عجيب ترين لپ تاپ هاي دنيا

Silver PC

Well-Known Member
رایانه های قابل حمل این روزها محبوبیت فراوانی کسب کرده اند و به صورت گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. اما آنچه در تاریخ فناوری ثبت شده است، نشان می دهد طراحی نخستین رایانه همراه تاشو شبیه آنچه که امروز مورد استفاده قرار می دهیم، در سال 1982 توسط شرکتGrid Systems ارائه شد. از آن زمان تاکنون صدها مورد رایانه همراه توسط شرکت های مختلف طراحی و تولید شده است که هر کدام از آنها امکانات متفاوتی را شامل می شوند. اما طی سال های اخیر تولیدکنندگان در بازار رنگارنگ رایانه تلاش کرده اند تا با ابداعات جدید، توجه کاربران را به خود جلب کنند که از جمله آنها می توان به استفاده از نمایشگرهای انعطاف پذیر، صفحه کلیدهای تاشو، لپ تاپ های مجهز به دو نمایشگر و... اشاره کرد.
شرکت گوگل به تنهایی ده ها طرح اولیه از این لپ تاپ ها را عرضه کرده، اما در کل باید توجه داشت که تاکنون تعداد معدودی از آنها تولید شده است. با این وجود، کارشناسان بر پایه آخرین بررسی های خود لیست عجیب ترین رایانه های قابل حمل جهان را که تاکنون تولید شده ، منتشر کرده اند.
رایانه قابل حمل ثبت اختراع: 18 اکتبر 1982
شاید بتوان این محصول را نخستین رایانه قابل حمل تاشو دنیا دانست. این لپ تاپ1101 Compass نام داشت که در زمان خود با نمایشگر باکیفیت و حافظه داخلی بالا عرضه می شد. این محصول تا مدتی توجه همه کاربران و کارشناسان را به خود جلب کرده بود. اما روی کار آمدن مدل های جدیدتر نظیر200 TRS-80 Model باعث شد تا1101 Compass از گردونه رقابت خارج شود. نمایشگر این لپ تاپ به صورت تاشو باز می شده و صفحه کلید آن نیز به صورت کشویی بیرون می آمده است.
لپ تاپ سه لایه ثبت اختراع: 27 اکتبر 1987
طراح اولیه این محصول از رایانه قابل حمل Apple II و Epson FX80 گرفته شده است. این لپ تاپ البته برای حمل دائمی چندان مناسب نیست، حدود هشت اینچ ضخامت دارد و وزن آن نیز نسبتاً سنگین است. زیرا در این محصول علاوه بر آنکه کاربر به کلیه امکانات رایانه ای دسترسی دارد، از امکانات یک چاپگر رنگی و پیشرفته نیز استفاده می کند. کارشناسان این روزها در حال تکمیل این طرح هستند تا بتوانند مدل جدید این لپ تاپ سه لایه را باریک تر و سبک تر تولید کنند.
لپ تاپ های پروژکتوری ثبت اختراع: 25 آوریل 1991
در ابتدای دهه 1990 شرکت Zeos که از بزرگ ترین تولیدکنندگان رایانه های شخصی محسوب می شد، محصول جدیدی روانه بازار کرد که باعث بزرگ ترین تحول دنیای لپ تا پ ها در آن زمان شد. در این لپ تاپ به جای استفاده از ال سی دی، از یک پروژکتور باکیفیت استفاده شده بود که می توانست تصاویر را روی یک صفحه سفید مخصوص پخش کند. این صفحه به گونه ای طراحی شده بود که به صورت لوله ای در زیر صفحه کلید جمع می شد. کارشناسان ارائه این فناوری را در دهه 1990 یکی از بزرگ ترین اتفاقات می دانند.
لپ تاپ مجهز به قلم نوری ثبت اختراع: 26 دسامبر 1991
این لپ تاپ که در اصل در خانواده رایانه های قابل حمل لوحی طبقه بندی می شد، یک قلم ویژه داشت که کار را برای استفاده از برنامه های داخلی آسان می کرد. صفحه کلید این لپ تاپ بی سیم بود و کاربر به سادگی می توانست آن را از بخش زیرین دستگاه جدا کرده و از تمامی امکانات آن استفاده کند. روی این صفحه کلید سه ردیف کلید تعبیه شده بود و شرکت سازنده سعی کرده بود با کوچک کردن آن، اندازه کلی لپ تاپ را کوچک کند. برای این محصول یک پایه تاشو نیز در نظر گرفته شده بود تا کاربر هنگام مشاهده نمایشگر، کمتر خسته شود و آن را در حالت دلخواه قرار دهد.
لپ تاپ مجهز به هندزفری ثبت اختراع: 6 آوریل 1992
طراحی این لپ تاپ به گونه ای بود که کاربر می تواند قطعات و بخش های مختلف آن را مانند لباس به تن کند تا حمل آن آسان شود. نمایشگر این لپ تاپ مانند عینک در مقابل چشم کاربر قرار می گرفت و از طریق یک میکروفن مخصوص صدا ارسال و دریافت می شد. این رایانه همراه که سیستم مرکزی آن نیز بسیار کوچک طراحی شده بود و کاربر می توانست آن را در کیف دستی خود جا دهد، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و پس از گذشت مدتی، تولید آن متوقف شد.
لپ تاپ با صفحه کلید تاشو ثبت اختراع: 26 ژوئن 1992 بدنه اصلی این لپ تاپ به صورت تاشو ساخته شده بود که نمایشگر روی صفحه کلید قرار می گرفت. اما صفحه کلید این دستگاه نیز می توانست مانند کتاب از وسط به دو نیم تقسیم شده و اصطلاحاً تا شود تا رایانه همراه حجم کمتری اشغال کند. برای کوچک شدن این لپ تاپ، برخی دکمه های صفحه کلید در قسمت پشتی آن قرار گرفته بود که البته کاربر برای استفاده از آنها مشکل چندانی نداشت.
لپ تاپ با مکانیسم چرخشی ثبت اختراع: 11 ژوئن 1992
شرکت Zeos برای نخستین بار در اوایل دهه 1990 لپ تاپی را با نام Freestyle عرضه کرده بود که نمایشگر آن می توانست از یک نقطه به صورت چرخشی و به جهت های مختلف حرکت کند. اگر چه این طرح در ابتدا چندان موفق نبود اما پس از گذشت مدتی توانست پایه اصلی لپ تاپ های امروزی با نمایشگرهای چرخشی محسوب شود و نام خود را برای همیشه در تاریخ ثبت کند.
لپ تاپ با نمایشگر متحرک ثبت اختراع: 20 فوریه 1996
از آنجایی که نزدیک بودن صفحه کلید به نمایشگر همواره به عنوان یکی از مشکلات لپ تاپ ها مطرح بوده و باعث بروز مشکل برای کاربران شده است. در سال 1996 رایانه قابل حملی وارد بازار شد که نمایشگر آن می توانست به صورت بالا و پایین حرکت کند تا کاربران بتوانند با قراردادن این نمایشگر در بهترین حالت، به صورت طولانی و بدون خستگی فعالیت های رایانه ای خود را انجام دهند. این لپ تاپ در زمان ورود به بازار بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته بود و فروش بالایی داشت.
لپ تاپ چندمنظوره تاشو ثبت اختراع: 9 مارس 1999
صفحه کلید این لپ تاپ از قسمت میانی به لولاهایی مجهز شده است که به راحتی تا می شوند. نمایشگر این لپ تاپ نیز در اصل دو نمایشگر مجزا است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و قابلیت تا شدن برای آنها نیز در نظر گرفته شده است. قسمت میانی صفحه کلید این محصول دکمه های هدایت گر ویژه ای را در خود جا داده است که انجام بازی های رایانه ای را نیز آسان می کند. این لپ تاپ که Xentex Fliptop Voyager نام دارد و کوچک ترین رایانه قابل حمل زمان خود محسوب می شد.
لپ تاپ با سیستم ارگونومیک ثبت اختراع: 2 آوریل 2001
این لپ تاپ ای بی ام در سال 2001 میلادی طرحی را برای تولید رایانه های قابل حمل ارائه کرد که تا آن زمان توسط هیچ شرکت مطرح نشده بود. لپ تاپی که بر اساس این طرح ساخته شد، صفحه کلیدی را در خود جا داده بود که می توانست پس از تقسیم شدن به دو نیم، به طرفین بچرخد و در حالت های مختلف قرار بگیرد. این لپ تاپ به هر یک از کاربران امکان می داد محل و نحوه استقرار صفحه کلید را بر اساس سلیقه شخصی خود تغییر دهند تا تایپ های طولانی آن را خسته نکند. شرکت ای بی ام این لپ تاپ را ThinkPad TrackPoint نام گذاری کرده بود و همچنان آن را یکی از بزرگ ترین ابداعات خود در دنیای فناوری می داند.
لپ تاپ با نمایشگر دوتایی ثبت اختراع: 18 مه 2007
صفحه کلید این لپ تاپ با آنچه که ما هم اکنون در رایانه های قابل حمل مشاهده می کنیم ،تفاوتی ندارد. اما زمانی که نمایشگر به صورت تاشو از روی صفحه کلید باز می شود، کاربر دو صفحه نمایش را در اختیار دارد که می تواند آن را به صورت تاشو باز کند. این دو نمایشگر به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از لپ تاپ جدا شوند تا به صورت کنار هم یا بالای هم قرار گیرند. این لپ تاپ هنوز به تولید انبوه نرسیده و کارشناسان در حال رفع نواقص موجود در آن هستند. کارشناسان پیش بینی می کنند، زمانی که این محصول وارد بازار شود، می توان آن را بهترین و البته عجیب ترین لپ تاپ در جهان دانست.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا