لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی از شایعه تا واقعیت

MojganAD

Member
لق شدن دندان یکی از نگرانی‌های اصلی بیمارانی است که در حال سپری کردن دوره درمان ارتودنسی دندان خود هستند. به همین دلیل در این مقاله، توضیحاتی در خصوص احتمال لق شدن دندان در زمان درمان ارتودنسی ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم نگران این موضوع هستید یا فکر می‌ کنید که یک یا تعدادی از دندان های شما شل شده و یا احتمال لق شدن آن ها وجود دارد، حتما این مقاله بخوانید. چون به عنوان یک متخصص ارتودنسی گاهی اوقات مراجعانی داریم که ادعای لق شدن دندان در ارتودنسی را دارند و بنابراین لازم است در این باره حقایقی بیان شود.

بیشتر بدانید... طول درمان ارتودنسی نامرئی

آیا ممکن است در طول ارتودنسی دندان من لق شده و بی‌افتد؟

جواب کوتاه : خیر

لازم است بدانید که تنها در چند روز اول که براکت‌های ارتودنسی ثابت گذاشته می شوند دندان ها ممکن است کمی تحت فشار قرار گرفته و تکان بخورند. به همین دلیل ممکن است به برخی از بیماران احساس لق شدن دندان دست دهد. این مساله یک امر طبیعی است گرچه در برخی وارد ممکن است در صورتی که متخصص ارتودنسی آن را از قبل توضیح نداده باشد باعث نگرانی بیمار شود.

چرا حس لق شدن دندان در ارتودنسی برای یک دندان به من دست می دهد؟

حرکت دندان از موقعیت کج و ناتراز خود به سمت یک موقعیت جدید و صاف با اعمال فشار توسط انواع ارتودنسی متحرک و ثابت صورت می گیرد. یعنی برای اینکه دندان کج شما کم کم صاف شود لازم است که به آن نیروهایی از طرف دستگاه های ارتودنسی وارد شود. همین موضوع باعث می شود که شما حس کنید دندان شما شل یا لق شده است. دلیل اصلی احساس لق شدن دندان در ارتودنسی همین موضوع است.

آیا احساس لق شدن دندان بعد از ارتودنسی طبیعی است و امکان آن وجود دارد؟

داشتن این احساس طبیعی است اما نه مانند احساس لق شدن در ارتودنسی، لق شدن دندان بعد از ارتودنسی تنها یک احساس است و واقعیت ندارد. علت اینکه شما چنین احساسی دارید فعال شدن سلول های استخوانی به نام استئوکلاست ( استخوان از بین برنده سلول ) می باشد.

بیشتر بدانید... ارتودنسی دندان های جلو آمده

برای پیشگیری از بیماری پریودنتال چه کنیم؟

برای حفظ سلامت پریودنتال خود، شما نیاز دارید که بهداشت دهان و دندان خود را به طور منظم و حرفه ای در طول مدت ارتودنسی حفظ کنید. علاوه بر این جهت پیشگیری چشم انداز بلند مدت و یا پیش آگهی مشکلات دهان، دندان و بیماری های پریودنتال باید قبل از تصمیم گیری بر گزینه های درمان در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است بدانید که خط لثه دروازه ای برای سلامت دهان و دندان شما است. بنابراین بهتر است از آن مراقبت کنید.

منبع: ارتودنتیست
 

جدیدترین ارسال ها

بالا