عصب کشی دندان عفونی بهتر است یا کشیدن دندان؟

درصورتی‌که پوسیدگی دندان رخ داده است، باید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید و اجازه ندهید که پوسیدگی گسترش پیدا کند. اگر پوسیدگی دندان گسترش پیدا کند، می‌تواند به ریشه برسد. زمانی که ریشه عفونی می‌شود باید به سرعت آن را درمان کنید.

ریشه‌ی عفونت کرده‌ی دندان درمان‌های مختلفی دارد که در ادامه‌ی این مطلب به آنها پرداخته‌ایم. یکی از این روش‌ها کشیدن دندان و دیگری عصب کشی است. اما کدام یک انتخاب بهتری هستند؟

عصب کشی دندان بهتر است یا کشیدن دندان؟​

در مواردی که می‌توان دندان را حفظ کرد، عصب کشی انتخاب بهتری است. دلایلی که عصب کشی نسبت به کشیدن دندان ارجحیت دارد شامل موارد زیر هستند؛
  • باعث می‌شود دندان واقعی و طبیعی خود فرد حفظ شود و نیازی به جایگزینی دندان ازدست‌رفته نباشد.
  • این روش نسبت به کشیدن دندان کمتر تهاجمی است و باعث می‌شود که دندان با آسیب کمتری برای شما کاربرد داشته باشد.
  • هنگامی که دندان شما برداشته نشود، دندان‌های دیگر به سمت حفره هجوم نمی‌آورند و در جای خود باقی می‌مانند.
  • اگر دندان عفونت کرده کشیده شود، ممکن است که عفونت به بخش‌های دیگر انتقال پیدا کند و به دندان‌های دیگر هم آسیب برسد.
  • کشیدن دندان نیازمند جایگزینی دندان است و روش‌های جایگزینی دندان هزینه و زمان بیشتری دارند.
البته در مواردی که دندان لق شده باشد نمی‌توان آن را با عصب کشی حفظ کرد و باید دندان کشیده شود. تنها زمانی می‌توانید از این روش استفاده کنید که دندان در جای خودش قرار داشته باشد.
یکی از روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته ایمپلنت دندان است. آیا ایمپلنت با دندان طبیعی تفاوت دارد؟

۱- برای درمان ریشه عفونت کرده دندان، کدام روش را انتخاب کنیم؟​

هنگامی که با عفونت ریشه دندان به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنید، دندان‌پزشک به خوبی دندان شما را معاینه می‌کند و به شما روش‌های درمانی ریشه دندان را ارائه می‌دهد. اصلاً نیازی نیست که برای درمان ریشه دندان خود نگران باشید.
این مطلب برای آگاهی شماست و اینکه بر فرایندی که قرار است بر روی دندان شما انجام شود،‌ آگاه باشید. اما اگر به کلینیک دندان‌پزشکی مناسب مراجعه کنید، بدون شک دندان‌پزشک مشاوره‌ی بسیار خوبی به شما خواهد داد و به خوبی تصمیم می‌گیرید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است.
به‌طورکلی اگر بیمار تمایل به حفظ دندان داشته باشد، عصب کشی دندان روش مناسب‌تری است. در مواردی که نمی‌توان دندان را نجات داد، از کشیدن دندان استفاده می‌شود.

۲- تفاوت کشیدن دندان و عصب کشی در چیست؟​

در عصب کشی تنها انتهای اعصاب از دندان‌ها بیرون کشیده می‌شود اما در کشیدن دندان، تمام دندان به همراه عصب و بقایای آن بیرون کشیده می‌شود و این باعث می‌شود که دیگر چیزی از آن در فک باقی نماند.
در عصب کشی شما می‌توانید دندان را داشته باشید، اما دیگر عصبی وجود ندارد که پیام درد را به مغز برساند. در مواردی که تمایل به نگه‌داشتن دندان است، عصب کشی انجام می‌شود و زمانی که نمی‌توان دندان را حفظ کرد، کشیدن دندان انجام می‌شود.
منبع: ریشه دندان عفونی را بکشیم یا عصب کشی کنیم؟ نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا