فهم زبان رنگ

parsiprint

New Member
رنگ که در تجارت از آن به عنوان "فروشنده خاموش" یاد می‌شود، می‌بایست بلافاصله چشم مخاطب را به خود جذب نموده و پیام لازم در مورد آن تجارت را به مشتریان بالقوه برساند؛ به آن برند تجاری، هویتی معنادار داده و از همه مهمتر، منجر به فروش کالا و یا خدمات گردد.
از میان اشکال غیرشفاهی ارتباط، رنگ سریع‌ترین رویکرد انتقال پیام و معنا به مخاطب تلقی می‌گردد. اصولاً بقای ما در طبیعت، وابسته به قابلیت شناسایی سیگنال‌های رنگی هشداردهنده‌ای است که ما را به آن‌ها مرتبط می‌نماید.
Color_thumbnail.jpg
رنگ که در تجارت از آن به عنوان "فروشنده خاموش" یاد می‌شود، می‌بایست بلافاصله چشم مخاطب را به خود جذب نموده و پیام لازم در مورد آن تجارت را به مشتریان بالقوه برساند؛ به آن برند تجاری، هویتی معنادار داده و از همه مهمتر، منجر به فروش کالا و یا خدمات گردد.
بسیاری از واکنش‌های انسانی به رنگ، ناخودآگاه است. مشتریان و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات، اصولاً از اثرات متقاعد کننده رنگ، آگاه نیستند.
قرمز
قرمز، گرم‌ترین و پرانرژی‌ترین رنگ (در طیف نورهای مرئی) محسوب می‌گردد.

  • قرمز، سمبل شور و احساس، انگیزش، هیجان، تحرک و پویایی، قدرت و فوریت می‌باشد. رنگ قرمز، فعالیت متابولیسمی، سرعت تنفس و فشار خون انسان را افزایش می‌دهد.
  • قرمز رنگی است که عموماً در پرچم کشورها یافت می‌شود
  • در چین، رنگ قرمز سمبل جشن، سعادت و نیکبختی است و در بسیاری از جشن‌های فرهنگی، از این رنگ استفاده می‌شود.
  • در هندوستان، رنگ قرمز نشانه خلوص و پاکی است.
  • در میان رومیان باستان، پرچم قرمز، نشانه نبرد بود.
نارنجی
نارنجی، رنگ خوشی و سرزندگی است و برای انتقال پیام‌های جدی نباید مورد استفاده قرار گیرد.
نارنجی، سمبل توازن، گرمی، اشتیاق، طراوت و چالاکی است و توجهات را به خود جلب می‌کند. نارنجی، همراه با قرمز و زرد، اثری کاملاً قابل اندازه‌گیری روی سیستم عصبی خود مختار داشته که اشتها را تحریک می‌کنند.

  • در ایرلند، رنگ نارنجی دارای اهمیت مذهبی است (پروتستان‌ها).
  • اغلب از این رنگ، در لباس‌های نیازمند به وضوح بالا و نیز سایر تجهیزات و ادوات ایمنی استفاده می‌گردد.
  • به لحاظ طعم، نارنجی به طعم شیرین میوه‌ها مرتبط می‌باشد و به طعم میوه پرتقال بسیار نزدیک است.
  • طبیعت اشتهاآور این رنگ، باعث گردیده که رستوران‌های عرضه‌کننده غذاهای فست فود، به وفور از این رنگ استفاده نمایند.
زرد
در طبیعت، زرد یکی از پراهمیت‌ترین رنگ‌ها محسوب می‌گردد.
زرد سمبل و تداعی کننده لذت، شادی، خوشبینی، آرمان‌گرایی، خیال‌پردازی، امید، نور آفتاب، تابستان، طلا، فلسفه، معنویت و الهام می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها، رنگ زرد در طیف آفتابی و گرم، مثل گل‌برگ‌های گل آفتاب گردان را ترجیح می‌دهند.

  • در آسیا، زرد سمبل تقدس و عظمت در نظر گرفته می‌شود.
  • در هند، زرد نشانه یک تاجر یا کشاورز می‌باشد.
  • یک روبان یا نوار زرد، نشانه‌ حمایت از سربازان حاضر در جبهه‌های جنگ می‌باشد.
  • در میان شفادهندگان کل گرا، رنگ زرد نشانه صلح است.
سبز
سبز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها محسوب می‌شود.
رنگ سبز سمبل طبیعت، محیط، سلامتی، اقبال، پول، جوانی و سخاوت است. سبز رنگ شفا و بهبودی، رنگ طبیعت است. لباس جراحان در اطاق عمل، به رنگ سبز می‌باشد.

  • مصریان باستان، کف معابد خود را با رنگ سبز، مزین می‌نمودند.
  • در یونان قدیم، سبز سمبل پیروزی بود.
  • سبز، رنگ سمبلیک محیط زیست محسوب می‌شود.
  • هنگامی‌که همه سیستم‌ها به رنگ سبز هستند، یعنی همه چیز به سامان است.
آبی
آبی اغلب به عنوان ایمن‌ترین رنگ جهانی در نظر گرفته می‌شود.
آبی نشانه صلح، آرامش، پایداری، اعتماد، حقیقت، اطمینان، محافظه‌کاری، دانش، قدرت، جامعیت، امنیت، پاکی و طهارت، آسمان، آب و خنکی و سرما است. رنگ آبی، منجر به کاهش ضربان نبض، کاهش دمای بدن و کاهش اشتها می‌گردد. آبی یک رنگ تجاری محسوب می‌شود، زیرا قابلیت اعتماد را در ذهن تداعی می‌کند.

  • در چین، این رنگ، با ابدیت و جاودانگی مرتبط می‌باشد.
  • در دین یهود، آبی سمبل تقدس است.
  • فرعون‌ها برای حفاظت در برابر دشمن، رنگ آبی می‌پوشیدند.
  • اگر شما آبی خالص هستید، شخصیتی وفادار و صادق تلقی می‌شوید.
بنفش
بنفش رنگ خوبی برای استفاده هنگام مواجهه با مشتریانی همانند کودکان می‌باشد.
بنفش، سمبل جلال و شکوه و بزرگی، قدرت، تجمل، معنویت، شأن و مقام، اصالت و روشنفکری است. طبق بررسی‌های انجام شده، اغلب 75 درصد کودکان قبل از مرحله نوجوانی، رنگ بنفش را به همه رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند. بنفش رنگ بسیار نادری در طبیعت می‌باشد.

  • لباس‌های ارغوانی، نشانه مقام و رتبه هستند.
  • لئوناردو داوینچی اعتقاد داشت که قدرت تفکر، در زیر نور بنفش افزایش می‌یابد.
  • اعتقاد بر این است که بنفش، قوه تخیل را تقویت می‌کند.
  • بنفش رنگ نادری در طبیعت بوده و برخی مردم آن را رنگی مصنوعی به حساب می‌آورند.
مشکی
مشکی به عنوان رنگ قدرت و جدیت شناخته می‌شود.‌
مشکی، سمبل قدرت، رفاه، ظرافت، جنسیت، محرمانگی، کمال و تشریفات می‌باشد. مشکی یکی از رازگونه‌ترین رنگ‌هاست و اغلب احساس کلاس، زیبایی، وقار و لطافت را تداعی می‌کند.

  • بومی‌های آمریکا، رنگ سیاه را با خاک زندگی بخش مرتبط می‌کردند.
  • اگر یک تجارت در وضعیت Black باشد، یعنی پول‌ساز است.
  • رنگ سیاه با قدرت و وقار مرتبط است.
  • مصریان باستان، معتقد بودند که گربه‌های سیاه قدرت الهی دارند.
سفید
سفید، سمبل و تداعی کننده پاکی، سادگی، طهارت، صلح، دقت و ظرافت، معصومیت، زمستان، برف، خیر و خوبی، عاری بودن از میکروب و نیز ازدواج است. از رنگ سفید به وفور در صنعت پزشکی استفاده می‌شود و همچنین با غذاهای سالم و محصولات روزانه لبنی ارتباط دارد.

  • پرچم سفید، سمبل جهانی متارکه جنگ و برقراری صلح می‌باشد.
  • یونانیان باستان، برای دیدن رویاهای شیرین در خواب، از لباس خواب سفید استفاده می‌کردند.
  • فراعنه مصر، از تاج‌های سفید استفاده می‌کردند.
  • جامه سفید عروسی، به نشانه خوش اقبالی و خوشبختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع مقاله: موسسه خدمات چاپ آنلاین پارسی پرینت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا