فرق بين لمينت سرد و گرم چيه ؟

Graphicman

New Member
سلام دوستان .

چه کسي ميدونه که فرق بين لمينيت سرد و گرم چيه و هر کدوم اونها توي چه مواردي کاربرد دارند .
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزيز
لمينت بخشي از عمليات مربوط به بعد از چاپ است كه طي آن صفحه چاپ شده را براي رسيدن به اهداف خاصي توسط ورق هاي پلاستيكي مي پوشانند. اين اهداف به شرح زير است:
1. محافظت از مركب بر روي سطح چاپ شده در برابر سايش و عوامل ديگر
2. افزايش ضخامت سطح چاپ شده براي استحكام بيشتر و جلوگيري از جمع شدن و لوله شدن سطح
3 . براق كردن سطح و ايجاد شفافيت در رنگ يا مات كردن آن در برابر انعكاس نور يا ايجاد جلوه هاي هنري
و ...
از لحاظ روش ها و فرآينده هاي لمينت كردن اصولا تقسيم بندي هاي خاصي در بازار كار وجود دارد. براي مثال براق و مات يا سرد و گرم . اما كلا مفهوم اين روش در بردارنده پوش با سطوح پلاستيكي است. سطوح پلاستيكي هم البته در اين جا وپژگيهاي خاصي دارند از لحاظ ، ضخامت( برحسب ميكرون ) و ابعاد (رول يا شيت بسته به نوع دستگاه) .
اما سوال شما :
روش گرم : متداول ترين روش لمينت روش گرم است كه در آن پوشش پلاستيكي را با حرارت بر روي سطح مي كشند. اين كار از قديم هم رايج بود كه به آن در اصطلاح عام خودمان پرس مي گفتند ( نرم و خشك ...) و براي كارهاي در قطع كوچك بود. دستگاه هاي امروزي البته بيشتر رول هستند و در كشور ما آنرا بيشتر در چاپخانه هايي كه دستگاه هاي چاپ ديجيتال دارند مي توان يافت . لمينت با اين روش به دو صورت مات و براق صورت مي گيرد و مي توان پشت و روي كار را به هر دو صورت لمينت كرد.
روش سرد : اين روش بيشتر براي محافظت از سطح كار چاپ شده و ايجاد جلوه هاي هنري است. تفاوت اين روش با روش گرم در نبودن حرارت و بكار بردن يك لايه بسيار نازك در اين سيستم است و مي توان گفت كه معادل كار سلفون كشي است (‌ يعني لايه پلاستيك بسيار نازك با استفاده از چسب و فشار سيلندر بر روي سطح چسبانده مي شود) . البته اين كار با پاشيدن مواد مايع خاص پليمري هم امكان دارد كه به آن كوتينگ مي گويند.
اگر سوال باقي بود بفرماييد.
 

razraz

New Member
با سلام
دوستان من دستگاه پلاتردارم وميخواهم چاپهايم را لمينت كنم دستگاه لمينت گرم ميخواهم بخرم با قيمت مناسب اگردستگاه لمينت سردتاعرض 90 سانت هم باشد ميخواهم لطفا راهنمايي نماييد
 

mohmed13868

New Member
با سلام
دوستان من دستگاه پلاتردارم وميخواهم چاپهايم را لمينت كنم دستگاه لمينت گرم ميخواهم بخرم با قيمت مناسب اگردستگاه لمينت سردتاعرض 90 سانت هم باشد ميخواهم لطفا راهنمايي نماييد
اگر تصمیم قطعی برای خرید اکسترودر داشتید میتونم راهنمایی کنم ..اگر هم نیاز به راه اندازیش بود بازهم میتونم کمک کنم ..البته اگر دستگاه اکسترود خریداری کنید حتما میتونید بجز چاپ خودتون ..کارهای دیگه ایی هم با اکسترودر انجام بدید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا