قانون جرايم رايانه‌يي بخشي از حقوق كاربر را تامين مي‌كنند

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
كيفيت دسترسي به اطلاعات از سرعت دسترسي جداست و يكي از وجوه حمايت‌هاي قانوني از كاربران اينترنت به حقوق كاربران در دسترسي آزاد و سالم بودن فضاي سايبر مربوط است اما در اين مورد هيچ قانوني نداريم.

رضا باقري‌اصل - مدير دفتر فن‌آوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس - در گفت‌وگو با ایسنا با بيان اين مطلب درباره‌ي حمايت از كاربران اينترنت اظهار كرد: از دو بعد مي‌توان از كاربران اينترنت حمايت كرد؛ يك حقوق كاربر در بعد حق دسترسي است كه ضامن كيفيت سطح خدمات خواهد بود كه هنگام قرار داد بين شركت خدمات دهنده و كاربر بر اين حق تصريح مي‌شود؛ به طور مثال سرعت و كيفيت دسترسي اينترنت چقدر بايد باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شيوه‌ي اشتراك از طريق كارت اينترنت و حتي در اشتراك‌هاي پرسرعت هم قراردادي كه سطح كيفيت خدمت در آن قيد شده باشد وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات به تازگي اعلام كرده كه قصد دارد نظارت‌هايي را اعمال كند.

وي افزود: دومين وجه از حمايت‌هاي قانوني از كاربران اينترنت مربوط به حقوق كاربران در دسترسي آزاد و سالم بودن فضاي سايبر است؛ در حال حاضر ازسويي با وجود فيلتر شدن سايت‌هاي هرزه‌نگاري اينترنت، مناسب كودكان و نوجوانان نيست و ازسوي ديگر قشرهاي مختلف ديگري هم هستند كه به واسطه‌ي حرفه و شغل يا پژوهش و تحقيق به دسترسي‌هاي آزادتري نياز دارند.

او گفت: ايجاد تناسب براي بهره‌برداري از اقشار مختلف در سنين مختلف نيازمند صرف هزينه و تدوين قوانين لازم است كه نمونه‌ي آن از سال پيش در اتحاديه‌ي اروپا در دستور كار قرار گرفته است.

او با اشاره به اين كه اتحاديه‌ي اروپا 55 ميليون دلار براي سالم‌سازي فضاي سايبر سرمايه‌گذاري كرده است، خاطر نشان كرد: آزادي دسترسي به اطلاعات در قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات كه مي‌گويد مردم حق دارند به اطلاعات دولتي دسترسي داشته باشند پيش‌بيني شده است البته در اين قانون استثناء براي دسترسي اطلاعات از سوي دستگاه‌هاي دولتي ديده شده است تا مسائلي همچون محرمانگي و حريم خصوصي حفظ شود.

وي در ادامه با اشاره به اين كه دسترسي كاربران مستلزم تحرك و فعاليت دو طرف عرضه و تقاضا است كه در هر دو سو مسووليت‌هايي متوجه نهادهاي مرتبط و دولت است در سمت عرضه تلاش‌هاي خوبي از سوي شوراي عالي اطلاع‌رساني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال انجام است كه نمود آن در جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال ديده مي‌شود.

او ادامه داد: البته محتواي سالم توليد شده تا آنجايي كه تمام نيازها و تقاضاها را پوشش دهد خيلي فاصله دارد و نيازمند تلاش مجدانه در حمايت از بخش خصوصي فعال در اين عرصه است. در سمت تقاضا نيز با توجه به اقبال فن‌آوري‌هاي جديد نزد ايرانيان بايد امكاناتي چون پهناي باند براي دسترسي به اطلاعاتي كه سالم توليد مي‌شوند فراهم شود.

وي افزود: در عرصه‌ي تقاضا كاربران را آموزش نداده‌ايم كه از چه اطلاعاتي استفاده كنند. اينترنت دريايي است كه در آن همه نوع محتوا توليد و ارايه مي‌شود، ليكن بايد با آگاه‌سازي، آموزش و اطلاع‌رساني توانمندي كاربران را در استفاده مفيد از تمام فن‌آوري‌هايي كه با اطلاعات سروكار دارد بالا ببريم.

مدير دفتر فن‌آوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس همچنين اظهار كرد: در حوزه‌ي دسترسي، قوانين و مقررات حمايت از مشتري كه متناسب با شرايط روز باشد نداريم؛ قانون ديگري كه مي‌تواند در حمايت از حقوق كاربران اينترنت كمك كند قانون حمايت از داده‌هاست كه هنوز تدوين نشده و جزء خلاء‌هاي قانوني ما است. البته قانون جرايم رايانه‌يي بخشي از حقوق كاربر را تامين مي‌كند.

او افزود: قوانيني كه وضع مي‌شوند نبايد كاهش دهنده و يا توقيف كننده خدمات باشند. در واقع در قوانين فوق روي اين موضوعات تاكيد مي‌شود.

باقري در پايان خاطر نشان كرد: رگولاتوري بايد درباره‌ي SLA تلاش‌هاي لازم را انجام دهد؛ به نحوي كه ضوابط آن شفاف، واضح و قابل اجرا باشد. اين مقررات كه با كمك سازمان تنظيم مقررات بايد انجام شود از جمله كارهايي است كه تاكنون در سطح كاربر نهايي به انجام نرسيده است


منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا