طراحی برای مدلسازی سه بعدی

شروع موضوع توسط Majid CG ‏29 آگوست 2011 در انجمن برنامه‌ها و مسائل مربوط به گرافیک سه‌بعدی

  1. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام بچه ها حال همگی خوبه

    من یه سوال دارم...

    کسی میدونه برای طراحی سه بعدی که خودم دقیق نمیدونم اسمش چیه طراحی ویوپرته یا چیه

    میخوام از شما بپرسم

    مثلا یه طرحی تو ذهنمه مثلا یه نوع موبایل خب...

    میخوام همینو بیارم روی کاغذ که این میشه کانسپت بعد طرح سه بعدیش رو مدل کنم حالا میخوام بدونم

    که این کانسپت مربوط به کدوم رشته از نقاشی یا طراحی میشه و از اینترنت میشه یادش گرفت اگه میشه یه کم

    راهنماییم کنید

    ممنون ...
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏29 آگوست 2011
    borhani59، airbos و 3dsmax_davood از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. airbos

    airbos کاربر متخصص بخش مدلسازی

    ارسال‌ها:
    1,055
    تشکر شده:
    3,818
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام مجید جان
    راستش من خودم این چند روزه زیاد دنبال به کتاب خوب خارجی برای آموزش طراحی روی کاغذ بودم که تونستم چند تا کتاب پیدا کنم که یدونشو تونستم دانلود کنم.شکلاشو که نگاه کردم دیدم آموزشای خوبی داره
    حالا لینکش رو می زارم.خواستی دانلودکن.
    http://www.mediafire.com/?w67j00k6x6ykasj
    موفق باشی:rose:
     
    نوشته شده توسط airbos در ‏29 آگوست 2011
    hamed.f، borhani59، 3dsmax_davood و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    میشه بیشتر راجع بهش توضیح بدی یه عکسی میزاری

    بچه ها کم لطفی نکنید دیگه جواب بدید :rose:

    ممنون
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏29 آگوست 2011
    hamed.f، 3dsmax_davood، airbos و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. airbos

    airbos کاربر متخصص بخش مدلسازی

    ارسال‌ها:
    1,055
    تشکر شده:
    3,818
    امتیاز دستاورد:
    113
    خوب اسم خود برنامه pencil drawing techniques هست.چون من خودم هنوز شروع نکردم به خوندنش زیاد نمی تونم توضیح بدم ولی اولآموزش یه توضیح کوتاهی داده که اینه:
    learn how to master pencil working techniques to create your own successful drawings
    که منظورش اینه که اصول و تکنیک های طراحی رو آموزش می ده.
    تعداد صفحاتشم 138 صفحه هست.
    البته کتابای زیادی وجود داره
    یه چند تا توی این سایت
    http://ebooksgo.org/free-drawing-design-ebooks.html
    اینجا هم کلی کتابه
    http://www.freebookspot.es/TopTen.aspx?Category_ID=177
    که توضیح هم داده در موردشون
    اینجاهم یه سری کتاب برای طراحی انسانه
    http://figure-drawings.com/
    البته واسه دانلود نداره مگر اینکه لینکش رو از سایتای دیگه گیر بیاری.
    اسم کتابا رو بزن بعضیاش تو 4shared هنوز هست و از بین نرفته.
    موفق باشی:rose:
     
    نوشته شده توسط airbos در ‏30 آگوست 2011
    hamed.f، borhani59، Lord Voldemort و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    ممنون عباس جان خیلی کمک کردی

    راستی بچه های دیگه کسی نظری نداره؟ :green:
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏31 آگوست 2011
    airbos از این پست تشکر کرده است.
  6. abbasi_0912

    abbasi_0912 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,076
    تشکر شده:
    2,524
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام مجید جان، شرمنده من تازه این مبحث رو دیدم کمتر میام اینجا
    کانسپت یک چیز مفهمومی هست نه یک چیز یاد گرفتنی و فقط مختص یک شاخه از نقاشی نمیشه مختص به کل هنر هست و هر چیزی که بخواد به نوعی طراحی بشه

    مثلا توی معماری شما یک ساختمان میخواهی طراحی کنی، ایده اولیه اینکه این ساختمان رو شبیه فیگور و اناتمومی انسان دربیاری
    حال نحوه رسیدن به اوت حجم و شکل ظاهری ساختمان رو بهش میگن کانسپت
    البته واژه کانسپت یک واژه مفهومی هست و هر کسی یک برداشت خاصی ازش داره و همین امر موجب شده کلا تفسیر، معنا و ترجمه درستی به فارسی از اون وجود نداشته باشه

    اما در هر صورت به عنوان نمونه کارهای کالاتراوا معمار اسپانیایی میتونه براتون جالب باشه
    ترنینگ تورسو - معمار کالاتراوا - سال ساخت 2001 تا 2004
    کانسپت
    [​IMG]

    نهایتا آخر کار
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    این هم بقیه نمونه کارهاش، حتما ببین حتی اگر معمار نیستی چون مینوته کمکت کنه و دید وسیع تری بهت برای طراحی بده
    http://www.google.com/search?q=sant...=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CBMQ_AUoAQ


    و اما جواب اصل سوال
    برای طراحی اول باید دید شما میخواهی در چه زمینه ای طراحی کنی؟ بعد نظر داد و راهنمایی کرد
    طراحی فقط جهت کارکتر هست یا نه طراحی صنعتی (اشیاء مثلا موبایل، ماشین،اتو، ماشین لباسشویی و ... وسایل از این دست) هست و .... ؟
    چون با اینکه با هم فرق دارند اما باز هم یکسری از مبانی و اصول آنها شبیه به هم هست
     
    نوشته شده توسط abbasi_0912 در ‏5 سپتامبر 2011
    hamed.f، borhani59، airbos و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    ممنون از اطلاعات مفدیت عباسی جان

    منظور من بیشتر همون طراحی صنعتی هست

    :rose:
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏5 سپتامبر 2011
  8. abbasi_0912

    abbasi_0912 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,076
    تشکر شده:
    2,524
    امتیاز دستاورد:
    36
    طراحی صنعتی یا design product

    ببخشید که دیر شد
    در مورد طراحی صنعتی باید عرض کنم که اول اوردن اون طرح ذهنی روی کاغذ مهم هست.
    کتاب زیر میتونه کمکت کنه البته کتابهایی دیگه ای هم هست که از لینک دوم میتونی لیستشون رو ببینی و بگری و اگر شد دانلود کنی
    http://www.designsketching.com/
    [​IMG]
    [​IMG]
    لینک کتابهایی دیگه در این زمینه
    http://www.designjuices.co.uk/2010/07/books-prospective-product-designer/
    اما بعد از کتاب مهمتزین قسمت تمرین طراحی هست علاوه بر آن دیدن مجلات طراحی صنعتی و نمونه کارهای جدید که بتونه دید بهتری توی طراحی بهت بده
    یک معمار معروف میگه برای اینکه یک معمار معروف بشی فقط 3% خلاقیت نیازه و 97% پشت کار و تلاش که در مورد همین کار هم صادق هست
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    http://designm.ag/inspiration/product-design-inspiration/

    و اما وقتی خواستی طراحی کنی باید یکسری عوامل رو هم توی طرح در نظر بگیری مثلا تاثیر اون طرح از لحاظ روانشناسی و رنگ روی انسان، راحتی انسان، زیبایی، کارایی ساده، در نظر گرفتن فیزیک بدن انسان (مثلا یک چیزی طراحی نکنی که هیچ انسانی نتونه ازش استفاده کنه) و در عین حال کارایی و کاربرد آسان

    و اما بعد...
    نرم افزارهایی در این زمینه وجود داره نمی خوام بگم برو نرم افزارت رو عوض کن اما این نرم افزارها برای این کار ساخته شده اند تا طراح بتونه خیلی سریع تر از سایر نرم افزار های سه بعدی اون طرح ذهنی خودش رو مدل کن
    واقعا میگم مکس در این زمینه هیچی نیست حتی مایا چون هر چیزی رو بهر کاری ساخته اند
    برای طراحی اولیه نرم افزار Autodesk SketchBook Designer
    که برای طراحی دو بعدی ساخته شده و بعد از طراحی میتونی راحت طرح رو ببری و سه بعدی کنی(پشتیبانی از قلم نوری)
    تحصیح خط های بعد از اتمام کار
    قابلیت های دیگه اجرای اون توی سیستم عامل مک، اجرا توی آی پد، مثل اینکه اجرا توی موبایل هم بهش اضافه شده
    من خودم وقتی این نرم افزار رو دیدم عاشقش شدم، یکسالی هست که دونبال جور کردن کار با این نرم افزار هستم و دارم کار 3 بعدی برای بیرون میزنم تا یک تبلت وکام خوب بگیرم
    این هم یک پیشنمایش از کار این نرم افزار


    http://www.youtube.com/watch?v=_8U7CAKiYlE
    [​IMG]


    http://www.youtube.com/watch?v=jXENHOzf3AE&feature=related
    [​IMG]


    http://www.youtube.com/watch?v=nrCXYb7hIfk&feature=related
    [​IMG]


    او اما بعد از اون نرم افزار Autodesk Alias
    که برای طرحی مدل به صورت 3 بعدی هست که خیلی سرعت بالایی برای طراحی صنعتی داره با این حال فقط پلاگین POWER NURBS میتونه اینجا به داد مکس برسه تا اون سرعت لازم رو برای طراحی در کمترین زمان ممکن بهش ببخشه

    http://www.youtube.com/watch?v=Qs_e9XOMGYk&feature=related
    [​IMG]

    البته این استفاده نکردن از مکس و مایا برای طراحی فقط جنبه ضعف در مدلینگ و سرعت مدلینگ اون ها نداره بلکه شما اگر بخواهید در اینده کاری رو طراحی کنید و اون کار بخواد ساخته بشه، برای اون کار باید قالب ساخت که اون موقع هست که نرم افزارهایی از این دست که مدل اونها رو میشه به راحتی و دقت بالا در حد 100 ام میلیمتر برد توی نرم افزارهای ساخت قالب بدردت میخوده نه مکس و مایا که اگر ورتکس چند میلی متر هم جابجا بشه موردی نداره
    این رو روی تجربه بهت میگم چون یک کاری رو یک شرکت معتبر داده بود طرف توی مایا ساخته بود اما وقتی داده بود خارج از کشور براش قالب رو دربیارن گفته بودند که باید کار رو با نرم افزار اتوکد بکشند که اومدن دونبال ما
    این نرم افزارها خروجی برای اتوکد دارند، مکس هم داره اما اینجا بحث سر دقت و مقیاس و... هست
    توی نرم افزارهایی از این دست مثل اتوکد بیشتر مدل ها سالید هستند نه مش یا پلی چون خروجی مکس هر کاری کنی مش هست که بدرد این کار نمیخوره
    اما نهایتا میتونی کار رو توی این نرم افزارها مدل کنی بعد بری توی مکس و رندر بگیری
    بحث در مورد نرم افزار که خیلی طولانی هست خصوصا نرم افزار های خانواده Autodesk Alias

    در اخر هم اگر امکانش وجود داره خرید قلم نوری، البته برای شروع همون طراحی رو کاغذ کافی هست اما برای ادامه و حرفه ای شدن نیاز هست
    اما اگر فقط طراحی برای دل خودت هست که هیچ چی همون مکس و مایا کار کن خودت رو هم اذیت نکن

    موفق باشی :rose:
     

    پیوست ها:

    • a1.jpg
      a1.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 45.4
      نمایش ها:
      82
    • a2.jpg
      a2.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 72.7
      نمایش ها:
      111
    • a3.jpg
      a3.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 53.8
      نمایش ها:
      103
    • a4.jpg
      a4.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 58.8
      نمایش ها:
      97
    نوشته شده توسط abbasi_0912 در ‏7 سپتامبر 2011
    Immortal Silence، hamed.f، borhani59 و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    عباسی واقعا ممنون عین همیشه کامل جواب دادی راستشو بخوای من از روی علاقه

    میخوام روی کاغذ یه مقدار و از روی ذهنم کار کنم

    و زیاد به کامپیوتر کاری نداشته باشم

    بعد از اینکه حرفه ای شدم به قول شما میام و همونا رو تو مکس

    مدل میکنم

    یه سوال دیگه این کتابا طراحی روی کاغذه درسته؟

    اگه میشه مستقیما چند تا کتاب بهم معرفی کن

    واقعا خیلی گلی ممنون
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏7 سپتامبر 2011
    behrang2 از این پست تشکر کرده است.
  10. abbasi_0912

    abbasi_0912 Active Member

    ارسال‌ها:
    1,076
    تشکر شده:
    2,524
    امتیاز دستاورد:
    36
    به نظر من بهتره اول شما یک کتاب فارسی که بیس طراحی رو اموزش میده رو بخری و با اون کار کنی
    اگر طراحی کارکتر بود چند تا کتاب بهت معرفی میکردم شما بیشتر کتاب در مورد Product Design میخواهی که بهت توی پست قبلی معرفی کردم، عنوانشون رو سرچ کنی لینک دانلود ازشون پسدا میکنی
    http://www.designjuices.co.uk/2010/07/books-prospective-product-designer/

    یک کتاب برای دبیرستانی ها هست به نام طراحی 1 و 2
    طراحی 1 (شماره درس 3662) این کتاب در مورد طراحی هست اما مرتبط به کار هنر هست من فقط توی این کتاب بخش پرسپکتیو و سایه روشن رو بیشتر کارکردم و بدرد من میخوره اما بقیه بخش ها که در مورد رنگ روغن هست به کار من نمیاد
    توی همین خیابون انقلاب خودمون یک مغازه کتاب فروشی مخصوص هنر هست که حیف اسمش رو یادم نیست اما اسمش هرچی بود توش هنر داشت که طبقه اول فقط کتاب و وسایل هنری و طبقه همکف هم یک سری کتاب دیگه بیشتر تاریخ هنر هست
    شما برو همین خ انقلاب اگر پیداش کردی که خوبه، اما در هر صورت شما به یکی از همین کتاب فروشی ها برو بگو میخوام طراحی اشیاء یادبگیرم، یک کتاب آموزش بیس طراحی و یک کتاب طراحی اشیا میخوام و اون کتاب هایی که معرفی کردن رو باهم برسی کن ببین کدوم بدردت میخوره

    بعد از کارکردن با این کتاب ها برو سراغ کتاب خارجی. البته اگر کلاس طراحی هم بری بد نیست

    اما لینک کتاب اینها دانلود کن چون لینهاش پاک میشه بعد دوباره گشتن و پیدا کردنشون دردسره
    [​IMG]

    http://rapidshare.com/files/157532267/Design_Sketching.pdf
    or
    http://www.filefactory.com/file/151a8f/n/9163173948.rar
    or
    http://www.filesonic.ch/file/19507155/Design_Sketching.part1.rar
    http://www.filesonic.ch/file/19507183/Design_Sketching.part2.rar
    منبع: http://ebookee.org/Design-Sketching_190762.html

    و کتاب دیگه
    [​IMG]

    منبع: http://ebookee.org/Sketching-Drawing-Techniques-for-Product-Designers_655253.html

    لینک دانلود: http://www.megaupload.com/?d=4QEZ8XLE


    دانلود مجله های Appliance Design رو هم بهت توصیه میکنم
    [​IMG]

    [​IMG]

    موفق باشی:paint:
     
    نوشته شده توسط abbasi_0912 در ‏7 سپتامبر 2011
    Immortal Silence، hamed.f، borhani59 و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    واقعا گلی عباسی جان

    باید حتما یه سر به انقلاب بزنم پیشنهاد خوبی دادی

    ممنون از اطلاعات خوبت که در اختیار ما گذاشتی :rose:
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏8 سپتامبر 2011
    abbasi_0912 از این پست تشکر کرده است.
  12. Majid CG

    Majid CG کاربر متخصص مدلینگ

    ارسال‌ها:
    1,622
    تشکر شده:
    5,116
    امتیاز دستاورد:
    113
    یه کتاب مفید در این باره که پیدا کردم میزارم شاید شما هم استفاده کردید

    برای دانلود کلیک کنید
     
    نوشته شده توسط Majid CG در ‏8 سپتامبر 2011
    Immortal Silence، hamed.f و abbasi_0912 از این ارسال تشکر کرده اند.
  13. RASHA.ANIMATION

    RASHA.ANIMATION Member

    ارسال‌ها:
    73
    تشکر شده:
    96
    امتیاز دستاورد:
    6
    سلام
    اگه میخوای از سه نما مدلتو در بیاری . این کار رشته ش طراحی صنعتیه و باید استعداد و خلاقیت ذهنیت خوب باشه. در ضمن تمرین تمرین تمرین.:wink:
     
    نوشته شده توسط RASHA.ANIMATION در ‏8 سپتامبر 2011
    hamed.f، borhani59، abbasi_0912 و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  14. borhani59

    borhani59 .

    ارسال‌ها:
    1,564
    تشکر شده:
    5,839
    امتیاز دستاورد:
    36
    اعوذ بالله

    سلام

    شرمنده که دیر اومدم
    عباسی جان خیلی خوب کمک کرد.

    حقیقتش من طراحی صنعتی خوندم. شاگرد زرنگ نبودم اما یه موفقیت هایی داشتم...

    اونوقتا میگفتن یکی از رشته های تاپ دنیاست.
    طراحی نوع زندگی دیگران هست. پیوند هنر و صنعت. آشتی زیبایی و قدرت.
    برای زندگی بهتر طرح بزنه. طراحی یه معنی عام داره. طراحی فیگوراتیو. طراحی نشانه. طراحی پوستر ... اما توی هنرها یه داستانی هست به نام کاربرد.
    مقوله ای که توش روابط اجتماعی دخیله. ابعاد انسانی حضور داره. عادات انسانها مهمه. به هر قشر به صورتی خاص نگاه میشه. هدفش آرامش و سلامت و آسودگی انسان هست. هدفش به خدمت گرفتن صنعت توی زندگیه. برای تولیدات بهتر ... طراحی صنعتی یه اصطلاح ساده نیست. پیوند طراحی و صنعت : طراحی دستی ... صنایع دستی. زیبایی و کاربرد. تولیدات زمخت صنعتی. نیاز به جوابگویی بیشتر به نیازها ...
    طراحی صنعتی یک تکنیک نیست. یک هنر هم نیست.
    طراحی صنعتی برای انسان دید دوم معماریه. معماری طراحی محیط و طراحی صنعتی طراحی وسیله است.
    کار بسیار پیچیده و حساسیه. از خیلی کارا ممهمتر و سخت تره.

    پیچیدگی اون به علت پیچیدگی موضوعش هست. برای انسان ... همه میدونیم روح انسان چقدر پیچیدس. چیزی که شاید همین روزا پیچیدگیهاش رو تو بحث ها دیدیم . حالا یکم بیایم پایین تر. سوای روح میشه جسم و روانی هم در نظر گرفت که هست.

    نیازهای انسان چقدر بالاست.
    یک تولید صنعتی یک جواب به نیازی از نیازهای انسان هست.
    میتونه یه بهینه سازی و رفع ایراد باشه یا یه اختراع جدید.
    میتونه چیزی باشه که قبلا اسم داشته یا چیزی که باید اسمی براش گذاشت.
    طراحی یه روند پویا و پیچیده و طولانیه. من بر حسب یه روش کلاسیک و اونچه ازش یادم مونده به اختصار توضیح میدم.
    طراحان معروف تیمی کار میکنن. شاید بهترین مثال کارگردانی صنعتی باشه. کارگردان باید زبان فیلمنامه و بازی و صحنه و دکوپاژ و دوربین و موسیقی و حس و تعلیق و هزار نکته رو بدونه. بخشی رو خودش و بخشی رو به کمک دیگران به انجام برسونه. یه فیلم هزاران نکته داره که آخرش میگیم بله فیلم خوبی بود.

    جریان تولید یه نقاشی نیست. حتی یه مدلسازی خوب هم نیست. اینکه طرحی به اتفاق بزنیم یا بعد از بیست طرح یا بعد از دویست طرح.
    کانسپت زدن شروع جواب هست. اما سوال چیه؟
    سوال در یک مسئله صنعتی نیازی است نسبتا واقعی که در گروه هدف معینی وجود داره. مثلا نیاز به نوشتن برای یک خلبان در هواپیما. یه مثال عتیقه زدم تا بگم هم نیاز ها میتونن خاص باشن و هم انسانهای هدف و هم اینکه اصلا کار از خودکار یا مداد شروع نشه و خیلی اوقات بحث ریشه ای تر باشه.
    روند تحقیق بعد تحلیل بعد تلاش و بهینه سازی و تست و آماده سازی و نمایش دقیق
    این یه خط خیلی در عمل طولانیه.
    باید آنالیزهای مختلفی انجام بشه
    تاریخ استفادش چیه - نیازهای مرتبط فرهنگی چیه - ابعدا انسانی و محیط مورد استفاده چیه - عادات بد و تخریبی موضوع چیه - جواب های خوب قدیمی چیه - روشهای ساخت - بازاریابی - محیط ریست - قیمت تمام شده - بازار و سیاست و روانشناسی و غیره و غیره.
    هر کسی موارد بیشتری از نکات موثر رو مورد توجه قرار بده و براش تحقیق درست تری انجام بده سرنخ درست تری خواهد داشت.
    خیلی از کارهای تحقیق میدانی و آمار و نظر سنجی های علمی هم تو همین بخشن . مصاحبه و مطالعات تخصصی و دقیق با اهل فن و مشاوره با هر کدام از صاحبنظران در هر مسئله ...
    جواب مرحله تحقیق یک لیست با دید باز و جوابهای ساده و جهت دهنده هست. بیدون اشاره ریز و در حد چارچوب سازی. چون در یک طراحی هیچگاه جواب از قبل معلوم نیست. همیشه باید منتظر بود جواب جدید مسیر را متحول کند.
    روند پروژه اینقدر پیچیده خواهد شد که بودن زمانبندی و کار گروهی واقعا مشکل ساز خواهد شد.

    مرحله مداد و کاغذ. اولی ن مرحله طرح زدن شروع به ایده های تصویری برای رسیدن احتمالی به سرنخ هاست. با آزادی و تخفیف. به هر شاخه ای بپری و به هر فرمی ایده بدی. خنده دار و عجیب اصلا مهم نیست. تفاوت و تنوع مهمه. ایده های مضحک تو این مرحله خیلی هم خوبه. مرحله طراحی کور و black box ما در این مرحله دونسته هامون رو بی خیال میشیم تا ذهنمون سنگینی پرواز رو تحمل نکنه.
    یه زمان و حجم خاص بریا این طراحی.
    بعد باید عینک شیشه ای بزنیم که ببینیم برای کجا باید طرح زد. باید اینبار از توجیه و تفسیر کارای قبلی گرفته تا دنباله گیری سرنخ ها سعی کنیم جوابهای صحیح تر و تصویر روشنتری از جواب پیدا کنیم. فرضیه های فرمی و گشتن به دنبال زیبایی و کارکردو راحتی و همه فکتورهای دیگه. اخر این مرحله چند طرح شاخص تر که باز روش فکر و تست و آزمایش بیشتر. مدل و پیش ماکت وبررسی های مختلف. روند کم کم خطی تر و مشکلات کم کم رو میان. معمای طراح آغاز شده . باید همه چیز رو با هم داشت. خب نمیشه. پس باید بیشترین جواب مثبت رو داد. باید اولویت ها رو نیازها رو بررسی کرد. باید مثلا اخلاق خلبان رو از قیمت تموم شده بیشتر در نظر داشت. باید معادله چندین و چند مجهولی شما به جواب برسه. کم کم ماکت و تست و .... راندو و پرزنت و نقشه و پروتوتایپ ... آخر کار یه مدل با سایز واقعی و خیلی مشابه با اونی که باید ساخته بشه به همراه نقشه های مختلف فنی تحویل سفارش دهنده میشه. در دنیا فکر کنم حدود 4 درصد از فروش رو میدن به اینداستریال دیزاینر کار... میدونی تو اسکیل صنعتی میشه چقدر ....

    در مورد طرح زدن. توی طراحی های سریع معماری و طراحی صنعتی اصلاح اسکیس زدن یا اسکچ متداول هست . طرح های سریع وظیفشون انتقال سریع ایده و ثبت اونها در کاغذه. یک طراح ذهنی پرکار و چشمی حساس داره و باید طرحهاشو ثبت کنه چون گاهی ثمره ترکیب اونها جوابهای جدید و عجیبی ایجاد میکنه.
    چون هدف در این دو رشته نمیه هنری و نیمه صنعتی کاربرد هست برای ارائه اونها دیگه روشهای جدیدتری استفاده میشه. پرزانته کردن این طرحها رو معمولا میگن راندو ... یعنی با ماژیک یا مدادرنگی و وسایل سریع. حسی دقیق و نسبی از یک طرح ارائه کنیم. مدلسازی سریع یکی از مزایای شما میتونه باشه در به تصویر کشیدن ذهن خودتون و ارائه اون و جلب نظر .
    شبیه سازی معماری و صنعتی مهمترین مصرفش در سفارش گیری و تست واقعیت هست.

    درباره برنامه ها ورژن جدید sketchbook برای راندو امکانات جالبی میده اما با فتوشاپ و اسکن هم میشه کارهای خفنی انجام داد. تکنیک های صنعتی با هنری کمی متفاوت هست.

    برنامه های مدلسازی polymodeling بر حسب پوسته حجم نمایی میکنن. مثل مایا و مکس. اما مدلسازی صنعتی ملاحظات زیادی داره. طراحی یک صندلی نقاشی و مجسمه سازی اون نیست بلکه ساختن یک تولید صنعتیه. قوانین فیزیک در آلیاژ و تنش ها و خستگی فلز و نوع بافت و ارگونومی و ... هر کدوم داستان خودشونو دارن.
    مدل های صنعتی solid هستند و توپر. حجمشون و وزن و چگالیشون مهمه. اصطکاک سطح و شکنندگیشون باید محاسبه بشه. اندازه ها باید استانداردهای خاصی رو داشته باشن تا بتونن با دقت مونتاژ بشن. nurbs هم که اشاره شد دو نکته داره که میتونه برای گرافیک سه بعدی باشه و میتونه با تغییراتی محدود تر و اما توانا تر باشه. مدل های سه بعدی که مثلا با solidworks ساخته شدن امکان تستهای مختلف فیزیک رو به تیم طراحی میدن.

    ...

    صحبت دراز شد.
    طراحی صنعتی خوبه و سخته و هنوز تو ایران جا داره جا بیفته.
    راه سختیه و جذابیتش تو مجله ها ممکنه گول زننده باشه.
    من عاشق گرافیک و طراحی بودم ولی تو این رشته قبول شدم و رفتم خوندمش. تو ایده های تصویری تک بودم اما خیلی از توانایی های یه طراح صنعتی رو نداشتم. تو دانشگاه نرمافزارهای رشته رو یادگرفتم و طراحی آزاد. الان هم میدونم که همین راهم درست تره. ممکنه شما دوست من یه طراح خوب در آینده بشی. فقط بگم دقت کن و هیجانی تصمیم نگیر. یک انسان متخصص مفیده اما یه مخترع ضعیف ارزش کاری کمتری داره.


    موفق باشی و سربلند
    یا علی
     
    نوشته شده توسط borhani59 در ‏9 سپتامبر 2011
    Immortal Silence، hamed.f، airbos و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید