فيلم Hurt Locker (مهلكه)

reza_1001

Well-Known Member
سلام خدمت همه بچه هاي گل سايت:)
اميدوارم اين دم عيدي همه خوش و خوشحال باشين

خب بريم سر نقد فيلم

فيلم مهلكه با بردن 6 اسكار برنده نهايي اسكار امسال شد
اين فيلم در رابطه با جنگ عراق هست و سرگذشت 3 سرباز آمريكايي در واحد خنثي سازي بمب رو روايت ميكنه

زيبايي اين فيلم در زشت جلوه دادن جنگ هست
و ميشه گفت شاهكار كارگردان (خانم بيگلو) اينه كه هم تونسته جنگ رو زشت و بي رحم جلوه بده
و هم در كنارش به سربازاي امريكايي روحيه بده و البته با توجه به پايان فيلم جنبه تبليغاتي براي ارتش امريكا رو هم نميشه رد كرد.

نماهايي از يه گربه با پاي شكسته يا يه گربه نحيف و كثيف حسابي آدمو ميبره تو حس و حال جنگ و دربدري كه حتي به حيونا هم رحم نميكنه
و اونطرف قضيه هم نشون دادن سرباز امريكايي در حال پلي استيشن بازي كردن
و امكانات مثل اتاق اختصاصي يا دوش هست كه با خودت ميگه همچي بدم نميگذره به اينا:green:

مهمترين دغدغه كارگردان نشون دادن وجود خطر و جو بي اعتمادي بين مردم بومي و سربازهاست
طوري كه تقريبا هر بار بيشتر از چند ثانيه يه عراقي رو ميبنيم بعدش يه بمب در شرف انفجار رو دست سربازاي امريكايي ميمونه :lol:

در اين فيلم كمتر از بازيگراي معروف استفاده شده
و فقط در صحنه ابتدايي.. سربازي كه كشته ميشه
و صحنه پاياني.. همسر شخصيت اصلي (بازيگر نقش كيت در سريال لاست) هستند
كه احتمالا چون وقت نبوده اونا در فيلم معرفي بشن از اونا به خاطر پيش زمينه ذهني كه مخاطب از كار قبلي اونا داشته استفاده شده


the-hurt-locker-lead_0.jpg


شخصيت اصلي اين فيلم آدمي شجاع بيخيال و سرخودي هست
كه با نوشيدن الكل و روشن كردن سيگار بعد از ماموريت هاي سخت بيشتر آدم رو ياد 007 ميندازه تا يه نظامي
در اين مورد كارگردان بيشتر به جنبه قهرمان پروري توجه كرده تا به واقعيت

يكي از نكات ريز ولي مثبت فيلم مطرح كردن بحث خانواده و داشتن بچه هست كه يكي از شخصيت ها در پايان فيلم وقتي خودش رو به مرگ نزديك ميبينه از عقيده قبلي خودش برميگرده و ميگه ميخاد كسي رو داشته باشه كه به مرگش اهميت بده


hurtlocker.jpg


يه نكته ديگه هم در مورد لباس خنثي سازي بمب هست كه مدل پيشرفته ترش باعث نجات جون ادما ميشه و نقش علم رو در همه جا نشون ميده






hurt-locker.jpg


جلوه هاي ويژه:
به دلايلي در اين فيلم از جلوه هاي ويژه كمتر استفاده شده
به غير از صحنه انفجار ابتدايي فيلم كه واقعا خوب از آب دراومده و چند تا صحنه هم در وسط فيلم كه بيشتر انفجار هستن و كمتر CG
ديگه چيز قابلي نميبينيم.
شايدم دليل كارگردان اين بوده كه نبايد از جنگ لذت ببريم
يه نكته كوچيك در مورد فيلمبرداي هاي داخل ماشين ...فوكوس دوربين و كثيف بودن شيشه ها طوري هست كه اصلا حواس آدم به خيابون پرت نميشه و دقيقا همون جايي كه كارگردان خاسته رو ميبينيم ...چيزي كه در كارهاي داخلي برعكسه وخيلي ناجور تو چشم ميزنه


پخش صداي اذان يا قرآن:
پخش صداي اذان در اول فيلم در لحظه خنثي سازي بمب
پخش صداي قرآن در هنگام احتمال انفجار و فرار سازنده بمب
صداي اذان موقع جستجو براي دستگيري خرابكاران در ساختمان متروكه

سوالي كه پيش مياد اينه كه چرا همه اينا در لحظات پرتنش خنثي سازي بمب و لحظاتي كه بيننده احساس خطر ميكنه هست ؟



مهمترين نكته فيلم :
بصلاح نبودن حضور نيروهاي خارجي در يك كشور چون يكي از بزرگترين مشكلاتشون اينه كه نميدونن كي دوسته و كي دشمن...
كه كارگردان اين رو به زيبايي و خيلي رسا بيان كرده

چند تا لغت جالب هم از اين فيلم در مياد
مثلا كلمه (haji hunter) هانترش كه ميشه شكارچي ... حاجييش هم حاجي خودمونه :green:
يا كلمه friendly رو يادتون باشه هر وقت ميخاستين سربازهاي امريكايي بهتون شليك نكنن بلند داد بزنين

خب فعلا همينا:)
بلاخره بايستي ته توي اسكار خانم بيگلو رو در بياريم
منتظر نظر بقيه دوستان هستم :rose:
 

پیوست ها

  • hurt_locker_ver4.jpg
    hurt_locker_ver4.jpg
    99 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • the-hurt-locker1.jpg
    the-hurt-locker1.jpg
    125.8 کیلوبایت · بازدیدها: 72
  • 2-the-hurt-locker.jpg
    2-the-hurt-locker.jpg
    55.3 کیلوبایت · بازدیدها: 69
  • the-hurt-locker-20090610112919687_640w.jpg
    the-hurt-locker-20090610112919687_640w.jpg
    80.9 کیلوبایت · بازدیدها: 62
  • the_hurt_locker23_poster.jpg
    the_hurt_locker23_poster.jpg
    130.3 کیلوبایت · بازدیدها: 60
آخرین ویرایش:

reza_1001

Well-Known Member
چرا مهلكه بر آواتار پيروز شد
58223.jpg
مهلكه فيلم نسبتا كم خرجي بود كه با بودجه 11 ميليون دلاري ساخته شد

انتخاب فيلم مهلكه (Hurt Locker) ساخته خانم كاترين بيگلو به عنوان بهترين فيلم در مراسم اسكار امسال و پيشي گرفتن آن از فيلم عظيم و پرفروش و خيره كننده اواتار ساخته جيمز كامرون، اتفاق شگفت انگيزي بود كه در تاريخ اسكار كمتر سابقه داشته است.
شايد در تاريخ جوايز اسكار قبلا دو بار اتفاق افتاده باشد كه فيلم مستقل و كم هزينه اي مثل مهلكه بتواند توجه اعضاي آكادمي را جلب كرده و شش جايزه مهم اسكار از جمله جايزه بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه را دريافت كند و رقباي بزرگي چون آواتار و حرامزاده هاي بي شرف كوئنتين تارانتينو را شكست دهد.
چنين اتفاق مشابه اي تنها يك بار در تاريخ اسكار به وقوع پيوست، و آن هم در سال 1977 بود كه فيلم اني هال ساخته وودي آلن موفق شد فيلم عظيم و پرخرج جنگ ستارگان ساخته جورج لوكاس را شكست دهد.
امسال نيز سايه آواتار بر روي همه فيلم هاي نامزد دريافت جوايز اسكار افتاده بود. فيلمي كه جوايز اصلي گلدن گلوب را به دست آورد و با فروش بالاي 2 ميليارد دلاري خود، در صدر جدول پرفروش ترين فيلم هاي دنيا ايستاد.
6079375.jpg
اواتار پر فروش ترين فيلم تارح سينما بوده است

مهلكه
مي توان دلايل متعددي را براي انتخاب مهلكه به عنوان بهترين فيلم و كارترين بيگلو به عنوان بهترين كارگردان در مراسم اسكار امسال برشمرد.
نخست اينكه مهلكه از موفق‌ترين فيلم هاي سال گذشته بود و چندين جايزه مهم از جمله، جايزه بهترين فيلم در بفتا، جايزه انجمن كارگردان هاي آمريكا، جايزه منتقدان فيلم نيويورك، جايزه انجمن ملي منتقدان فيلم و جايزه انجمن تهيه كنندگان آمريكا را كسب كرده بود و اعضاي آكادمي نمي توانستند به چنين فيلمي بي اعتنا باشند.
به علاوه تهيه كنندگان فيلم مي دانستند كه مردم از ديدن فيلم هاي جنگ عراق خسته شده اند. آن هم جنگي كه هنوز ادامه دارد و همچنان قرباني مي گيرد و تصاوير انفجارها و قربانيان آن را هر روز مي توان از رسانه هاي عمومي تماشا كرد. پس در تبليغات فيلم به جاي تاكيد بر ماهيت جنگي فيلم بر وجه درام آن و كشمكش سربازان آمريكايي با موقعيتي كه درگير آنند تاكيد شد اگرچه مهلكه، يكي از بهترين فيلم هايي است كه تا كنون در باره جنگ عراق ساخته شده است.
از طرفي اين فيلم نيز همانند بسياري از فيلم هاي كم خرج و مستقل، از وجود هنرپيشگان و ستارگان بزرگ سينما بي بهره بود و اين خود مي توانست در نظام ستاره سالار هاليوود كه مراسم اسكار نيز تحت تاثير عميق آن است، عامل بزرگي براي ناديده گرفتن فيلم محسوب شود.
اما مهلكه به مدد فيلمنامه خوب و تاثيرگذار آن كه بر اساس ماجراهاي واقعي زندگي يك سرباز آمريكايي عضو گروه خنثي سازي مواد منفجره در عراق ساخته شد و تبليغات گسترده تهيه كنندگان آن و حمايت يك پارچه منتقدان فيلم آمريكا، نظر اعضاي آكادمي را به خود جلب كند.
7842095.jpg
رقيب اصلي كاترين بيگلو در اسكار، جيمز كامرون همسر سابقش بود

گرگ شاپيرو تهيه كننده فيلم حتي به تمام اعضاي آكادمي اي ميل زده بود كه فيلم او مستحق دريافت اسكار بهترين فيلم است نه فيلم آواتار و به خاطر اين عمل قانون شكنانه خود، از حضور در مراسم اسكار محروم شد.
موقعيت كاترين بيگلو هم در سينماي آمريكا با همه سينماگران مستقل ديگر متفاوت است. او همسر سابق جيمز كامرون يعني بزرگ ترين رقيب خود در مراسم اسكار امسال بوده و سال ها از حمايت او در صنعت سينماي هاليوود برخوردار بوده است.
شايد مهلكه در كارنامه سينمايي خانم بيگلو، فيلم متفاوتي باشد. بيشتر فيلم هاي قبلي او آثار تجاري اكشن و نسبتا پرخرجي بوده اند، اگرچه از نظر كارگرداني، تدوين و پرداخت سينمايي، آثار قابل توجهي به حساب مي‌آيند اما به سختي مي توان آنها را با فيلمي مثل مهلكه مقايسه كرد.
نقطه‌ شكست، پولاد آبي و روزهاي غريب، نمونه هايي از فيلم هاي ناهمگوني است كه‌خانم بيگلو پيش از اين ساخته است. فيلم هايي كه شايد خشونت مفرط واحساس خطر و ترس تنها عناصر مشتركشان باشد. عناصري كه بيگلو در مهلكه نيز آنها را در فضاي متفاوتي مثل جنگ عراق به كار گرفته است.
7526334.jpg
كاترين بيگلو نخستين زني است كه توانسته اسكار بهترين كارگرداني را برنده شود

به علاوه امسال شاهد تغيير چشمگيري در گرايش هاي سينمايي اعضاي آكادمي بوده ايم. در واقع مدت هاست كه آكادمي اسكار، فيلم هاي مستقل و كم هزينه را جدي گرفته و در انتخاب هاي خود جا داده است.
سال قبل فيلم هاي رودخانه يخ زده و ريچل ازدواج مي كند، نامزد دريافت جايزه هاي بهترين بازيگر زن بودند اما امسال چرخش نگاه اعضاي آكادمي به سمت فيلم هاي مستقل و عوامل توليدي آنها بيش از گذشته محسوس بود.
تا ده سال قبل بسيار بعيد بود كه فيلم تلخ و سياه و بي ستاره اي مثل پرشس وارد ليست نامزدهاي اسكار شود اما امسال اين فيلم تكان دهنده و ارزشمند، نه تنها نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم، بهترين كارگرداني براي لي دنيلز و بهترين بازيگر زن براي گابوري سيدييبي (بازيگر نقش پرشس) بود بلكه توانست جايزه بهترين بازيگر زن نقش مكمل را به خاطر ايفاي نقش دشوار مادر پرشس، نصيب ‌مونيك سازد.
از سوي ديگر مرور جوايز اسكار در دوره هاي گذشته نشان مي دهد كه فيلم هاي علمي تخيلي هر قدر هم كه عظيم، خوش ساخت و اعجاب انگيز باشند، باز هم مورد توجه اعضاي آكادمي قرار نمي گيرند.
شكست فيلم هايي چون جنگ ستارگان در برابر آني هال وودي آلن و اي تي در برابر گاندي در اسكار سال 1982 نمونه اي از استثنائات بي توجهي اعضاي آكادمي به فيلم هاي ژانر علمي - تخيلي و پرهزينه استوديويي است.
بنابراين انتخاب فيلم مهلكه به عنوان فيلم برتر در هشتاد و دومين دوره جوايز سينمايي اسكار اگرچه اتفاق غريبي در تاريخ اسكار به حساب مي آيد اما تا حد زيادي قابل پيش بيني بود.
فيلم نسبتا كم خرجي بود كه با بودجه 11 ميليون دلاري ساخته شد، در حالي كه هزينه ساخت آواتار نزديك به 300 ميليون دلار بود.

منبع: بيبيسي
 

پیوست ها

  • 6079375.jpg
    6079375.jpg
    19.3 کیلوبایت · بازدیدها: 68
  • 7526334.jpg
    7526334.jpg
    27.4 کیلوبایت · بازدیدها: 83
  • 7842095.jpg
    7842095.jpg
    18.4 کیلوبایت · بازدیدها: 65

جدیدترین ارسال ها

بالا