Google AdWords چيست و چگونه کار می کند؟
بي دليل نيست كه گوگل در دنياي اينترنت حرف اول را ميزنه و هنگامي كه يك سيستم جديد , يك برنامه جديد يا يك سرويس جديد را ارائه ميده , براي مدت زيادي مردم را به قول خودمان تو كف ميذاره. چند وقتيه در سرويس AdWords گوگل عضو شده ام و براي يكي دو تا از سايتهام تبليغ داده ام. چيزاي بسيار جالبي از اين سرويس ديده ام و ياد گرفته ام كه چند نمونه را براي آگاهي ديگر دوستان از اين سرويس , در اينجا ذكر ميكنم. ( براي عضويت در اين سيستم گوگل بايد كارت اعتباري Credit Card داشته باشيد )
اين سيستم سفارش تبليغ به گوگل , آنقدر سنجيده و مناسب و بر اساس خواست مشتري طراحي شده كه به احتمال زياد , 100 درصد مشتريان گوگل از اين سرويس راضي و خشنود خواهد بود. حتما مي دانيد كه تبليغات متني گوگل مناسب ترين نوع تبليغات در اينترنت هستند كه در سايت گوگل و سايتهاي شريك آن نمايش داده مي شوند. و اين تبليغات بر اساس كلمات كليدي انجام ميگيرد. به عنوان مثال وقتي كاربري در موتور جستجوي گوگل دنبال سايت يا عبارتي با محتواي " Linux Hosting " هست گوگل تبليغاتي را كه در زمينه اين كلمات كليدي وجود دارد را نمايش ميدهد و در ازاي كليك بر روي آنها از سفارش دهنده پول ميگيرد , اما نه براي هر كليكي!
هنگاميكه مشتري سفارش تبليغ مي دهد از وي پرسيده مي شود گروه هدف ( يعني كسانيكه ميخواهيد اين تبليغات را ببينند ) از كدام كشور باشند و تبليغ در چه زبانهايي نمايش داده شود. با اينكار مثلا كسي كه در هلند كارش فروش CD و DVD از طريق اينترنت است, اگر گروه هدف تبليغ خود را كشور هلند يا مثلا چند كشور ( امريكا - كانادا - انگليس) انتخاب كند , كليك كردن بر روي تبليغات آن در بقيه كشورها هزينه اي براي تبليغ دهنده ندارد. مثلا اگر بر روي تبليغ چنين شخصي در ايران يا كشور ديگري كه انتخاب نكرده 1000 بار هم در روز كليك شود از آگهي دهنده پولي دريافت نمي شود. چون كه در واقع كليك من شخص بيننده از ايران براي اين شخص سودي ندارد تا در ازاي آن هزينه پرداخت كند. در ضمن گوگل تبليغ اين شخص را به احتمال 95 درصد در كشورهايي كه نخواسته , نمايش نميدهد. تنها در صورتي اينكار را ميكند كه از كشور شخص بازديد كننده تبليغاتي در زمينه كلمات كليدي كه جستجو مي كند آگهي دهنده نباشد. ( گفتني است گوگل بر اساس آدرس IP هر شخص در اينترنت , كشور محل سكونت وي را تشخيص ميدهد )
به هنگام دادن سفارش تبليغ به گوگل , گوگل بر اساس كلمات كليدي كه براي تبليغتان انتخاب كرده ايد قيمت تعين ميكند. و شما مختاريد كه قيمت پيشنهادي گوگل را بپذيريد يا كمتر و بيشتر از آن را انتخاب كنيد. اگر قيمت پيشنهادي شما با قيمت گوگل براي هر كليك زياد تفاوت داشته باشد , درصد نمايش آن تبليغ در گوگل بسيار كم مي شود. هر چقدر قيمت پيشنهادي شخص زياد باشد , تبليغش در بالاترين قسمت تبليغات گوگل در صفحات اول نتايج جستجوي گوگل نمايش داده ميشود.
جالب اينكه بخاطر نبودن زبان فارسي در قسمت آيتم هاي انتخاب گوگل , قيمت تبليغات فارسي در گوگل بسيار كمتر است. مثلا اگر كلمه كليدي شما " host " باشد قيمت پيشنهادي گوگل براي هر كليك حدود 28 $ است در صورتيكه قيمت پيشنهادي گوگل براي كلمه " هاست " تنها 5 سنت مي باشد .
با تشکر
شایان