لاستیک ران فلت چیست؟

لاستیک های ران فلت RUN FLAT یا لاستیک های پنچر رو، به لاستیک هایی گفته می شود که قابلیت حرکت در حین پنجر شدن را نیز دارند. در نتیجه بدون فشار و استرس و با آرامش خاطر رانندگی کنید و به هیچ عنوان نگران از دست دادن پروازها و قرارهای نشست مهم خود نباشید.
با این تکنولوژی درصورت پنچر شدن یا کاهش ناگهانی فشار باد تایر،شما می توانید تا مسافت حدودا" 80 کیلومتر با سرعت 80 کیلومتربرساعت به حرکت خود ادامه دهید.الیته این اعداد ارائه شده برای کمپانی پیرلی PIRELLI می باشد که بسته به نوع تایر و برند آن متغیر می باشند.

runflat-1.jpg


تاریخچه تایرهای RUN FLAT به دهه 30 میلادی باز می گردد.در سال 1934 میلادی کمپانی MICHELIN در کشور فرانسه اولین نمونه‌ تایرهای RUN FLAT را برای قطارها و واگن های مسافربری محلی طراحی کرد.همچنین در وسایل نقلیه نظامی به عنوان "نیمه-ضدگلوله" مورد استفاده قرار می گرفت که به دلیل قیمت بسیار بالا، با استقبال مردم روبرو نشد و اکثر افراد دارای خودرو شخصی آن را به عنوان گزینه انتخابی قرار نمی دادند.

در دهه‌ی ۵۰ میلادی در سال 1958 شرکت آمریکایی GOODYEAR به تیم کرایسلر پیشنهاد نوعی از تایر RUN FLAT را ارائه کرد که از یک آستر داخلی ویژه ای برخوردار بود که می‌توانست وزن خودرو را تحمل کند.
در دهه‌ی ۷۰ میلادی سال 1972 کمپانی DUNLOP در کشور انگلیس تایرهای DENOVO بر پایه و اساس تایرهای ران فلت امروزی را تولید کرد که برای نشان دادن توانایی های خود ، یک خودرو فیات از مقر کمپانی دانلوپ به شهر تورین ایتالیا با تایرهای بدون باد فرستاد و یک خودرو شورولت کوروت نیز با لاستیک های عقب که باد آنها خالی شده بود مسافت بسیار طولانی از بوستون تا لس آنجلس را طی کرد.
امروزه کمپانی ژاپنی BRIDGESTONE و همچنین PIRELLI ایتالیا تایرهای ران فلت جدیدترین مدل های خودرو کمپانی بی ام و BMW را تأمین می کنند. کمپانی های خودروساز از لاستیک های ران فلت به عنوان جایگزینی مناسب و ایمن به جای حمل تایر یدکی یا زاپاس استفاده می کنند.

در حال حاضر سه نوع فن آوری اصلی و اساسی برای این تایرها وجود دارد که به تشریح آنها می پردازیم:


1- با تکیه گاه داخلی Self-Supporting :

runflat-2.jpg


در این سیستم دیواره جانبی تایر دارای مقاومت بالایی می‌باشد. برای تقویت و استحکام بیشتر قسمت جانبی تایر از کابل های مقاوم در برابر حرارت استفاده شده که در زمان پنجر شدن بدون کمک فشار باد ، تایر می تواند ساختار اصلی خود را حفظ و وزن خودرو را تحمل نماید. در نهایت در صورت شرایط نامساعد آب و هوایی از جمله بارندگی برف و باران یا هوای بسیار گرم یا خیلی سرد شما می توانید بدون نیاز به تعویض تایر تا رسیدن به مقصد و مسافتی طولانی به حرکت خود ادامه دهید.

2- با مواد درز گیر داخلی Self-Sealing :

runflat-3.jpg


این نوع از تایرهای ران فلت حاوی یک پوشش اضافی از جنس مواد پلیمری در داخل تایر هستند که مطابق با الگوی آج تایر آب بندی و طراحی می شوند تا در صورت ایجاد سوراخ کوچک ناشی از میخ یا پیچ ، تایر را مهر و موم کنند. به این ترتیب که از اتلاف و تخلیه هوای درون تایر جلوگیری می شود و سپس درز موجود با موادی چسبنده ترمیم می شود و باد تایر بسیار جزئی و خیلی آهسته تخلیه می گردد.بدین ترتیب زمانی که لباس های شیک خود را جهت رفتن به یک جشن یا مراسم بر تن کرده باشید در هنگام پنچر شدن بدون نیاز به تعویض تایر می توانید مسافتی طولانی را تا رسیدن به مقصد طی کنید.



لاستیک کنتیننتال
 

جدیدترین ارسال ها

بالا