عجایب هفتگانه جهان کدامند؟ 7 شگفتی جهان را بشناسید

shimalasim

Member
لیست عجایب هفتگانه از نظر منابع مختلف شامل سازه‌های مصنوعی و طبیعی بی‌شماری می‌شود. حتی می‌توان هفت شگفتی جهان را بر اساس قدمت آنها در دسته‌های باستانی یا مدرن جا داد.


اما نکته مشترک بین همه لیست‌ها، در اینجاست: آثار هنری و معماری شگفت انگیزی که به عنوان عجایب هفت گانه دنیا شناخته می‌شوند، گواهی بر نبوغ، تخیل و سخت کوشی هستند که از دست بشر برمی‌آیند. به علاوه، این شگفتی‌ها می‌توانند یادآور ظرفیت عظیم انسان در برپایی اختلاف‌ها و درگیری‌های بزرگ و جاه طلبی‌های وی نیز باشند.


لیست نجوافکت از عجایب جهان، با معرفی هفت سازه افسانه‌ای کلاسیک به همراه سه مخلوق خارق العاده که در زمره عجایب مدرن قرار می‌گیرند، مهمان نگاه شما خواهد بود.


عجایب هفتگانه جهان باستان کدامند؟​


فهرست اصلی عجایب هفتگانه (Seven Wonders of The World)، اثری از فیلو بیزانسی است که در 225 قبل از میلاد نوشته شده. اما متاسفانه در نهایت، فعالیت‌های انسانی و عوامل طبیعی دست به دست هم دادند تا همه شگفتی‌ها را به نابودی بکشانند. علاوه بر این، ممکن است حداقل یکی از شگفتی‌ها اصلا وجود نداشته باشد. با این حال، هر هفت مورد همچنان به عنوان محصولات برجسته خلاقیت و مهارت تمدن‌های اولیه زمین تحسین و تمجید می‌شوند.


1. اهرام جیزه مصر در صدر لیست عجایب هفتگانه جهان​

عجایب 7 گانه جهان - اهرام ثلاثه

محلمصر
سال ساختسال‌های 2500 تا 2700 قبل از میلاد

هرم بزرگ واقع در جیزه در ساحل غربی رود نیل در شمال قاهره در مصر، تنها مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان است که تا به امروز پابرجاست. گروهی متشکل از سه هرم - خوفو (خئوپس)، خفرا (شفرن) و منکائورا (میسریموس) - که بین سال‌های 2500 تا 2700 قبل از میلاد ساخته شده‌اند، این شگفتی را تشکیل می‌دهند. اهرام ثلاثه مصر به عنوان مقبره‌های سلطنتی و معبد کاربرد داشته اند. این اهرام، تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان هستند.

2. باغ‌های معلق بابل در جمع هفت شگفتی جهان​

۷ شگفتی دنیا - باغ معلق بابل

محلعراق کنونی
سال ساخت600 سال قبل از میلاد

به گفته شاعران یونان باستان در ستایش یکی از عجایب هفتگانه، باغ‌های معلق بابل در نزدیکی رودخانه فرات در عراق امروزی توسط نبوکدنصر دوم پادشاه بابلی در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد ساخته شده بودند. گفته می‌شود این باغ‌ها به ارتفاع 75 فوت در هوا در تراس بزرگ مربعی شکل آجری که به صورت پلکانی مانند تئاتر چیده شده بودند، ایجاد شده بودند.

3. مجسمه زئوس در المپیا، از عجایب هفت گانه دنیا​

عجایب هفتگانه جهان - مجسمه عظیم زئوس

محلآلتیس، یونان کنونی
سال ساخت435 سال قبل از میلاد

مجسمه مشهور زئوس، پادشاه خدایان در اساطیر یونان، توسط مجسمه‌ساز آتنی فیدیاس ساخته شد و به یکی از عجایب هفتگانه بدل گردید. این تندیس در اواسط قرن پنجم قبل از میلاد داخل معبد زئوس در المپیا (محل بازی‌های المپیک باستان) قرار گرفت. این مجسمه خدای رعد و برق را با سینه برهنه نشسته بر تختی چوبی نشان می‌داد. تکیه‌گاه‌های تخت‌ها را دو ابوالهول حکاکی شده که موجودات افسانه‌ای با تنه انسانی، بدن شیر و بال‌های پرنده بودند، در دست داشتند. مجسمه زئوس با طلا و عاج تزئین شده بود.

4. معبد آرتمیس در اِفسوس​

معرفی عجایب هفتگانه - معبد آرتمیس

محلیونان کنونی
سال ساخت600 سال قبل از میلاد

معبد آرتمیس در حقیقت از چند بخش تشکیل می‌شد. در اِفسوس (یک شهر بندری یونانی در ساحل غربی ترکیه امروزی) مجموعه‌ای از چندین محراب و معبد تخریب شدند و سپس در همان مکان، معبد آرتمیس بازسازی شد و به یکی از هفت شگفتی جهان تبدیل گردید. افسانه‌ای ترین این سازه‌ها، دو معبد مرمرین ساخته شده در حدود سال‌های 350 تا 550 قبل از میلاد بودند. نویسنده آنتی‌پاتر صیدون در مورد معبد آرتمیس در افسس چنین می‌نویسد: «بعد از المپ، این بزرگترین هیبتی است که خورشید تا کنون بر آن تابیده».


معبد اصلی آرتمیس توسط معمار کرتی کرسیفرون و پسرش متاژنس طراحی شده و توسط برخی از مشهورترین هنرمندان جهان باستان تزئین شده است. بنا بر افسانه در همان شبی که اسکندر مقدونی متولد شد، این ساختمان در 21 ژوئیه 356 قبل از میلاد در آتش سوخت. شهر توسط یک شهروند یونانی به نام هروستراتوس به آتش کشیده شد و ادعا کرد که معجزه را سوزانده است تا نامش در تاریخ شناخته شود. البته مقصر تخریب یکی از عجایب هفتگانه، به قتل رسید و دولت بیان نام او را غیرقانونی اعلام کرد.

5. مقبره هالیکارناسوس​

شگفتی های هفتگانه - مقبره هالیکارناسوس

محلجنوب غرب آسیای صغیر
سال ساخت351 سال قبل از میلاد

مقبره هالیکارناسوس که در جنوب شرقی ترکیه کنونی قرار دارد، توسط آرتمیسیا برای شوهر مرحومش ماوسولوس (که برادر او نیز بود) پادشاه کارنیا در آسیای صغیر، ساخته شد. طبق افسانه‌ها، پس از مرگ ماوسولوس در سال 353 قبل از میلاد، آرتمیسیا چنان از مرگ او غمگین شد که خاکسترش را با آب مخلوط کرد و آن را نوشید. به علاوه دستور ساخت این مقبره را صادر کرد و این گونه یکی از عجایب هفتگانه خلق شد. تصور می‌شود که این مقبره عظیم به طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده و ارتفاع آن حدود 135 فوت بوده است.

6. تندیس کلوسوس رودس​

شگفتی های هفتگانه - کلوسوس رودس

محلیونان کنونی
سال ساخت298 سال قبل از میلاد

کلوسوس رودس، یک مجسمه برنزی عظیم از خدای خورشید هلیوس بود که توسط رودیان در طول 12 سال در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شد و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه به شهرت رسید. این شهر در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد هدف محاصره مقدونیه قرار گرفت. طبق افسانه، رودیان ابزار و تجهیزات به جا مانده از مقدونی‌ها را برای پرداخت هزینه کلوسوس فروختند. این مجسمه با ارتفاع غول آسای 100 فوتی، بلندترین مجسمه جهان باستان به حساب می‌آمد که آن را در لیست هفت شگفتی جهان جا می‌داد. کلوسوس در حدود سال 280 قبل از میلاد تکمیل شد. شصت سال برپا بود تا اینکه در یک زلزله واژگون گردید و هرگز بازسازی نشد.


7. فانوس دریایی اسکندریه​

عجایب هفتگانه جهان قدیم - فانوس دریایی اسکندریه

محلجزیره فاروس، یونان کنونی
سال ساخت280 سال قبل از میلاد

فانوس اسکندریه در جزیره کوچکی به نام فاروس در نزدیکی شهر اسکندریه قرار داشت. توسط معمار یونانی سوستراتوس طراحی و در حدود 270 قبل از میلاد تکمیل شد و در لیست عجایب هفتگانه جا گرفت. در زمان سلطنت بطلمیوس دوم، این فانوس دریایی به هدایت کشتی‌های رودخانه نیل به داخل و خارج از بندر شلوغ شهر کمک می‌کرد.


شگفتی‌های بازمانده در جهان امروز​


از مواردی که در لیست عجایب هفتگانه دنیای باستان برشمردیم (به غیر از اهرام جیزه)، درحال حاضر اثری باقی نمانده که گویای اطلاعات بیشتری درباره آنها باشد. بخش اعظم چیزی که درباره هفت شگفتی جهان می‌دانیم بر اساس حدس و گمان مورخان، دانشمندان باستان شناسی و حجم زیادی تخیل است.


تاج محل​

عجایب هفتگانه - تاج محل

محلشهر آگرا، هند
سال ساخت1631–1653

تاج محل معروف هندوستان (به معنی تاج قصرها)، مقبره خیره کننده مرمر سفید در ساحل رودخانه یامونا در شهر آگرا است و در بسیاری از منابع به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان معرفی می‌شود. شاه جهان، امپراتور مغول، معبد را به عنوان مقبره ای برای همسر محبوبش ممتاز محل ساخت که در حین زایمان در سال 1631 درگذشت.


مجسمه مسیح نجات دهنده​

هفت شگفتی جهان - مسیح نجات دهنده

محلریودوژانیرو، برزیل
سال ساخت1931

مجسمه عظیم مسیح نجات دهنده بر فراز ریودوژانیرو در بالای کوه کورکووادو ایستاده است و گویی بر تمام مردم جهان درود می‌فرستد. این بنای تاریخی با 30 متر ارتفاع، نمادی از برزیل و یکی از عجایب هفتگانه معاصر به حساب می‌آید. این اثر هنری عظیم عمومی توسط مجسمه‌ساز لهستانی-فرانسوی پل لاندوفسکی در دهه 1920 طراحی و توسط مهندس برزیلی هیتور داسیلوا کوستا و مهندس فرانسوی آلبرت کاکو در سال 1931 تکمیل شد.

شهر اجنه پترا​

عجایب هفت گانه دنیا - شهر اجنه پترا

محلاردن
سال ساخت300 سال قبل از میلاد

پترا، شهر باستانی در جنوب اردن، به دلیل رنگ سنگ‌ها و معماری عجیبش به «شهر سرخ» یا «شهر اجنه» معروف شده و در زمره عجایب هفتگانه به حساب می‌آید. قدمت این شهر باستانی که در دل کوه حفاری شده، به 312 قبل از میلاد می‌رسد. این شهر باستانی که در دره‌ای دورافتاده قرار دارد توسط نبطی‌های عرب، تمدن پیچیده‌ای که معماری خیره‌کننده و آبراهه‌های تودرتو را از صخره‌های اطراف حکاکی می‌کردند، تأسیس شد. اما به دلیل معماری فوق العاده دقیق و زیبا که اجرای آن با ابزارهای بدوی تقریباً غیرممکن می‌نماید، عموم مردم ساخت این شهر را به جنیان نسبت می‌دهند. حتی امروز نیز راهنماهای محلی، گاهی پترا را تحت عنوان شهر جنیان به توریست‌ها معرفی می‌کنند.

منبع: نجوافکت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا