عجیب ترین اشتباه مهندسی کشور !

Farrokh

Active Member
عجیب ترین اشتباه مهندسی درکشور
6utts0o.gif

001.jpg
ابتدا و انتهاي پل جانبازان كه تاكنون حدود 3 ميليارد تومان براي آن هزينه شده، به دليل اشتباه مهندسي، 50 سانتي‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمي‌رسد!

پل جانبازان رشت كه قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداري برسد هم اكنون در شرايطي به پيشرفت 72 درصدي دست يافته كه اشتباهات محاسباتي‌اش عجيب‌ترين رويداد مهندسي كشور را رقم زده است. اجراي اين پل 6/102 متري از چهارم تير ماه سال 1385 در دو جبهه كاري آغاز شد كه بنابر محاسبات مي‌بايست در پايان پروژه به يكديگر متصل مي‌شدند، اما هم اكنون و با وجود گذشت 2 سال اشتباهات محاسباتي مانع از اتصال طرفين پل به يكديگر شده است.
هم‌اكنون طرفين ابتدا و انتهاي پل در حالي براي اتصال به يكديگر نزديك شده‌اند كه تازه مشخص شده به دليل اشتباهات مهندسي اين اتفاق به دليل اختلاف سطح طرفين پل هرگز نخواهد افتاد. گفته مي‌شود اين اختلاف به نيم متر مي‌رسد كه در قوانين مهندسي عدد بسيار بزرگي به شمار مي‌آيد.
به گفته مهندسان سازه، طراحي اينگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در كشور به قدري ساده است كه حتي در توان دانشجويان مهندسي نيز هست و اين بر ابهامات مسئله بيشتر مي‌افزايد.
002.jpg

در اين رابطه هيچ مقام مسئولي در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نيست و تنها محمود فريدوني شهردار رشت در اظهار نظري غيرمستقيم پيمانكار را مقصر معرفي مي‌كند. او معتقد است: «شركت طرف قرارداد اين پل در گذشته به تعهدات خود عمل نكرد و با اعمال مديريت جديد سعي ما بر اين است كه در كوتاه‌ترين زمان اين پل به بهره‌برداري برسد.»
فريدوني البته نبود جرثقيل حمل نصب تجهيزات پل جانبازان از محل كارگاه ساخت تجهيزات اين پل در حوالي كوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشكلات عنوان كرده و مي‌گويد: «البته اين مشكل هم اكنون برطرف شده است».
اين توضيحات در حالي است كه جبار كوچكي‌نژاد، نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي، پل غيرهمسطح جانبازان رشت را لكه ننگي در اين شهر دانسته و همزمان رئيس مجمع نمايندگان گيلان مي‌گويد: «ساخت پل غيرهمسطح جانبازان رشت به دليل غيركارشناسي بودن هزينه زيادي به گيلان وارد كرده است.»
اسدالله عباسي انتقادهاي مردم و مسئولان نسبت به پل غيرهمسطح جانباران اين شهر را نيز وارد مي‌داند، اما با اين حال رييس شوراي شهر رشت هرگونه اظهارنظري در اين رابطه را مغرضانه توصيف مي‌كند.
محمدرضا قاسمي ‌به عنوان مدافع سرسخت اين پل كه طرفين آن دست كم 50 سانتي‌متر اختلاف سطح دارند حتي در پاسخ به نماينده مجلس، نه تنها پل را لكه ننگي براي اين شهر نمي‌داند بلكه از ساخت آن به عنوان سند افتخاري در عملكرد شهرداري رشت نام مي‌برد كه انگيزه‌اي قوي براي ساخت تقاطع‌هاي همسطح و غيرهمسطح ديگر در اين شهر به وجود آورده است.
او حتي از منتقدان اين پل مي‌خواهد با دست برداشتن از اشكال‌تراشي‌ها و انتقادهاي غيرمنصفانه كمبود نقدينگي و عدم بهره‌مندي اين شهر از بودجه‌هاي ملي را برطرف كنند.
وي ادامه مي‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌هاي عمراني شهر باران با اشكال‌تراشي و انتقادهاي غيرمنصفانه برطرف نخواهد شد، بلكه كمبود نقدينگي و عدم بهره‌مندي از بودجه‌هاي ملي بزرگ‌ترين مشكل در مسير سازندگي رشت است.»
تا به امروز براي اين پل 2 ميليارد و 700 ميليون تومان هزينه شده است اما با اتفاق پيش آمده برآورد مي‌شود دست كم يك ميليارد تومان به برآورد اوليه اضافه شود. كارشناسان امر معتقدند در صورت صرف اين هزينه پل جانبازان رشت گران‌ترين پل روگذر در تاريخ مهندسي كشور خواهد بود.
003.jpg
 

animations

Active Member
بزرگ ترين طنز معماري قرن در منطقه ماست!

خبری از خرداد ماه 1385 :

farhada.jpg

فرهاد فروتنیان که گرای این مکان را به ما دادند! اهالي منطقه ما با جرثقيل هاي بزرگي كه در كنار ـ تأكيد مي كنم ـ كنار ساختمان ها و برج هاي بزرگ قرار مي گيرند، آشنا هستند. همان جرثقيل هاي T شكل معمولاً زرد رنگ را مي گويم. حالا چرا روي كلمه «كنار» تأكيد كردم و اين جرثقيل ها چه ارتباطي به ستون وارونه دارند، عرض مي كنم. آيا تا به حال به شهرك شهيد محلاتي سري زده ايد؟ آيا بناي يادبود اين شهرك را از نزديك ديده ايد؟ آيا از خودتان پرسيده ايد كه چرا گنبد فلزي به اين بزرگي ساخته شده اما دو سال است كه ادامه فعاليت براي تكميل اين بنا متوقف شده است؟ آيا تركيب گنبد فلزي بزرگ و جرثقيل قرار گرفته در زمين اين بنا برايتان عجيب نبوده؟ اهالي شهرك شهيد محلاتي بي شك پاسخ اين سؤال ها را مي دانند. اما شايد هم محله اي هاي ديگر از آن بي خبر باشند. پس براي آنهايي كه اين گنبد را نديده اند بزرگ ترين طنز تصويري قرن را توضيح مي دهم. همان طور كه در عكس مي بينيد مقبره اي فلزي و بسيار بزرگ با اسكلتي كاملاً مدرن كه بي ترديد هزينه هنگفتي را در برداشته، ساخته شده است.

در عكس جرثقيل بزرگي هم ديده مي شود كه البته هيچ كدام از اينها وارونه نيست. وارونه ترين قسمت قصه ما اين است كه جرثقيل در كنار اسكلت گنبد قرار ندارد. بلكه سازندگان باهوش اين بناي بزرگ ابتدا جرثقيل را در مركز گنبد قرار داده اند و بعد شروع به ساختن گنبد كرده اند همين طور كه گنبد اوج مي گرفته جرثقيل هم كم كم در آن حبس مي شده تا اينكه بالاخره يك روز ساخت اسكلت گنبد تمام مي شود و... . از اينجا به بعد چشمتان را ببنديد و به كمك قوه تخيلتان تصور كنيد. همه نفس راحتي مي كشند، فرياد شادي از نهاد كارگران و كارگزاران اين بنا بلند مي شود، همه به هم خسته نباشيد مي گويند، خيلي ها لبخند رضايت بر لب دارند و با آستين پيراهنشان عرق پيشاني را خشك مي كنند. در ميان همهمه و فريادهاي شادي يكباره سكوتي سنگين حاكم مي شود. همه مات و مبهوت به گنبد و جرثقيل نگاه مي كنند. ضربان قلب كارفرماي پروژه كند مي شود. هيچ كس جرئت حرف زدن ندارد. در اين سكوت يك كارگر ساده با صداي بلند سؤالي مي پرسد: «حالا جرثقيل را چطور بيرون بياوريم؟» اين سؤال، سؤالي است كه حدود دو سال است كه هيچ كس نتوانسته به آن پاسخ دهد. بنده پيشنهاد مي كنم حالا كه اين بناي عظيم با صرف هزينه اي سنگين ساخته شده و هيچ كس راه حلي براي آن پيشنهاد نمي كند حداقل اين مكان را به كمدي ترين بناي تاريخ تبديل كنيم و از آن براي جذب توريست استفاده كرده و بليت بفروشيم. مطمئن باشيد افراد زيادي حاضرند براي انداختن عكس در كنار اين بنا پول خرج كنند!


منبع: ایران کارتون

..........



عکسهای بیشتر از "جرثقيل در تله سازه فلزي" در خبرگزاری فارس:


%5CMedia%5C8503%5CImageReports%5C8503170351%5C5_8503170351_M200.jpg
%5CMedia%5C8503%5CImageReports%5C8503170351%5C8_8503170351_M200.jpg
%5CMedia%5C8503%5CImageReports%5C8503170351%5C10_8503170351_M200.jpg
%5CMedia%5C8503%5CImageReports%5C8503170351%5C14_8503170351_M200.jpg
%5CMedia%5C8503%5CImageReports%5C8503170351%5C19_8503170351_M200.jpg



..........




خردادماه سال ۸۵ بود که خبر یک افتضاح معماری خنده دار در شهرک شهید محلاتی بر سر زبانها افتاده بود و اسباب بهت و مضحکه را تو‌أمان فراهم کرده بود.

شهرك شهید محلاتی با جمعیتی بیش از بیست و پنج هزار نفر (شاید هم بیشتر) از پرسنل سپاه پاسداران در شمال شرقی تهران قرار گرفته است. این شهرک برای خیلی ها و خصوصا ساکنان آن ویژگیهای منحصر به فردی دارد. دیوارهای شهرك، خانه های بی سند و مخصوصا برجهای شهرك شهید محلاتی که برای خیلی ها خاص! است. برجهایی كه بعضا مشكلِ معماری دارند و در زمانِ شهرداری احمدی نژاد خراب شدنِشان خواسته شده بود و اكنون در زمانِ حکومت قالیباف، بودنِشان خواسته شده است. برجهایی كه نباید ساخته می شدند و بعضی عوامل باعث شد كه ساخته شوند و باید خراب می شدند و بعضی عوامل دیگر باعث شده است كه خراب نشوند.(پیدا کنید پرتغال فروش را)

عاشورای چند سال پیش، جایی در قسمت شمالی شهرك شهید محلاتی را انتخاب كردند و پنج شهید گمنام را در آنجا دفن كردند و اسمِ مكان را هم مقبرة الشهداء گذاشتند؛ جایی در شهرك شهید محلاتی كه اطرافش هنوز كمی دار و درخت مانده است و خبری از برجهای کذا در آنجا نیست. چندی بعد مسئولین فرهنگی شهرک تصمیم گرفتند در كنار مقبرة الشهدا، مهدیه ی شماره دوی تهران را هم بسازند تا اهالی تهران به سمتِ شهركِ معنوی! محلاتی گسیل شوند و بار معنوی خویش را از آنجا ببندند. برای همین مهندسین شروع به طراحی پروژه ای شگرف! كردند.

می گویند همان اوایلی كه این پروژه مراحل اولیه ی خودش را می گذراند، رهبری، سازه ی اولیه را دیده و پرسیده بودند كه «این انرژی هسته ای دیگر چیست؟» اطرافیان هم توضیحات لازمه را داده بودند. ایشان هم گفته بود که شهرك شما مسجد زیاد دارد و بهتر است این یکی را خراب كنید. اما آقایان گوش ندادند و خراب نكردند و برعکس، بر سرعت كار افزودند تا پس از چند سال! شاهکار معماری خود را اینچنین نمایش بدهند.

سازه ای بسیار بزرگ كه گنجایشی قابل تحسین دارد اما چون مهندسینِ سازه از تمامِ توان خود برای ساختنِ بنا استفاده كرده بودند و وقت فكر كردنِ روی جرثقیل را نداشتند، آن را وسط سازه جا گذاشته بودند! اجرای پروژه به همین دلیل متوقف شد و هر كسی پیشنهادی برای حل معضل می داد. تا این كه چند هفته ی پیش، چرثقیلِ دیگری آورند كه از هیبت آنچنانی اش به نظر می رسید که باید تنها استفاده اش در بنادرِ بارگیری باشد، جرثقیل خیلی بزرگی بود كه فقط 300 میلیون تومان اجاره اش كرده بودند تا لكه ی ننگ مهندسی سپاه را با آن پاك كنند.

حالا این سازه است و این شهرك شهید محلاتی و آقایان مانده اند که با آن چه كار فرهنگی انجام بدهند بهتر است؟! چند پیشنهاد در این میان وجود دارد: حوزه علمیه، كتابخانه عمومی، سالن ورزشی، مهدیه شماره ۲ ، پاساژ تجاری و چند تای دیگر هم هست! بیشترین احتمال موجود همانا حوزه شدن این مکان است و این در حالی است كه در نزدیكی شهرك شهید محلاتی حوزۀ امام خمینی(ره) با تولیت حجة الاسلام صدیقی فعالیت می کند و تبدیل کردن این سازه به حوزه علمیه كاریست موازی كه بر فعالیت حوزۀ امام خمینی(ره) هم تاثیر سوء خواهد گذاشت. اما برادران مخلص سپاه ـ که گوش دادنِ به حرف دیگران چندان برایشان مهم نیست ـ احتمالا زیرِ گنبدِ آبی رنگِ سازه، حوزه ای به تولیتِ آيت الله موحدی كرمانی بر پا خواهند کرد.


منبع: مدرسه ما
 
آخرین ویرایش:

Yanon

New Member
تا اون جایی که من می دونم این مشکل مال چند سال قبله و الان خیکی وقته که اون بنا تموم شده.
جرثقیل رو هم با هلی کوپتر از سوراخ مرکزی خارج کردن!!
در مورد این که این کار آیا تصمیم مهندسی اشتباهی بوده یا نه سخت می شه نظر دادچراکه می دونیم با در مرکز قرار گرفتن جرثقیل به واسطه ی کوتاه شدن طول بازوی حمال نیروی خمشی در اون کم می شه و شاید اگه می خواستن در یک طرف سازه ای به این عظمت اون رو نصب کنند نیاز به خرج بسار بیشتری در تجهیز جرثقیل داشتند> خیلی بیشتر از حمل و خارج کردن اون بوسیله ی جرثقیل!

_ بهتره این قدر زود تصمیمی نگیریم !!!!
بلخره یه ذره تحقیق که لازمه داداش!
 

Farrokh

Active Member
ممنون از اطلاعتون

شاید حرف شما درست باشه

ولی هدف ما در این تاپیک این بود که ضمن خبر رسانی ، سوتی های معماری رو معرفی کنیم (هرچند با نگاه طنز ) تا از تکرار مجدد اونها جلوگیری بشه


ممنونم
 

saeedesign

Member
از این جور سوژه ها فراوونه...فقط کافیه تو شهر راه بری و ببینی ....!
یه موقعی مهندسی ، آبرویی داشت ولی الان دیگه همه شدن مهندس.. (قصد اهانت به هیچ کسی رو ندارم)
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
از این جور چیزا توی مشهد زیاده
یکیش پل میدان بار نوغانه که چند ساله که بیش از 4 میلیارد تومان خرجش کردند اما تازه فهمیدن جهت پل 90 درجه مشکل داره!
یکیشم که کتابخانه مرکزی مشهده که گفته میشه 22 تا اشکل فنی داره : http://www.khorasannews.com/news.aspx?07_17131_R03_12006.XML
اگه اشتباه نکنم یکیش این بود که هواکش سرویس های بهداشتیش به سمت داخل ساختمون نصب شده بود!
مشهورترینش هم که این قطارشهری هست که چندین ساله هنوز به بهره برداری نرسیده (البته این به معماریش زیاد ربطی نداره)
 
آخرین ویرایش:

hami131

Member
البته پل جانبازان هم 25 اسفند افتتاح شد هزینه بالا به خاطر تملک زمین های اطراف بود ضمن اینکه بحث کم آوردن شایعه بود و این قسمت مربوط به اتصال دو نقطه پیش ساخته میشه البته شهرداری رشت کلا ضعیف عمل میکنه ولی داره بهتر میشه
24721_orig.jpg

24725_orig.jpg
 
آخرین ویرایش:

mgsimbyn

New Member
سلام دوستان

در مورد پل جانبازان رشت چند تا نکته تکمیلی باید بگم

اولا گویا در شهر رشت قحط الرجال مهندسی شده که اگه اینطوره متاسفم چون این پل یک پل حجمی هستش که ذره ای ظرافت معماری نداره گویا آقایون یادشون رفته که هزینه شن کوبیده شده زیرشو حساب کنند
دوما محور گمرکی استان گیلان از اسکله شهر بندرانزلی به سمت جاده تهرانه و این یعنی جهت این پل در غلط ترین حالت ممکنه هست اما گویا حاشا کردن راحته و آدم یاد داستانه لباس جدید پادشاه میوفته که اشتباهات به این بزرگی رو آقایون جهت حفظ منسب نمی بینند
شهر رشت توش مدیر شهری وجود نداشته که رئیس بازنشسته پایانه و حمل ونقلش شده شهردار
کلا مافیای کار مهندسی توی گیلان موج میزنه تمامی کارا ناتمام رها میشن و دلالی حرف اول این استان در ساخت و سازه
همین طرح تالاب عینک به نظر نمی آد مردم چیزی نصیبشون بشه اما کارمندان شهرداری حتما اونجا زمینهای داخل محدوده طرح خواهند داشت
یا کارشناسان شهرداری که همه اونا معماری و شهرسازی این استان رو به ناکجا آباد بردن (به کار های مردم گیر الکی میدن اونوقت پاس میدن به دفتری که خودشون دلشون میخواد که صد البته پورسانت کلفتی هم میگیرن)
حالا از این شهرو این استان بهتر از این پل میشه انتظار داشت؟
وقتی من که اصلا کار و زندگیم دور و بر ساخت وساز نیست اینا رو میبینم و میفهمم یعنی مسئولانش نمی فهمن؟
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا