طریقه زینک بستن !

30min

Banned
سلام .
راستش من زیاد در مسائل مربوط به چاپ وارد نیستم میخواستم ببینم این فایل هایی که به اسم زینک برای چاپخونه فرستاده میشه چطور تولید میشه ؟
زینک برای چه مواردی استفاده میشه ؟ ( آیا منحصرا برای کارت ویزیت و مواردی مثل اون که برش میخوره هستش ؟ )
اگر آموزش کاملی هست که معرفی کنید ممنون میشم .
متشکرم .
 

shadecute

Member
اون فایل هایی که به چاپ خونه فرستاده میشه زینک نیست
کار شما هر چی که می خواد باشه (مجله , کتاب و کارت وبزیت .... هر چیزی که قراره بره برای چاپ)
ابتدا میره بر روی فیلم های مخصوص چاپ میشه ( در ایمیج ستر) بعد میره بعد از منتاژ شدن میره بر روی زینگ چاپ میشه -
اون زینک ها که به صورت ورق های آلمینیومی میره واسه چاپ رو افست بسته میشه و بعد یه چیز تو این مایه ها :green:
موفق باشی

پ. ن ممکنه بعضی چاپ خونه ها مجهز به پلیت ستر باشن که دیگه اون مرحله فیلم + منتاژ حذف میشه
مستقیما رو پلیت کار میره واسه چاپ خونه
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
دوست عزیز
ما روشهای مختلفی برای چاپ محتوای چاپی اعم از تصویر و متن و نقوش داریم. اغلب این روش ها برای چاپ جدای از تمام امکانات نیاز به یک واسطه چاپی یا حامل تصویر دارند. واسطه چاپی ابزاری هست که محتوای چاپی ما نخست باید بر روی اون منتقل بشه تا بعد بنا به تکنیکی که در بطن هر روش چاپی هست ما قادر به انتقال محتوا توسط مرکب ( یا چیزی شبیه اون ) بر سطوح چاپ شونده ای مثل کاغذ باشیم. هر روش چاپی هم با توجه به خصوصیات خودش از نوع خاصی واسطه چاپی استفاده می کنه که مشخصات، ابعاد و روش ساخت مختص به خودش رو دارا هست. مثلا زینک یا به اصطلاح صحیح تر پلیت ( بخوان peleyt ) نوعی واسطه چاپ هست که از اون در روش چاپ آفست استفاده می کنند.
با توجه به این مقدمه قبل از وارد شدن به عملیات چاپ ما باید ضمن طراحی محتوای چاپی اون رو برای انتقال به روی واسطه چاپی آماده کنیم که به مجموع این فرآیندها آماده سازی یا فرآیند قبل از چاپ گفته می شه. بنابراین وقتی صحبت از بستن زینک می شه اشاره ما دقیقا به فرآیند آماده سازی محتوای چاپی به روی اون هست که از طرفی به اون فرم بندی هم گفته می شه. بر این اساس طرح ما باید بر اساس روش چاپی، واسطه مورد نظر، رنگ های به کار رفته در چاپ، تیراژ مورد نظر نوع برش و یا صحافی و خیلی موارد دیگه در نهایت برای انتقال به روی واسطه چاپی آماده بشه طوری که سرانجام بعد از طی عملیات چاپ و بعد از چاپ ما به محصول مورد نظرمون برسیم. خب حالا ممکنه این فرم یا زینک بسته شده کارت ویزیت باشه یا کتاب یا خلاصه هر چی که بشه با چاپ آقست اون رو چاپ کرد. همونطور هم که دوستمون اشاره کردن برای انتقال فرم چاپی بر روی واسطه چاپی تکتنیک های مختلفی هست. در زمانی نه چندان دور این تکنیک ها اغلب مبتنی بر عکاسی بودن ولی با روی کار اومدن کامپیوترها روش های دیجیتال غیر مستقیم و بعد مستقیم به کار گرفته می شن. خلاصه اینکه امروزه فرم چاپی یا هر گونه محتوای چاپی رو در قالب فایل یا فایل های دیجیتال با استفاده از تکنیکی خاص بر روی واسطه چاپی منتقل می کنند که بره برای چاپ.

موفق باشید
امین زردوزی
 

30min

Banned
دقیقا منظور من هم همین فرآیند قبل از چاپ هستش .
خوب یعنی مثلا من کارت ویزیت رو که میزنم .
همین فایل میره برای چاپ ؟! اگر نه پس چه تغییراتی را باید برای فایل نهایی اعمال کنم ؟
من اون رو میخوام یاد بگیرم . :)
با تشکر از توضیحات مفید و تخصصی دوستان .
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
فرایند چاپ کتاب یا مجله مثلاً 2 رنگ میگم بهتون

شما بعد از طراحی خودتون و مشخص کردن سایز و ... باید کارتون در دوکانل تحویل لیتوگرافی بدید

برای رنگ مشکی متن ها هم حتماً رنگ شما باید 0،0،0،100 باشه c,m,y,k و مد لایه شما باید از نرمال به مولتی پلای تبدیل بشه در غیر این صورت کار تو لیتوگرافی خراب میشه

فیلم و زینک هم به شما مربوط نیست کار لیتوگرافی

در مورد کارهای چهار رنگ هم بعد از طراحی و مسائل دیگه ( منظورم ساخت ماکت در صورت وجود ) کار بعد از شیت بندی میره برای لیتوگرافی و ...
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
دوست عزيز
واسطه هاي چاپي در هر روشي اندازه مشخصي دارند. براي مثال زينک ها اندازه هاي مختلف و مشخصي دارند. بر همين اساس هم دستگاه هاي چاپي وجود دارند که مختص چاپ اندازه مشخصي از زينک ها يا واسطه هاي چاپي هستند. در ادامه هم سطوح چاپ شونده اي داريم که اندازه اون ها نسبت مشخصي با اندازه واسطه چاپي يا دستگاه چاپ مختص به اون اندازه داره. براي مثال ما زينکي داريم که اندازه اون 50 در 70 سانتي متر هست بنابراين دستگاه چاپ آفستي هم داريم که اندازه چاپ اون 50 در 70 و به همين ترييب ورق کاغذي داريم که بعد از برش اندازه اون 50 در 70 هست.
حالا شما يک کارت ويزيت رو در نظر بگير که اندازه اون 48 در 84 ميلي متر هست و ما قصد چاپ اون رو داريم. خب حالا سوال اينجا است که چطور ما کارت ويزيت خودمون رو براي انتقال بر روي زينک آماده کنيم؟ خيلي موارد اينجا بايد در نظر گرفته بشه. مثلا تعداد مورد نظر ما و تعداد رنگ ها. اما مهمترين مساله اين هست که با چند بار چاپ و در چه حالتي ما مثلا 1000 عدد کارت ويزيت خواهيم داشت. آيا ما بايد يک کارت 48 در 84 ميلي متري رو وسط يک فرم 50 در 70 قرار بديم؟ يا نه بايد با تکرار اون در چنين فرمي؟
به نظر من شما بهتره کتاب آنچه ناظران بايد بدانند تاليف آقاي عفراوي رو مطالعه کنيد.

موفق باشيد
امين زردوزي
 

جدیدترین ارسال ها

بالا