فروش امتياز مستند

valiya

Member
سلام دوستان.
چند تا سوال دارم از خدمت با تجربه ها؛
ميشه مستندي كه خودمون ساختيم رو به يكي از شبكه هاي خارجي بفروشيم؟ اگر بله؛ بايد تحت چه استانداردهايي باشه؟ و اينكه چه نوع مستندي رو بيشتر طالب هستند؟اجتماعي-سياسي و...
ضمنا از بچه ها كسي هست كه با اين شبكه ها ارتباط داشته باشه؟
آيا ارزش داره كه با يك تيم حرفه اي و با تجهيزات حرفه اي بر روي يك پروژه وقت و سرمايه بزارم به اميد فروش و كسب سود؟
باتشكر:rose:
 
سلام
مستندهایی که از شبکه های خبری خارجی پخش می شه اکثرا سفارشی هستن و با بودجه و نظارت موسسه هایی مشخص.
تایم استاندارد این نوع مستندها ۵۲ دقیقه هست.
مستندهایی که برای شبکه های داخلی و به سفارش جاهایی مثل صدا و سیما ساخته می شه، معمولا تولیدشون توسط شرکت های خصوصی ای که سابقه کار طولانی دارن تولید می شه . از جمله این دفترها می شه به دفتر آقای سعید رشتیان اشاره کرد که فکر کنم هفت تیر باشه. شما می تونید با رزومه کاری و طرحی که برای ساخت دارید به اینجور دفترها مراجعه کنید.

به نظر من ساخت مستند به امید فروش به شبکه های خارجی، اگر خیلی کم هزینه باشه اشکالی نداره اما اکر می خوای خرج کنی به نظرم کار درستی انجام ندادی چون ممکنه ازت نخرن و خب در اینصورت ضرر خواهی کرد.
اما نکته اینجاست که اصولا برای ساخت مستند ژورنالیستی خودت می تونی یک نفره فیلمبرداری کنی و بعد برای تدوین از دیگران کمک بگیری. بنابراین هزینه ای نداره. اما ممکنه ماه ها یا سال ها کار ساختش طول بکشه.
سوژه که خیلی زیاد هست.
یه سوژه ای که بسیار گیرا و برای شبکه های بین المللی جذاب، گسترش فرهنگ بسیج در مدارس و محیط های مختلف هست و کلا این قضیه که چطور و چگونه بخشی از نسل سوم متولد شده بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، در عصر مدرن به سمت این مکتب کشیده می شن... البته سوژه که زیاد هست.

اگر می خوای وارد عرصه مستند بشی باید خیلی آدم صبوری باشی و توجه داشته که این عرصه برای کسائیکه می خوان به شکل ژورنالیستی فعالیت کنن بسیار خطرناکه. مخصوصا توی ایران که هم مردم نسبت به دوربین فوق العاده حساس هستن و هم دولت. من یک مدتی کوتاه وارد این عرصه شدم اما متاسفانه هم از مردم کتک خوردم و هم توسط نیروی انتظامی بازداشت شدم. البته نیروی انتظامی خیلی خوب و محترمانه برخورد کرد و علیرغم اینکه بدون مجوز فیلمبرداری می کردم زود آزادم کردن اما بعضی از مردم...
پس یادت نره که مجوز فیلمبردای بگیری.

فکر فروشت کارت به شبکه های فارسی زبانی مثل بی بی سی و صدای آمریکا را کامل از سرت بیرون بیار. فرقی نمی کنه سوژه سیاسی هست یا غیر سیاسی به این شبکه ها کارت را نفروش.

در زمان ساخت اثرت، همیشه خودت باش. اگر بسیجی و معتقد هستی سعی نکن خودت را سکیولار جا بزنی یا برعکس... توی مستند اگر شخصیتت را وارونه جلوه بدی مخاطب سریع متوجه می شه و اثرت بی ارزش می شه. شعار هم نده. شعار مال سیاستمداره نه ژورنالیست.

کلا نظر من را اگر می خوای بی خیال مستند شو :green:
من که فعلا ولش کردم نشستم مثل بچه آدم انیمیشنم را کار می کنم.
اما اگر استعدادش را داری برو دنبالش. :paint:
 

valiya

Member
ممنون دوست عزيز.
شما چه پيشنهاد ديگري داريد؟
انيميشن؟ يا مورد ديگري؟
كدام يك بازدهي سرمايه بهتري داره؟
ضمناً: چظور ميشه با شركتهاي رسانه اي كه امتياز فيلمها رو از كارگردانها ميخرن و روي سي دي منتشر ميكنند همكاري كرد؟

باتشكر
 
ممنون دوست عزيز.
شما چه پيشنهاد ديگري داريد؟
انيميشن؟ يا مورد ديگري؟
كدام يك بازدهي سرمايه بهتري داره؟
ضمناً: چظور ميشه با شركتهاي رسانه اي كه امتياز فيلمها رو از كارگردانها ميخرن و روي سي دي منتشر ميكنند همكاري كرد؟

باتشكر

فکر می کنم در مجوع انیمیشن آینده روشن تری داره نسبت به مستند. منتهی انیمیشن از نظر تکنیکی خیلی دردسر داره و یادگیریش سال ها زمان می بره.
در مورد فروش کار به شرکت های رسانه ای اطلاع درستی ندارم. من اگر بخوام کاری از جایی بگیرم معمولا اول طرحم را ارائه می دم و بهشون نمونه کار نشون می دم. بعد اگر هر دو طرف تمایل داشتن و از نظر مالی و زمانی به نتیجه رسیدیم، کار را شروع می کنیم.
شما اگر مستندی ساختی به نظرم بهترین کاری که می تونی کنی اینه که اون را برای جشنواره های فیلم های مستند، مثل سینما گسترش و ... ارسال کنی. اگر کارت پذیرفته بشه و به نمایش در بیاد و اگر خوب باشه، اونوقت سرمایه گذارها و موسسات خودشون می یان دنبالت.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا