عددهای جدید از فناوری اطلاعات؛ بهبود آمارها بدون جلب اطمینان کاربران!

Alt255

Member
یکشنبه، ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۹
آمارهای عددی ارائه شده از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد کمی چشمگیر این صنعت حکایت دارد اما بدلیل همگام نبودن این رشد کمی با توسعه کیفی، استفاده از ابزارهای ارتباطی آنچنان که باید مورد استقبال مردم جامعه قرار نگرفته است.














عددهای جدید از فناوری اطلاعات؛ بهبود آمارها بدون جلب اطمینان کاربران!
آمارهای عددی ارائه شده از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد کمی چشمگیر این صنعت حکایت دارد اما بدلیل همگام نبودن این رشد کمی با توسعه کیفی، استفاده از ابزارهای ارتباطی آنچنان که باید مورد استقبال مردم جامعه قرار نگرفته است.

رشد یک هزار و 782 درصدی پهنای باند و بی‌اعتمادی کاربران
به گزارش مهر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی در آخرین اعلام وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور از رشد یک هزار و 782 درصدی پهنای باند اینترنت در کشور خبر می‌دهد که استفاده از اینترنت برای انجام امور روزمره و دریافت خدمات آنطور که باید میان مردم باب نشده و به دلیل مشکلات زیرساختی موجود اقشار مختلف جامعه به خدمات دیجیتالی اطمینان ندارند و ترجیح می‌دهند خدمات خود را همچنان به صورت حضوری و غیر دیجیتالی دریافت کنند.

پهنای باند ارتباطی کشور به دلیل عدم فرهنگسازی، قوانین و محدودیت‌های موجود آنچنان که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و با وجود شعارهای بسیار در بحث دولت الکترونیک همچنان ابتدایی‌ترین خدمات به صورت حضوری و کاغذی انجام می‌پذیرد و خبری از تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک، بانکداری الکترونیک، خرید الکترونیکی و ... نیست.

با وجود پهنای باند 3/21 گیگابیت بر ثانیه و تحقق 6/54 درصدی نسبت ترافیک داده داخل کشور به خارج کشور همچنان مردم برای امور بانکی خود ترجیح می‌دهند در صف‌های طویل ساعت‌ها معطل شوند و به شبکه ارتباطی کشور اعتماد نکنند.

رشد 249 درصدی اینترنت و کاربران ناراضی
در همین حال آمارها حکایت از افزایش ضریب نفوذ کاربران اینترنت از 10 درصد به 9/34 درصد در پنج سال گذشته و رشد 249 درصدی دارد اما با وجود این رشد کمی، کاربران نهایی اینترنت همچنان ناراضی از سرعت این بستر ارتباطی هستند و معتقدند که اینترنت فعلی که در اختیار دارند نسبت به هزینه‌ای که می‌پردازند به هیچوجه پاسخگوی نیازهای اولیه آنها نیست و به دلیل قطعی‌های نابهنگام نمی‌توان اینترنت فعلی را یک شبکه امن و با کیفیت برای ارتباطات به شمار آورد.

کاربران اینترنت حتی در ابتدایی‌ترین موارد استفاده از این شبکه مانند ثبت نام دانشگاهی و دریافت خدمات دستگاه‌های دولتی با مشکل مواجه هستند و برای بازکردن یک وبسایت خدماتی باید دقایق بسیاری معطل شوند.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور در حالی با توجه به تعداد کاربران اینترنت دایل آپ مقیاس می‌شود که اتحادیه جهانی مخابرات چند سالی است ضریب نفوذ اینترنت را براساس شاخص اینترنت پرسرعت می‌سنجد و از این جهت بنابر آمارهای اعلام شده تنها کمتر از 5 درصد کاربران در کشور ما اینترنت پرسرعت دارند.

طبق اعلام رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون 613 هزار خط اینترنت پرسرعت در کشور واگذار شده که با درنظر گرفتن جمعیت جوان مشتاق به استفاده از فناوری در کشور این آمار از عقب ماندگی ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه اینترنت پرسرعت حکایت دارد.

رشد یکهزار و 27 درصدی موبایل و عدم آنتن‌دهی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از رشد یکهزار و 27 درصدی در حوزه تعداد دایری موبایل از ابتدای سال 84 تاکنون خبر داده و اعلام کرده که در این مدت تعداد تلفن موبایل از پنج میلیون شماره به بیش از 52 میلیون شماره افزایش یافته است.

این در حالی است که مشترکان موبایل هیچگاه از کیفیت آنتن‌دهی و پوشش مکالمات خود راضی نبوده اند و شبکه تلفن همراه کشور با گذشت بیش از 16 سال از راه‌اندازی همچنان موفق به تضمین کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان نیست.

قطع و وصلی‌های مکرر تلفن همراه حین مکالمه و عدم ارسال و دریافت پیام‌های کوتاه از جمله مشکلات همیشگی شبکه موبایلی است که مسئولان بیشتر به رشد کمی آن توجه دارند و کیفیت اولویت بعدی آن است.

پوشش حدود 90 درصدی جاده‌های اصلی کشور از موبایل از دیگر مواردی است که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده است. در این مورد نیز به جرات می‌توان گفت این رشد کمی برای مشترکان موبایل محسوس نیست و هنوز استفاده مشترک با موبایل در حال حرکت در جاده‌ها، بزرگراه‌های و اتوبا‌ن‌های کشور بدون مشکل نیست.

وزارت ارتباطات اعلام کرده است که طی پنج سال گذشته و در جهت حذف بازار سیاه تلفن همراه واگذاری این نوع تلفن را به روز کرده و متوسط زمان دریافت خطوط تلفن همراه را نیز از 450 روز به صفر کاهش داده است.

رشد 663 درصدی مرسولات پستی و راه‌اندازی دفاتر خدمات ارتباطی
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنج سال گذشته تعداد مرسولات پستی با رشدی 663 درصدی از 540 میلیون به چهار هزار و 123 میلیون مرسوله رسیده است و تجهیز و راه‌اندازی دفاتر خدمات ارتباطی شهری با رشد 603 درصدی و شبکه فیبرنوری کشور با رشد 319 درصدی همراه بوده است.

همچنین تعداد دفاتر خدمات ict شهری عرضه‌کننده خدمات پستی از ابتدای سال 84 تاکنون از 894 عدد به سه هزار و 66 عدد رسیده که رشدی 242 درصدی را شاهد بوده و در این مدت دایری تلفن‌های همگانی شهری نیز 80 درصد رشد داشته است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا