ساختن بازي كلا در هر زبان برنامه نويسي كار سختي هست. شايد در فلش به خاطر وجود ابزار هاي گرافيكي كمي كار راحت تر باشه، در عوض فلش 3D Rendering و Texture Mapping رو پشتيباني نميكنه و به همين علت ايجاد خيلي از بازيها در فلش غير ممكن هست.
اما صرف نظر از نوع بازي يكسري مهارتها براي برنامه نويس بازي لازم هست:
- رياضيات و فيزيك پايه، هر چه بازي پيشرفته تر باشد نياز به رياضيات مخصوصا مثلثات و همچنين فيزيك مكانيك بيشتر خواهد بود
ـ تسلط بر OOP و Design Patterns، حتي تصور ايجاد يك بازي بدون بكار گيري از OOP Patterns هم غير ممكنه، زماني كه debug كردن يك برنامه مبتني بر Design Pattern ميبره به مراتب بسيار كمتر از يك برنامه عادي است همچنين الگوهاي بسيار پيچيده رو ميشه به اين طريق ايجاد كرد
- آگاهي از Artificial Intelligence يا هوش مصنوعي هر چند به صورت ابتدايي. AI شاخه بسيار وسيعي در مهندسي است و دانستن هر چه بيشتر اون به ايجاد برنامه هاي هوشمند تر و پيچيده تر منتهي خواهد شد
اما در مورد فلش در صورتي كه تسلط كافي بر ActionScript داريد كتابهاي زير بسيار سودمند خواهند بود:
Object-Oriented Programming with ActionScript از Branden Hall كه كتاب بسيار خوبي در مورد OOP در فلش هست. حتي با اينكه نسخه فلش MX رو آموزش ميده از اونجايي كه OOP رو به صورت basic گفته از تمامي كتابهاي MX 2004 متناظر بهتره
Essential ActionScript 2.0 از Colin Moock كه شايد بهترين كتابي باشه كه تا به حال در مورد فلش چاپ شده در اين كتاب اصول OOP و Design Patterns و همچنين ايجاد application ها با فلش به طور كامل وجود داره. من چند فصل از اين كتاب رو بيشتر نخوندم ولي واقعا كتاب ارزشمندي هست
Macromedia Flash MX 2004 Game Design Demystified از Jobe Maker بهترين كتابي هست كه در مورد ساختن بازي در فلش تا به حال نوشته شده، مطالب زيادي در مورد پياده سازي مثلثات، Gravity و Collision و همچنين اصول ابتدايي AI در فلش داره . مطالبي هم در مورد Multiplayer Games داره و كلا كتاب پر محتوايي هست