فناوری اتوماسیون هوش مصنوعی در دستگاه بسته بندی!

chimohtava

New Member
در عصر دیجیتالی شدن علم و فناوری، تنها با تسلط بر فناوری‌های کلیدی و پیروی مستمر تغییرات فناوری می‌توان رقابت‌پذیری خود را تثبیت کرد. امروزه ماشین آلات بسته بندی اتصال داده، عملیات بدون سرنشین، مواد بسته بندی سبز و ملاحظات ایمنی را ترکیب می کند و فناوری داده های هوشمند مربوطه را غنی می کند تا بتواند به پیشرفت خود در بازار ادامه دهد.

روند بسته بندی هوشمند با دستگاه بسته بندی​

اتصال داده: اندازه محصول با اسکن کد در قسمت جلویی بسته تعیین می شود. این نیز کد پستی فرستنده را تعیین می کند.
عملیات بدون سرنشین: در گذشته از بینایی انسان برای طبقه بندی و تشخیص بسته بندی استفاده می شد، اما اکنون از بارکد، چشم برقی یا دوربین برای انجام این وظایف طبقه بندی و شناسایی استفاده می شود.
مواد بسته بندی سبز: در گذشته بر کارایی تاکید می شد، اما اکنون باید گزینه های «قابل بازیافت و تجزیه پذیر» را در نظر گرفت. مواد کاهنده پلاستیک به جریان اصلی تبدیل شده اند.
ملاحظات امنیتی: محرمانه بودن داده ها و حفاظت از داده های محصول باید حفظ شود.

با پیشرفت سریع صنعت بسته بندی مواد غذایی، چه روندهایی در بسته بندی مواد غذایی در آینده وجود خواهد داشت؟​

بسته بندی مواد غذایی به یک بخش اساسی و ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است که ارتباط نزدیکی با روند شهرنشینی جهانی دارد. دلیلش هم ساده است. زمانی که نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و شهرها نمی توانند زمین و محیط مورد نیاز کشاورزی را فراهم کنند، مواد غذایی فرآوری و بسته بندی می شوند و در قفسه های سوپرمارکت ها قرار می گیرند تا مردم بخرند. برای شهرنشینان پرمشغله این یک انتخاب راحت است.

برای مواد غذایی، بسته بندی خوب می تواند تمیزی و تازگی مواد غذایی را بهبود بخشد و به تولیدکنندگان مواد غذایی اجازه دهد تا برندهای خود را به طور موثر نشان دهند. علاوه بر این، بسته بندی خوب مواد غذایی می تواند از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند، ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهد و در نتیجه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد. طبق آمار، سالانه 1.3 میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود. فقط کاهش زباله برای سیر کردن 1 میلیارد گرسنه در سراسر جهان کافی است.

تاثیر تکنولوژی در دستگاه بسته بندی​

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان جهانی بسته بندی (WPO)، گردش مالی صنعت بسته بندی جهانی از 500 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است که بسته بندی مواد غذایی اصلی ترین آن است. با این حال، بسته بندی مواد غذایی نیز تحت تأثیر ترجیحات غذایی محلی در کشورها و مناطق مختلف قرار دارد. مصرف‌کنندگان ژاپنی به شدت از بسته‌بندی ناقص خوششان نمی‌آید - حتی چروک‌های کوچک که بی‌اهمیت هستند ممکن است باعث شود غذای سوپرمارکت‌ها بدون مراقبت باقی بماند. ماهی و غذاهای دریایی بخش مهمی از دستور العمل های ژاپنی هستند، بنابراین باید آنها را تازه نگه داشت و از فاسد شدن آنها جلوگیری کرد. یک کیسه کوچک از سیلیکون یا پلیمر نشاسته ای اغلب در بسته بندی مواد غذایی قرار می گیرد تا رطوبت را جذب کند. مصرف کنندگان اروپایی دقیقا برعکس هستند. آنها نسبت به خشک کننده ها شک دارند. قرار دادن مواد خشک کننده در بسته بندی ممکن است باعث شود آنها نسبت به خود غذا شک کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت و تولید


اگرچه ترجیحات منطقه ای ممکن است باعث تفاوت در بسته بندی مواد غذایی در کشورهای مختلف شود، ما هنوز می توانیم بینشی در مورد چندین روند در توسعه صنعت بسته بندی مواد غذایی به دست آوریم.

تازگی در بسته بندی حرف اول را می زند​

مردم برای بسته بندی مواد غذایی نیازمندی های بالایی دارند. از آنجایی که غذا اغلب به حمل و نقل طولانی مدت از محل تولید به قفسه سوپرمارکت نیاز دارد، اطمینان از تازگی و بهداشت غذا بسیار مهم است. ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا غذا از قفسه به سبد خرید برود و سپس روی میز ظاهر شود. تکنولوژی پیشرفته می تواند به بسته بندی کمک کند تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی تازه و بهداشتی هستند. ادغام مواد کامپوزیت با ویژگی های مختلف بسته بندی ایده آلی را برای مواد غذایی فراهم می کند. به عنوان مثال، ویژگی های مواد زیرین بسته بندی با درب یا فیلم بسته بندی بسیار متفاوت است.

مواد کامپوزیتی مقاوم در برابر سایش ساخته شده از مواد متعدد برای بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده مناسب هستند. این فناوری با توجه به انواع مختلف مواد غذایی، گازهای محافظ مختلفی را برای جایگزینی هوای اطراف غذا انتخاب می کند. به عنوان مثال، جایگزینی اکسیژن با گازهای بی اثر مانند نیتروژن و دی اکسید کربن می تواند رشد باکتری ها را بدون استفاده از هیچ گونه افزودنی کند کند. برای اطمینان از اینکه محلول کار می کند، مواد بسته بندی باید دارای خواص مانع گاز خوبی باشند. در غیر این صورت، گاز محافظ به سرعت از بین می رود.

اول ایمنی​

مواد خطرناک به خود غذا محدود نمی شود. آنها همچنین می توانند از مواد بسته بندی تهیه شوند. در سال 2010، محققان سازمان ایمنی مواد غذایی زوریخ در سوئیس کشف کردند که باقی مانده روغن معدنی در بسته بندی های مقوایی به غذا منتقل می شود. ریشه این مشکل این است که جوهر مورد استفاده در چاپ روزنامه از طریق کاغذ بازیافتی وارد بسته بندی می شود. گاهی اوقات، بقایای ردیابی نیز می تواند از جوهرهای مورد استفاده در چاپ بسته بندی مواد غذایی باشد. این بقایای روغن معدنی می تواند در دمای اتاق تبخیر شود و سپس به غذاهای خشک مانند آرد، برنج یا ذرت فلکس منتقل شود. حتی زمانی که بسته بندی حمل و نقل مواد غذایی حاوی کاغذ بازیافتی باشد، امکان مهاجرت روغن معدنی وجود دارد. به گفته کمیته مشترک کارشناسان افزودنی های غذایی سازمان بهداشت جهانی و فائو، برخی روغن های معدنی ممکن است باعث سرطان شوند.

از نظر راه حل های بسته بندی مانع مواد غذایی، ما انواع مختلفی از مواد مانع ذاتی را برای بسته بندی های مختلف توسعه داده ایم. برای بسته بندی مواد غذایی، آنها یک لایه نازک با ضخامت تنها 10 تا 15 میکرون هستند، اما می توانند به طور موثر مولکول های روغن معدنی سمی با اندازه بزرگ را فیلتر کنند در حالی که به مولکول های کوچکتر آب اجازه می دهند بدون مانع جریان پیدا کنند.

در چین، مشکل آلودگی جوهر در بسته بندی مواد غذایی به تازگی شروع به نگرانی کرده است. از آنجایی که اکثر بسته بندی های مواد غذایی در چین جوهرهای ایمن و خوراکی را برای چاپ معرفی نمی کنند. کارشناسان ایمنی مواد غذایی به مصرف کنندگان یادآوری می کنند که در هنگام انتخاب غذا به این نکته توجه کنند که آیا مواد مانعی در بسته بندی مواد غذایی وجود دارد یا خیر. تولیدکنندگان مواد غذایی چینی نیز توجه روزافزون را به این موضوع نشان داده اند که چگونه بسته بندی مواد غذایی می تواند ایمنی را بر اساس رضایت از زندگی سریع ساکنان شهری تضمین کند.

مواد سد کننده روغن معدنی از مواد غذایی محافظت می کند:​

بسته بندی مواد غذایی اغلب با استفاده از الیاف کاغذ بازیافت شده تولید می شود. این مواد بسته بندی کاغذ بازیافتی ممکن است حاوی جوهر چاپ روزنامه باشند که منبع اصلی باقی مانده روغن معدنی مضر در مقوا است. این بقایای روغن معدنی می توانند در دمای اتاق تبخیر شوند و سپس به غذاهای خشک حاوی چربی مانند نودل مهاجرت کنند.

بقایای روغن معدنی ممکن است از موارد زیر باشد:

داخل بدن بسته آلوده​

بسته بندی بیرونی آلوده، مانند بسته بندی تخته راه راه که برای حمایت از محصول در طول حمل و نقل استفاده می شود
بسته بندی های آلوده در نزدیکی، مانند بسته بندی در قفسه های سوپرمارکت یا کامیون های حمل و نقل
حفاظت از محیط زیست
علاوه بر تازه نگه داشتن مواد غذایی، مصرف کنندگان بیشتر و بیشتری امیدوارند که بسته بندی را بتوان بازیافت کرد. تولید کننده کارتن سوئدی تترا پاک نظرسنجی را از 6000 مصرف کننده در 10 کشور انجام داد و دریافت که بسته بندی بازیافتی یکی از اولین انتخاب های عمومی است زیرا دوستدار محیط زیست تلقی می شود.

توجه مصرف کنندگان و قانونگذاران به مسائل بسته بندی که هدف اصلی آن تشویق به استفاده بهینه از منابع است، بیش از پیش است. این روند به ویژه در اروپا مشهود است. هلند را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این کشور بر اساس میانگین انتشار دی اکسید کربن مواد بسته بندی - 0.36-0.57 یورو به ازای هر کیلوگرم آلومینیوم و 0.06 یورو به ازای هر کیلوگرم مقوا، از تولیدکنندگان بسته بندی مالیات می گیرد.

تقاضای بازار برای مواد تجدیدپذیر زیست تخریب پذیر نیز در حال افزایش است. به عنوان مثال، جعبه های نوشیدنی و ظروف مواد غذایی را می توان از پلاستیک های زیست تخریب پذیر ساخت و در این پلاستیک ها درصد مشخصی از مواد خام تجدید پذیر استفاده می شود. پس از استفاده، محصول را می توان فرآوری و همراه با باقی مانده مواد غذایی کمپوست کرد.

در چین، با افزایش آگاهی از حفاظت از محیط زیست، بسته بندی مواد غذایی کاغذی قابل بازیافت روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. طبق آمار، بسته بندی کاغذی در حال حاضر حدود 40 درصد از سهم بازار مواد بسته بندی چین را به خود اختصاص داده است و این نسبت ممکن است بیشتر گسترش یابد.

بسته بندی هوشمند با تکنولوژی هوش مصنوعی در دستگاه بسته بندی

برخی از فناوری های پیشرفته و جدید نیز به طور مداوم در صنعت بسته بندی مواد غذایی معرفی می شوند. توسعه اینترنت اشیا امکان ادغام حسگرها، تراشه ها و برچسب های الکترونیکی چاپی را در صنعت بسته بندی سنتی فراهم کرده است. در آینده، بسته بندی «هوشمند» یا «فعال» ضایعات مواد غذایی را کاهش خواهد داد. کارشناسان در سراسر جهان به سختی تلاش می کنند تا راه های جدیدی برای ارائه اطلاعات در مورد فسادپذیری مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن غذا به مصرف کنندگان بیابند. این سیستم‌های جدید اطلاعاتی را در مورد وضعیت فعلی محصول ارائه می‌کنند، در حالی که از مواد اکسیژن‌گیر یا اسیدهای ویژه برای افزایش عمر مفید استفاده می‌کنند.

برای کسب و کار، معرفی فناوری هوشمند ابتدا باید مسئله هزینه را در نظر بگیرد. برای برخی از مواد غذایی با ارزش افزوده بالا، مانند محصولات بهداشتی با کیفیت بالا، غذاهای تازه نگهدارنده با تقاضای بالا و غیره، معرفی بسته بندی هوشمند تلاشی برای افزایش بیشتر ارزش افزوده و در دسترس بودن محصولات است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا