 1.773
    Tanzanite 1.690-1.7
    Tanzanite 1.692 - 1.700
    Topaz 1.607 - 1.627
    Topaz, Imperial 1.605-1.640
    Tourmaline 1.603 - 1.655
    Tourmaline, Blue 1.61 - 1.64
    Tourmaline, Catseye 1.61 - 1.64
    Tourmaline, Green 1.61 - 1.64
    Tourmaline, Paraiba 1.61 - 1.65
    Tourmaline, Red 1.61 - 1.64
    Zircon 1.777 - 1.987
    Zirconia, Cubic 2.173 - 2.21


    Metals

    Aluminum 1.39
    Copper 2.43
    Gold 0.47 Mylar 1.65
    Nickel 1.08
    Platinum 2.33
    Silver 1.35
    Titanium 2.16


    Common Liquids

    Acetone 1.36
    Alcohol, Ethyl (grain) 1.36
    Alcohol, Methyl (wood) 1.329
    Beer 1.345
    Carbonated Beverages 1.34 - 1.356
    Fruit Juice
    Chlorine (liq) 1.385
    Cranberry Juice (25%) 1.351
    Glycerin 1.473
    Honey, 13% water content 1.504
    Honey, 17% water content 1.494 Honey, 21% water content 1.484
    Ice 1.309
    Milk 1.35
    Oil, Clove 1.535
    Oil, Lemon 1.481
    Oil, Neroli 1.482
    Oil, Orange 1.473
    Oil, Safflower 1.466
    Oil, vegetable (50° C) 1.47
    Oil of Wintergreen 1.536
    Rum, White 1.361 Shampoo 1.362
    Sugar Solution 30% 1.38
    Sugar Solution 80% 1.49
    Turpentine 1.472
    Vodka 1.363
    Water (0° C) 1.33346
    Water (100° C) 1.31766
    Water (20° C) 1.33283
    Whisky 1.356


    Common Transparent Materials

    Eye, Aqueous humor 1.33
    Eye, Cornea 1.38
    Eye, Lens 1.41
    Eye, Vitreous humor 1.34
    Glass, Arsenic Trisulfide 2.04
    Glass, Crown (common) 1.52 Glass, Flint, 29% lead 1.569
    Glass, Flint, 55% lead 1.669
    Glass, Flint, 71% lead 1.805
    Glass, Fused Silica 1.459
    Glass, Pyrex 1.474
    Lucite 1.495 Nylon 1.53
    Obsidian 1.50
    Plastic 1.460 - 1.55
    Plexiglas 1.488
    Salt 1.516​
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏21 ژانویه 2009
    sidsid، tohidtag، hosienmax100 و 7 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. Sherlock_Holmes

    Sherlock_Holmes Active Member

    ارسال‌ها:
    2,692
    تشکر شده:
    4,943
    امتیاز دستاورد:
    36
    عالی بود سروش...
    زحمت خیلیها رو کم کردی..

    اینها همون IOR‌ یا شاخص شکت نور (Index Of Refraction) هستند که در بخش سوم از امضای من (بخش متریالهای شفاف) توی بخش 16 دربارش حرف زده.. پیشنهاد میکنم بخونید یا از خود سایت aversis.be مطالعش کنید...
     
    نوشته شده توسط Sherlock_Holmes در ‏22 ژانویه 2009
    1835ali و animations از این پست تشکر کرده اند.
  3. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    حالا يك سوال .
    من تا حالا نميدونستم اجسام غير شفاف هم شاخص شكست نور دارن .
    ميشه راجع به اين قضيه يكي از دوستان توضيح بده ؟
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏22 ژانویه 2009
    Farrokh از این پست تشکر کرده است.
  4. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    اگه اجازه بدید و کامل هست بفرستیم برای مجله
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏22 ژانویه 2009
    animations از این پست تشکر کرده است.
  5. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    اجازه ؟
    مجله ؟
    مگه من كاشف اين اعدادم كه بخوام اجازه بدم يا ...
    شما خودتون ...
    اجازه ما هم دست شماست ...
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏22 ژانویه 2009
    1835ali و shirani از این پست تشکر کرده اند.
  6. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    اطلاعاتم زیاد نیست ولی جواب می دم

    درسته که یه سری اجسام کدر هستند
    ولی در نظر داشته باشید که اونا برای همه ی طول موجهای نوری کدر نیستند ها !

    مثلا یه ف-ی-ل-ت-ر قرمز (طلق قرمز رنگ) رو تصور کنید
    اون فقط طول موجهای قرمز رو از خودش عبود می ده و اگه تو نور سبز بهش نگاه کنید کاملا کدره

    این قضیه برای همه ی آبجکت ها هم هست
    شما فکر می کنی چوب کدره
    اگه با یه طول موج دیگه مثل x بهش نگاه کنی می بینی کدر که نیست هیچ کاملا شفاف هم هست



    اینها تماما حدث و گمان من بود و پایه ی علمی ندارند
    خودتون اگر خواستید صحت علمیش رو بررسی کنید


    سپاس
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏15 آوریل 2009
    1835ali، shirani و .:. soroosh .:. از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    آهان .
    جالب شده .
    خب یعنی این قضیه تا این حد مهمه و استفاده میشه که باید تو این لیست ذکر میشد ؟
    یعنی واقعا افرادی که به طور تخصصی رو گرافیک سه بعدی کار میکنن یا انیمیشن سازی میکنن از این اعداد برای این نوع اشعه‌ها یا نورها برای اجسامی مثل چوب و فلز و ... هم استفاده میکنن ؟!!!
    مرسی فرخ جان از پاسخ و توجهتون .
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏15 آوریل 2009
    Farrokh از این پست تشکر کرده است.
  8. hoseini_smm

    hoseini_smm Member

    ارسال‌ها:
    112
    تشکر شده:
    305
    امتیاز دستاورد:
    16
    مساله سر شکست نور نیست. مساله سر قانون فرسنله. که اگر خیلی مایل بتابه نور به صورت آینه ای منعکس میشه. مثل پدیده سراب.
     
    نوشته شده توسط hoseini_smm در ‏16 آوریل 2009
  9. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    خب اما این مشکلی از شک ما در داشتن ior برای اجسام کاملا کدر حل نمیکنه !!!
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏16 آوریل 2009
  10. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    شاید منظورشون اینه که این اعداد رو می شه برای بازتاب هم به کار برد !
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏16 آوریل 2009
  11. hoseini_smm

    hoseini_smm Member

    ارسال‌ها:
    112
    تشکر شده:
    305
    امتیاز دستاورد:
    16
    شفافیت اجسام متناسب با ضخامتشونه. اگر یک صفحه فلزی رو بتونید به مقیاس خیلی نازک دربیارید ممکنه تا حدودی شفاف بشه. منتهی اکثر مواد قابلیت تورق پذیری به حدی که شفاف بشند رو ممکنه نداشته باشند اما چیزی که مهمه اگر زاویه تابش از زاویه حد که متناسب با ior هست تجاوز کنه میزان انعکاس افزایش پیدا میکنه. ior هم در واقع بیانگر تغییر سرعت نور در اجسامه و انکسار یکی از پدیده های وابسته به اونه.
     
    نوشته شده توسط hoseini_smm در ‏16 آوریل 2009
    Farrokh از این پست تشکر کرده است.
  12. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    آهان .
    حالا بهتر شد . یه چیزایی متوجه شدم .
    ممنون دوست عزیز .
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏16 آوریل 2009
  13. tohidtag

    tohidtag New Member

    ارسال‌ها:
    20
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    1
    mamnonam soorosh jan
    valy da tamam narmafzarha kar bord dare?
     
    نوشته شده توسط tohidtag در ‏10 می 2009
  14. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    بله دوست عزیز .
    تمام برنامه‌های شبیه ساز سه بعدی برای ساخت اجسام شیشه‌ای نیاز به ضریب شکست نور دارن .
    و این عدد همیشه برای هر ماده‌ای ثابته .
    پس این اعداد هم برای تمام برنامه‌ها یکسان عمل میکنن .
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏10 می 2009

به اشتراک بگذارید