فيلترينگ SMS براى تلفن‌هاى همراه چين

AliReza26

Active Member
دنیای اقتصاد - دولت چين به منظور اطمينان از عدم استفاده مردم از موبايل‌هايشان جهت انتقال و تبادل اطلاعات ممنوع با يكديگر اقدام به كنترل و مسدود سازى ميلياردها پيام متنى تلفن‌هاى موبايل كرد.

اين اقدام به تازگى و پس از اعلام خبرگزارى دولتى چين شكل رسمى گرفت. دولت چين اين اقدام را به دنبال تبادل بيش از 300 ميليون پيام كوتاه تلفنى ميان شهروندان چينى در سال گذشته انجام داد كه در آن مقطع مردم چين با ارسال بيش از سيصد ميليون پيام سعى در افشاى پنهان كارى دولت اين كشور در گسترش اپيدمى سارس داشتند. اما موضوع تبادل پيام‌ها تنها به موضوع سارس محدود نشد و چينى‌ها از اين وسيله ارتباطى به آگاه سازى يكديگر از فساد موجود در برخى دستگاه‌هاى دولتى و بى‌توجهى دولت به مشكل مردم نيز پرداختند تا به اين ترتيب به نوعى خلا و سانسور رسانه‌هاى اين كشور را پر كنند.



به اين ترتيب و زمانى كه چينى‌ها فناورى، اينترنت و موبايل‌ها را با تمام وجود در آغوش گرفته بودند، دولت اين كشور نيز شروع به افزايش برنامه‌هاى مراقبتى خود در ارتباطات ديجيتال كرد. دولت چين در اين راه از متدها و روش‌هاى جديدى براى جلوگيرى از دسترس مردم به اطلاعات غير مجاز درباره موضوع‌هاى حساس كشور استفاده كرد.

به همين منظور دولت كمونيست چين از هفته گذشته و در ادامه طرح‌هاى مراقبتى خود به كنترل و تفتيش روزانه ارائه‌دهندگان خدمات پيام كوتاه (شامل وب‌سايت‌ها و شركت‌هاى بزرگ موبايل) پرداخته است.

خبرگزارى رسمى چين گزارش داد، دولت تاكنون ده ارائه دهنده خدمات متنى را جريمه كرده و 20 شركت را مجبور به قطع تبادل پيام‌هاى غيرمجاز از سيستم‌هاى ارتباطى خود كرد.

پيام‌هاى غيرمجاز از نظر مقامات دولتى چين شامل پيام‌هاى غيراخلاقى، تبليغات غلط يا دروغ و در نهايت اطلاعات و اخبار ممنوع است.

از تمام شركت‌هاى ارائه دهنده خدمات متنى خواسته شده تا تجهيزات جديد فيلترينگى روى سيستم‌هاى خود نصب كنند كه قادر به كنترل و پاك كردن پيام‌هايى است كه حاوى لغات كليدى، عبارات و هرگونه اطلاعات غيرمجاز ديگر است.

اين شركت همچنين بايد به طور مرتب با مقامات دولتى و به ويژه دپارتمان تبليغات اين كشور در تماس باشند تا از در اختيار داشتن جديدترين و آخرين ليست حاوى موضوعات ممنوعه موردنظر دولت، اطمينان حاصل كنند.

اگرچه پيام‌هاى متنى در كشورى همچون آمريكا به نوعى دوران طفوليت خود را پشت سر مى‌گذارد ولى اين فناورى به يكى از نخستين و مهم‌ترين ابزار ارتباطى مردم چين تبديل شده بود.

بر اساس آمار كاربران موبايل در چين طى سال 2003 اقدام به ارسال 220 ميليارد پيام متنى كردند كه با اين ترتيب و به طور ميانگين در هر ثانيه حدود 7 هزار پيام در چين مبادله شده است. تقريبا بيشتر مردم چين كه موبايل دارند علاقه‌مند به ارسال پيام‌هاى متنى (SMS) هستند چرا كه اين پيام‌ها به مراتب آسوده‌تر و ارزان‌تر از مكالمات گران محسوب مى‌شود.

خاصيت ديگر اين پيام‌ها امكان ارسال آنها به چند نفر در يك زمان است و از سوى ديگر تا قبل از تصميم اخير دولت، فناورى كم‌اهميت و از لحاظ فنى سخت براى كنترل محسوب مى‌شد.

به اعتقاد دولتمردان چينى تهديد ناشى از پيام‌هاى متنى ارسال شده از طريق موبايل‌ها تا حد زيادى افزايش يافته است.

همچنين پيام‌هاى تلفنى سريع‌تر و آسان‌تر از استفاده از سايت‌هاى مخصوص گفت‌وگو (chat) در اينترنت محسوب مى‌شوند كه آنها هم به ابزارى مهم جهت تبادل عقايد و اطلاعات ميان چينى تبديل شده‌اند. دولت چين در حال حاضر ميزان نظارت و مراقبت از سايت‌هاى اينترنتى را نيز افزايش داده و در اين خصوص ده‌ها منتقد مجازى را كه مقالات انتقادى خود را در اينترنت قرار داده بودند دستگير كرد.

اما اجراى قوانين جديد در ارسال پيام‌ها ظاهرا مشكلاتى را نيز به وجود آورده است. برخى از كاربران موبايل در چين مى‌گويند: همزمان با نزديك شدن به پانزدهمين سالروز سركوب تظاهركنندگان خواستار دموكراسى در 4 ژوئن 1989 در بيجينگ توسط دولت براى ارسال SMS دچار مشكلاتى شده‌اند.

يك كاربر موبايل چينى مى‌گويد: پيام وى كه در آن عدد 6 و 4 به شكل نزديك با هم وجود داشت هيچ‌وقت به مقصد خود نرسيد كه شايد علت اين امر احتمال تداعى تاريخ سركوب تظاهركنندگان در چين باشد.

از سوى ديگر يك كاربر 25 ساله چينى كه مهندس پرواز هست نيز مى‌گويد: وى پيش از اين روزانه بيش از صد پيام تلفنى از دوستان، همكاران وسايت‌هاى خبرى دريافت مى‌كرده ولى اخيرا متوجه شده كه اين پيام كمتر و كندتر به دست وى مى‌رسند.

وى مى‌افزايد: من فكر نمى‌كنم دليلى براى كنترل تك‌تك پيام‌ها باشد و دولت نيز نبايد تصميم بگيرد كه مردم چه چيزهايى را به هم بگويند.

كارشناسان فنى مى‌گويند: فناورى مسدودسازى پيام‌هاى متنى تلفن‌ها، شباهت زيادى با روش فيلترينگ Junk e-mail دارد و در حال حاضر چالش اصلى فراهم كردن نرم‌افزارى است كه قادر به پردازش حجم عظيم پيام چينى‌ها باشد.

يك كارشناس فنى چينى مى‌گويد: آنها مى‌توانند به هر مقدار كه بخواهند همه چيز را فيلتر كنند. قوانين جديد دولت چين خرج و مسووليت زيادى را به گردن شركت‌هاى ارائه دهنده سرويس پيام‌هاى متنى گذاشته است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا