طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری چه تفاوت هایی با هم دارند؟

fidnah

New Member
طراحی گرافیک و طراحی تجربه ی کاربری از اصلی ترین افراد در تیم طراحی سایت هستن که نمیشه به گفت کدوم یکی تاثیر بیشتری در موفقیت پروژه های طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن دارن. در ادامه وظایف طراح گرافیک و طراح ux رو شرح میدیم تا متوجه این امر بشین که هر کدوم از این دو بدون دیگری نمیتونن کار خوبی رو ارائه بدن.
5_Signs_You_Need_to_Hire_a_Graphic_Designer_1_1024x683.jpg

وظایف مشترک طراح گرافیک و طراح تجربه کاربری در طراحی سایت
در حالت کلی طراح گرافیک و طراح تجربه کاربری وظایف مشترکی با هم دارن که عبارتند از:
  • طراحی بر اساس احساسات
  • تفکر خلاقانه
  • نمونه سازی
مقایسه ی طراحی براساس احساسات در طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری
یک طراح گرافیک با انتخاب رنگ، فونت، اشکال هندسی و خطوط به کار رفته در طراحی سایت، تلاش میکنه تاثیر خوبی در ذهن بیننده ایجاد کنه و برای این کار در کنار داشتن علم و تجربه در زمینه ی طراحی گرافیک، با علم روانشناسی هم باید آشنایی داشته باشه. با انتخاب درجه ی روشن یا تیره بودن رنگ ها و اندازه و نوع فونت به کار رفته، یک طراح گرافیک میتونه بر میزان محبوبیت خروجی کار اثر بزاره. در مقابل، در طراحی تجربه کاربری علاوه بر توجه به تایپوگرافی و رنگ های به کار رفته در طرح، بر محل قرار گرفتن محتوا و طراحی معماری ایده آل که در کاربر احساس خوبی رو ایجاد کنه، تمرکز داره و از این طریق با احساسات بیننده سر و کار دارن.
6_Reasons_Your_Creative_Team_Should_Use_a_Cloud_File_System_for_Mac_File_Sharing_Team.jpg

مقایسه ی داشتن تفکر خلاقانه در طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری
یکی از راه های موفقیت در طراحی گرافیک، به کار بردن خلاقیت در انتخاب عناصر بصری و تصاویر به کار رفته در طراحی سایت می باشد. تفکر خلاقانه در طراحی تجربه کاربری با حل مشکلات موجود در سایت که ممکنه باعث آزار کاربر بشن ارتباط داره. به کار بردن روال و فرآیندهایی که همیشه روال و رایج هستن در بسیاری از مواقع نمیتونه موثر باشه، در این شرایط با تفکر خلاقانه، طراح تجربه کاربری این مشکلات رو برطرف خواهد کرد. برای موفقیت در این گام، باید با نکات مهم در طراحی تجربه کاربری موثر آشنا بود.
مقایسه ی نمونه سازی در طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری
طراح گرافیک بعد از اتمام فرآیند طراحی، خروجی کار رو با ارائه ی یک موکاپ یا قالب آماده از سایت نشون میده. طراح تجربه کاربری هم برای نمایش خروجی کار باید نمونه ی اولیه ارائه بده، اما با این تفاوت که بجای تمرکز روی نوع محصول باید روی اینکه خروجی کار چه احساسی رو در کاربر ایجاد میکنه تمرکز داشته باشه. در این مرحله طراح تجربه ی کاربری باید به سوالاتی از قبیل آیا نمونه ی اولیه حس خوبی در کاربر ایجاد میکنه؟ کاربردی و قابل استفاده ست؟ پاسخ بده.
960.jpeg

بررسی تفاوت کارهای طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری
تمرکز بر پیکسل vs تمرکز بر کاربر

طراح گرافیک در تمام مراحل طراحی با پیکسل سر و کار داره و سعی میکنه با انتخاب رنگ، فونت و سایر عناصر مربوطه کار زیبا و چشم نواز و البته موثری رو ایجاد کنه. این در حالیه که، طراح تجربه کاربری مستقیما با کاربر ارتباط داره و باید بتونه احساس رضایت رو در اون بوجود بیاره. این کار با آزمون و خطا و داشتن تست های کاربری مفید امکان پذیره.
تخصص vs چند پارامتری بودن
طراحی گرافیک با داشتن دانش و تجربه و رسیدن به سطح مطلوب علمی بدست میاد و فردی که به عنوان طراح گرافیک وارد تیم طراحی سایت میشه، باید علاوه بر تخصص لازم و تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه ی کاری خودش، تجربه ی لازم رو داشته باشه. اما طراحی تجربه کاربری با تخصص در یک حوزه ی خاص بدست نمیاد و باید روانشناسی، طراحی معماری اطلاعات، طراحی تعاملی و چندین پارامتر دیگه رو در کنار هم داشته باشه.
مطالبی که در بالا بهشون اشاره شد، نشون دهنده ی برتری هیچ یک بر دیگری نیست، بلکه بیان میکنه که طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری دو مقوله ی کاملا وابسته به هم هستن که تخصص هر کدوم تاثیر زیادی در خروجی کار دیگری داره. مطالب بیشتر در زمینه ی طراحی گرافیک ، طراحی تجربه کاربری و طراحی سایت رو میتونین در سایت ظریف گرافیک بخونین.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا