قابل توجه طراحانی که اصولی طراحی می کنند.

pamirco

New Member
سلام دوستان
من تقریبا 6 سالی هست که طراحی رو کار می کنم. و همیشه سعی کردم بر اساس اصول و قواعد تعریف شده و اکادمیک کارها رو طراحی کنم. مسئله ای که این وسط پیش میاد اینه که:
گاهی مواقع مشتریان من از من انتظار طرح هایی رو دارند که از نظر من افتضاحه. و من
به خاطر اینکه وجه ی طراحیم خراب نشه حاضر نمیشم اون کار رو انجام بدم. حتی اگه پول خوبی بدن. بارها شده که به خاطر همین تعصبم به اصول زیبایی شناسی کار مشتری رو از دست دادم. :-?
درسته که الان مشتریان خوبی دارم که تقریبا خوب هم پول میدن، اصول کار من رو پذیرفتند، و فکر من رو در ارائه یه طرح خوب ازاد میزان. اما محدود شدن.
شما دوستان در برخورد با این دسته از مشتریان چه برنامه ای دارین؟ !!!!!!!! مشتریانی که یه طراحی افتضاح از شما میخوان؟؟؟؟؟
بارها شده که برای انجام پروژه هاشون دوباره برگشتن. من کار رو طراحی کردم و اوکی نشده، و بهم گفتن که ایا این کار رو با این روش انجام میدین یا نه؟ و من گفتم نه!
در نتیجه رفتن. این وسط فقط وقت من تلف میشه.من که واقعا موندم برخوردم با هاشون چطوری باشم. اخه از طرفی خوش حساب هم هستن.
و مطمئنم که باز هم بر می گردن!
در کل برنامه شما با همچین مشتریانی چیه؟
بی خیالشون میشین؟
برطبق سلیقه اونها کار می کنین؟
قانعشون می کنید که عمرا قانع بشن؟:green:
 
مشتری مداری کن
طبق سلیقه شون کار کن
اگر تونستی نظرشون رو عوض کنی که چه بهتر ولی اگر نتونستی مشتریی که خوب پول می ده رو از دست نده این جور مشتری ها یی که سلیقه هاشون مضخرفه توی کار عادیه
یکی خوش سلیقه و مدرن یکی هم این طوری
تو به پول به چسب :green:
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
یک روش نمیدونم جواب بده یا نه

شما یک طرح بر اساس سلیقه خودت بزن یکی بر اساس سلیقه مشتری اگه راضی شد که هیچی نشد طرحی که خودش خواسته را گرون تر بهش بگو :green:
 

abrisham

Member
من به مشتریم این جمله رو میگم. و 90% جواب گرفتم:
من تو این کار امضامو نمیزارم و خواهشا به کسی نگو من این کار رو طراحی کردم.
پولمم می گیرم
 

moslancer2

Member
دوست عزیز خیلی خودت رو خسته نکن... البته من خودم رو در حد اظهار نظر نمی دونم امیدوارم که طراح خوبی باشم... ولی خب بالاخره...
این مشکلی هست که ما داریم... و خواهیم داشت...(به امید روزی که بر طرف بشه)

اوایل برای من خیلی سخت بود قبول اینکه به آدم میگن طراح بعد که طرح رو اصولی و طبق استاندارد میدی میان میگن که نه اینجا اینجوری باشه بهتر نیست؟؟؟ فلان جاش اینجوریه... خلاصه هزاران طرح بزنی و آخر بشه اونی که میخوان... اوایل کارم یکبار دیگه از روی عصبانیت بر گشتم به مشتریم گفتم عزیز من شما برو برنامه های گرافیکی رو یاد بگیر یا من میام مجانی یادت میدم اونی که توی ذهنت هست رو برای خودت بساز اگر من طراحم میگم این درسته اگر نه که هیچ... خلاصه بعد از مدتها مشورت با دوستان به حرف اونها گوش کردم و دیگه فقط هرچی مشتری میخواد رو انجام میدم...
گو اینکه برام هنوزش هم خیلی سخته که خلاف اصولم کار کنم اما چاره ای نیست...
خلاصه اینکه حرف دل من هم بود... باعث شدی حسابی بنویسم...:)

در آخر از من به شما که هرچی اونا خواستن انجام بده که اعصابت هم خرد نشه و برای دل خودت کار نکن (برای مشتری) ولی هستن کسانی که ارزش میدن به آدم ای کاش بیشتر بودن...:rose:
 

pamirco

New Member
با تشكر دوستان عزيز
پيشنهادهاي abrisham و shirani قابل توجه بودن. امتحان مي كنم. :rose::rose:
 

phpweb

Active Member
کار خوبی می کنی ولی اینطوری بین مردم به یه طراح که فقط می خواد حرف خودش رو بزنه و به نظر مشتری اهمیت نمی ده معروف می شید !

اگر وب سایت دارید، کارهایی که طبق سلیقه خودتون هست رو بذارید توی یه قسمت و کارهایی که طبق سلیقه مشتری هست رو بذارید توی یه قسمت دیگه و به بازدیدکنندگان سایت توضیح بدید.

توی مغازه یا دفتر هم می تونید این کار رو انجام بدید.

اگر خیلی سخت گیر هستید می تونید امضاتون رو قرار ندید توی کار
 

foadhamedi

New Member
من هم متأسفانه چنین مشکلی را دارم، اما مسئله اینه که آیا کاری ما برای مشتری (برای تبلیغ یک محصول) انجام میدیم واقعا فروش محصولش رو بالا میبره یا که خیر؟!
اگر خودمان را جای یک شهروند معمولی که طرح ما رو میبینه بگذاریم واقعاً فکر میکنید طرح تأثیری میگذاره؟
اگر واقعا خودمان را قانع کردیم، اون وقت مشتری حتی اگر خیلی هم گیر باشه کار ما رو بدون هیچ قید و شرطی قبول میکنه:)
ولی اگر ما قانع شدیم و مشتری قانع نشد (هرچند زیاد پیش میاد)، بهتره طبق سلیقه مشتری جلو بریم و پولمون رو بگیریم، نه این که بگیم انجام نمیدیم و پول زحمتی که تا الان برای طرح طرف کشیدیم رو نگیریم و بیخیالش بشیم.

موفق باشید:wink:
 

1991i

Member
زیاد سخت نگیر !

ولی من با سه نوع مشتری طرف بودم همیشه:
یک. من و آزاد میزاشتن که بهترین طرحی که به نظرم میرسه رو براشون بزنم. :oops:
دو. همونایی که شما ازشون فراری هستید!:sad:
سه. اونایی که شما ازشون فراری هستید اما منطقی و با دیدن یه طرح فوق العاده سریع لب و لوچشون آویزون میشه !!:eye:

دومی‌ها رو معمولن سریع رد میکنم .. ینی یه کار الکی و سرسری میزنم برن:-<. اولی ها رو سعی میکنم خیلی وقت بزارم. اما سومی ها تا میتونم وقت میزارم که بهترین کارام برای همچین آدم‌هایی باشه. حتا شده شب بیدار موندم و کارشون و بهتر کردم. اینا فرصت این و دارن که بشن جز گروه یک :cool:
 

a_mehr

Member
اگر این یک مسابقه ی نظر سنجی برای بهترین پاسخ ها بود من به دو نفر رای میدادم.

foadhamedi عزیز و abrisham گرامی .

مجموع پاسخ این دو عزیز راهکار برخورد با خود و برخورد با مشتریست.

یک زمانی و تنها با یک دنده به مشتری اسرار می کردم که کار غیر حرفه ای ممنوع و قرارداد نمی بستم.

پس از یک جرقه ای که به ذهنم زده شد این سوال برام پیش اومد که آیا نیاز مشتری رو تامین میکنم و انتظار پذیرش دارم؟

متاسفانه پاسخ منفی بود.

فاز سوم زمانی اتفاق افتاد ، که احساس کردم می تونم نیاز مشتری رو درک و تامین کنم و در حال حاضر مشتری ها بدون رد نظر کار رو می پسندن و به شکل اعجاب آوری به کارت ایمان میارن.

برات یک مثال می زنم که به آینده هم امیدوار بشی:

کمتر کسی رو تو ایران سراغ دارم که برای طراحی یک تمپلیت سایت یک میلیون و پانصد هزار تومن پول گرفته باشه.
ولی مطمئن باش مشتری هایی از این دست فراوان است و کافیست نکاتی که دوستان گفتن رو رعایت کنید تا مشتری با اطمینان کامل این کار رو انجام بده.


بعد از رعایت تمامی نکات فوق ممکنه هنوز کسایی پیدا بشن که بخوان حرف خودشون رو به کرسی بنشانند.

در برخورد با این آدم ها صحبت های abrisham گرامی رو تجربه کردم و تایید می کنم.

اگر با این روش هم مشتری قانع نشد و پافشاری کرد خیلی مطمئن و با اعتماد به نفس، بدون اینکه ذره ای شک کنی فقط از این جمله استفاده کن:

" دوست گرامی درب خروج از اونطرفه "

مطمئن باش آینده خوبی خواهی داشت.
 

pamirco

New Member
:rose:
در كل پيشنهادهاي همه دوستان رو با دقت خوندم راهكارهاي خوبي بودن.
و نكاتي از اونها رو در ذهن سپردم . با تشكر:rose:
 

Tsobh.com

Well-Known Member
:tavajoh::tavajoh:دوست عزيزم

ما اصولا دو نوع طراحي داريم
طراحي كه در خدمت هنر هست و طراحي كه در خدمت بازار ( اقتصاد ، تبليغات ،‌تجارت )
معمولا براي داشنجوياني كه از رشته هاي گرافيك فارغ التحصيل مي شن اين خلا رو احساس مي كنن چون اصلا نمي تونن و گاها نمي خوان طراحي تجاري انجام بدن
اصول طراحي تجاري ( طراحي در خدمت بازار ) كاملا متفاوت و گاها در تضاد با طراحي هنري هست
متاسفانه در دانشگاهها اساتيد ما كارهاي تجاري رو رد مي كنن و با داشنجويي كه كار تجاري انجام مي ده نسبتا برخورد مي كنن و جوري باهاش برخورد مي كنن كه انگار كار پستي رو انجام داده و ممكنه از طرف جامعه طراحان ترد بشه

اين به شدت اشتباهه

به هر حال هدف از تحصيل كسب و كار و درآمدزايي هست كه بازهم متاسفانه جاي وسيله و هدف عوض مي شه
وسيله آموزش طراحي براي ايجاد درآمد ( هدف ) است ، يعني طراحي وسيله است هدف كسب درآمد ، رقابت و پيشرفت مالي و 100 البته دركنار پيشرفت كاري كه نبايد هيچ كدام رو قرباني يك ديگه كرد

دوست خوبم مشتري هاي شما به دنبال اصول بصري و زيباشناختي موثر در تابلوها و اثرهاي هنري نسيتند اونها به دنبال كسب و كار هستند و انتظار دارند از طراحي كه شما انجام مي ديد و در نهايت به تبليغات منجر مي شه درآ«د و سود بيشتري كسب كنند
خيلي راحت و ريلكس يهشون مشاوره بديد قبول نكردند براي كارتون كپي رايت نذاريد به پولتون مي رسيد كسي هم نمي فهمه كه كار كار شماست در حيقت هم كار شما نيست چون شما دوست نداشتيد و به ايده شما كار نشده

ممنون مي شم اگر كسي مخالف باشه نظراتش رو بيان كنه
 

Leoric

Active Member
متاسفانه همه ی دردای ما رو دوستان گفتن فرصت به ما جوونا ندادن : دی من فقط میخوام یه نکته ی کوتاه بگم . اگه یه شرکت معتیر مثل

مایکروسافت در طراحی داخلی سیستم عامل هاش سلیقه ی شخصیش رو لحاظ می کرد هیچ وقت موفق نمی شد . به جاش اومد و تا

تونست از روانشناسا و دکتر مهندساش استفاده کرد تا همشون عقلاشون و بزارن رو هم و ببین از چه طرحی استفاده کنن که ملت حال کنن

باش من نظر همه ی دوستان رو قبول دارم اما نظر شخصیم اینه که بهترین راه اعتداله . که نه سیخ بسوزه نه بسات : دی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا