علت زگیل تناسلی در مردان و راه های درمان- درمان کلینیک

saba88

Member
زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی یا بیماری STI است، یعنی منحصرا از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می‌شود. در طی رابطه جنسی و حتی در تماس پوست با پوست نواحی تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، از فرد ناقل به شریک جنسی او منتقل می‌شود.
علائم
قبل از اینکه به بررسی علائم زگیل تناسلی در مردان بپردازیم، می‌خواهیم شکل ظاهری زگیل را بررسی کنیم:

زگیل ها می‌توانند سفت و نرم باشد.
آن‌ها معمولا توپر و گوشتی هستند.
زائده‌ها می‌توانند تکی یا خوشه‌ای مشاهده شوند یا به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر شوند.
رنگ زگیل‌ها معمولا همرنگ پوست یا کمی پر رنگ‌تر است.
زگیل‌ها می‌توانند تخت و برجسته باشند و این برجستگی از ۱ تا چند سانتیمتر متغیر است.
محل ایجاد زائده‌ها در نواحی اطراف ناحیه تناسلی مردان و به شرح زیر است:

آلت تناسلی
کیسه‌های بیضه
مقعد و رکتوم
کشاله ران
مجرای ادرار
دهان و زبان (در صورت برقراری رابطه دهانی)
علاوه بر زائده‌های برجسته زیگیل می‌تواند علائم دیگری را نیز در برخی از بیماران ایجاد کنند. این علائم عبارتند از:

خارش و سوزش
حساسیت یا درد
ترشحات غیر طبیعی
خونریزی (اگر زگیل در مجاری ادراری و مقعد باشد احتمال خونریزی وجود دارد)
معمولاً از روز درگیری با عفونت چند هفته یا تا چند ماه طول می‌کشد تا ضایعات قابل مشاهده ظاهر شوند (۴ هفته تا ۸ ماه). حتی ممکن است شما آلوده شده باشید و هرگز زگیل و علائم ظاهری مشاهده نشود. در موارد نادر، زگیل تناسلی ممکن است سال‌ها پس از عفونت ظاهر شود. بنابراین تشخیص اینکه دقیقاً چه زمانی به این ویروس مبتلا شده اید، مشکل است.

نحوه انتقال HPV در مردان
شایع‌ترین راه‌های انتقال این ویروس به شرح زیر است:

برقراری رابطه جنسی واژینال یا مقعدی
رابطه دهانی
از طریق تماس پوستی ناحیه تناسلی
از طریق اسباب بازی‌های جنسی آلوده به ویروس
عوارض زگیل تناسلی در مردان
ویروس اچ پی وی به انواع کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شود:

انواع کم خطر این ویروس تنها عامل ایجاد زگیل‌ها هستند و زائده‌های خفیف ایجاد می‌کنند.
نوع پرخطر، گسترش می‌یابد و حتی می‌تواند در آینده عامل ایجاد بیماری‌های مهلکی مثل انواع سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان باشد.
ویروس اچ پی وی به تنهایی عامل سرطان نیست اما می‌تواند تغییراتی را در بدن ایجاد کند که منجر به انواع خاصی از سرطان شود:

سرطان آلت تناسلی
سرطان مقعد
سرطان پشت گلو، زبان و لوزه‌ها
این سرطان‌ها به دلیل عفونتی که از بین نرفته‌ ایجاد می‌شود و روند رشد آن کند است. در حال حاضر هیچ روشی جهت تشخیص ابتلای فرد به سرطان در اثر ویروس وجود ندارد. اما تجربه نشان داده افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

بیش از ۶۰ درصد، سرطان‌های آلت تناسلی با ابتلا به hpv شروع می‌شود. همچنین بیش از ۷۰ درصد موارد ابتلا به سرطان گلو از این ویروس ناشی می‌شوند.

www.medicalnewstoday.com
تشخیص زگیل تناسلی در مردان
آزمایش تعیین شده برای تشخیص زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی در مردان وجود ندارد. پزشکان قبل از اینکه علائم ویروس در مردان ظاهر شود، آزمایش غربالگری یا CDC را توصیه نمی‌کنند.

اما برخی از پزشکان برای مردانی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد باشند، ممکن است تست پاپ مقعدی را توصیه کنند. این تست اغلب برای مردانی توصیه می‌شود که همجنسگرا هستند و با مردان دیگر رابطه جنسی دارند.

چه زمانی و به کدام پزشک مراجعه کنیم؟
در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

در صورت مشاهده و تجربه هر یک از علائمی که ذکر شد،مثل درد خارش و خونریزی
لمس و مشاهده زائده، توده و یا زخم غیر طبیعی در نواحی تناسلی
در صورتی که شریک جنسی به این ویروس مبتلا باشد
برای تشخیص و درمان این بیماری میتوانید در ابتدا میتوانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اما بهترین پزشک جهت تشخیص و درمان متخصص اورولوژیست است. این متخصص بهتر از هر دکتر دیگری با ساختار و آناتومی دستگاه تناسلی مردان آشنایی دارد.

از طرفی اگر میخواهید خیلی سریع و در یک جلسه این زائده‌ها از بین ببرید، باید از یکی از روش‌های جراحی را انتخاب کرده و بنابراین باید با متخصص جراح عمومی مشورت کنید. در ضمن علاوه بر تخصص دکتر زگیل تناسلی باید پزشکی را برای درمان انتخاب کنید که علاوه بر تخصص، تجربه درمان این بیماری را نیز داشته باشد.

روش های درمان زگیل تناسلی مردان
روش‌های مختلفی برای از بین بردن و درمان زگیل تناسلی در مردان وجود دارد و انتخاب روش مناسب بسته به اندازه، محل قرارگیری زگیل و شرایط فردی دارد. درمان‌های موجود جهت از بین بردن زگیل‌ها به کار می‌رود و هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس زگیل تناسلی وجود ندارد، اما معمولاً این ویروس در طی چند سال توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود.

روشهای درمان شامل:

لیزر درمانی : لیزر زگیل تناسلی روش سرپایی با استفاده از پرتوی های فروسرخ، توده زگیل سوزانده شده و از بین میرود. این درمان برای انواع زگیل ها مناسب بوده و میتواند هر توده ای با هر اندازه ای را در یک جلسه از بین ببرد. لیزر بدون درد یا خونریزی خواهد بود.
انجماد (کرایوتراپی) : این روش که به سرما درمانی هم معروف است. با اسپری گاز مخصوص و به روش انجماد، رشد سلول ها را متوقف و زائده ها از بین می رود. این درمان هم سرپایی و بدون درد و خونریزی است. تنها ممکن است باعث سوزش شوند. اما برای از بین بردن زگیلها به این روش ممکن است به ۳ الی ۴ مرتبه تکرار درمان نیاز باشد.
سوزاندن : در این روش برخلاف روش قبل با استفاده از گرما از رشد سلولها جلوگیری می کنند. این درمان هم ممکن است به ۳ الی ۴ مرتبه تکرار نیاز داشته باشد.
جراحی : در صورتی که اندازه زگیل ها بزرگ تر باشد، ممکن است نیاز باشد، زگیل ها در طی جراحی از بین بروند. برای انجام این درمان باید حداقل ۱ شب را در بیمارستان بستری شوید.
دارو و پماد : اگر اندازه زگیل ها کوچک تر باشد، ممکن است بتوان آنها را با استفاده از پماد و محلول از بین برد. داروهای موجود، جهت اثر بخشی باید حداقل ۴ هفته به طور مداوم مصرف شوند. از پماد های درمان زگیل تناسلی در مردان میتوانیم به ایمیکویمود، محلول آنتی میتوتیک پودوفیلین و پماد فلورواوراسیل اشاره کنیم.
زگیل تناسلی مردان - درمان کلینیک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا