طراحی و معماری 1 روزه 100 % اجرایی ؟

Bertali

Member
سلام دوستان

من مدت 1 سالی میشه تو بازار دارم کار میکنم . البته در شهرستان ! خوب مدتی بود یه مطلب رو میخواستم با دوستان در میان بزارم تا هم دوستانی

که تازه وارد این کار شدن استفاده کنند و هم دوستانی که در این مسیر سابقه طولانی تری دارند ، برای بهبود کارهامون ما رو در این زمینه راهنمایی کنند .

راستش اگه شما از امروز تصمیم بگیرید وارد بازار کار طراحی داخلی و خارجی ساختمان بشید و طراحی تون رو به فروش برسونید خوب اولین جاهایی

که به زهنتون میرسه تا نمونه کارهاتون رو ارئه بدین شرکت های طراحی دکوراسیون منزل ، کابینت سازی ها و شرکتهای ساختمانی هستند . خوب

ما فرض رو بر این میگیریم که شما تبلیغاتتون رو انجام دادین و پروژه و کاری از یکی از این مکانها به شما پیشنهاد داده شده تا روش کار کنید ! اولین

سوالی که کارفرما از شما میپرسه حتی قبل از صحبت راجع به مبلغ پروژه اینه که کارو کی تحویل میدید ! این سوال مطلب اصلی هست که من میخوام

امروز از شما دوستان بپرسم و نظرت و جوابهای هرکدوم از شما رو بدونم و پیامدهایی که بعد از این قضیه و ارائه کار برای اجرا بعد از موعد

مقرر صورت میگیره رو بدونیم و برسی کنیم . !

خوب مثلاً بزارید 2 نمونه تجربه شخصی در این قضیه رو بگم تا بدونید موضوع از چه قراره !

من از یک کابینت سازی در اوایل کارم یک پروژه گرفتم .
کابینت ساز به من گفت کارو فردا بعد از ظهر میخوام به مشتری نشون بدم . 80 تومن هم میدم
خوب من هم اندازه ها رو گرفتم و جنگی دست به کار شدم و کار رو تا شب آماده کردم و شب سیستم رو گذاشتم رندر بگیره و فرداش کارها رو چک کردم مشکلاتش رو رفع کردم و بعد از ظهر کارو تحویل دادم ، پول رو گرفتم و رفتم !
خوب تا اینجا با خودم فکر کردم که چقد خوب پیشرفت کمتر از 2 روز 80 گیرم اومد و اگه همینجوری پیش بره ، به عنوان شغل اصلی میشه روش حساب باز کنم .
اما بعد از چند ساعت کابینت ساز به من زنگ زد و گفت بیا کارت دارم ، وقتی رفتم مغازه به من گفت مشتری اومد و گفت که این طرح مشکل داره و شما باید رفعش کنی !
گفتم چه مشکلی ؟ گفت اینجا که ماشین لباسشویی گذاشتی شیر تخلیه نداره ! اینجا که گاز گذاشتی لوله تخلیه دود واسه هود نداره و چند مورد از این دست ....
من هم که بی تجربه بودم مجبور شدم کارو ببرم خونه و تا فردا ایراد هاشو رفع کنم و فردا همون موقع کارو بردم و تحویل دادم و رفتم ...
اما فردای اون روز یعنی روز چهارم کابینت ساز به من زنگ زد و گفت مشتری از رنگی که انتخاب کردی خوشش نیومده و من یک روز دیگه درگیر تصحیح رنگ اون کار شدم .
خوب کارو بردم تحویل دادم و با کلی عصاب خردی با خودم گفتم که بلاخره تموم شد !
اما اینطور که نبود بماند اوضوع بدتر هم شد هفته بعد از اون ماجرا کابینت ساز به من زنگ زد و گفت بیا فلان جا که آدرس میدم !
خوب منم پا شدم رفتم همون آدرسی که داده بود ، اونجا منزل کسی بود که قرار بود کار اجرا بشه و حدث بزنید چه اتفاقی افتاده بود !!
اندازه هایی که کابینت ساز به من داده بود دقیق نبود اما اندازه هایی که من زده بودم دقیق بود و این ماجرا در اجرا مشکل ساز شده بود و نزدیک 15 سانتی متر از کابینت ها کم شده بود !!!!
خوب بعد از جارو جنجال و پیدا کردن اون کاغذی که اندازه رو به من داده بهش فهموندم که مشکل از من نبوده و ایراد کار از خودش بوده
اما مهم ترین قضیه ای که بعد از وارد شدن به خانه مشتری فهمیدم این بود که کابینت ساز اصلاً از اول میخواسته کار خودش رو بکنه اما بعد از اینکه مشتری تغییرات رو متوجه شده بهش گفته که دقیقاً بر طبق عکس های رندر کار رو تحویل بده و این طرف هم وقتی از رو کار من کابینت ها رو زده همش خراب شده و فاجعه به وجود آمده !

خوب میدونید ادامه این ماجرا چی شد ؟!؟

این شد که کار نیمه تموم موند من اندازه های دقیق رو برداش کردم کابینت ها رو بر طبق اون زدم اما هر روز بعد از اون طرح تغییر میکرد چون مثلاً یک گوشه پخی میخورد کابینت در نمیومد و بعضی از جاها که طرف نمیتونست فارسی دقیق بزنه رو معمولی میزد یا مثلاً من تو طرح ظخامت 3.6 زده بودم طرف 1.8 تک ورق میزد ! یا اصلا جلو نمیداخت و بعضی جاها رو مخفی می کرد ! این بماند که طرف چون دیوار ها رو کاشی زده بود باز هم دچار اختلاف 2 – 3 سانتی میشدیم !

در نهایت طرح 80 هزار تومنی 3 هفته طول کشید تا تموم شد !! البته کار من ! کابینت ساز هنوز کارش مونده بود .
خوب به غیر از تجربه هیچ پول دیگه ای دست من رو نگرفت و وقتی الان فایل طرح اول و طرح آخر رو که اجرا شد رو باز میکنم واقعاً خندم میگره چون انگار 2 تا آشپزخونه متفاوته !!

بعد از اون ماجرا فهمیدم که طرح 1 روزه به هیچ وجه امکان نداره 100 % اجرا بشه یعنی امروز شما اندازه ها رو بگیری فردا کارو تحویل بدی همون هم دقیق با همون اندازه های شما اجرا بشه !!

مگر اینکه یک تیم باشید مثلاً یکی اندازه بزنه یکی رندر بزنه یکی بره با خونه طرف چک بکنه و عکس بگیره !!

اما الان که 1 ساله دارم کار میکنم فهمیدم که وقتی یک کابینت ساز برای شمای مشتری طرح میزنه 100 % عملی نیست و فقط جهت اینکه شما یک شماتیک و دورنمایی از اینکه توی آشپزخونتون قراره چی کجا باشه به شما داده میشه و این با طرحی که سانت به سانتش قراره اجرا بشه فرق داره برای همین کابینت سازها ( حداقل تو شهر ما که اینه وظعیت ) بالای 100 تومن بابت طراحی بیشتر پول نمیدن !

این داستان اول از خاطرات من تو این کار بود داستان بعدی هم به زودی میزارم رو همین پست .
 

javadgonbadi

Well-Known Member
سلام

خوب بزارم منم داستانم رو تعریف کنم:lol:

برا من از این قرار هست که چند بار مثل شما با هام بازی کردن و هی ایراد میگرفتن!

منم از دفعه های بعد به اون طرف مثلا ( کابینت ساز) گفتم شما طرح ، رنگ ، جانمایی رو بده بقیه اش با من ---- مثلا تو طراحی نه من.. اگه طراحی بخواد با من باشه قیمت میره بالا و بقیه قضایا!!!!

شرطمم اینه که قبل از رندر کارو به کابینت ساز نشون میدم اگه مشکلی داشت قبل رندر حل می کنم بعد رندر!!

اگه بعدا رندر ها رو دید دیگه بهونه نیاره! کارو هم موقع گرفتن پول تحویل میدم! اگه کار اضافه و تغییراتی خواست بده مبلغ جدا میگیرم به همین راحتی!
---------------------------------------------------------

از نظر زمان هم زمان کم نمی گم ، چون وقتی کارو سریع تحویل بدی طرف به ذهنش نمی رسه تو فرزی یا سریع هستی، میگه نو که کاری نکردی فقط مثلا 2 روز وقت برد من 200 تومن نمیدم! زورش میاد!:-?

فکر می کنن زمان زیاد نشونه کار زیاده :)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا