ضرورت عصر ارتباطات مدرن شدن کلاس هاي آموزشي

Salar

Active Member
دانشکده هنر این دانشگاه مجهز به 180 کامپیوتر است که درجای جای محوطه آن قرار گرفته‎اند و دانشجویان می‎توانند در هر زمان که بخواهند از آنها استفاده کنند. تعداد زیاد کامپیوترهای موجود در این دانشگاه موجب شده تا دانشجویان برای استفاده از آنها نیاز به وقت گرفتن نداشته باشند. این کامپیوترها همچنین همیشه به اینترنت متصل هستند و امکان دسترسی دانشجویان به آخرین اطلاعات مورد نیاز وجود دارد. دولت نیوزلند به دنبال آن است که استفاده از کامپیوتر و اینترنت را به امری عادی در مدارس ودانشگاه های این کشور مبدل کند به همین منظور میلیون‎ها دلار را در این راه هزینه خواهد کرد. دولت نیوزلند در سال میلادی جاری 57 میلیون دلار در زمینه فناوری‎های ارتباطات و اطلاعات سرمایه‎گذاری کرده است و وزیر آموزش این کشور به تازگی اعلام کرد که با اجرای طرح جدید موسوم به Project brobe تمام مدارس این کشور بزودی امکان استفاده از اینترنت پرسرعت را پیدا خواهند کرد. قرار است تا برای اجرای این طرح 3/48 میلیون دلار اضافی به وزارت آموزش نیوزلند اختصاص یابد. دولت این کشور همچنین در زمینه ویدئو کنفرانس و خرید کامپیوترهای لپ‎‎تاپ برای معلمان مدارس نیز فعال بوده و قصد دارد تا نرم‎افزارهای مورد نیاز و از جمله نرم‎افزارهای امنیتی را روی این کامپیوترها نصب کند. اما در این میان برخی صاحبنظران با اجرای چنین طرح بلند پروازانه‎ای مخالفند و معتقدند صرف چنین مبالغ کلانی فاقد توجیه قابل قبول است و انتظار نمی‎رود که نتیجه مورد یعنی بهبود وضعیت آموزشی دانش‎آموزان را به دنبال داشته باشد. صاحبنظرن معتقدند که جذب اطلاعات و یادگیری حاصل زل زدن به صفحات کتاب است و نه نگاه کردن به صفحه نمایشگر کامپیوتر. دکتر جودی‎پار از پژوهشگران دانشگاه آکلند که در زمینه شیوه‎های آموزشی نوین تحقیق می‎کند، می‎گوید که کسب آگاهی حاصل مباحثه و گفت‏وگو است و چالش‎های حاصل از این کار دانش‎آموزان را به پیش می‎برد. لذا به نظر می رسد که استفاده از فناوری‎های مدرن لزوما بر سطح آموزشی افراد تاثیر نگذارد. البته برخی پژوهش‎های میدانی نیز این گفته‎ها را تایید می‎کند. به عنوان مثال نتایج پژوهشی که در یکی از ایالات نیوزلند صورت گرفته نشان می‎دهد سطح آگاهی‎های علمی آن دسته از دانش‎آموزان این ایالت که در محیط آموزشی مرتبا از کامپیوتر استفاده می‎کردند، چدان تفاوتی با دیگر دانش‎آموزان نداشته است. یک محقق دیگر معتقد است مدارسی که سطوح بالایی از مهارت‎های ICT را به دانش‎آموزان خود می‎آموزند، صرفا نیروی کاری لازم برای استفاده در کارخانه‎های الکترونیک آینده را تربیت می‎کنند و این افراد فاقد فهم آموزش بالا خواهند بود. وی حتی بر این باور است که گنجاندن کامپیوتر در کلاس‎های درس از ایجاد متفکران، شهروندان و حتی مصرف‎کنندگان خلاق جلوگیری می‎کند. با این حال مدافعان طرح مذکور کامپیوتری شدن کلاس‎های آموزشی را شرطی اساسی برای آماده سازی دانش‎آموزن برای زندگی در عصر اطلاعات می‎دانند. یکی از این افراد می‎گوید: واقعیت آن است که امروزه مشاغل اندکی در جهان بدون نیاز به کامپیوتر انجام می‎شوند و به نظر می‎رسد جوانانی که در امور آموزشی خود از این وسیله مدرن بهره نبرند در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. به هرحال باید منتظر ماند و دید کدامیک از این دو دیدگاه، خود را به کلاس‎های درس تحمیل خواهد کرد.


mizcomputerb.jpg
 

جدیدترین ارسال ها

بالا